انتشار واریانت جدید ویروس کورونا بنام “اومیکرون” و افقی تاریکی در تاریکی

مقدمه:

روز ۲۴ نوامبر سال ۲۰۲۱ یعنی ۴ روز پیش متخصصین در منطقه گاتنگ در  افریقای جنوبی خبر پیدا کردن واریانت جدید ویروس کورونا را در دنیا پخش کردند. اتفاقی که مدتها بود بسیاری عاقلان در انتظارش بودند و تاسفبار است که بالاخره اتفاق افتاد.

دو روز پیش سازمان بهداشت جهانی تایید کرد که این واریانت وجود دارد و نامش را اومیکرون گذاشت.

متعاقب اعلام شناسائی واریانت جدید ویروس کورونا و تقریبا در یکی دو روز اعلام شد مبتلایان به این واریانت  در کشورها اسرائیل، مالاوی، منطقه هنگ کنگ، بلژیک، ایتالیا وآلمان و  انگلستان دیده شده! 

حتی اگر قدرت انتشار ویروس جدید معادل دلتا باشد، طی دو هفته اینده سر و کله این ویروس به قاره امریکا خواهد رسید و توسعه سریعی در اروپا و اسیا و افریقا را باید انتظار داشت.

دانشمندان با استفاده از تستهای تخصصی متوجه شده اند که این واریانت جدید دارای ۳۰ تغییر اساسی در ساختار اسپایک پروئتین خود می باشد (محلی که ویروس به سلولهای میزبان متصل می شود) که نشان می دهد این ویروس محموعه مختصات ویروسهای دلتا و الفا را با هم دارد .

هنوز مختصات عملکردی این ویروس تحت مطالعه است اما دانشمندان معتقدند احتمالا این ویروس هم در قدرت توسعه انتشار و هم در کیفیت گریز از سیستم ایمنی احتمال زیاد از ویروس دلتا هم خطرناکتر است. بواقع انتشار و تکرار ویروس دلتا و الفا بنوعی توسط انتخاب طبیعی هم اکنون ویروسی را وارد چرحه کرده که بتواند سریعتر و موفقتر الوده کند و در مقابل سیستم ایمنی هم بگریزد.

به جهت شدت بیماریزائی هنوز اطلاعی در دسترس نیست که ایا این واریانت جدید ، علائم شدیدتری می سازد یا نه؟

متاسفانه خصلت فرار از سیستم ایمنی احتمال دارد که باعث شود حتی واکسنهای موجود در مقابلش ناتوان باشند که این نگرانی بسیار بزرگیست.

تا امروز بررسیها این بود که واریانتهای موجود بطور قابل پذیرشی به واکسیناسیون موجود حساسند اما چه خواهد شد اگر دنیا نیاز داشته باشد علاوه بر واکسنهای موجود به ساختن و انتشار واکسنهای ضد این واریانت نیاز داشته باشد؟ با دنیای ناعدلانه ای که می شناسیم؟

راستی چه مدتی است که این واریانت جدید دارد ادمها را مبتلا می کند؟ از اونجا که این ویروس طی دو روز در چند نقطه  در غرب اسیا و اروپا و انگلیس تا هنگ گنگ مشاهده شده باید تخمین زد که حداقل چند هفته ای است این ویروس در حال گردش در دنیاست و امیدی برای کنترل منطقه ای ان نیست.از همین الان جهانی شده!

در این مقاله به نکاتی حول این خبر دردناک می پردازم:

(۱)عکس العمل حکومتهای دنیا در مقابل انتشار خبر واریانت “اومیکرون”

حکومتهای غربی سریغ واکنش نشان دادند و متدشان بستن مرزهاشانست و قرنطینه ای که معلوم نیست چه سودی خواهد داشت.

بلافاصله بین کشور  افریقای حنوبی و کشورهای خودشان را مرز کشیدند که هیچ کشورهای همسایه افریقای جنوبی را هم ممنوع الورود کردند .

محدودیتهای مسافرتی از افریقای حنوبی توسط اتحادیه اروپا،اسرائیل و  کانادا، انگلستان ، استرالیا، برزیل  و امریکا هم اکنون اغاز شده و ایالت نیویورک امریکا اعلام وضعیت اضطراری بر علیه موج جدید ناشی از “اومیکرون” کرده است.کشور سوئیس هم دیروز (۲۷ نوامبر )مقررات کنترل مسافرت بر علیه ویروس جدید را اغاز کرده است. حکومتهائی که خود عامل توسعه کورونا از طریق نگه داشتن واکسنها بوده اند حالا “نگران ورود ویروس به خانه هستند”!

(۲) افق سقوط بیشتر اقتصادی در دنیا با انتشار خبر واریانت جدید کووید:

 سقوط بازار سهام در امریکا منجمله داون جونز و ارزش سهام کمپانیهای چند ملیتی مثل برند کروود و وست تگزاس هنوز اغاز احتمالی یک فاجعه دیگر اقتصادی در سطح دنیاست. مردم و حکومتها و کمپانیهای چند ملیتی همه از زوایای متضاد منافعی که دارند دچار نگرانی شدید شده اند.دنیائی که داشت بتدریج با واکسن به جهت اقتصادی روی پا می ایستاد دوباره باید کابوس قرنطینه های اجتماعی وسیع را جلوی خود ببیند .بحران اقتصادی ناشی از کووید نه تنها ادامه دارد بکه می رود که زمستان سخت تری را بسازد .

(۳)افریقای جنوبی نقطه آغاز واریانت جدید کورونا چرا؟

همانطور که در مورد واریانتهای قبلی ویروس کورونا شاهد بودیم ، این واریانتها در کشورهای حاشیه ای دارای سظح پائین بهداشت آغاز شده اند.

بعنوان نمونه واریانت دلتا در هندوستان آغاز شد که دارای سطج واکسیناسیون زیر ۵ در صد بود.

کشور افریقای جنوبی تا همین چند روز پیش در صد واکسیانسیونش تقریبا ۲۰ در صد گزارش شده.

بی تردید این وضعیت نابرابر دنیا و فقر بستر سازی ایچاد مکرر واریانتهای مرگبار خواهد ماند.

بعید است هیچ واریانت جدیدی در کشورهای ثروتمند دنیا آغاز شود اما همانطور که می بینیم ویروسها دم در ثروتمندان نمی ایستند و بلافاصله سر و کله ویروسهای جهش یافته در کشورهای اروپائی و امریکا و استرالیا (حتی با قرنطینه های وسیع) پیدا می شود!

این واقعیتی است که دنیای امروز دنیای دیوارسازیهای فیزیکی نیست.دنیای نابرابر بستر چرخه بی انتهای پاندمی کوروناست.

در مورد ایران چطور؟ همانطور که دلتا بسرعت وارد ایران شد ، می شود پیش بینی کرد طی چند هفته اینده واریانت “اومیکرون” به ایران برسد و موج دیگری از ابتلا و مرگ را در ایران شاهد باشیم.

(۴)نیاز به بوستر های مجدد و ساختن واکسنهای جدید:

طی ماههای آینده دو مسیر مهم برای پیشگیری امواج بیماری کووید مورد نیاز است.یکی توسعه بوسترهای واکسنهای موجود که چند ماهی است جتی در ایران آغاز شده .

هدف بوسترها بالا نگه داشتن سطح ایمنی است که به نظر می رسد هر ۶ تا ۸ ماه بدون واکسن پائین می آید.

توصیه می شود بوسترها حداقل از یک خانواده واکسن باشند(یعنی مثلا واکسن فازیر و مودرنا ، بوسترهای فایزر یا مودرنا بزنند) یا انها که واکسن اکسفورد زده اند حداقل واکسن روسی یا چینی.

اما اگر تایید شود که واریانت جدید کورونا “اومیکرون” سد دفاعی واکسنهای موجود را می شکند و واکسنهای موجود توان کافی برای دفاع ندارند ، تنها راه حل اینست که واکسنهای جدید ساخته شود که متاسفانه حجم وسیعی از سرمایه گذاری جهانی لازم دارد و دور جدیدی از معضل جلوی رو خواهد بود .

همان معضلی که واکسنهای موجود در مقابل خود دارند، معضل نظام سرمایه داری و سودچوئی بی پایان حکومتها و کمپانیهای تولید کننده واکسن!

ساختن واکسن جدید بر علیه واریانت جدید کار سختی نیست الان با تجاربی که کمپانیها ی سازنده اندوخته اند.خصوصا واکسنهای نوع آم آر آن ای که بر اساس بازسازی کدهای آم آری آن ای تولید کننده اسپایک پروئنین ساخته شده اند و براحتی می شود طی چند هفته(يبق اعلام کمپانی فایزر) آنرا بر علیه واریانت جدید بازسازی کرد.مشکل اما اینست که واکسنهای جدید را هم بخواهند با قیمت بالا بفروشند و طبیعتا کشورهای ثروتمند جلوی صف خواهند ایستاد و چرخه مرگبار کنونی ادامه خواهد یافت!

وضعیت رقت آوری پیدا کرده دنیای ما و اگر مردم و زحمتکشان نحنبند روزهای تیره تری در انتظار است .نمی شود خوش بینی را در مقابل تیرگی واقعیت نجات داد ! به اراده جهانی انسانیت نیاز فوری است!

منابع بیشتر:

(۱)اطلاعاتی در مورد واریانت جدید ویروس کووید بنام” اومیکرون”

What we know about the Omicron variant – CNN

New COVID-19 variant found has dangerous spike protein mutations – Deseret News

Covid variant B.1.1.529 emerges in South Africa: Here’s what we know (cnbc.com)

SARS-CoV-2 Omicron variant – Wikipedia

(2)آرشیو مقالات  این نویسنده در موضوع کورونا:(سعید صالحی نیا)

افزایش رقم مبتلایان به کووید در میان کودکان در امریکا

www.azadi-b.com/?p+12049

گسترش جهانی کووید دلتا ناشی از عدم دسترسی به واکسن و نابرابری اجتماعی

www.azadi-b.com//p=11015

رژیم اسلامی از توسعه واریانت دلتا و توسعه کورونا در ایران ابزار سرکوب می سازد

www.azadi-b.com/?p=10681

 

بالاخره کورونا ترامپ را هم  گرفت

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=81432

 

در حاشیه اخرین اخبار در مورد ساختن واکسن ضد کورونا(بخش ۱۵ بررسی معضل کورونا)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=81120

موج دوم ابتلا و مرگ و میر بیماری کورونا در ایران و امریکا نشانه بی لیاقتی رهبران , بخش چهاردهم بحث در معضل کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79976

 لحاظ کردن مرگ و میر ناشی از خودکشی و بیماریهای روانی در بحران کورونا چه اهمیتی دارد؟ بخش سیزدهم از بررسی معضل کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79428

سردرگمی و میمون بازی حکومت ترامپ در مقابل بحران کورونا , بخش دوازدهم از بررسی معضل بحران کورونا

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79213

اول ماه مه ، مداخله گری جنبش طبقه کارگر و معضل جهانی کورونا(بخش یازدهم از ارشیو معضل کورونا)

https://www.azadi-b.com/arshiw/?p=79106

بش پنجم مباحثی در مورد پاندمی کورونا -درسهائی که کورونا بما می دهد!

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate