اخباروگزارش های کارگری ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰

فراخوان تجمع سراسری شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

زمان تجمع:پنج شنبه ۲ دی ماه – ساعت ۱۰

اماکن تجمع :

استان های تهران و البرز : مقابل سازمان برنامه و بودجه

مراکز استان‌ها : مقابل اداره کل آموزش وپرورش استان

شهرستان‌ها : مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:رسول بداقی آزاد شد  

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

رسول بداغی عضو کانون صنفی معلمان سلامشهر آزاد شد

– اتحادیه آزاد کارگران ایران:رسول بداقی آزاد شد  

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

۱- اعتصاب رانندگان شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در عسلویه

۲- تجمع اعتراضی نیروهای آموزشی شرکت بهره‌برداری گچساران

– کنش های سراسری کارکنان ثبت احوال کشوربرای افزایش دستمزد

– کنش های دامنه دارکارگران معدن زغال سنگ آق ‌دربند سرخس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

– وعده های توخالی مسئولان به کارگر شهرداری که همسرش خودسوزی کرد

– امروز ۳۰ آذر جلسه‌ی آخرین دفاع عسل محمدی فعال چپ و کارگری در شعبه دوم دادسرای اوین برگزار شد اما بازپرس پرونده برخلاف روال قانونی به وکیل او اجازه‌ی دفاع نداد.

*شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:رسول بداقی آزاد شد  

روز سه شنبه ۳۰آذر،رسول بداقی دبیر کانون صنفی معلمان اسلامشهر به قید وثیقه آزاد شد .

رسول بداقی روز شنبه ، ۲۰ آذر با حمله نیروهای امنیتی و با خشونت بازداشت شد اما امروز او به دنبال ایستادگی و رشادت خود و حمایت معلمان و پیگیری کانون‌های صنفی با قید وثیقه آزاد شد. 

اگر حمایت‌ها و طنین شعارمعلم زندانی آزاد باید گردد در تجمع باشکوه روز دوشنبه نبود اگر تبدیل کردن مطالبه آزادی رسول بداقی به یک مطالبه اصلی نبود او باید شب یلدا را در زندان سپری می‌کرد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواهان آزادی بی‌قید و شرط وی و تمام معلمان زندانی است و قدرتمندانه تا تحقق مطالبات به تعهد خود با معلمان پایبند است. 

عکس رسول بداقی بعد از آزادی:

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه:

رسول بداغی عضو کانون صنفی معلمان سلامشهر آزاد شد

 آزادی آقای رسول بداغی عضو کانون صنفی معلمان اسلامشهر را به عموم معلمان ایران و کارگران و تمام آزادیخواهان شاباش می گویم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خواهان آزادی بی قید و شرط سایر معلمان زندانی و کارگران و حامیان کارگران می باشد.

*اتحادیه آزاد کارگران ایران:رسول بداقی آزاد شد  

ساعاتی پیش رسول بداقی دبیر کانون صنفی معلمان اسلامشهر به قید وثیقه آزاد شد.

اتحادیه آزاد کارگران آزادی رسول بداقی را شادباش می‌گوید و خواهان منع تعقیب قضایی از وی و دیگر فعالین جنبش‌های مطالباتی است.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

۱- اعتصاب رانندگان شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در عسلویه

روز ٢٩ آذر رانندگان شرکت نفت و گاز پارس جنوبی در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبه معوقه خود  دست به اعتصاب زدند.

۲- تجمع اعتراضی نیروهای آموزشی شرکت بهره‌برداری گچساران

روز دوشنبه ۲۹ آذرماه، شماری از نیروهای آموزشی شرکت بهره‌برداری گچساران در اعتراض به عدم استخدام و بلاتکلیفی هشت ساله آنها در این شرکت در مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند.

*کنش های سراسری کارکنان ثبت احوال کشوربرای افزایش دستمزد

کارکنان رسمی دولت چگونه به صف معترضان پیوستند؟

کارکنان ثبت احوال نیز خواستار یکسان سازی حقوق خود با دیگر کارمندان دولت هستند و قرار است در روز ملی ثبت احوال(۳دی) اعتراضات سراسری برگزار کنند. 

چند سالی است اعتراضات کارگری نسبت به حقوق و دستمزد، پایه ثابت اخبار هرروزه شده است، اما طی یک سال اخیر کارکنان رسمی دولت هم به صف معترضان پیوسته‌اند. بعد از کارکنان رسمی نفت و پتروشیمی و معلمان، حالا کارکنان رسمی سازمان ثبت احوال هم خواستار تغییر وضعیت معیشتی خود هستند.

تورم بالا و فشار‌های اقتصادی و معیشتی هر روز بر تعداد معترضان اضافه می‌کند. اگر تا سال پیش عمده معترضان معیشتی از دل کارگران با قرارداد‌های موقت و پیمانی بود، حالا کارکنان رسمی دولت هم از حقوق و دستمزد پایین خود شاکی هستند.

کارکنان سازمان ثبت احوال که همگی در استخدام رسمی دولت هستند، جزو همین معترضان تازه وارد هستند. آن‌ها مدتی است اعتراض خود را به شکل‌های مختلف از ارسال نامه و مذاکره گرفته تا تجمع می‌خواهند به گوش مسئولان برسانند.

روز ۳۰آذر،یکی از کارکنان سازمان ثبت احوال به خبرنگاررسانه ای گفت: «پویش ما در چهارچوب قانون است و سعی کردیم این کمپین را سراسری جلو ببریم. به همین دلیل هر حرکت اعتراضی ما به صورت هماهنگ و سراسری انجام می‌شود. با هماهنگی قرار شد در قدم اول نماینده هر اداره با نماینده مجلس شهرستان خود وارد مذاکره شود. این کار را انجام دادیم و برخی نمایندگان مجلس به وزارت کشور نامه ارسال کردند. اما هنوز وزارت کشور که سازمان ثبت احوال زیرمجموعه آن است هیچ پاسخی به ما نداده است.»

او با اشاره به مطالبات خود در اعتراضات اخیر می‌گوید: «مهم‌ترین مطالبه ما یکسان‌سازی حقوق با سایر سازمان‌ها و ادارات است. در حال حاضر میانگین حقوق در سازمان ثبت احوال بین  ۴ تا ۵ میلیون تومان است، درحالی که نرخ تورم سرسام آور است و از طرفی در سایر سازمان‌ها میانگین حقوق بالای ۸ میلیون تومان است.»

سازمان ثبت احوال مدعی است که بودجه لازم برای افزایش حقوق کارمندان به آن تعلق نمی‌گیرد، اما کارکنان این سازمان معتقدند این سازمان درآمد‌های اختصای زیادی از ارائه خدمات کسب می‌کند و باید بخشی از این درآمد اختصاصی را صرف بهبود وضعیت معیشتی کارکنانش کند.

وی تاکید می‌کند: «کل کارکنان سازمان ثبت و احوال ۶ هزار نفر هستند، مشکل معیشتی کارکنان سازمان ثبت احوال جدی است، اگر درآمد‌های این سازمان را هزینه امور آن کنند می‌تواند وضعیت معیشتی همکاران و کارکنان مطلوب‌تر شود. نیرو با ۲۵ سال سابقه کار داریم که حکمش ۴ میلیون تومان است و دریافتی‌اش به سه میلیون می‌رسد. بیمه تکمیلی، تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگان و صندوق ذخیره کارکنان، دریافتی کارکنان را کم‌تر از حکمشان می‌کند.»

یکی دیگر از کارکنان رسمی سازمان ثبت احوال هم به محرومیت این کارکنان از فوق العاده اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر دریافتی من ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است درحالی که بیش از ۱۴ سال سابقه کار دارم، کارشناسم و نیروی رسمی هستم.»

او با اشاره به تبعیض میان کارکنان دولت می‌گوید: «به برخی سازمان‌ها فوق‌العاده ویژه تعلق گرفت و حقوقشان به ۱۵ میلیون رسید، اما همین فوق العاده هم نصیب ما نشد. قبلا هم همین اتفاق افتاد. خدمات کشوری چند سال پیش ۵۰ درصد اضافه کرد که تنها ۲۰ درصد به ما تعلق گرفت. اواخر دولت دوازدهم هم مجوزی برای اضافه شدن از طرف دولت صادر شد. اما باز هم ثبت احوالی‌ها از این ۵۰ درصد بی‌نصیب ماندند.»

طبق رتبه‌بندی شغلی با وجود اینکه سازمان ثبت احوال جزو سازمان‌های کلیدی دولت است، اما در دو رتبه مانده به آخر یعنی رتبه ۷۷ از ۷۹شغلی قرار دارد و به همین دلیل هم میانگین دستمزدی کارکنان آن برابر با کف حداقل حقوق است.

در این رتبه بندی دستمزد، سازمان انرژی اتمی در بالاترین رتبه قرار دارد و بعد از آن کارکنان ایران خودرو و سایپا بیشترین دستمزد را دریافت می‌کنند که برای امسال کف آن ماهانه ۲۷ میلیون و سقف آن ۱۲۰ میلیون تومان است. البته این فقط دستمزدی است که کارمنان این دو خودروسازی از دولت دریافت می‌کنند و یک حقوق جداگانه هم از خود از شرکت دریافت می‌کنند. جالب است که دستمزد این دوخودروساز از حقوق کارکنان شرکت نفت هم بالاتر است و رتبه دستمزد شرکت نفت در جایگاه سوم رتبه بندی شغلی قرار دارد.

*کنش های دامنه دارکارگران معدن زغال سنگ آق ‌دربند سرخس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی

روزسه شنبه ۳۰ آذر، کارگران معدن زغال سنگ آق ‌دربند سرخس دراستان خراسان رضوی ازکنش های دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی،خبردادند.

یکی از این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفت: سال جاری با ماهی که پشت سر گذاشته‌ایم ۶ ماه حقوق عقب مانده داریم و باقی مربوط به سال‌های گذشته است. البته عیدی و سنوات سال گذشته را هم به‌صورت کامل دریافت نکرده‌ایم و هنوز طلبکاریم اما هربار کارفرما به‌نوعی از پرداخت آن شانه خالی می‌کند.

این معدن ظاهراً امروز نزدیک به بیست میلیارد تومان بدهی دارد و از تعداد کارگران آن، به میزان قابل توجهی کاسته شده؛ زمانی این معدن بیش از صد کارگر فعال داشت اما امروز نزدیک به هفتاد کارگر به معدن می‌روند و در انتظار تولید و پرداخت دستمزد، بیکار می‌مانند.

کارگران این معدن با بیان اینکه بخشی از سهام این شرکت متعلق به بخش خصوصی است، می‌گویند: در شرایط فعلی، امرار معاش و گذران زندگی برای ما ممکن نیست؛ به هرجایی که فکرش را بکنید مراجعه کرده‌ایم اما بی‌نتیجه بوده است. هیچ نهادی به داد ما نمی‌رسد.

وعده های توخالی مسئولان به کارگر شهرداری که همسرش خودسوزی کرد

محمد جواد عرفانی، کارگر شهرداری دهدشت که همسرش بخاطر فقر و نداری خودسوزی کرد: پس از گذشت سه ماه از این حادثه بیشتر مسئولانی که از ما سرکشی و بازدید داشتند تنها عکس گرفتند و رفتند و هنوز هیچ کدام از وعده های آنها عملی نشده است.

حدود سه ماه پیش بود که همسر کارگر شهرداری دهدشت به علت فقر خودسوزی کرد. حالا این کارگر شهرداری می گوید نه تنها خبری از وعده های مسئولان برای کمک به این خانواده نیست بلکه حقوق معوقه او را هم نمی دهند تا بتواند حداقل معیشت خانواده را تامین کند.

این کارگر شهرداری حالا مجبور شده است فرزندانش را نزد اقوام نگه دارد چرا که توانایی نگهداری شان را ندارد و از آن سو هم مسئولان شهرداری دهدشت بر این موضوع صحه گذاشته اند که با توجه به طلب های انباشته شهرداری توانایی کمک به این خانواده در مقطع فعلی را ندارند و تازه پا را فراتر گذاشته اند و تایید کرده اند که از این دست کارگران با مشکلات زیادند و شهرداری توانایی پاسخ دادن به همگی آنها را ندارد.

برای بررسی دقیق تر شرایط خانواده کارگر شهرداری دهدشت که به علت فقر خودسوزی کرد و از بین رفت، اوضاع کنونی خانواده را از کارگر شهرداری و پدر خانواده و پاسخش را از مسئولان شهرداری جویا شد.

“محمد جواد عرفانی”، کارگر شهرداری دهدشت که همسرش بخاطر فقر و نداری خودسوزی کرد به خبرنگاررسانه ای گفت: پس از گذشت سه ماه از این حادثه بیشتر مسئولانی که از ما سرکشی و بازدید داشتند تنها عکس گرفتند و رفتند و هنوز هیچ کدام از وعده های آنها عملی نشده است.

وی با بیان اینکه ۳۹سال سن دارد و به گفته خودش ۱۵ سال سابقه کار قراردادی در حوزه نقلیه شهرداری دهدشت را دارد و حقوق ماهیانه‌اش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است، افزود: با وجود اینکه چند ماه حقوق عقب مانده دارم و ۱۱سال نیز اضافه کار طلب کار هستم اما در تامین مایحتاج زندگی ام مانده ام. کمک از مسئولان نخواستم حداقل مطالبات خودم که کار کرده ام را بدهند.

عرفانی تصریح کرد: تنها قولی که به بنده داده شد این بود که گفتند می توانیم وام ۵ میلیون تومانی قرض الحسنه به شما پرداخت کنیم در حالی که مشکلات من بیشتر از این میزان است و این وام کفاف مشکلات من را نمی کند.

این کارگر شهرداری دهدشت با بیان اینکه دو پسر و یک دختر دارم که پسر بزرگم کلاس اول راهنمایی و دیگری کلاس اول ابتدایی است و دخترم نیز سه ساله است، خاطرنشان کرد: همسرم به علت فقر و نداری اقدام به خودسوزی و فوت کرد و خودم نیز ۳۰ درصد دچار سوختگی شده ام و هم اکنون فرزند دخترم پیش خاله اش نگهداری می شود و دو فرزند پسرم را نیز پدرم نگهداری می کنند و خانواده ام آواره هستند و فریاد رسی نیست.

*امروز ۳۰ آذر جلسه‌ی آخرین دفاع عسل محمدی فعال چپ و کارگری در شعبه دوم دادسرای اوین برگزار شد اما بازپرس پرونده برخلاف روال قانونی به وکیل او اجازه‌ی دفاع نداد.

‏ “اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام “با مصادیق شرکت در کمپین شکنجه سفید (نرگس محمدی) و عضویت در محافل مارکسیستی از جمله اتهاماتی است که بازپرس پرونده علیه  عسل محمدی عنوان کرده است.

منبع:کانال کمپین دفاع از هفت تپه و اعتراضات کارگری

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate