اخباروگزارش های کارگری ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰

زنده وجاوید باد یاد مرتضی فرج نیا جوان متقاضی کار

روز ۲۴ آذرماه ۱۳۹۴، ساکنان روستای شهرویی بهبهان با تجمع مقابل پالایشگاه گازبیدبلند ۲ خواهان کارشدند.این متقاضیان کاربرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به بیکاری اجتماعشان را به جاده بهبهان – رامهرمزکشاندند.

نیروهای انتظامی دولت یازدهم(دولت حسن روحانی)بسوی تجمع کنندگان آتش گشودند وموجب مرگ مرتضی فرج نیا و زخمی شدن ۲ نفردیگرشدند.

روستای شهرویی درشهرستان بهبهان‌ دو هزارو ۸۰۰ نفر جمعیت دارد ودر کنار پالایشگاه گاز بید بلند۲ قرار گرفته است.

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:رتبه‌بندی سرهم‌بندی شد

– فراخوان جمعی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته استان همدان 

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:آغاز اعتصاب در آی جی سی

– تجمع اعتراضی کارکنان  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نسبت به سطح حقوق

– اعتراض کارکنان شرکت آب منطقه ای سیستان وبلوچستان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ووعده ها ی پوچ مسئولان

– بلاتکلیفی شغلی ۴۰۰ کارگر ماکارونی انسی(NC) بدنبال تعطیلی کارخانه با حکم قضایی بدلیل شکایت یک طلبکار

– ادامه اعتراضات رانندگان تاکسی نسبت به  عدم تحویل خودروهایشان بدلیل افزایش قیمت بابرپایی تجمع درسازمان تاکسیرانی شهرداری تهران

– انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران تهاجم سراسری و سازمان‌یافته به حقوق کار را متوقف کنید 

– سجاد شکری از زندان اوین آزاد شد

– دومین روزتجمع خانواده‌های ۹ پناهجو برای آزادی عزیزانشان از زندان  ارتش آزاد سوریه مقابل سفارت ترکیه

– تجمع اعتراضی گروهی از سهامداران نسبت به ادامه روند نزولی شاخص کل بورس مقابل سازمان بورس اوراق بهادار

– مرگ ومصدومیت ۲ کارگرجوان کارگاه زرین قارچ درحادثه ریزش قفسه‌های حامل کود کمپوست

– جان باختن یک کارگردر مهرشهرکرج زیرآوار

*شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:رتبه‌بندی سرهم‌بندی شد

در جلسه امروز مجلس، نمایندگان با تصویب ماده ۶ لایحه رتبه‌بندی تیر خلاص را به این لایحه زدند.

طبق مصوبات روز چهارشنبه ۲۴ آذر ، دولت فقط ۱۲.۵ هزار میلیارد تومان برای شش ماه اختصاص می‌دهد و به جای رتبه‌بندی‌شاغلان حداقل هشتاددرصد حقوق‌هیات‌علمی صرفا درصدهای ناچیزی به حقوق معلمان اضافه خواهد شد که پس از اعمال این درصدها حقوق فرهنگیان بین یک‌ونیم تا دو میلیون تومان افزایش خواهد یافت و با توجه به تورم و بودجه انقباضی سال بعد تمام معلمان زیر خط فقر باقی می‌مانند. 

فرهنگیان عزیز! 

پس از این همه پیگیری ، نامه نگاری و مذاکره و تحصن و تجمع این حق معلمان شریف ایران نیست و نباید به این حقوق ناچیز دل‌خوش کنیم. 

منتظر اعلام برنامه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای پیگیری مطالبات و ادامه اعتراضات باشید. 

*فراخوان جمعی از فرهنگیان شاغل و بازنشسته استان همدان 

بعد از انتشار خبر سرهم‌بندی لایحه رتبه‌بندی توسط مجلس معلمان معترض در همدان اطلاعیه زیر را  صادر کردند : 

اجتماع بزرگ فرهنگیان شاغل و بازنشسته استان همدان

بصورت متمرکز در اداره کل آموزش و پرورش استان همدان

پنج‌شنبه، ۲۵ آذرماه

ساعت ۱۰ صبح

 شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران بنابر وظیفه ذاتی خود و بنابر مواضع قبلی از حرکات حق طلبانه تمام فرهنگیان که مستقل بوده و وابسته به هیچ جناح سیاسی نباشد حمایت می‌کند.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:آغاز اعتصاب در آی جی سی

کارگران همکار ما در شرکت آی جی سی واقع در عسلویه، از ظهر دیروز در اعتراض به عدم اجرای وعده کارفرما در افزایش دستمزدها و تغییر در نوبت کاری به ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت در محوطه کارگاه دست به اعتصاب زدند.

همه خواسته های این همکاران قبلا توسط کارفرما پذیرفته شده بود اما پافشاری و اعمال نفوذ حیدری پیمانکار پروژه مانع از تحقق مطالباتشان شده است.

پاسخ ما به وعده هایی که به آن عمل نشود اعتصاب است. 

ما تا برچیده شدن بساط زورگویی پیمانکاران به مبارزه ادامه خواهیم داد.

*تجمع اعتراضی کارکنان  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نسبت به سطح حقوق

روز چهارشنبه ۲۴ آذر، کارکنان  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی برای اعتراض به سطح حقوق دست به تجمع  در ورودی محل کارشان زدند وخواهان افزایش حقوقشان شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،تجمع کنندگان باسردادن شعارها وبرافراشتن دست نوشته هایی خواستار برخود عادلانه و منصافه با کارمندان و برابری و بهبود وضیعت حقوقی و معیشتی خود شدند.

*اعتراض کارکنان شرکت آب منطقه ای سیستان وبلوچستان نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ووعده ها ی پوچ مسئولان

روزچهارشنبه ۲۴ آذر، کارکنان شرکت آب منطقه ای استان سیستان وبلوچستان اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ووعده های پوچ مسئولان،ابرازکردند.

کارگران معترض با اشاره به  پرداخت نشدن حقوق به مدت ۴ ماه به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:وضعیت اقتصادی بسیار سخت است با این شرایط چگونه باید زندگی کنیم؟

آنها افزودند:مسئولین شرکت آب منطقه ای استان تنها وعده می دهند اما از حقوق خبری نیست.

*بلاتکلیفی شغلی ۴۰۰ کارگر ماکارونی انسی(NC) بدنبال تعطیلی کارخانه با حکم قضایی بدلیل شکایت یک طلبکار

بدنبال شکایت یک طلبکارکارخانه ماکارونی انسی واقع در شهرک صنعتی صفادشت شهرستان ملارد دراستان تهران با حکم قضایی تعطیل  و۴۰۰ کارگرش بیکارشدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۴ آذر،با حکم قضایی بخشی از ماشین آلات و ابزار کار این واحد تولیدی انواع ماکارونی رشته ای توقیف شده و کارگران امکان کار کردن ندارند.

*ادامه اعتراضات رانندگان تاکسی نسبت به  عدم تحویل خودروهایشان بدلیل افزایش قیمت بابرپایی تجمع درسازمان تاکسیرانی شهرداری تهران

روز چهارشنبه ۲۴ آذر،جمعی از رانندگان تاکسی درادامه اعتراضاتشان نسبت به  عدم تحویل خودروهایشان بدلیل افزایش قیمت برای باری دیگر دست به تجمع درسازمان تاکسیرانی شهرداری تهران زدند.

رانندگان تاکسی که برای نوسازی تاکسی‌های خود اقدام کرده‌اند، به خبرنگاررسانه ای گفتند:با وجود اینکه بابت این موضوع ۶۰میلیون تومان پرداخت کرده‌اند، به دلیل اینکه شرکت خودروسازی مدعی افزایش قیمت خودروهای خود هستند، موفق به تحویل گرفتن خودروی خود نشده‌اند. 

به همین دلیل آن‌ها امروز (چهارشنبه/۲۴ آذر) در لابی سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران جمع کردند.

 گفته می‌شود که مقام‌های تاکسیرانی با آنها دیدار کرده‌اند. در روزهای گذشته هم تجمعی در این محل برگزار شد. 

برای نوسازی تاکسی، هر تاکسیران باید حدود ۶۰ میلیون تومان واریز کند اما بخشی از قیمت خودرو را در قالب وام از شهرداری دریافت و بعد اقساط آن را واریز می‌کند. 

با اینکه مشخص نیست که دقیقا چه خودرویی به رانندگان تحویل داده می‌شود و آن‌ها صرفا می‌توانند درخواست دریافت وام نوسازی را ثبت کنند، اما به گفته تاکسیرانان؛ شرکت خودروسازی به تعهد خود در تحویل عمل نکرده و مدعی شده که قیمت خودرو حدود ۱۸ درصد گران‌تر شده است. 

در کنار طرح این خواسته، برخی رانندگان که خودرو خریداری کرده‌اند اما به دلیل مشکلات حقوقی، صاحب سند نشده‌اند، از سازمان تاکسیرانی می‌خواهند که زمینه نوسازی تاکسی‌های مستهلک آن‌ها را فراهم کند. 

در همین حال تاکسیرانان از شهرداری می‌خواهند که عوارض سالیانه آنها را حذف کند؛ چراکه آن‌ها در خدمت حمل و نقل عمومی هستند اما از بابت تردد خود در شهر، پول پرداخت می‌کنند.

*انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران تهاجم سراسری و سازمان‌یافته به حقوق کار را متوقف کنید 

در سالی که ۹ ماه از آن را پشت‌سر گذاشته‌ایم دریافتی بیش از ۸۰ درصد کارگران شاغل، درصورت رعایت قانون کار، در حدود ۴ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که محاسبات کمیته مزد شورای عالی کار هزینه سبد معیشت یک خانوار کارگری در سال ‌۱۳۹۹ را براساس ۳۳ قلم کالای موجود در سبد معیشت و قیمت‌گیری استانی و کشوری این کالاها، مبلغ ۹ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار تومان برآورد کرده و می‌دانیم که با توجه به تاثیر تورمِ واقعی بر قیمت این کالاها، هزینه این سبد معیشت در سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۴۰ درصد افزایش داشته است. براساس اعلام منابع رسمی، میزان خط فقر در سال جاری برای یک خانوار ۳.۳ نفره بیش از یازده میلیون تومان است. مقایسه میزان حقوق یا مبلغ دریافتی شاغلان با هزینه‌های واقعی زندگی، ناداری و درگیر فقر و فلاکت شدن روزافزونِ بیشترین شمار خانوارهای کارگران و مزدبگیران را نشان می‌دهد. در شرایطی که کارگران در نهایت تنگدستی و فشارهای گوناگون و محروم از حمایت‌های قانونی به سر می‌برند، حضور بیش از ۵ میلیون بیکارِ جوینده کار همواره زمینه مناسبی برای سرکوب مزدی و تهدید جدی برای امنیت شغلی کارگران شاغلان به‌شمار می‌آید. در شرایط نامناسب بازار کار و در سایه حاکمیت قراردادهای موقت، با شمار زیادی از روزنامه‌نگاران و دیگر دانش‌آموختگان دانشگاهی، در آغاز استخدام و تا مدت‌ها پس از آن، مانند کارگر ساده و بدون تخصص رفتار شده و با قراردادهای سه و شش ماهه و بعضا بدون قرارداد با حداقل حقوق مصوب و گاه کمتر از آن به‌کار گرفته می‌شوند.

دست کم سه دهه است که دولت‌ها پی در پی با ابزاری موسوم به شورای عالی کار که یکی از وظایف آن تعیین حداقل مزد کارگران است، در نبود تشکل‌های مستقل کارگری و به یاری قانون کار موجود، قانونی که در مجموع پر از ابهام، از هم گسیخته و در بخش‌های اساسی به زیان طبقه کارگر و در راستای تامین منافع کارفرما و سرمایه‌داران نگاشته شده، با توجیهات مختلف و ازجمله ایجاد رونق در فضای کسب و کار، به سرکوب مزدی کارگران پرداخته و شرایط ناعادلانه‌ای که بخشی از آن در بالا اشاره شد را برای کارگران این سرزمین رقم زده‌اند.

در جوامع مدرن، فلسفه وجودی و وظیفه قانون، تنظیم روابط و تعیین حدود منافعِ گروه‌ها و طبقات مختلف و گاه متعارضِ جامعه با یکدیگر است. قانون، برحسب قاعده، باید در راستای حمایت از گروه‌ها و طبقات ضعیف در مقابل قوی‌ترها تدوین شود؛ زیرا روشن است که گروه‌ها و طبقات قوی‌تر، به دلیل قدرتمند و بالادست بودن، از امکانات و ابزار دفاع از خود یا تهاجم به و تصاحب منافع دیگران برخوردار هستند. اما قانون کار ایران به دلایلی که در این بیانیه نمی‌گنجد در جای جای خود و ازجمله در فصل ششم، حقوق و منافع نیروی کار را نادیده گرفته یا مانع تحقق آن می‌شود. فصل ششم این قانون، به صراحت و برخلاف موازین بین‌المللی و به‌طور مشخص با نقض کنوانسیون شماره ۸۷ سازمان بین‌المللی کار، با ممانعت از ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، طبقه کارگر ایران را از داشتن هر نوع ابزار دفاع جمعی، از منافع خود، محروم کرده است. این قانون تشکل‌هایی را برای کارگران تعریف می‌کند که طبق مواد و آیین‌نامه‌های اجرایی ذیل آن، فقط با دخالت و اعمال اراده آشکار دولت و کارفرمایان می‌تواند تشکیل شود.

آزمندی و زیاده‌خواهی سرمایه‌داران را حدی نیست و در پی کسب سود بیشتر و انباشت سرمایه در هر شرایط و به‌ویژه در اوضاع بحرانی کنونی، از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند. در شرایطی که طبق گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس سهم مزد و دیگر هزینه‌های پرسنلی در قیمت تمام شده محصول بین ۷ تا ۱۳درصد است (سهمی که در جوامع صنعتی کمتر از ۴۰% نیست)، کارفرمایان و سرمایه‌داران ایران راهکار کسب سود بیشتر را در کاهش هرچه بیشتر مزد از طریق مقررات‌زدایی از روابط کار، دور زدن قانون و تغییر و حذف همین حمایت‌های حداقلی موجود در آن می‌بینند. در این راستا با فعال کردن لابی‌ها در اتاق بازرگانی با دستاویز ایجاد رونق در فضای کسب و کار و همزمان ادعای دروغین پیشگیری از بیکار شدن کارگران در تلاش برای حذف اجباری بودن حداقل مزد سراسری و برقراری سیستم‌های مزد توافقی و مزدهای منطقه‌ای هستند. 

در پی تحقق این هدف و در شرایطی که قانون کار موجود دارای ضعف‌های اساسی در راستای روح و هدف قانون یعنی حمایت از نیروی کار است و جامعه به تغییر و اصلاح قانون، در راستای حمایت و تامین منافع نیروی ضعیف‌تر یعنی کارگران نیازمند است، لابی‌های پرقدرت سرمایه، در اتاق بازرگانی، در مجلس قانون‌گذاری و درون دولت، به‌طور مشترک و سازمان‌یافته در تلاش برای تغییر قانون کار و حذف همین حداقل‌های ناچیز موجود در دفاع از منافع کارگران هستند؛ مجلس و دولت‌هایی که در چند دهه گذشته نشان داده‌اند تمام قد در خدمت منافع کارفرمایان و سرمایه‌داران بوده‌اند. 

آخرین اقدام وقیحانه و بدترین کوشش از این دست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت دیده می‌شود. دولت در این لایحه ضمن ادامه و تشدید سیاست‌های سرکوب و کاهش واقعی مزدها، صریح و بی‌پروا با نقض قانون بازنشستگی به زیان کارگران، در این حوزه نیز حقوق کارگران شاغل و بازنشسته‌ها را مورد تجاوز قرار داده است. بند پیشنهادی دولت در مورد افزایش سن بازنشستگی و تغییر در فرمول محاسبه حقوق بازنشستگان از میانگین دو سال به میانگین سه سال آخر خدمت، به‌ویژه در شرایط تورم شتابان موجود و نبود هیچ چشم‌انداز منطبق با اصول علمی و اجرایی برای مهار آن، حکایت از عزم دولت در خانه خرابی و فلاکت بازهم بیشتر نیروی کار ایران دارد.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران در راستای وظایف حرفه‌ایِ روزنامه‌نگاری و آگاهی‌رسانی و بر بستر وظیفه صنفی خود در دفاع از حقوق روزنامه‌نگاران و کارگرانِ حوزه رسانه ضمن محکوم کردن تلاش‌های برشمرده بالا در سرکوب و پایمال کردن حقوق کارگران، خواهان اجرای موارد ذیل است:

یک- افزایش حداقل مزد سراسری مطابق با هزینه سبد معیشت خانوار 

دو – افزایش سایر سطوح مزدی به همین نسبت 

سه – اجرای همیشگی و همگانی طبقه‌بندی مشاغل و شناسایی کار تخصصی روزنامه‌نگاران و دیگر دانش‌آموختگان و برقراری مزدهای مناسب با این تخصص‌ها 

چهار – اصلاح بندهای گفته شده در بالا در لایحه بودجه و اعاده حقوق کارگران شاغل و بازنشسته.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران

*سجاد شکری از زندان اوین آزاد شد

سجاد شکری، فعال کارگری امروز چهارشنبه ۲۴ آذرماه، به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد. آقای شکری در تاریخ ۱۶ مردادماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی نهایتا توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

یکی از مصدایق اتهامات انتسابی علیه این فعال کارگری شرکت در تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر که در سال ۹۸ مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، مطرح شده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران آزادی سجاد شکری را به او، خانواده‌اش و دیگر کارگران شادباش می‌گوید و خواستار آزادی تمامی کارگران و فعالین کارگری زندانی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۴ آذرماه ۱۴۰۰

*دومین روزتجمع خانواده‌های ۹ پناهجو برای آزادی عزیزانشان از زندان  ارتش آزاد سوریه مقابل سفارت ترکیه

روز چهارشنبه ۲۴ آذربرای دومین روز متوالی، خانواده‌های ۹ پناهجو برای آزادی عزیزانشان از زندان  ارتش آزاد سوریه مقابل سفارت ترکیه تجمع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، ۹ پناهجوی اهل شهرهای پاوه وسردشت قصد داشتند از طریق ترکیه به انگلستان مهاجرت کنند، توسط پلیس دستگیر شدند. مهاجران خود را سوری معرفی کردند و پلیس ترکیه آنها رابه  ارتش آزاد سوریه تحویل می‌دهد. 

ارتش آزاد سوریه در ازای آزادی این اسرا، اعلام کرده ایران باید تعدادی از اسرای آنها را آزاد کند و مبادله انجام شود. از این ماجرا ۴ ماه می‌گذرد و خانواده‌های آنها که از ایران نتیجه‌ای نگرفته‌اند در کشور خودشان مقابل سفارت ترکیه تجمع کرده‌اند.

قابل یادآوری است که هشت پناهجوی فوق اهل پاوه ویکنفردیگرشان اهل سردشت است که بصورت جداگانه و کاملا قانونی و با پاسپورت از طریق فرودگاه امام طی ماه‌های تیر و مرداد امسال وارد ترکیه شده بودند.

*تجمع اعتراضی گروهی از سهامداران نسبت به ادامه روند نزولی شاخص کل بورس مقابل سازمان بورس اوراق بهادار

روز سه شنبه ۲۳ آذر، گروهی از سهامداران برای اعتراض به ادامه روند نزولی شاخص کل بورس دست به تجمع مقابل سازمان بورس اوراق بهاداردرپایتخت زدند.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۴ آذر، معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که شاخص کل بورس تهران در تمام روزهای هفته اخیر روند نزولی داشته است. دیروز نیز تمام شاخص‌های بازار قرمزپوش شدند و برای چهاردهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی بودیم.

*مرگ ومصدومیت ۲ کارگرجوان کارگاه زرین قارچ درحادثه ریزش قفسه‌های حامل کود کمپوست

ظهر روز چهارشنبه ۲۴ آذر،براثر ریزش قفسه‌های حامل کود کمپوست در کارگاه زرین قارچ واقع درزرین شهر اصفهان، گردنه ذوب آهن به سمت فولاد شهر، یک کارگر ۲۰ساله دردم جان باخت ویک کارگر۳۰ ساله مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

*جان باختن یک کارگردر مهرشهرکرج زیرآوار

یک کارگرساختمانی حین کارگودبرداری در منطقه مهرشهربراثرریزش آواربرسرش زنده به گورشد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate