مبارزات معلمان و موقعیت آنان در جنبش اعتراضی یک ماهه گذشته

معلمان در مدت یک ماه گذشته سه بار قدرتمندانه در سطح سراسری اقدام به تحسن و تجمع کرده اند. تجمعات و اعتراضات سراسری اخیر معلمان در ادامه مبارزات مداوم خود معلمان و مبارزات قدرتمند کارگران از دل جامعه ای ملتهب و معترض، به تنگ آمده و منزجر از شرایط شدیدا غیر انسانی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی که بر زندگیشان چنگ انداخته است، به وقوع پیوست و ده ها هزار معلم را به میدان آورده که همراهی بخش‌های دیگری از جامعه نیز با خود داشته است.
همراهی والدین دانش آموزان و خود دانش آموزان که در تجمعات ۲۲آذر نوید گسترش حمایت ها از مبارزات معلمان را می داد، در تجمع ۲دی در تعدادی از شهرها، از جمله با حضور همسر و فرزندان اسماعیل عبدی معلم زندانی در تجمع تهران، حضور زنان آزادیخواه در تجمع سنندج و حضور دانش آموزان در تجمع مریوان تکرار شد و بدون تردید در تجمعات و اعتراضات آینده معلمان به بقیه شهرها سرایت خواهد کرد.
معلمان همانطور که سخنرانان شجاعشان در تجمعاتشان اعلام کرده اند، صدای بی صدایان، صدای کارگران، بیکاران، کودکان کار و محروم از تحصیل و توده عظیم مردم گرفتار فقر، نداری، اختناق و سرکوب هستند. اعتراض معلمان به حقوق های نجومی، دزدیها و چپاول سرمایه ها و ثروتهای اجتماعی است که مابه ازای آنها در جامعه، ظهور هزاران بلای قابل پیشگیری است که گریبان اکثریت مردم را گرفته اند.
معلمان بخشی از طبقه کارگر هستند که اشتراک منافع فراوانی با عموم مردم دارند. معلمانی که امروز خواهان دستمزد بالای ۱۲ میلیون تومان، آموزش رایگان، بهداشت رایگان و زدودن فقر از جامعه هستند از جنس کارگران هفت‌تپه، هپکو، آذرآب، فولاد خوزستان، پیمانکاری ها نفت و گاز، معادن زغال سنگ، مس و ده ها و صدها کارخانه و کارگاه دیگر هستند که سالهاست در جدال و رویاروئی با دستگاه‌های دولتی و حکومتی علیه فقر و گرسنگی و تبعیض، سرکوب و زندان، ممنوعیت حق اعتراض، آزادی و تشکل و تحزب مبارزه کرده اند و به این ترتیب خواست عمومی و سراسری در جامعه را نمایندگی و فریاد زده اند.
پیشتر کارگران هفت تپه از کنترل تولید و توزیع و اداره جامعه توسط کارگران و مردم با طرح خواست اداره شورایی گفتند و امروز معلمان خواهان آموزش و بهداشت و درمان رایگان و عمومی هستند!
اینها همه لحظه ها و زبانهای مبارزاتی یک جنبش هستند که یک پیکر  و یک قدرت را به نمایش می گذارند و یک خواست (رفاه عمومی) را  بیان می کنند.
جوانمیر مرادی
۱۴۰۰ /۱۰/۰۳
انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه
Print Friendly, PDF & Email

Google Translate