افغانستان در معرض بزرگترین بجران گرسنگی و مرگ

بحثی دوباره در موضوع لزوم تحریمهای هدفمند

مقدمه:

بیش از ۱۲سال پیش (۲)مقالاتی در مورد نقد نظریه “تحریم بد است” یا “تحریم خوبست” نوشتم که بواقغ ردیه ای بود بر شعار آنها که کیلوئی به مسئله تحریم نگاه می کنند و آنرا معادل تحریم مردم می گیرند.همانطور راست سیاسی که برایش مردم اهمیت ندارند و لذا تحریم همه جانبه را حمایت می کند.

در مقالاتم توضیح دادم که تکنولوژی قرن ۲۱ این امکان را داده که تحریمهای بین المللی بطور هدفمند انجام شوند و بخشهائی را در برگیرند که حکومتهای دیکتاتوری نتوانند فشار ناشی از تحریم را به مردم منتقل کنند. مثل تحریمهای تسلیحاتی یا بستن اموال رهبران حکومتها.

اگر تحریمهای هدفمند پیگیرانه در مورد رژیم اسلامی عمل نمی شود و بجایش فشار روی فروش نفت گذاشته می شود یک انتخاب غرب است .این نوع تحریک ابزار مماشات با رژیم اسلامی است و طبیعتا غرب هم برای زندگی مردم ارزش قائل نیست.

الان نمونه دیگری در همسایگی ایران جلوی چشم ماست بنام حکومت طالبانی که نزدیک به ۱۰۰ روز تقریبا بخش اصلی افغانستان را کنترل می کند .در مقالاتی (۳) توضیح دادم که پروژه تازاندن طالبان یک پروژه امپریالیستی است برای جاسازی قدرت منطقه ای و در تخاصم با نظام رو به سقوط اسلامی در ایران.

متعاقب روی کار آمدن طالبان  خکومت امریکا یک بازی خوانده شده را آغاز کرد که در ظاهر تحریم است و در باطن تلاش برای عادی سازی روابط با طالبان.

از دید من حکومت امریکا همانطور که قبلها با طالبان همکاری علنی می کرده حالا هم در حال زمینه سازیست برای عادی سازی روابط ، اگر در دور قبلی حکومت طالبانی روابط این دو رسمی نبود الان سخت در کارند تا این روابط را رسمی کنند.

اما بحث این مقاله بیشتر روی سوال مهمی است که برای چپ ایرانی معضلی شده و اکثریتی از این چپ “مخالف تحریم” هستند اما در مورد بازی تحریم طالبان سکوت کرده اند!

بنا به نظر کارشناسان بین المللی افغانستان در استانه بزرگترین بحران گرسنگی تاریخ خود قرار دارد و جان میلیونها انسان در خطر مرگ ناشی از گرسنگی است.سوال اینست که چگونه می توان به مردم افغان کمک کرد و طالبان را دور زد؟

از دید من سوال اینکه ایا طالبان راباید تحریم کرد یا نه یک محک ینجش است برای اون چپی که همواره “ضد تحریم بوده در حالیکه مدعی مخالفت با اسلام سیاسی است! 

اما بپردازم به صورت مسئله :

(۱)ابعاد بحران گرسنگی رو به توسعه در افغانستان

جمعیت بحران زده و فقر زده و اسلام زده افغان بعد بقدرت رساندن طالبان توسط حکومت امریکا 

طی چند ماه اینده با بزرگترین بحران گرسنگی تاریخ معاصر مواجه خواهد شد.(۱)

در حال حاضر ۱۹ میلیون نفر از جمعی ۳۹ میلیونی افغانستان در معرض بحران حاد گرسنگی هستند این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۲۳ میلون نفر افزایش خواهد یافت.

بر طبق امار دیگر تا ۶ ماه دیگر بالای ۵۵ در صد افغانها با گرسنگی مواجه خواهند شد.

فاجعه ای دردناکتر از افریقای گرسنه(اتیوپی، سودان،سوریه و یمن).

کودکان و افراد کهنسال قربانیان اول این گرسنگی خواهند بود.گفته می شود حداقل یک میلیون کودک تحت گرسنگی شدید و ۲ میلیون کودک در معرض گرسنگی با شدت متوسط خواهند بود.

در عین حال بیش از ۷۰۰ هزار زن حامله از قربانیان بلافصل این بحران بی سابقه خواهند بود. 

بانک جهانی که خودش از عوامل توسعه فقر و تلنبار ثروت در دست حاکمان دنیاست اعلام کرده که “طرحی دارد تا ۵۰۰ میلیون دلار از منابع مسدود شده مالی افغانستان ر ا “آزاد” کند تا مستقیم بدست گرسته زده های افغان برسد.

آیا این کمکها برای سیر کردن شکم مردم افغان کافیست یا شوخیست؟

(۲)”اقتصاد متلاشی شده” افغانستان و ماجرای مسدود کردن منابع مالی ناشی از تحریم:

از این بگذریم که جند دهه است که افغانستان یک اقتصاد درونی شده ندارد و خرج روزانه مردم افغان را بواقغ از طریق صندوفهای کمکی بین المللی از طریق دولت تامین می کرده اند:

بیشتر از فقر زدگان افریقا 

” بانک جهانی از سال ۲۰۰۲(اشغال افغانستان توسط امریکا)صندوقی برای بازسازی افغانستان اختصاص داده و۷۰ در صد  مخارج روزانه مردم افغانستان از قبل این صندوق تامین می شده.”

طبق امار منتشر شده : “حکومت امریکا در حال حاضر ۹ بیلیون دلار از پولهای بانک مرکزی دولت افغانستان را به هدف ایجاد فشار سیاسی بر دولت طالبان مسدود کرده.

خوب! معنی این ارقام چیست؟ 

جامعه جنگ زده اسلام زده و در هم ریخته اففان بعد از چندین دهه جنگ و دربدری حالا باید هم طاعون طالبان را بپذیرد و هم از نبودن نان شاهد مرگ کودکان سالمندان باشد .

خطر مرگ میلیونها افغان خطری جدی و فوری است و همانطور که گفته شد احتمال این می رود که گرسنگی از مردم افغان بیش از فقر زدگان افریقا طی چند ماه اینده بکشد.

(۳)معضل حفط تحریم طالبان و کمک به مردم افغان، در بستر رقابتهای ژئوپولیتیک:

همانطور که گفتم حکومت امریکا  غربیها در افغانستان مشغول یک بازی روانی هستند.از یکسو ادای مخالفت با طالبان در می آورند و از سوئی پشت بحران گرسنگی افغانستان تلاش دارند دنیا را آماده کنند برای ایجاد روابط عادی.

حکومت امریکا متوجه شده که حکومتهای چین و روسیه در افغانستان مشغول سنگر بندی هستند و چتر خود را از همین الان باز کرده اند و لذا رهبران غرب در حال اماده سازی فضا برای “عادی سازی” روابط هستند.

در ظاهر بحثها اینست که “چه کنیم که به طالبان کمک نشود اما مردم افغان نمیرند”؟

می خواهند از طریق سازمانهای کمک بین المللی غذا و آذوقه به مردم افغان برسانند(البته حدالمقدور از جیب خودشان!)

اما مشکل اینست که طالبان حاضر نیست بدون نظارت اینکار بشود.لذا طالبان براحتی می تواند مستقیم یا غیر مستقیم این کمکها را مال خود کند یا به مزدوران لمپنش فرضه کند تا بیشتر ادم بکشند و سر حال تر باشند.

بجثها در دالانهای سازمان ملل در این موضوعات داغ است این روزها و بجران گرسنگی افغانستان کنار داستانهای دردناک سرکوب و اعدام و نابودی توسط  لمپنهای طالبانی مدیای الترناتیو را پر کرده است.

(۴)تحریم هدفمند تنها راه حل در مقابله با طالبان و حکومتهای طالبانی مثل رزیم اسلامی ایران:

به جهت استراتژیک ورود به معضل طالبان در افغانستان یک تاکیید است بر اینکه در قرن ۲۱ باید شعار و خواست  جنبش آزادیخواه و انساندوست این باشد که تحریم هدفمند آری و تحریم همه جانبه خیر!

جنبش آزادیخواه ، این را متحدانه باید مطالبه کند منجمله در ایران و افغانستان یا هر جا که دیکتاتوری جنایتکاری هنوز حاکم است.

طبیعتا ارائه این مطالبه آخر کار نیست اما مسیر درست اینست.در افغانستان نباید گذاشت حکومتهای دنیا با حکومت طالبانی مماشات کنند این حکومت تروریستهاست و باید سرنگون شود .اما باید راههای کمک به مردم افغان بدون دخالت لمپنهای طالبانی جستجو شود.

کمپینهای بین المللی حول اعلام وضعیت فوق العاده برای مردم افغان نیاز فوریست.گرسنگی در افغانستان هم اکنون بیش از ۹ میلیون افعان را تجت فشار قرار داده و تا آغاز سال ۲۰۲۲ خصوصا در بستر زمستان و حشکسالی افغانستان می رود تا جمعیتی عادل ۲۳ میلیون گرسنه (از کل ۳۲ میلیون) را در مصیبت مرگ ببیند.

نباید گذاشت افغانستان از یاد مردم دنیا برود.نباید گذاشت طالبان و اربابانش روی سرزمین سوخته و جنازه های مردم افغان به قدرت خود تکیه کنند.

منابع بیشتر:

(۱)اخبار در حاشیه بحران گرسنگی در افغانستان:

Afghanistan | Today’s latest from Al JazeerWorld Bank is working to free up $500M in Afghanistan aid: Report | Poverty and Development News | Al Jazeeraa

Major Food Crisis in Afghanistan | Action Against Hunger

Afghanistan set to be world’s worst humanitarian crisis, report warns | World Food Programme (wfp.org)

(2)آرشیو بحثهای این نویسنده در موضوع تحریم هدفمند:

تحریم اقتصادی هدفمند بر علیه رزیم اسلامی امکانپذیر است و باید حمایت شود

www.azadi-b.com/arshiw/?p=17540

تحریم رژیم اسلامی، انقلاب و ضد انقلاب … در حاشیه تصویب قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل

www.azadi-b.com/arshiw/?p=15719

تحریم اقتصادی ؟ حمایت کنیم یا مخالفت؟

www.azadi-b.com/arshiw/?p=12566

(3)آرشیو نظرات این نویسنده در موضوع بحران کنونی افغانستان 

برادر بزرگ”، قهرمان ملی افغان(شاه مقصود)رفیق خزینه قاسم سلیمانی

www.azadi-b.com/?p=12561

دره پنجشیر ” و “کوبانی افغان ها “و از اینجور چیزها

www.azadi-b.com/?p=12326

حکومت طالبانی قرار است چه جایگاهی در دینامیزم خاورمیانه داشته باشد؟

www.azadi-b.com/?p=12263


نگاهی به مهملات بایدن و حکومتش در توجیه رها کردن وحشی های طالبان در خاورمیانه

www.azadi-b.com/?p=11799


“ارتش فاطمیون” ، افق جنگ نیابتی در افغانستان

www.azadi-b.com/?p=11246

تلاش مشترک حکومتهای غربی، روسیه و رژیم اسلامی در تزریق دوباره طالبان بقدرت در افغانستان

www.azadi-b.com/?p=10247

افغانستان و شبح طالبان، وضعیتی که امریکا و متحدینش برای مردم طرح ریخته اند

www.azadi-b.com/?p=8053

مناظره سیاسی ۲۳۷ با موضوع افغانستان زیر پای طالبان میلرزد ودینامیزم قدرت در خاورمیانه(ُسخن روز با سعید صالحی نیا)

https://www.youtube.com/watch?v=IFLcKWK5zb4&t=366s

برنامه ۲۳۶:برنامه سخن روز با موضوع راز پیروزیهای سریع طالبان در افغانستان و امکان واقعی استقرار حکومت طالبان

https://www.youtube.com/watch?v=BMhDBBzdQiU

برنامه ۲۳۵ مناظره سیاسی : بحران کنونی افغانستان و مداخله گری حکومت اسلامی ایران در افغانستان

https://www.youtube.com/watch?v=9TcnglISNZs

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate