درها را بروی پناهجویان برای ورود به اروپا فوراباز کنید!

تشدید استثمار طبقه کارگر جهانی پس از شیوع پاندمی کرونا، بی کاری میلیونی، تشدید هر روزه فقر و گرسنگی و تبعیض و نابرابری و محرومیت میلیاردها انسان از ابتدایی ترین امکانات زندگی، گرانی سرسام آور، عدم امکان تامین حداقل حق معیشت، بی خانمانی، تشدید سرکوب جوامع انسانی توسط حکومتهای ارتجاعی در منطقه، گسترش درگیریهای قومی و نژادی و مذهبی، فقدان آب آشامیدنی و حداقل امکانات پزشکی و بهداشتی، نابودی محیط زیست که خود نشان از کارکرد استثمارگرانه شدید کاپیتالیسم است، . . . و از سوی دیگر جدال و کشمکش اقتصادی و سیاسی و عملکرد نظامی مستقیم و یا نیابتی قطب های اصلی سرمایه داری، تولید کنندگان واقعی روزانه هزاران پناهجو در جهان غیر قابل تحمل و ساخته و پرداخته شده سرمایه داری می باشند!

در سایه وضعیت غیر قابل تحمل حاکمیت سرمایه بخصوص در خاور میانه، میلیونها انسان در منگنه کشمکشهای جدید قطب های جهان سرمایه داری پس از شکست هژمونی آمریکا و شکست پروژه نظم نوین جهانی و در سایه مماشات دول اروپائی و آمریکا با حکومتهای دیکتاتوری و اسلامی در خاور میانه متشنج، راهی دیگری نمی بینند بغیر از اینکه محل تولد و زندگی خود را ترک و راهی سرزمینهای ناشناخته ائی شوند که در آن امید یک زندگی انسانی تری را ممکن ببینند. 

مهاجرت از پس وقوع فجایع طبیعی و تغییرات اقلیمی با تاریخ جوامع بشری همیشه همسان بوده است. اما فرار و مهاجرت میلیونی امروز ماحصل مستقیم مناسبات تولید سرمایه داری جهانی است که زندگی و معیشت میلیاردها انسان را با مخاطرات جدی روبرو کرده است. با تولد عصر سرمایه، مرزهای سیاسی ساخته شده حکومتهای حافظ سرمایه هر روز با سیم خاردارها و قوانین و کنوانسیونهای بیشتری، مهاجرت طبیعی و فراریان از استثمار و سرکوب حکومتهای حافظ سرمایه را غیر ممکن تر و پر مخاطره تر کرده است! امروز و پس از فروپاشی بلوک شرق و پایان جنگ سرد و سوت انتهای “کنوانسیون ژنو”، میلیونها فراری، قربانی جانی و مالی سیاستهای دولتهای اروپائی و آمریکائی و باج بگیران آنان شده اند. 

اخبار و گزارشات حاکی از آن است که دستکم ۱۱ پناهجو بهمراه نوزادان و کودکان شان گرفتار در مرز بلاروس و لهستان و در آستانه شروع زمستان از فرط سرما و بی حفاظتی تا به امروز جان خود را از دست داده اند. اروپای غربی در این وضعیت اسف بار، بجای ارسال کمک و درخواست بازکردن مرزهای لهستان و بلاروس، انگشت اتهام اش را بسوی لوکاشنکو نشانه گرفته است و او را مسبب گرفتاری هزاران پناهجو معرفی میکند! بطور حتم لوکاشنکو برای گرفتن امتیازاتی و یا حداقل باجگیری از اروپای غربی سرنوشت هزاران کودک و پیر و جوان را ببازی گرفته است ولی مقصر اصلی در تولید میلیونی پناهجویان فراری از افغانستان، ایران، عراق، سوریه و دیگر جا در خاور میانه نیست. مقصر اصلی سرمایه داری است که زندگی هشت میلیارد انسان را به تباهی و طبیعت و محیط زیست و حیات در کل سیاره زمین را تا مرز نابودی کشانده است.

تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست بستن مرزها بروی پناهجویان فراری را بشدت محکوم میکند و خواهان حمایت فوری اروپا و مردم مترقی و انساندوست از همه پناهجویان گرفتار در مرز بلاروس و لهستان است. از نظر ما همه فراریان از حکومتهای استبدادی حافظ سرمایه، مثل جمهوری اسلامی، فراری سیاسی و بنابر این پناهنده سیاسی اند و باید بلافاصله مورد حمایت و پوشش قرار گیرند. ما جهان سرمایه و مناسبات ناعادلانه سرمایه داری را مقصر اصلی تولید میلیونی پناهندگی در سراسر دنیا میدانیم و خواهان برچیدن مرزهای سیاسی و غیر طبیعی برای عبور آزاد فراریان از حکومتهائی ارتجاعی مانند جمهوری اسلامی و طالبان ایم.

#زنده_باد_همبستگی_جهانی

۲۰/۱۱/۲۰۲۱

از طرف تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران-حکمتیست

نادر شریفی  

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate