اخباروگزارش های کارگری ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۷ آذرماه ۱۴۰۰

معلم زندانی آزاد باید گردد

رسول بداقی آزاد باید گردد

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در محکومیت بازداشت آقای رسول بداقی 

– ضرب و شتم وحشیانه کارگران در هفت تپه و برخورد فیزیکی توسط پلیس

– ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی فارابی نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبق بندی مشاغل وپایمالی حقوقشان توسط مدیران با برپایی تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت

– تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روی بندرعباس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ،عدم پرداخت کامل حقوقشان ووعده های توخالی مسئولان طراز اول استان هرمزگان

– تجمع اعتراضی کارگران رسمی شرکت برق منطقه‌ای مازندران نسبت به سطح پایین حقوق وتبعیض در پرداخت ها

برخورد امنیتی با تجمع کنندگان

– کنش های کارگران پیمانی کارخانه سیمان خوزستان برای تبدیل وضعیت وعقدقراردادمستقیم

– عدم پرداخت مطالبات کارگران شهرداری الوند از طرف شرکت پیمانکاری زیرسایه سکوت مسئولان

– بازهم جان باختن یک کارگر شهرداری براثرتصادف واینبار در بوشهر

– سرویس رفت وآمد کارکنان جهاد کشاورزی معمولان  هم واژگون و ۱۱ نفرمصدوم شدند

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در محکومیت بازداشت آقای رسول بداقی 

همکاران ارجمند ، اولیاء گرامی و دانش آموزان عزیز. 

 روز ۱۹ آذر آقای رسول بداقی عضو کانون اسلامشهر و  “ریاست دوره ای شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ” توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

سال هاست که جامعه فرهنگیان  شناخت کافی از آقای بداقی داشته و شاهد همه  هزینه هایی که ایشان جهت جنبش معلمان داشته،  بوده اند و  نیاز به بازگویی مجدد نیست .

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز بازداشت و پرونده سازی برای ایشان را شدیدا محکوم نموده و خواهان آزادی اقای بداقی  و همه معلمان زندانی ، از جمله خانم ” زینب همرنگ” و آقایان اسماعیل عبدی ، محمد رضا رمضان زاده، هاشم خواستار ، اسدی ، باقری ، یعقوب یزدانی ، فتحی و   ….. می باشد .

در پایان به نیروهای امنیتی و قضایی   اعلام می کنیم ، خواسته های معلمان و فعالان صنفی تهدید امنیتی نیست 

بلکه تورم لجام گسیخته، بیکاری گسترده،  گسترش فقر،  اعتیاد ، اختلاس ، دریافت حقوق های نجومی ، ضعف در سیاست خارجی ، بحران های زیست محیطی و سایر آسیب های اجتماعی ، مواردی هستند که امنیت ملت شریف  ایران را تهدید می کنند. و  لازم است نمایندگان محترم مجلس ضمن  توجه به موارد  ذکر شده ، به وظیفه اصلی خود که همانا  رسیدگی به مشکلات مردم است اهتمام ورزند .

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز 

 ۱۴۰۰/۹/۲۷خورشیدی

*ضرب و شتم وحشیانه کارگران در هفت تپه و برخورد فیزیکی توسط پلیس

امروز نیروی انتظامی به تجمع چند تن از کارگران در مقابل وردی شرکت هفت تپه حمله کرده و ضمن ضرب و شتم شدید آنها و برخورد بسیار وحشیانه با اسپری فلفل به صورت و چشم آنها زده که باعث شده چند تن بر اثر درد و نابینایی موقتی روی زمین افتاده اند.

تجمع این چند کارگر در مقابل در ورودی شرکت در مطالبه برای کار و شغل بوده است.

نیروی انتظامی حق دخالت در تجمعات کارگری را ندارد. هشدار میدهیم که فرماندهی انتظامی شوش در حال تنش زایی و به هم ریختن آرامش موقتی شرکت هفت تپه است.

برخورد خشونت آمیز و وحشیانه نیروی انتظامی با کارگران را مجکوم میکنیم و خواهان برخورد با آمران و عاملان این اقدام ضد کارگری، ضد انسانی و جنایتکارانه هستیم.

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف

شنبه – ۲۷ آذر ۱۴۰۰

*ادامه اعتراضات کارگران پتروشیمی فارابی نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبق بندی مشاغل وپایمالی حقوقشان توسط مدیران با برپایی تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت

روزشنبه ۲۷ آذر، کارگران پتروشیمی فارابی( وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین یا در اختصار تاپیکو) درادامه اعتراضاتشان نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبق بندی مشاغل وپایمالی حقوقشان+ دست به تجمع مقابل ساختمان مرکزی شرکت زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند: مدیران شرکت حقوق و مزایای آنان را کسر کرده‌اند و در پاسخ به اعتراض کارگران تلاش کرده‌اند نیروهای دیگر را جایگزین کنند.

آنها افزودند:فوق‌العاده کارگاهی، افزایش مبلغ ساعت اضافه کار و حق شیفت و تعطیل کاری از دیگر خواسته‌های آن‌ها است.

تعدادی از کارگرانی که پیش از موعد بازنشست شده‌اند نیزگفتند: ماه‌هاست حقوقی دریافت نکرده‌اند و روزهای سختی را سپری می‌کنند.

کارگران همچنین گفتند: کمیسیون کارگری شهرستان ماهشهر روز چهارشنبه (دوازدهم آبان ماه) مصوبه‌ای صادر کرد. بر اساس این مصوبه، شرکت پتروشیمی فارابی موظف شد طرح طبقه‌بندی مشاغل را برابر قانون کار اجرا کند. همچنین این شرکت پتروشیمی باید سختی شرایط محیطی کارگاه و فوق‌العاده کارگاهی را برای کارگران درنظر بگیرد. 

آنها ادامه دادند: مدیرعامل و مدیرمنابع انسانی این شرکت با اعضای کمیسیون و تعدادی از کارگران جلسه‌ای برگزار کردند. در این جلسه مطرح شد که پتروشیمی فارابی با توجه به قوانین و مقررات مناطق ویژه اقتصادی، وضعیت سایر شرکت‌های هلدینگ «تاپیکو» را مورد ارزیابی قرار دهد.

آنها درخاتمه اضافه کردند:تصمیم بر این بود در صورت قانونی بودن خواسته کارگران و پرداخت این مولفه‌ها از سوی دیگر شرکت‌ها، مطالبات نیروی کار این پتروشیمی پرداخت شود. اما پس از استعلام و مثبت بودن نتیجه، مدیر منابع انسانی پتروشیمی فارابی اعلام کرد که حقی برای کارگران قائل نیست.

+تجمع اعتراضی کارگران پتروشیمی فارابی نسبت به عدم اجرای کامل طرح طبق بندی مشاغل مقابل ساختمان حراست

روز دوشنبه ۱۵ آذر، کارگران پتروشیمی فارابی( وابسته به شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین یا در اختصار تاپیکو) برای اعتراض به عدم اجرای کامل طرح طبق بندی مشاغل

مقابل ساختمان حراست این شرکت تجمع کردند.

این کارگران که نسبت به کم شدن حقوق خود نیز معترض هستند،به خبرنگاررسانه ای گفتند: روز گذشته مدیران پتروشیمی خراسان وابسته به تاپیکو نیز به صورت دسته جمعی استعفا داده بودند که نشانه‌ای از ضعف مدیریت این هلدینگ است.

آنهاافزودند: اضافه کاری و تعطیل کاری کارکنان نیز کم شده و نسبت به دیگر پتروشیمی‌ها حقوق کمتری دریافت می‌کنیم.

درهمین رابطه:

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:تجمع اعتراضی همکاران ما در پتروشیمی فارابی

روز ۲۷ آذر همکاران ما در پتروشیمی فارابی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و سطح نازل حقوقهایشان  دست به تجمع اعتراضی زدند.  پرداخت فوق‌العاده کارگاهی، افزایش مبلغ ساعت اضافه کار و حق شیفت از دیگر مطالبات این کارگران است. همچنین برخی از کارگران که پیش از موعد بازنشسته شده اند ماههاست که حقوقشان  پرداخت نشده است. بنا بر خبرها مدیران شرکت نه فقط مزد کارگران را افزایش نداده اند بلکه حقوق و مزایای آنان را کسر کرده‌اند و پاسخ کارگران را هم با تهدید به اخراج میدهند. در اعتراض به این وضعیت همکاران ما در این روز بار دیگر دست به اعتراض زدند.  در پاسخ به اعتراض آنان تلاش کرده‌اند نیروهای دیگر را جایگزین کنند. این شرکت تابعه شستا است و در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام مستقر است.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه روی بندرعباس نسبت به بلاتکلیفی شغلی ،عدم پرداخت کامل حقوقشان ووعده های توخالی مسئولان طراز اول استان هرمزگان

روز شنبه ۲۷ آذر،بیش از ۱۰۰ کارگر کارخانه روی بندرعباس برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی مبنی بر تعطیلی این واحد تولیدی واقع در در منطقـه ویژه اقتصـادی خلیج فارس ،عدم پرداخت کامل حقوقشان ووعده های توخالی مسئولان طراز اول استان هرمزگان دست به تجمع در محل کارشان زدند.

یکی از کارگران به خبرنگاررسانه ای گفت: علت تجمع، پرداخت نشدن حقوق کامل کارگران و کاهش مدت قرارداد‌های کاری است.

برپایه گزارشات رسانه ای شده،این کارخانه از مرداد ماه سال جاری تاکنون با داشتن مواد اولیه همچنان تعطیل است و تولید ندارد.

کارگران که فقط حقوق و مزایای پایه به آن‌ها پرداخت می‌شود از این وضع نگرانند و خواستار بازگشت به کار و تولید هستند.

بنابهمین گزارشات،فردا نماینده کارفرما برای بررسی موضوع از تهران به بندرعباس سفر کند.

قابل یادآوری است که،پیش از این استاندار سابق هرمزگان در پیگیری مطالبات کارگران شرکت روی بندر عباس، وعده حل مشکل تامین مواد اولیه و تولید را داده بود که گفته می‌شود با گذشت چندین ماه، هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است.

*تجمع اعتراضی کارگران رسمی شرکت برق منطقه‌ای مازندران نسبت به سطح پایین حقوق وتبعیض در پرداخت ها

برخورد امنیتی با تجمع کنندگان

درخلال هفته گذشته،جمعی از کارگران رسمی شرکت برق منطقه‌ای مازندران برای اعتراض به سطح پایین حقوق وتبعیض در پرداخت ها در محل ستاد شرکت تجمع کردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۷ آذر،به دلیل مسائل امنیتی اجازه تصویر برداری به کسی ندادند و بعد از برخورد با جمعی از همکاران ، اجازه ورودشان به داخل شرکت ندادند.

*کنش های کارگران پیمانی کارخانه سیمان خوزستان برای تبدیل وضعیت وعقدقراردادمستقیم

روزشنبه ۲۷ آذر، کارگران پیمانی کارخانه سیمان خوزستان از شرکت‌های تابعه هلدینگ «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» وابسته به «شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی» (شستا)ازکنش هایشان برای تبدیل وضعیت وعقدقراردادمستقیم خبردادند.

این کارگران در برخی از بخش‌های این شرکت به عنوان جوشکار، داربست بند و… کار می‌کنندوبین ۸ تا ۱۲ سال سابقه کاری دراین واحد تولیدی واقع در منطقه دشت دنا در ۱۲۰ کیلومتری شرق شهرستان اهواز دارند به خبرنگاررسانه ای گفتند: هدف آن‌ها از مطرح کردن تبدیل وضعیت، برابری مزد و مزایا با کارگران قرارداد مستقیم است. 

آنهاافزودند:تبدیل وضعیت کمک می‌کند که «به صورت کلی» از بدعهدی پیمانکاران در بروزرسانی دستمزد و حق بیمه‌های خود رها و یکسره با کارفرما طرف حساب شوند.

*عدم پرداخت مطالبات کارگران شهرداری الوند از طرف شرکت پیمانکاری زیرسایه سکوت مسئولان

کارگران شهرداری الوند: حدود ۸۰ کارگر خدماتی مجموعه شهرداری الوند از پاییز سال ۹۸ تا اسفند سال ۹۹ تحت مسئولیت یکی از شرکت‌های پیمانکاری به عنوان کارگر خدماتی در شهرداری مشغول به کار بودیم اما از زمان خاتمه قرارداد خود با پیمانکار مذکور، هنوز نتوانسته‌ایم مطالبات معوقه خود را از او دریافت کنیم.

روز شنبه ۲۷ آذر،این گارگران درگفتگوبا خبرنگاررسانه ای اضافه کردند:در طول زمان ۱۶  ماهی که آنها زیر نظر پیمانکار مذبور مشغول فعالیت بودند، آنها برخی مزایای مزدی همانند حق سنوات و عیدی خود را دریافت نکرده‌اند.

بر اساس اظهارات آن‌ها، پیمانکار پیشین به هر کارگر خدماتی الوند به صورت میانگین حدود ۷ تا ۹ میلیون تومان بدهی دارد.

به نقل از یکی از کارگران گفته می‌شود، مسئولان شهرداری قبل از خروج پیمانکار سابق وعده کرده بودند بدون پرداخت طلب کارگران با این شرکت تسویه حساب نمی‌کند اما از مجموعه خارج شد و دست کارگران برای دریافت مطالباتشان خالی ماند.

این کارگر با بیان اینکه ما خواستار دریافت مطالبات معوقه خود هستیم اما بعد از گذشت نه ماه هنوز مسئولان شهرداری الوند مسئولیت پرداخت مطالبات کارگران را برعهده نمی‌گیرند، در ادامه افزود: در پیگیری مطالباتمان برخی از همکاران شکایت به اداره کار شهرستان البرز برده و رای پرداخت مطالبات خود را از کارفرما گرفته‌اند اما کارفرمای سابق تمکین نمی‌کند و پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.

او با بیان اینکه از شهردار الوند در مقام کارفرمای اصلی می‌خواهیم چاره‌ای برای پرداخت دستمزد معوقه کارگران بکند، افزود: انتظار داشتیم شهرداری قبل از خروج پیمانکار همه مطالبات کارگران را وصول می‌کرد اما متاسفانه شهرداری اهمیتی برای موضوع قائل نشد.

*بازهم جان باختن یک کارگر شهرداری براثرتصادف واینبار در بوشهر

یک کارگر شهرداری بوشهر بنام ناصرشادمان با سابقه کاری ۱۳ ساله حین کار نظافت در خیابان طالقانی بوشهر براثر برخورد یک خودرو با وی جان خودرا ازدست داد.

*سرویس رفت وآمد کارکنان جهاد کشاورزی معمولان  هم واژگون و ۱۱ نفرمصدوم شدند

روز شنبه ۲۷ آذر، مینی‌بوس حامل کارکنان اداره جهاد کشاورزی معمولان در محور پل‌دختر- خرم‌آباد واژگون و۱۱ نفر مصدوم و به بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate