اخباروگزارش های کارگری ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۵ آذرماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی معلمان استان همدان نسبت به مصوبه سرهم بندی شده رتبه‌ بندی معلمان مجلس

– ضرب و شتم دستگیری رادا مردانی پس از تجمع باشکوه تهران

– محمود ملاکی به ممنوعیت از تدریس و جریمه نقدی محکوم شد 

– اصغر امیرزادگان به یک سال حبس محکوم شد

– وخیم شدن حال زینب همرنگ در زندان 

– خودداری از پذیرش وکیل آقای رسول بداقی

– بازداشت و پرونده سازی برای رسول بداغی از فعالین صنفی معلمان را شدیدا محکوم‌ میکنیم 

– گزارشات رسانه ای شده:

۱- مجلس لایحه رتبه‌بندی را از سر خود باز کرد/ تجمع سراسری روز دوشنبه معلمان موثر بود؟

۲- کانون صنفی معلمان ایران مصوبه رتبه‌بندی مجلس را رد کرد

– گزارش بخش بین المللی سندیکای همبستگی فرانسه درباره اعتراضات سه روزه فرهنگیان شاغل وبازنشسته ایران:

*تجمع اعتراضی معلمان استان همدان نسبت به مصوبه سرهم بندی شده رتبه‌ بندی معلمان مجلس

روز پنج شنبه ۲۵ آذر،درپی فراخوان روز گذشته جمعی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته همدان،فرهنگیان این استان برای باری دیگر به خیابان آمدند ودست به تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش زدند تا صدای اعتراضشان را نسبت به مصوبه سرهم بندی شده رتبه‌ بندی معلمان مجلس هرچه بیشترانعکاس دهند وعزم راسخشان را برای دست یابی به مطالباتشان بنمایش بگذارند.

+تصاویر:

+چند شعار ومتن پلاکارد:

– اجرای رتبه بندی     بدون سر هم بندی

– معلم به پا خیز       برای رفع تبعیض

– حقوق بالای خط فقر حق معلم بازنشسته و شاغل است

معلم زندانی آزاد باید گردد

مصوبه مجلس با این بودجه مورد تایید فرهنگیان نیست

+گزارش رسانه ای شده درهمین رابطه:

تجمع معلمان همدانی در اعتراض به سر هم بندی رتبه‌بندی معلمان

یک روز پس از مصوبه مجلس درباره لایحه رتبه‌بندی، گروهی از معلمان در همدان در اعتراض به در نظر گرفته نشدن مطالباتشان در این مصوبه، تجمعی اعتراضی برگزار کردند و شعار «معلم بپا خیز، برای رفع تبعیض» سر دادند.

معلمان در تجمع روز پنجشنبه خود نوشته‌هایی از قبیل «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «نه تسلیم نه سازش، رتبه بدون کاهش»، «هم از فرق نالیدیم، هم از فقر» و «پولی‌سازی و خصوصی‌سازی آموزش را متوقف کنید» در دست داشتند.

معلمان بودجه تصویب شده برای اجرای این طرح را کافی ندانسته و مصوبه مجلس درباره این لایحه را «سرهم بندی» خوانده‌اند.

از جمله محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، در توییتر نوشت که این مصوبه «یک سرهم بندی بود، نه طرح رتبه‌بندی.»

او تاکید کرد که این طرح مورد تایید معلمان و تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیست و تجمعات سراسری ادامه خواهد یافت.

دولت ابراهیم رئیسی برای اجرای این لایحه در سال جاری ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده اما به گفته شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، بودجه پیش‌بینی شده برای اجرای این لایحه کافی نیست.

این شورا تاکید کرده که نمایندگان مجلس تا روز یکشنبه ۲۸ آذر فرصت دارند تا رتبه‌بندی و همسان‌سازی واقعی را تصویب کنند ؛ در غیر این صورت معلمان از سه‌شنبه آینده به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

معلمان در چند ماه اخیر در اعتراض به تصویب نشدن این لایحه و همچنین اجرا نشدن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بارها تجمع کرده‌اند و روز دوشنبه نیز تجمع سراسری در ۸۰ شهر ایران برگزار شد.

مجلس روز چهارشنبه ۲۴ آذر ماده ۶ لایحه رتبه‌بندی معلمان ایران را تصویب کرد.

بر اساس این ماده، برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۱۰ درصد، مربی معلم ۱۵ درصد علاوه بر افزایش رتبه قبلی، استادیار معلم ۱۲ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، دانشیار معلم ۱۰ درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی و استاد معلم پنج درصد علاوه بر افزایش رتبه‌های قبلی، به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

‌*ضرب و شتم دستگیری رادا مردانی پس از تجمع باشکوه تهران

روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه، پس از پایان تجمع فرهنگیان مقابل مجلس و در حین رفتن به سمت مترو تعداد زیادی از نیروهای لباس شخصی ضمن تعقیب ابتدا در مترو بهارستان و سپس در مترو‌ صادقیه اقدام به دستگیری وحشیانه همراه با ضرب و شتم رادا مردانی نمودند که با دخالت و پادرمیانی همکاران فرهنگی و مسافران حاضر در مترو، پس از ساعتی آزاد شد در حال حاضر امکان تحت تعقیب بودن ایشان وجود دارد.

رادا مردانی پیشتر به عنوان فعال دانشجویی در زندان و اینک به عنوان فعال صنفی دارای پرونده مفتوح است. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ضرب و شتم و هتک حرمت این فعال صنفی را به شدت محکوم می‌کند و خواستار مختومه شدن پرونده تمام فعالان صنفی از جمله پرونده آقای رادا مردانی است.

*محمود ملاکی به ممنوعیت از تدریس و جریمه نقدی محکوم شد 

دادگاه انقلاب بوشهر آقای محمود ملاکی ، عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان بوشهر را به خاطر فعالیتهای صنفی به دو سال ممنوعیت از تحصیل و بیست میلیون تومان جریمه نقدی محکوم نمود. 

صدور احکام ظالمانه مانند زندان، اخراج، جریمه نقدی و ممنوعیت از تحصیل برای فعالان صنفی برای متوقف کردن مطالبه‌گری صنفی معلمان است. اما مطالبات فرهنگیان قائم به فرد نیست. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواهان لغو احکام طالمانه از جمله حکم آقای ملاکی است و به خط برخورد با فعالان صنفی اعتراض دارد و فعالان صنفی دفاع می‌کند.

*اصغر امیرزادگان به یک سال حبس محکوم شد

اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی توسط دادگاه کیفری شهر فیروز آباد به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد. همچنین به عنوان مجازات تکمیلی صفحه اینستاگرام وی مسدود و به مدت دوسال حق استفاده از فضای مجازی و پیام رسان های داخلی یا خارجی را ندارد. 

بر اساس این حکم که در تاریخ ۲۳ آذر امسال به صورت غیابی توسط شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهر فیروز آباد صادر و به آقای امیرزادگان ابلاغ شده است، وی بابت اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی” به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران حکم علیه این فعال صنفی را محکوم نموده خواهان پایان دادن به پرونده‌سازی علیه تمام فعالان صنفی از جمله آقای اصغرامیرزادگان است.

*وخیم شدن حال زینب همرنگ در زندان 

بنا بر اخبار منتشر شده زینب همرنگ، معلم زندانی به بیماری‌های متعدد زمینه‌ای از جمله فشار خون، مشکلات کلیوی و ناخنک چشم مبتلا است. شرایط نامناسب زندان اوین و مخالفت مقام‌های قضایی با اعطای مرخصی درمانی به خانم همرنگ، خانواده این معلم بازنشسته را به شدت نگران وضعیت جسمی وی کرده است. همچنین زینب همرنگ پس از انتقال به بیمارستان و به‌رغم بیماری و وضعیت جسمی نامناسب، توسط ماموران مرد با پایند به تخت بیمارستان بسته شده‌است.

زینب همرنگ سیدبگلو، حدودا ۵۰ ساله، ساکن تهران و از اهالی شهرستان مغان در استان اردبیل است. دادگاه انقلاب تهران این معلم بازنشسته را به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» به پنج سال حبس تعزیری و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده است. خانم همرنگ ۱۵ شهریور ماه ۱۳۹۹ هنگام سفر به شهر خوی در استان آذربایجان غربی بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به بند زنان زندان اوین منتقل شده‌است.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*خودداری از پذیرش وکیل آقای رسول بداقی

روز گذشته آقای رامین صفرنیا از وکلای افتخاری معلمان و وکیل آقای بداقی برای اعلام وکالت به دادسرای مقدس اوین مراجعه نمودند اما به صورت غیر قانونی از پذیرش وی امتناع کردند. 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران خواستار آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان از جمله آقای رسول بداقی است.

*بازداشت و پرونده سازی برای رسول بداغی از فعالین صنفی معلمان را شدیدا محکوم‌ میکنیم 

رسول بداغی “عضو کانون صنفی معلمان اسلامشهر و نماینده این کانون در شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران”  معلم فداکار و دلسوزی است که دغدغه ای جز تحصیل رایگان برای همه دانش آموزان و بهبود شرایط سخت معیشت همکارانش نداشته است. او در طی دو دهه گذشته به خاطر  فعالیت های صنفی و پیگیری مطالبات صنفی معلمان، با پرونده سازی های عوامل امنیتی و قضایی ۷ سال حکم زندان گرفت، اما فشارهای امنیتی و حکم ظالمانه زندان نه تنها اراده او را  در مبارزه با ظلم و فقر وبی عدالتی و فساد درهم نشکست، که مصمم تر و محکم ترش کرد. او پس از زندان مسیر حق خواهی و مطالبه گری را پیگیرانه و با جسارت و شهامت مدنی ستایش انگیزی پیگیری کرد. 

رسول بداقی یک روز پیش از تجمع باشکوه سراسری ۲۲ آذر معلمان با یورش عوامل امنیتی، همراه با ضرب و شتم  و در حالی که حتی اجازه لباس پوشیدن به او ندادند بازداشت شد‌ و با همان شرایط به بند ۲۰۹ اوین منتقل گردید. 

اما این بازداشت برخلاف انتظارات عاملان و آمرانش نه به سکوت و انفعال معلمان منجر شد و نه مانعی بر سر حضور گسترده  معلمان شاغل و بازنشسته در تجمعات اعتراضی ایجاد کرد. معلمان با درایت و هوشیاری در تجمعات دهها هزار نفری فریاد آزادی رسول بداغی و دیگر معلمان دربند را  سر دادند و در سراسر کشور برخورد امنیتی با مطالبه گری را محکوم کردند. 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه  در کنار معلمان که آینده سازان فرزندان شان هستند، بازداشت و پرونده سازی برای رسول بداقی را محکوم می کند و خواستار آزادی بی قید و شرط ایشان و اسماعیل عبدی و سایر معلمان زندانی و زندانیان سیاسی است.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه 

سندیکای کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه

منبع:کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*گزارشات رسانه ای شده:

۱- مجلس لایحه رتبه‌بندی را از سر خود باز کرد/ تجمع سراسری روز دوشنبه معلمان موثر بود؟

این هفته شاهد دوشنبه اعتراضی معلمان با حضور هزاران نفر در شهر‌های مختلف کشور بودیم. معلمان خواستار اجرای کامل رتبه بندی، همسان سازی واقعی و آزادی فعالان صنفی بازداشت شده بودند.

اعتراضات و تجمعات روز دوشنبه، ۲۲ آذرماه معلمان در چند ده شهر بزرگ و کوچک با سازماندهی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» با اولویت اجرای کامل قانون رتبه بندی معلمان، همسان سازی حقوق و آزادی تعدادی از فعالان صنفی که طی تجمعات اخیر و پیشین بازداشت شده بودند، پیگیری شد. هزاران معلم در سراسر کشور که تحت قانون مدیریت خدمات کشوری، دریافتی دارند، نسبت به تنگنا‌های معیشتی و عدم تناسب حقوق و مخارجشان اعتراض کردند.   روز گذشته نیز مجلس شورای اسلامی در برابر اعتراضات معلمان، لایحه رتبه بندی معلمان را تصویب کرد؛ با اینحال معلمان می‌گویند لایحه مصوب مجلس بیشتر در حد یک افزایش مزد جزئی خواهد بود تا اجرای رتبه بندی. در ادامه در گفتگویی با اسماعیل جعفری، فعال صنفی معلمان در قزوین  از میزان رضایت معلمان از مصوبه امروز مجلس پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید: 

جعفری با اشاره به اینکه رتبه بندی معلمان بیش از ده سال مطرح بوده است، اظهار داشت: رتبه بندی معلمان در قالب سند تحول بنیادین تصویب شده و ضمناً در برنامه پنجم و ششم توسعه نیز دولت مکلف به اجرای آن  بوده است. این لایحه شامل اهداف معیشتی، کیفیت آموزش، ارتقا سطح آموزش و صلاحیت معلمان و… بوده است.

او ادامه داد: معلمان معتقدند که کمترین حقوق را در بین دستگاه‌های دولتی دریافت می‌کنند. با توجه به سختی کار و جایگاه آموزش و پرورش در کشور، لایحه رتبه‌بندی مورد توجه قرار گرفت، اما دولت برای ارائه لایحه تغییرات زیادی در آن ایجاد کرد. دولت یک لایحه و سه لایحه هم از سوی کمیسیون مجلس ارائه شد که هر بار ضعیف‌تر قبلی بود.  

جعفری خاطرنشان کرد: معلمان با توجه به نوع کارشان که آموزش است، به تبصره سه ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه استناد کردند که تاکید دارد «حداکثر اختلاف بین مشاغل یکسان نباید از ۲۰ درصد بیشتر باشد.» بر این اساس باید رتبه معلم خبره با ۲۰ سال سابقه کار با یک استاد داشنگاه مربی پایه با ۲۰ سال سابقه حقوقش همتراز شود. در واقع رتبه بندی تکلیف دولت‌ها بوده است که تاکنون از اجرای آن سر باز زده‌اند.

وی افزود: بنابراین  آنچه معلمان انتظار دارند اجرای همین بند از قانون است که جزو حقوق بدیهی‌شان است، اما دولت به بهانه اینکه بودجه ندارد، این تکلیف قانونی و تاکید قانون را نادیده گرفت به کمیسیون فشار آورده شد تا لایحه رتبه بندی با ضعیف‌ترین و کمترین حالت افزایش حقوق تصویب شود. آنچه روز گذشته تصویب شده، به هیچ وجه پاسخگوی مطالبات معلمان نیست. این لایحه انقدر ضعف و ابهام دارد که حتی آموزش و پرورش نیز برای نوشتن آن به مشکل بر می‌خورد.

این فعال صنفی معلمان گفت: ماده ۶ لایحه رتبه بندی معلمان نیز اشاره دارد که کف حقوق معلمان براساس رتبه از عدد مشخصی کمتر باشد. در این شاخص ممکن است معلمی با ۵ سال سابقه و یک روز سابقه در رتبه قرار بگیرند و همچنان ابهاماتی در مورد رخی تفاوت‌ها وجود دارد. در این خصوص هنوز مشخص نشده است که اختیاراتی برای رفع ابهامات به وزارتخانه داده شده است یا خیر.  

او ادامه داد: بهترین پیشنهادکه از سوی معلمان مطرح شده بود، هم ترازی پایه به پایه با هیات علمی بود که تمام این مولفه‌ها در نظر گرفته شده بود. در واقع پیشنهادات معلمان نسبت به آنچه مجلس مصوب کرده کامل‌تر بوده است. البته آقای قالیباف، رئیس مجلس می‌گوید دولت بیشتر راز این بودجه ندارد. به هر حال لایحه‌ای که تصویب شده با توجه به فاصله حقوقی زیاد جوابگوی انتظارات معلمان نسیت و نسبت به شرایط سایر کارمندان دولت دارای تفاوت فاحشی است.

جعفری با تاکید بر اینکه در واقع آنچه در حال اجرا شدن است، یک افزایش حقوق ساده و سطح پایین است، گفت: معمولا رایج نیست که بودجه را مشخص کنند و برای آن قانون بنویسند، اما به هر حال برای معلمان بودجه محدودی گذاشته‌اند که برای بیش از ۷۵۰ هزار معلم رقم ۱۲ هزار و پانصد میلیارد تومان برای مدت شش ماه اجرای رتبه بندی کنار گذاشته شده است. البته افزایش دریافتی ما تا سطح خط فقر از طریق ظرفیت‌های قانونی دیگر از جمله فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری هم قابل اجرایی شدن بود که اگر اجرایی می‌شد، تنگنا‌های معیشتی امروز را نداشتیم.  

وی افزود: نظام پرداخت ما براساس قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا می‌شود. فصل دهم قانون به نظام پرداخت اشاره دارد. ماده ۶۸ دارای ۱۰ بند است که مربوط به فوق العاده‌ها، سختی کار و… است. فوق العاده کارایی یا بهره‌وری برای معلمانم اجرایی نمی‌شود. این درحالی است که معلمان بیشترین بهره‌وری را در دستگاه‌های خصوصی داشتند. اکنون کلاس‌های ۲۵ نفره آن‌ها به کلاس ۴۰ نفره تبدیل شده و عملاً در جذب نیرو صرفه‌جویی شده است. آموزش به بخش خصوصی واگذار شده است، اما این مسئله موجب نشد وضعیت معیشت معلمان رسمی بهتر شود.

جعفری با اشاره به مشکلات معلمان خرید خدمتی گفت: خرید خدماتی‌ها مشکل کاهش حق الزحمه تا نصف مبلغ به مبلغی کمتر از دو میلیون تومان را دارند. درحالیکه در هفته ۲۴ ساعت موظفی را کار می‌کنند.  

۲- کانون صنفی معلمان ایران مصوبه رتبه‌بندی مجلس را رد کرد

در پی یک هفته اعتصاب و اعتراض معلمان ، روز چهارشنبه مجلس لایحه‌ای را تصویب کرد که افزایش دستمزد و تعیین رتبه بندی معلمان را وعده داده است.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، مصوبه رتبه‌بندی معلمان را یک «سرهم بندی» خوانده و بر ادامه اعتراضات و اعتصابات تاکید کرده است.

این مصوبه حداقل حقوق معلمان را به حدود ۸ میلیون تومان در ماه تعیین می کند. این در حالیست که به گفته مقامات، خط فقر در ایران از درآمد ۱۱ میلیون تومان در ماه فراتر رفته است.

محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، روز چهارشنبه در واکنش گفت: «آنچه که امروز در مجلس تصویب شد یک سرهم بندی بود، نه طرح رتبه‌بندی. این طرح مورد تایید معلمان و تشکلهای صنفی فرهنگیان نیست و تجمعات سراسری معلمان ادامه خواهد داشت، تا رسیدن به مطالبه مطلوب.»

کانال صنفی معلمان به نقل از حبیبی نوشت: «این لایحه با این میزان بودجه مورد تایید تشکلهای صنفی فرهنگیان نیست». شورای هماهنگی تشکیل‌های صنفی فرهنگیان ایران تا یکشنبه هفته آینده به مجلس فرصت داده بود که آن چه آنها «رتبه بندی کامل» و «همسان سازی واقعی» معلمان با دیگر کارکنان دولت خوانده است را تصویب کند و نیز معلمان زندانی از جمله رسول بداقی، فعال مدنی و عضو کانون صنفی معلمان را آزاد کنند در غیر این صورت سه شنبه آینده (۳۰ آذر) بار دیگر دست به اعتصاب و تظاهرات خواهند زد.

بنا بر مصوبه مجلس، معلمان براساس «شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی»، در پنج رتبه، به ترتیب آموزش‌معلم، مربی‌معلم، استادیارمعلم، دانشیارمعلم و استادمعلم قرار می‌گیرند.

این مصوبه هم اکنون از مجلس برای تایید به شورای نگهبان ارسال می شود. این لایحه با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع تصویب شد.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، روز چهارشنبه گفت که تصویب این لایحه «قریب به یک دهه» طول کشید اما اکنون «با رعایت مسائل قانون اساسی» و بررسی دقیق، «بار مالی» آن تامین شده است.

از طرف دیگر، معاون امور استخدامی رئیس جمهور گفته است هرچند مصوبه مجلس قرار است که از پاییز امسال اجرا شود، در حال حاضر برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان بودجه‌ای اختصاص داده نشده است و دولت از ابتدای سال آینده برای این کار بودجه دارد.

*گزارش بخش بین المللی سندیکای همبستگی فرانسه درباره اعتراضات سه روزه فرهنگیان شاغل وبازنشسته ایران:

۱۴دسامبر ۲۰۲۱ – سه روز اعراضات بی سابقۀ  آموزگاران در ایران

یک جنبش بی سابقۀ آموزگاران به مدت سه روز، ۱۱، ۱۲ و ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱  درایران جریان یافت. این جنبش از نظر تعداد شرکت کنندگان، تعداد شهرهائی که در آنها تظاهرات شد و اینکه تظاهرات از روز شنبه که اولین روز هفته در ایرانست آغاز شد، بی‌سابقه بود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان  ایران از آموزگاران دعوت کرده بود که به مدت دو روز کلاس ها را تعطیل کنند و در داخل مدارس تحصن کرده و بالاخره روز ۱۳ دسامبر تجمع کنند. از این دعوت وسیعاً پیروی شد. روز اوّل، ۷۰ شهر و روز دوّم ۱۲۰ شهر اعتصاب کردند. روز ۱۳ دسامبر، تجمع آموزگاران بسیار وسیع بود به نوعی که در شهرهائی نظیر شیراز و سنندج هزاران نفر در تظاهرات خیابانی شرکت داشتند. در تهران، آموزگاران مقابل مجلس تجمع کردند، جائی که نیروهای انتظامی کوشیدند به آنها یورش ببرند ولی حملۀ آنها به عقب رانده شد. ولی پلیس سیاسی موفق شد رسول بداغی ، آموزگاری که به واسطۀ فعالیتهای سندیکائیش قبلاً به هفت سال زندان محکوم شده بود را دستگیر کند.

در میان خواستهای آموزگاران، تقاضاهای افزایش مزد و پرداختی بازنشستگی قرار داشت. در حالی که یک دستمزد ماهیانۀ ۱۲ میلیون تومان (تقریباً ۳۷۵ یورو) معادل خط فقر است، مزد یک آموزگار با چندین سال سابقۀ کار ۷ میلیون تومان بیشتر نیست. آموزگاران تقاضاهای دیگرخود را رها نکردند و همچنان خواهان آموزش مجانی و افزودن سطح فرهنگ در آموزش هستند. آموزش از سال ها پیش هر روز بیشتر خصوصی و نا برابر می‌شود. بعلاوه آموزگاران خواهان آزادی همکاران زندانی خود هستند که در میانشان می توان اسامی اسمعیل عبدی، مهدی فتحی، محمد رضا رمضان زاده و رسول بداغی را ذکر کرد. تقاضاهای دیگر مربوط به نا مشخص بودن وضع آموزگاران غیر رسمی و عدم امکان تدریس به دانش آموزان در زبان مادری خودشان است. در ایران آموزش فقط به زبان فارسی رسمیت دارد حال آن که زبان‌های مختلف ترکی، کردی، عربی و غیره نیز وجود دارند.

در این سه روز، آموزگاران به اعتراض پرداختند و همزمان،  دولت لایحۀ بودجۀ سال آینده را به مجلس می برد. در این بودجه فقط ۱۳ در صد افزایش برای آموزش ملّی در نظر گرفته شد حال آن که بودجۀ موسسات متعدد ایدئولوژیک رژیم ۱۸۰ در صد افزایش داشت.

یک موضوع قابل توجه در این سه  روز تظاهرات، حضور دانش آموزان مدارس ابتدائی و دبیرستانی بود که برای حمایت از جنبش آموزگاران خود آمده بودند. در اصفهان، یکی از این دانش آموزان از ناحیۀ چشم شدیداً توسط نیروهای سرکوب که برای متفرق کردن تظاهر کنندگان در اعتراض به بحران آب آمده بودند، مجروح و مصدوم شد. تظاهرات آب بالاخره سرکوب و متفرق شد.

آموزگاران سه روز تظاهرات وسیع برقرار کردند ولی این تظاهرات پایان نیافتند. در تجمع ۱۳ دسامبر این جمله به وضوح شنیده می شد که ا گر به مشکلات ما توجه نشود، کلاس ها تشکیل نخواهند شد.

لینک متن گزارش بزبان فرانسه:

http://www.laboursolidarity.org/Iran-Des-milliers-d-enseignant-es

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate