اخباروگزارش های کارگری ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان،اهواز وتهران نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان 

فولادی بیدار است     ازتبعیض بیزاراست

– شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت  کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد

– کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون ورزقان به اعتصاب خود پایان دادند

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سرکوب و سوءقصد به جان کارگران مجتمع مس سونگون در ورزقان را محکوم می کنیم

– ادامه حق طلبی کارگران فصلی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مبنی بربازگشت به‌کار و عقد قرارداد دائمی با برپایی تجمع مقابل فرمانداری،اداره کار ودفتر بهارستان نشین شهرستان شوش

– تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری ساری نسبت به نداشتن امنیت شغلی

– دوران ملوک الکارفرمایی:

شرکت پیمانکاری پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت بدون تسویه حساب با کارگران زیر سایه سکوت مصلحتی مسئولان باروبندیلش را جمع کرد

– لیست بروز شده استان ها وشهرستان هایی که فرهنگیان شاغل وبازنشسته روز پنج شنبه ۱۱ آذرتجمع کردند(۷۷ شهر در۲۹ استان)همراه با دوتصویر از تجمعات استان فارس 

– تحصن مادر هیراد پیربداقی مقابل دادسرای اوین ، ۲۸ روز اضطراب و انتظار

– یکبار دیگر لیلا حسین زاده را به حبس تعزیری محکوم کردند. اینبار ۵ سال!

– حکم جلب دو نفر از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر صادر شد

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در محکومیت فشارهای امنیتی و صدور احکام قضایی برای لطیف روزیخواه و ابوالفضل رحیمی‌شاد از معلمان و فعالان صنفی و رسانه ای

– زنده زنده سوختن کارگر بیمارستان بهشتی کاشان حین کاردر دستگاه زباله سوز

– مرگ ومصدومیت ۲ کارگردر کرمان حین کار گودبرداری براثر ریزش آوار

– جان باختن یک کارگر در بابلسردر حادثه ریزش آوار 

یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان،اهواز وتهران نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان 

فولادی بیدار است     ازتبعیض بیزاراست

روز یکشنبه ۱۴ آذر، کارگران بازنشسته صنعت فولاد اصفهان،اهواز وتهران برای اعتراض  نسبت به سطح پایین حقوق و عدم همسان سازیش وبنمایش گذاشتن عزم راسخشان درراه دست یابی به مطالبات برای باری دیگر دست به تجمع  مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان این سه شهر زدند.

مطالبات:

۱- بازنگری در اجرای همسان سازی مطابق مصوبه دولت

۲- افزایش متوسط دو میلیون تومان به احکام حقوقی

تهران:

+گزارش رسانه ای شده:تجمع بازنشستگان فولاد در شهرهای تهران، اصفهان و اهواز 

شمار‌ی از بازنشستگان صنعت فولاد استانهای تهران، اصفهان و اهواز، امروز یکشنبه همزمان با تجمع در مقابل ساختمان صندوق فولاد در تهران و امور بازنشستگی در این استانها، خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند.

امروز (۱۴ آذر ماه) بازنشستگان صنعت فولاد استانهای تهران، اصفهان و اهواز در اعتراض به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی و میزان ناچیز مستمری‌های خود، از مدیریت صندوق و مسئولان کانون خواستار آن شدند که به مطالبات آنها پاسخ دهند.

آن‌ها گفتند: افزایش ناچیز دریافتی‌ها که ناشی از اعمال نادرست قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از سوی صندوق فولاد است، منطبق با میزان تورم و هزینه‌های زندگی ما نیست و این صندوق قصد ندارد با تامین منابع مالی این همسان‌سازی را که ۲۷ درصت نسبت به سایر صندوق‌های بازنشستگی کمتر پرداخت شده، اصلاح کند.

بازنشستگان فولاد گفتند: وضعیت معیشتی بازنشستگان و مستمری‌بگیران صنعت فولاد هر روز بیشتر از روز قبل رو به وخامت گذاشته اما صندوق برخلاف دستور دولت که مصوب کرده صندوق بازنشستگی فولاد و صندوق‌های مشابه آن با بودجه خود و تصویب هیات امنای خود، طرح همسان‌سازی را اجرا کنند، زیر بار اجرای کامل طرح نمی‌رود.

وی تاکید کرد: در ماه‌های گذشته از سوی ما بازنشستگان تجمعاتی صورت گرفت و مکاتباتی هم با مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و مدیران سابق و فعلی صندوق فولاد انجام شد. گرچه مکاتبات تاکنون نتیجه‌ای نداشته اما انتظار بهبود شرایط را از مدیرعامل جدید صندوق بازنشستگی فولاد داریم.

آن‌ها در پایان مهم‌ترین خواسته‌های خود را برخورداری از مستمری بالاتر از خط فقر، درمان رایگان و اصلاح احکام همسان‌سازی حقوق و انتقال از ردیف ۹ بودجه به ردیف ۷ عنوان کردند و گفتند: پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی بازنشسته فولاد از بودجه‌های سنواتی، قرارداد درمان برابر آئین‌نامه استخدامی و دستورالعمل‌های فولاد، بیمه عمر و حوادث برابر دیگر واحدهای فولادی و بکارگیری فرزند بازنشستگان در ذوب آهن و شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد از دیگر مطالبات ما بازنشستگان صندوق فولاد است که انتظار داریم از سوی مدیریت جدید برآورده شود.

*شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضی کارکنان سهام عدالت  کشور نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی با برپایی تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد

روز یکشنبه ۱۴ آذر، کارکنان سهام عدالت  کشور با برپایی تجمع مقابل ساختمان وزارت اقتصاد شماره ای دیگر از سریال تجمع اعتراضیشان  را نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی بنمایش گذاشتند وخواهان پاسخگویی مسئولان سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد شدند.

این گروه از کارکنان سهام عدالت که از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند،به خبرنگاررسانه ای گفتند: حدود  ۷۰۰ نفر هستیم که پس از ۱۵ سال فعالیت در ۳۵۲ دفاتر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت، هنوز وضعیت شغلی‌مان مشخص نیست و در عین حال به دلیل پرداخت نشدن حدود ۴۴ ماه از مطالبات مزدی‌مان، در وضعیت بد معیشتی قرار داریم.

یکی از افراد حاضر در تجمع گفت: اصلی‌ترین خواسته کارکنان سهام عدالت در اجتماع امروز، حفظ اشتغال‌مان بعد از ۱۵ سال خدمت و پرداخت معوقات مزدی، بیمه‌ای و هزینه‌ای جاری این دفاتر و شرکت‌ها است که از سال ۹۷ به تاخیر افتاده است. متاسفانه چندین سال است از سوی متولیان سهام عدالت که در راس آن‌ها وزرات اقتصاد دارایی و سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد، توجهی به ما نمی‌شود و به حال خود رها شده‌ایم.

وی درادامه گفت:ما کارکنان دفاتر سهام عدالت خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت خود هستیم.

یکی دیگر از معترضان در ادامه اضافه کرد: بیش از نود درصد کارکنان تعاونیهای سهام عدالت شهرستانهای کشور از مددجویان تحصیلکرده نهادهای حمایتی بهزیستی و کمیته امداد امام و از اقشار ضعیف جامعه هستند؛ متاسفانه سازمان خصوصی‌سازی این افراد با سابقه را رها کرده و نه برای آینده شغلی‌شان چاره اندیشی کرده و نه منابع مالی برای پرداخت حقوق و بودجه‌ای ثابت بابت جبران خدمات چهار سال اخیر آن‌ها تعیین کرده است.

وی ادامه داد:تعداد قابل توجهی از شاغلین دفاتر سهام عدالت که در میانشان زنان سرپرست خانوار و معلولین و رزمندگان فاقد شغل نیز وجود دارند، زیر بار بی‌حقوقی و بیکاری کمرشان خم شده و شرمسار همسر و فرزند و حتی صاحب‌خانه و طلبکاران خود هستند.

وی در پایان تصریح کرد: ما کارکنان دفاتر سهام عدالت خواهان مشخص شدن وضعیت پرداخت مطالبات معوقه و تامین امنیت شغلی خود هستیم. بعد از سال‌ها چالش و پیگیری همچنان سازمان خصوصی‌سازی به وضعیت مشکلات و مطالبات ما کم توجه است بنابراین خواسته اصلی ما پاسخگو بودن سازمان خصوصی‌سازی و در راس آن وزارت اقتصاد در قبال وضعیت شغلی کارکنان زیرمجموعه خود و پرداخت مطالباتشان است.

*کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون ورزقان به اعتصاب خود پایان دادند

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز یکشنبه ۱۴ آذرماه ساعت پنج عصر، کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان مسیر سنگ‌شکن را باز کرده و به اعتصاب خود پایان دادند.

این تصمیم کارگران پس از جلسه‌ی امروز مسئولین استان با نمایندگان کارگران اتخاذ شد.

از ظهر امروز جلسه‌ای با حضور استاندار، فرمانده انتظامی، نماینده ورزقان در مجلس، مدیر شرکت مس و مدیرعامل مجتمع سونگون با نمایندگان کارگران برگزار شد. در این جلسه که چند ساعت ادامه داشت از طرف مدیریت مجتمع وعده تحقق تمام خواسته‌های کارگران ظرف یکماه آینده اعلام شد و استاندار نیز تضمین پیگیری تحقق این وعده‌ها را اعلام نمود.

پس از این جلسه کارگران نیز با اعلام پایان اعتصاب مسیر سنگ‌شکن را باز کرده و به کار بازگشتند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰

درهمین رابطه:در ششمین روز از اعتصاب بیش از ۲۰۰۰ نفر از کارگران معدن سونگون ورزقان، مجتمع توسط نیروهای گارد ویژه کاملاً به محاصره در آمده است

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، از ساعات اولیه بامداد یکشنبه ۱۴ آذرماه، نیروهای انتظامی و گارد ویژه با حضور گسترده در ورودی مجتمع مس سونگون مانع از تردد کارگران می‌شوند.

حضور این همه نیرو برای سرکوب اعتراض کارگرانی که تنها حقوق پایه‌ای خود را طلب می‌کنند نشان از همدستی نهادهای حاکمیتی با مافیای چپاولگر معدن دارد.

مدیران مجتمع در جلسه ۱۲ آذر به شکل تهدیدآمیز به کارگران اعلام کرده بودند که چنانچه به اعتصاب خاتمه ندهند با دولت طرف خواهند بود.

حدود نیمی از کارگران اعتصابی شب گذشته را در داخل خوابگاه‌ها مانده‌اند و نیمی نیز به منازل خود برگشته بودند که از صبح زود که قصد برگشت به محوطه معدن را داشتند توسط نیروهای انتظامی از ورود و تردد کارگران جلوگیری شده است.

لازم به ذکر است که خانواده‌های این کارگران اعلام کرده‌اند که چنانچه اتفاقی برای کارگران اعتصابی روی بدهد همگی از ارومیه، تبریز، ورزقان و اهر به محوطه مجتمع خواهند آمد و دست به اعتراض خواهند زد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران ضمن ابراز انزجار از همدستی نهادهای حاکمیت با غارتگران دسترنج کارگران در معدن مس سونگون، اعلام می‌دارد که این کارگران تنها خواهان اجرا و تحقق خواسته‌های برحق و قانونی خود هستند و سیاست تهدید و ارعاب و سرکوب نمی‌تواند مانع از مطالبه‌گری کارگران شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۴ آذرماه ۱۴۰۰

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سرکوب و سوءقصد به جان کارگران مجتمع مس سونگون در ورزقان را محکوم می کنیم

 شش روز است که بیش از دوهزار تن از کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان برای مطالبات قانونی خود در حال اعتصاب و اعتراض هستند. مدیریت از همان ابتدا سعی در پایان دادن به اعتصاب کارگران نمود اما وقتی با پیگیری و پافشاری کارگران بر عقد قراردادها، همسان سازی دستمزد و مزایا و طبقه بندی مشاغل روبرو شد با کمک نیروهای حراستی و انتظامی سعی در سرکوب کارگران نمود. 

روز گذشته یک جرثقیل حامل تیرآهن، بدون اخطار با سرعت از میان‌ کارگران در حین بازگشت آنان از راهپیمایی از سمت دهانه سنگ‌شکن‌های معدن عبور کرد که با هوشیاری کارگران اعتصابی و واکنش به موقع آنان این سوقصد ناکام ماند، امروز هم نیروی انتظامی با محاصره نیروهای باقی مانده در خوابگاههای مجتمع، مانع پیوستن کارگرانی به آنان شد که شب گذشته به خانه های خود رفته بودند.

بعد از مقاومت وایستادگی کارگران معدن سونگون که جانانه ومتحدانه درمقابل سرکوب همه جانبه نیروی های ضدشورش و عوامل کارفرما ایستادگی کردند ، درجلسه ای که با حضور استاندار و فرمانده نیروی انتظامی و نماینده ورزقان درمجلس و نماینده کارگران حضور داشتند ،  کارفرما تن به وعده وعید یکماه برای تحقق مطالبات کارگران داد و کارگران اعتصابی تا رسیدن به خواسته هایشان ، امروز ۱۴آذر ماه به  اعتصاب شش روزه شان پایان دادند .

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه برخورد سرکوب گرانه و سوقصد به جان کارگران مجتمع مس سونگون را سرکوب و سوقصد به همه تشکل های مستقل کارگری و تعرض گستاخانه به حقوق بدیهی جامعه کارگری می داند و آن را بشدت محکوم می کند. ما  ضمن اعلام حمایت از کارگران اعتصابی، به سهم خود عموم حامیان طبقه کارگر را در همه جا فرامی خوانیم که به دفاع از حق کارگران اعتصابی برخیزند.

*ادامه حق طلبی کارگران فصلی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه مبنی بربازگشت به‌کار و عقد قرارداد دائمی با برپایی تجمع مقابل فرمانداری،اداره کار ودفتر بهارستان نشین شهرستان شوش

روز یکشنبه ۱۴ آذر، کارگران فصلی مجتمع کشت وصنعت نیشکر هفت تپه درراه دست یابی به مطالباتشان مبنی بر بازگشت به‌کار و عقد قرارداد دائمی بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری،اداره کار ودفتر بهارستان نشین شوش خواهان پاسخگویی مسئولان  این شهرستان دراستان خوزستان شدند.

*تجمع اعتراضی جمعی از کارگران شهرداری ساری نسبت به نداشتن امنیت شغلی

روز یکشنبه ۱۴ آذر، جمعی از کارگران شهرداری ساری  برای اعتراض نسبت به نداشتن امنیت شغلی و قرارگرفتن سایه شوم اخراج از کار بالای سرشان دست به تجمع زدند.

تعدادی از کارکنان شهرداری ساری که صبح روز شنبه ۱۳ آذر هنگام ورود به محل کار با حذف اثر انگشت خود از دستگاه ثبت حضور کارکنان مواجه و به واحدهای دیگر شهرداری معرفی شدند این اقدام مدیران شهرداری ساری را آغاز غیرمستقیم فرآیند اخراج خودشان می‌دانند و این رویه را تحقیرآمیز توصیف می‌کنند.

یکی از کارگران زن حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفتند:به ما گفتند به بوستان ولایت بروید تا تعیین تکلیف شوید. چند ساعت بلاتکلیف ماندیم، بعد گفتند قرار است از این به بعد کارهای خدماتی و فضای سبز بوستان را انجام بدهیم. می‌خواهند کاری کنند که خودمان تصمیم بگیریم از شهرداری خارج شویم تا مسائل حقوقی و قانونی و پیامدهای اجتماعی گریبان شهرداری را نگیرد. این روش دور از اخلاق کار است.

وی افزود: یکی از خانم‌های همکارم هم که امروز به پارک دیگری فرستاده شد ، توسط مسئول پارک برایش جارو زدن پارک تعیین کار شده است و به او گفتند باید جارو بردارد و نظافت کند تا بتوانند عکسی ازش بگیرند و به عنوان مستند به واحد بفرستند. خوب این رفتار با کارکنانی که تا الان در واحدهای دیگری مشغول کار بودند ، درست نیست.

یکی دیگر از کارکنان شهرداری ساری گفت:یکی از اعضای شورای شهر در جمع ما حاضر شد و وقتی انتقاد کردیم به ما گفت «اگر به شغل‌تان نیاز داشته باشید خیابان را هم جارو می‌زنید!» اگر به حضور ما نیاز ندارند صریح و مستقیم اعلام کنند که نمی‌خواهند. نامه عدم نیاز تحویل‌مان بدهند تا بدانیم تکلیف‌مان چیست. دو سال پیش ما را کنار گذاشتند. بعد خودشان تماس گرفتند گفتند برگردید. اگر همان زمان تکلیف‌مان را روشن می‌کردند فکری به حال خودم و شغلم می‌کردم. این رفتارها از طرف هر مسئولی که باشد درست نیست.

*دوران ملوک الکارفرمایی:

شرکت پیمانکاری پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت بدون تسویه حساب با کارگران زیر سایه سکوت مصلحتی مسئولان باروبندیلش را جمع کرد

روز یکشنبه ۱۴ آذر،کارگران پروژه تعطیل شده ساخت تونل آزادراه منجیل از خارج کردن تمامی تجهیزات توسط  کارفرما بدون تسویه حساب با آنها زیر سایه سکوت مصلحتی مسئولان خبردادند.

یکی از کارگران پروژه ساخت تونل آزادراه منجیل به رشت  به خبرنگاررسانه ای گفت: شرکت پیمانکاری مجری ساخت پروژه طی روزهای گذشته با استفاده از کارگران باقی مانده تمام تحهیزات و ماشین‌آلات خود را بدون تسویه حساب با کارگران از کارگاه جمع‌آوری و خارج کرد و در حال حاضر کارگران که غالبا افراد غیربومی هستند، برای وصول مطالبات خود سرگردان شده‌اند.

او با بیان اینکه با شروع به کار این پروژه حدود ۲۰۰ کارگر که از استانهای مختلف به رودبار مهاجرت کرده‌اند؛ بیکار شده‌اند، افزود: پیش از خارج شدن پیمانکار از طریق رسانه‌های کارگری به مسئولان هشدار دادیم تا مطالباتمان را وصول کنند اما اهمیتی قائل نشدند.

او گفت: هر یک از کارگران که رقمی بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون از پیمانکار طلبکارند، طی این مدت برای وصول مطالبات خود بارها در محدوده محل فعالیت خود اعتراض و تجمع برگزار کرده‌اند.

وی افزود:در این چند ماه، مدیران شرکت مادر مرتبا وعده رسیدگی به وضعیت شغلی و کارگران و پرداخت مطالبات آنان را می‌دادند اما هیچ پولی به حساب کارگران پرداخت نمی‌شد. کارگران نیز در طول این زمان هیچ دسترسی به کارفرما نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه در ایام بیکاری،کارگران برای تامین معاش خانواده‌هایی خود به دستفروشی، ضایعات‌فروشی و سایر مشاغل کاذب روی آورده‌اند، گفت: می‌دانیم که فروش ضایعات و دستفروشی هیچ آینده شغلی ندارد، همه به عنوان کارگر متخصص پروژه ساخت تونل در سازمان تامین اجتماعی دارای پرونده بیمه هستیم اما وقتی که چند ماه است نه مزدی داده می‌شود و نه حق بیمه، ناچاریم به نحوی مخارج‌مان را با انجام کارهای متفرقه تامین کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلاتی که به دنبال پرداخت نشدن حقوق و بیمه کارگران ایجاد شده، گفت: ما کارگران در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنیم. تامین اجتماعی هم اعتبار دفترچه‌های ما را تمدید نمی‌کند. 

*لیست بروز شده استان ها وشهرستان هایی که فرهنگیان شاغل وبازنشسته روز پنج شنبه ۱۱ آذرتجمع کردند(۷۷ شهر در۲۹ استان)همراه با دوتصویر از تجمعات استان فارس :

تصویری از تجمع حاجی آباد دراستان فارس:

تصویری از تجمع زرین دشت دراستان فارس:

۱-آذربایجان شرقی(تبریز،جلفا)

۲-آذربایجان غربی(ارومیه،بوکان،شاهین دژ؛میاندوآب)

۳-اردبیل(اردبیل)

۴-اصفهان(اصفهان،خمینی شهر، سمیرم ، شهرضا )

۵-البرز(مقابل مجلس)

۶-ایلام(ایلام)

۷-بوشهر(بوشهر)

۸-تهران(مقابل مجلس)

۹-چهارمحال و بختیاری(شهرکرد)

۱۰-خراسان رضوی(تربت حیدریه، مشهد)

۱۱-خراسان شمالی(بجنورد،شیروان)

۱۲-خوزستان(الیگودرز،اندیمشک،اهواز،ایذه ، باغ ملک،بخش جایزان،بهبهان، گتوند)

۱۳-زنجان(،زنجان)

۱۴سمنان(شاهرود،مهدیشهر)

۱۵-سیستان وبلوچستان(زاهدان)

۱۶-فارس(استهبان ،حاجی آباد،خرم بید،داراب،زرین دشت،سرچهان،شیراز، فراشبند، فیروز‌آباد، قیروکارزین،  کازرون، لامرد، مهر،نورآباد ممسنی،نی ریز)

۱۷-قزوین(قزوین)

۱۸-قم(قم)

۱۹-کردستان(بیجار،دیواندره،سقز،سنندج، مریوان)

۲۰-کرمان(سیرجان،شهربابک،کرمان)

۲۱-کرمانشاه(کرمانشاه)

۲۲-کهگیلویه و بویراحمد(دهدشت، گچساران،یاسوج)

۲۳-گرگان(گرگان)

۲۴-گیلان(رشت)

۲۵-لرستان(بروجرد،پلدختر،خرم آباد،دلفان،دورود،معمولان– ۲نفره–نورآباد،ویسیان)

۲۶-مازندران(آمل–تک نفره–،ساری)

۲۷-مرکزی(اراک)

۲۸-همدان(همدان،ملایر)

۲۹-یزد(یزد)

*تحصن مادر هیراد پیربداقی مقابل دادسرای اوین ، ۲۸ روز اضطراب و انتظار

۲۸ روز بلاتکلیفی و سردرگمی!

این سرنوشت مشترکی‌ست که حاکمیت برای مادران این سرزمین مقدر کرده،اما نه صدای آزادی‌خواهی فرزندان و نه صدای دادخواهی مادران دادخواه و رنج کشیده؛هیچ کدام لحظه‌ای خاموش شدنی نیست. 

به چه جرمی هیراد پیربداقی درسلولهای شما محبوس است؟!  

هیراد تواب نمیشود

برگرفته از کانال کمپین دفاع از هفت تپه و اعتراضات کارگری

*یکبار دیگر لیلا حسین زاده را به حبس تعزیری محکوم کردند. اینبار ۵ سال! 

امیر رئیسیان، وکیل لیلا حسین زاده از تائید حکم بدوی ۵ سال حبس حسین زاده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر خبر داده است.

این همان پرونده ای است که اتهام لیلا حسین زاده در آن اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور است و مصداقش برگزاری جشن تولد در برابر دانشگاه صنعتی شریف برای محمد شریفی مقدم، فعال صنفی این دانشگاه که در حال گذراندن حکم ۱۲ساله ی خود می باشد.

ما از کار کردن خبرهای پشت هم از حکم، زندان و شلاق رفیقانمان خسته شده‌ایم. 

برای ما این خبرها، فقط صفحات طنز تاریخ خواهد شد آنچنان که هر حماسه ای در دل خویش آن را داراست. از دیماه ۹۶ تاکنون، به جریان صنفی_دانشجویی ۱۰۰ سال حکم تحمیل کرده اید. گیریم که این عدد را به ۱۰۵ برسانید. ما هنوز زنده‌ایم. هنوز نفس می‌کشیم. بر خشم ما بیافزایید. 

منبع:کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور

*حکم جلب دو نفر از اعضای کانون مدافعان حقوق کارگر صادر شد

طی دو هفته گذشته، حکم جلب علیرضا ثقفی و اصغرفیروزی، از اعضای موسس کانون مدافعان حقوق کارگر صادر و به محل کارشان ابلاغ شد. 

اصغر فیروزی که در سال ۱۳۹۷ با پلمب کتابخانه مرجع در مشهد و موسسه فرهنگی پیام بازداشت شده بود، اکنون با ابلاغ حکم سه ماه حبس تعزیری، حکم جلب او از طرف شعبه اجرای احکام به محل موسسه پیام ابلاغ شد که به خاطر عدم حضور وی، محل  مورد بازبینی قرار گرفت و از همکاران او خواسته شد که مراتب را به وی ابلاغ کنند.

همچنین حکم جلب علیرضا ثقفی برای اجرای یک سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام صادر و ماموران به محل کار وی مراجعه کردند. علیرضا ثقفی به همراه تعدادی از فعالان کارگری در ششم اردیبهشت ۹۸ در پارک جهان نمای کرج به اتهام تدارک برای برگزاری مراسم اول ماه مه دستگیر شده بود. در این پرونده برای پروین محمدی از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، و هاله صفرزاده نیز حکم یک سال حبس تعزیری صادر شده بود.

منبع:کانال کانون مدافعان حقوق کارگر

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در محکومیت فشارهای امنیتی و صدور احکام قضایی برای لطیف روزیخواه و ابوالفضل رحیمی‌شاد از معلمان و فعالان صنفی و رسانه ای

 روز یکشنبه ۱۴ آذر، کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در محکومیت فشارهای امنیتی و صدور احکام قضایی برای لطیف روزیخواه و ابوالفضل رحیمی‌شاد از معلمان و فعالان صنفی و رسانه ای بیانیه ای بشرح زیر منتشرکرد:

در طول نه ماه گذشته بارها شاهد تجمعات مکرر فرهنگیان شاغل و بازنشسته در اعتراض به وضعیت معیشتی خود و اعتراض به شرایط اسفناک آموزش عمومی در کشور بوده‌ایم. خواسته ها و مطالبات و تجمعات فرهنگیان منطبق بر معیارهای انسانی و اخلاقی جهان شمول بوده و حتی، تضادی با قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز ندارد. با این همه همچنان شاهد برخوردهای امنیتی و فشار بر معلمان و بویژه فعالین صنفی و رسانه‌ای می‌باشیم. از نظر کانون صنفی معلمان، صدور احکام قضایی و مجازات حبس و محرومیت از فعالیت اجتماعی برای لطیف روزیخواه عضو کانون صنفی معلمان آذربایجان شرقی و ابوالفضل رحیمی شاد فعال رسانه‌ای معلمان، در همین راستا است؛ در حالی‌ که حتی مروری بر اخبار رسانه‌های رسمی حکومت در سال‌های اخیر، به وضوح نشان می‌دهد که ریشه‌های این اعتراضات و تجمعات در ضعف‌ها، ناکارآمدی‌ها و فساد سازمان‌یافته حاکم بر دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی است. همانگونه که فشارهای  امنیتی و تحمیل مجازات‌های سنگین زندان بر دیگر فعالین صنفی معلم، نتوانست مانع از مطالبه‌گری و پیشتازی معلمان در عرصه های اجتماعی و مدنی شود، صدور این احکام جدید هم تاثیری بر عزم و اراده فرهنگیان شاغل و بازنشسته نخواهد داشت.

کانون صنفی معلمان ضمن محکومیت صدور احکام قضایی و فشار های امنیتی بر لطیف روزیخواه و ابوالفضل رحیمی شاد، تاکید می نماید که دفاع از حقوق معلمان و بویژه فعالان صنفی و رسانه‌ای از  وظایف ذاتی کانون‌ها و انجمن های صنفی معلمان در سراسر کشور می باشد.

از آن‌جا که به نظر می‌رسد در شرایط عادی در میان تصمیم‌گیران حاکمیتی و دولتی در ایران تمایلی برای شنیدن صدای منتقدین وجود ندارد، ما از همکاران‌ مان می‌خواهیم با تداوم  اعتراضات خود به صورت مسالمت‌آمیز و مدنی، نادرستی رویه حاکم شده برای خاموش نمودن هرگونه انتقاد و اعتراض را به آن‌ها که جز فشارهای امنیتی و قضایی راه دیگری نمی‌شناسند، یادآور شوند.

*زنده زنده سوختن کارگر بیمارستان بهشتی کاشان حین کاردر دستگاه زباله سوز

روز شنبه ۱۳ آذر،یک کارگر ۴۱ ساله بیمارستان بهشتی کاشان و اهل روستای ابوزیدآباد شهرستان آران و بیدگل حین کار دردستگاه زباله سوز به منظور رفع عیبی در بخش هرزآب اتوکلاودر حال کار دچار سوختگی شد وجان خودرا ازدست داد.

*مرگ ومصدومیت ۲ کارگردر کرمان حین کار گودبرداری براثر ریزش آوار

براثر ریزش آواردر یک پروژۀ ساختمانی در شهر کرمان یک کارگرکه درحال گودبرداری بود جان خودرا ازدست داد وهمکارش مصدوم وبه بیمارستان منتقل شد.

خاطرنشان می شود که این دوکارگر تبعه افعانستان وبکار درایران اشتغال داشتند.

*جان باختن یک کارگر در بابلسردر حادثه ریزش آوار 

روز شنبه ۱۳ آذر،یک کارگر حین کار تخریب یک ساختمان در بخش رودبست شهرستان بابلسر در زیر آوار گرفتاروجان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate