اخباروگزارش های کارگری ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰

– زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸:سومین روز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین

– چهارمین روزاعتصاب وتجمع  کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریزبرای اعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ،نداشتن امنیت شغلی وسکوت مسئولان

– دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران معدن مس دره زاربرای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان دراعتراض به سطح پایین حقوق ،تبعیض در پرداختی ها و وعده های توخالی کارفرما

– اعتصاب  وتجمع کارکنان حراست مترو گلشهر به هشتگرد برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه

– احضار، بازداشت و زندانی کردن فعالان جنبش‌های کارگری، اجتماعی و مدنی محکوم است!

– معلمان سنندج قیم نمی‌خواهند

جان‌باختن یک کارگرسایت پرورش میگوی کولغان بندرعباس بر اثر برق‌گرفتگی 

جان باختن یک کارگر درجریان گودبرداری  کرج

*زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

بازپخش:یکشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۳۹۸:سومین روز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین

فیلم های منتشره درشبکه های اجتماعی وگزارشات رسانه ای (علیرغم قطعی اینترنت ) حاکی از ادامه اعتراضات  در روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه۹۸ ،در شهرهای شیراز ،سنندج، مریوان، کرمانشاه،جوانرود،کرج،شهریار،برازجان،نسیم شهر،جاده ساوه و…. می باشد.

فیلم ها وگزارشات منتشره  نشان از تجمعات اعتراضی،بستن خیابان،جاده واتوبان به اشکال مختلف ونیز حمله به تعدادی از اماکن دارد.

شبکه های اجتماعی از افزایش تعداد جان باختگان ومجروحین منجمله در استان کردستان خبر می دهند.

مرگ یک سرگرد از نیروهای انتظامی کرمانشاه هم تایید شد.

همچنین بنابه گزارش رسانه ای شده براساس برآورد یک نهاد امنیتی،طی دو روز گذشته(جمعه وشنبه ۲۴ و ۲۵آبان) اعتراضات در حدود ۱۰۰ نقطه ایران وبا شرکت ۸۷هزارو۴۰۰ نفر  روی داده است.

بنا بهمین گزارش،میزان تخریب نسبت به تجمعات دی ماه ۹۶ گسترده‌تربوده است ازجمله بیش از ۱۰۰ بانک و ۵۷ فروشگاه بزرگ فقط در یک استان به آتش کشیده شده است.بیشترین تخریب ها دراستان های خوزستان، تهران، فارس و کرمان صورت گرفته است.

برپایه همین گزارش،حدود ۱۰۰۰ نفر در ناآرامی‌های اخیر در کل کشور بازداشت شده‌اند.

آخرین خبرها ی رسانه ای شده حاکی از حمله معترضین به حوزه های علمیه شیراز وکازرون در روز گذشته(شنبه ۲۵ آبان) می باشد.

تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه تهران وتبریزبه بهانه افزایش قیمت بنزین:

۱- برپایی تجمع در داخل وبیرون دانشگاه تهران در اعتراض به افزایش قیمت بنزین

بعد از ظهر روزیکشنبه ۲۶آبان،جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین دست به تجمع پشت درب‌های این دانشگاه موازی با خیابان انقلاب زدند وبا سردادن شعارهایی چون:« دانشجو آگاه است دانشگاه بیدار است»،«دانشجو میمیرد ذلت نمی پذیرد»،« ایرانی با غیرت حمایت حمایت» و…..وهمچنین خواندن سرود «یاردبستانی»همبستگیشان را با اعتراضات اخیر در سراسر کشور بنمایش گذاشتند.

همزمان جمعی از جوانان روبرویشان در خیابان انقلاب به نشانه همراهی اجتماع کردند وشمارشان در حال افزایش بود که با دخالت نیروهای امنیتی و انتظامی پراکنده شدند.

۲- تجمع و راهپیمایی دانشجویان دانشگاه تبریز هم به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین

روزیکشنبه ۲۶آبان،جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز به بهانه اعتراض به افزایش قیمت بنزین در داخل محوطه این دانشگاه با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون«دانشجو زنده است»،«نه به گرانی» ودست به راهپیمایی زدند ودرادامه ساختمان مرکزی تجمع کردند.

دانشجویان با سردادن شعارهایی همچون:« بیکاریم، بیکاریم، آینده‌ای نداریم»،«حاصل دسترنج ما، اختلاس، اختلاس»و… اعتراضشان را نسبت به بیکاری، اختلاس وفساد اقتصادی و…بنمایش گذاشتند.

*چهارمین روزاعتصاب وتجمع  کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریزبرای اعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ،نداشتن امنیت شغلی وسکوت مسئولان

روز چهارشنبه ۲۶ آبان برای چهارمین روز متوالی، کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز(سه کارخانه خدمات تراکتورسازی، ریخته‌گری و موتورسازی )برای اعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل ،نداشتن امنیت شغلی وسکوت مسئولان به اعتصاب وتجمعشان در محل کارادامه دادند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ آبان،معترضان که کارگران مشغول به کار در سه شرکت خدمات تراکتورسازی، ریخته‌گری و موتورسازی هستند، در ادامه تجمع اعتراضی روز‌های گذشته، امروز نیز در محوطه کارخانه ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران حضور یافتند.

به گفته یکی از کارگران حاضر در این تجمع، شرکت ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران دارای هفت مجموعه مجزای بزرگ تولیدی با حدود ۵هزار کارگر است که در حال حاضر کارگران سه کارخانه خدمات تراکتورسازی، ریخته‌گری و موتورسازی تراکتورسازی تبریز که شمارشان به هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد، به شرایط کار و مطالبات خود معترض هستند.

او گفت: مطالبات دیگری همانند پرداخت حق بهره‌وری، امنیت شغلی و تبدیل وضعیت  شغلی نیز داریم که سالهاست با مدیران واحدهای خود در میان گذاشته‌ایم اما مسئولان پاسخگوی مشکلات ما کارگران نیستند.

او در پایان با انتقاد از سکوت مسئولان استانی در برابر اعتراض کارگران ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها ما کارگران ناچاریم برای رساندن صدای اعتراضی خود به گوش مسئولان به اعتراضات صنفی خود ادامه دهیم.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع کارگران شرکت موتور سازی تراکتورسازی تبریزبرای اعتراض به سطح پایین حقوق ونداشتن امنیت شغلی

روز یکشنبه ۲۳ آبان، کارگران شرکت موتور سازی تراکتورسازی تبریزبرای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق ونداشتن امنیت شغلی دست ازکارکشیدند و در محوطه محل کارشان تجمع کردند.

کارگران معترض شرکت موتورسازان تراکتورسازی تبریز خواسته هایشان را بقرارزیر اعلام کردند:

۱- افزایش حقوق به صورت اعمال در حکم کار نه با پرداختی های ثابت

۲- اعمال طبقه بندی مشاغل

۳- تشکیل شورای کارگری

۴- پرداخت حق بهره وری متناسب و به روز شده

۵- امنیت شغلی و تبدیل وضعیت.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۴ آبان،در ماه جاری این چندمین باری است که کارگران تراکتور سازی تبریز دست به تجمع می زنند.

*دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران معدن مس دره زاربرای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

روز چهارشنبه ۲۶ آبان برای دومین روز متوالی، کارگران معدن مس دره زاربرای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از رفن برسرکارشان اجتناب کردند ودست به تجمع درمحل کارشان زدند.

یکی از کارگران حاضر در جلسه روز چهارشنبه فرمانداری به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: مصوب شد در ۱۰روز آینده تکلیف قراردادها مشخص و تا ۲۰ روز آینده تکلیف حقوق‌ و مزایایی که  شرکت مس به کارگران معادن دیگر می‌دهد بررسی شود.

درهمین رابطه رئیس اداره کار سیرجان به خبرنگاررسانه ای گفت:روز چهارشنبه در جلسه بررسی مشکلات کارگران این معدن در محل فرمانداری با حضور نمایندگان کارگران معترض مقرر شد تمامی خواسته های قانونی این کارگران براساس قانون اداره کار از شرکت مس سرچشمه درخواست شود و کارگران به حقوق خود برسند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۶ آبان،این کارگران فعال در معدن مس دره زار روچون روز گذشته و امروز در شهرستان سیرجان دست به تجمع زدند و خواسته های خود را به شرح نابرابری ساعت کار و دستمزد، اجرا نشدن طرح طبقه بندی، پرداخت نشدن حقوق یکسان و مکفی بین کارگران و نیز نداشتن امنیت شغلی عنوان کردند.

درهمین رابطه:اعتصاب وتجمع کارگران معدن مس دره زاربرای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

روز سه شنبه ۲۵ آبان،کارگران معدن مس دره زار زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران واقع در مسیر سرچشمه – پاریز به دره زار شهرستان سیرجان استان کرمان برای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست از کارکشیدند ودرمحل کارشان تجمع کردند.

یکی از کارگران اعتصابی به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: ما در این معدن با ساعت کاری بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ساعت در ماه کار می‌کنیم اما حقوقی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان دریافت می‌کنیم؛ در صورتی که اگر قرارداد بر اساس قانون کار است باید همان ۸ ساعتی که در قانون آمده کار کنیم.

او ادامه می‌دهد: این مشکل مختص نیروهای بومی معدن است و فقط با با بومی ها قرارداد اداره کار می‌بندند، کارگران تا الان به امید آینده کار می‌کردند اما حالا آینده‌ای پیش روی خود نمی بینند و می‌خواهند یا طبق قانون اداره کار باشند و یا حقوق آن‌ها افزایش داشته باشد.

این کارگر با اشاره به این که برخی نیروها ۶ تا ۷ سال سابقه کاری دارند گفت: ۴ سال است این موضوع در جلسات مختلف مطرح شده؛ حالا می‌گویند شرکت جهان پارس نمی‌تواند حق و حقوق بیشتری بدهد؛ اگر می‌توانید از شرکت مس بگیرید.

او افزود:تا کنون طرح طبقه بندی مشاغل نیز در این معدن اجرا نشده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان دراعتراض به سطح پایین حقوق ،تبعیض در پرداختی ها و وعده های توخالی کارفرما

روز چهارشنبه ۲۶ آبان، کارگران کارخانه لاستیک بارز کردستان واقع در شهرک صنعتی دهگلان سنندج برای اعتراض به سطح پایین حقوق ،تبعیض در پرداختی ها و وعده های توخالی کارفرما دست از کارکشیدند ودرمحل کارشان تجمع کردند.

کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند:تفاوت و نابرابری از لحاظ دستمزد، حقوق و مزایا و پاداش کارگران را به تنگ آورده و مشکلات خانوادگی و معیشتی زیادی برای آن‌ها به وجود آورده است.

یکی از کارگران حاضردرتجمع نیزگفت: بارها از مسئولان کارخانه درخواست رفع تبعیض و بهبود وضعیت شغلی و مزایای دریافتی کردیم اما متاسفانه با توجه به شرایط بد اقتصادی هیچ تغییری در روند قرار دادها و میزان درآمد ما علارغم افزایش چندبرابری تولید محصول در کارخانه ایجاد نشد و در نتیجه ما کارگران ناچار شدیم دست به اعتراض صنفی بزنیم.

او گفت: ما کارگران خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. دستمزد و مزایای ما در مقایسه با دستمزد‌های خارج از ضابطه‌ای که به برخی افراد شاغل پرداخت می‌شود، متفاوت است. علارغم انتقاد به این موضوع مدیران شرکت توجهی به مطالبات ما نمی‌کنند.

یکی دیگر از کارگران معترض در ادامه اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۷۰۰کارگر در این واحد تولیدی مشغول کارند که از شرایط شغلی و حقوقی خود رضایت ندارند.

وی اظهار داشت: ما انتظار داریم کارفرما به تعهدات پیشین خود و وعده‌هایی که داده، عمل کند.

او با بیان اینکه کارگران همچنین خواستار برکناری مدیران پروازی این واحد تولیدی هستند، در پایان گفت: رعایت نکردن قانون کار و بی‌توجهی به مشکلات کارگران و کارخانه از مهم‌ترین مسائلی است که کارگران به آن اعتراض دارند.

*اعتصاب  وتجمع کارکنان حراست مترو گلشهر به هشتگرد برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه

روز چهارشنبه ۲۶ ابان، کارکنان حراست مترو گلشهر به هشتگرد برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق وحق بیمه دست به تجمع زدند.

*احضار، بازداشت و زندانی کردن فعالان جنبش‌های کارگری، اجتماعی و مدنی محکوم است!

اکنون برای همگان مانند روز روشن است که بحران اقتصادی – اجتماعی، سیاسی و فرهنگی عمیقی بر جامعه‌ی ایران حاکم است. همچنین بر اکثریت عظیم افراد جامعه، بویژه کارگران و زحمت‌کشان پوشیده نیست که حاکمان اقتصادی و سیاسی مسئول اصلی بحران‌های بزرگی هستند که سال‌هاست بر زندگی بیش از ٩٥ درصد مردم تحمیل گردیده است. فقر و سیه‌روزی و محرومیت اکثریت عظیم مردم از حداقل معیشت، مسکن، بهداشت، آموزش، فرهنگ و بیمه‌های اجتماعی به طور روزافزونی شدت می‌یابد و در همان حال سرمایه، دارائی و درآمد اقلیت حاکم سر به فلک می‌کشد.

اما فشار خرد کننده بر کارگران و زحمت‌کشان تنها در عرصه‌ی اقتصادی نیست. هرچه بر شرایط فلاکت‌بار اقتصادی و اجتماعی افزوده می‌گردد، تهاجم قدرت سیاسی حاکم بر فعالان جنبش کارگری و دیگر جنبش‌های اجتماعی و مدنی و به طور کلی به معترضان وضع موجود نیز اضافه می‌گردد. افزایش دستگیری‌ها، بازداشت‌ها و احضار به مراکز قضایی و امنیتی و زندانی کردن فعالان در یکماه گذشته حاکی از آن است که نهادهای حاکم در مقابل فقر گسترده و روزافزون، بیکاری، تورم افسار گسیخته، عدم اطمینان به آینده و در یک کلام به بحرانی که زندگی اکثریت زحمت‌کشان جامعه را به تباهی می‌کشاند، پاسخی جز سرکوب، ارعاب و بازداشت و زندان ندارند. نهادهای حاکم در مقابل اعتراض بحق و طبیعی فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، فعالان اجتماعی و مدنی، در مقابل ابتدائی‌ترین خواست‌هایی که برای انسان جزء بدیهی‌ترین حقوق به شمار می‌رود به سلاح سرکوب و اختناق روی می‌آورند.

این شیوه‌ای است که در ٤۳ سال گذشته به طور رسمی و متوالی از سوی حکومت‌گران در سطح جامعه به اجرا درآمده و تشدید شده است. هدف این روش سرکوب‌گرانه که اولویت خود را به بند کشیدن فعالان جنبش‌های کارگری، اجتماعی و سیاسی قرارداده است، حفظ منافع و سلطۀ استثمارگران بر جامعه است. حاکمان تصور می‌کنند که با سلب آزادی‌های اجتماعی و سیاسی، حاکم کردن سکوت و خفقان بر جامعه و حذف فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، نویسندگان، زنان، خبرنگاران، هنرمندان، وکلای دادگستری و غیره از صحنه اعتراضات اجتماعی و مدنی می‌توانند به هدف خود برسند. اما این امید آنها واهی است و تلاش‌شان در این راه به شکست منجر خواهد شد. تاریخ بارها نشان داده که: 

چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند!

ما در زیر اسامی برخی از فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، دانشجویان، روشنفکران، زنان آزادیخواه را که هم اکنون در زندان هستند و یا برای بازجوئی و پرونده سازی احضار و یا بازداشت شده‌اند جهت اطلاع توده‌های مردم اعلام می‌کنیم.

اسماعیل گرامی (کارگر بازنشسته)

شاپور احسانی‌راد (فعال کارگری)

علی نجاتی (عضو سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه)

علی اسحاق (کارگر بازنشسته)

اسماعیل عبدی (معلم)

هاشم خواستار (معلم)

نصرت بهشتی (معلم)

ناهید فتحعلیان (معلم)

محمد ارکیان(معلم)

حسن حسین‌خانی (معلم)

محمدرضا رمضان‌زاده (معلم)

محمدحسین سپهری (معلم)

معصومه عسگری (معلم)

غلامرضا غلامی (معلم)

مهدی فتحی (معلم)

عزیز قاسم‌زاده (معلم)

زینب همرنگ (معلم)

یعقوب یزدانی (معلم)

حجت‌آله رافعی (معلم)

جعفر ابراهیمی (معلم)

محمود بهشتی لنگرودی (معلم)

محمود ملاکی (معلم)

حسین رضایی (معلم)

علی کروشات(معلم)

پیروز نامی (معلم)

لطیف روزیخواه (معلم)

روح‌آله مردانی (معلم)

حمید قندی (معلم)

مسعود فرهیخته (معلم)

محبوبه فرحزادی (معلم)

محمد تقی فلاحی (معلم)

رضا خندان مهابادی (کانون نویسندگان)

بکتاش آبتین (کانون نویسندگان)

کیوان باژن (کانون نویسندگان)

آرش گنجی (کانون نویسندگان)

خسرو صادقی بروجنی (روزنامه‌نگار و پژوهشگر حوزه‌ی کار)

امیرعباس آزرم‌وند (روزنامه‌نگار و حامی کارگران)

مهدی محمودیان (روزنامه‌نگار)

فرزانه زیلابی (وکیل مدافع کارگران)

امیر سالار داودی (وکیل)

محمدرضا فقیهی (وکیل)

آرش کیخسروی (وکیل)

مصطفی نیلی (وکیل)

محمد نجقی (وکیل)

کیوان مهتدی (حامی حقوق کارگران)

آنیشا اسدالهی (حامی حقوق کارگران)

رهام یگانه (حامی حقوق کارگران)

عاطفه رنگریز (حامی حقوق کارگران)

سروناز احمدی (حامی حقوق کارگران)

سپیده قلیان (حامی حقوق کارگران)

عسل محمدی (حامی حقوق کارگران)

هیراد پیربداغی (حامی حقوق کارگران)

کامیار فکور (حامی حقوق کارگران)

علی نوری (دانشجو)

ما امضا کنندگان این بیانیه احضار، بازداشت و زندانی کردن فعالان کارگری، معلمان، بازنشستگان، نویسندگان، خبرنگاران، دانشجویان، حامیان حقوق کارگران، هنرمندان، زنان، وکلای دادگستری و دیگر فعالان مدنی را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط همه آنان و منع تعقیب ایشان هستیم.

۲۶ آبان ۱۴۰۰ 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

کمیته پیگیری ایجاد تشکل های کارگری ایران

گروه اتحاد بازنشستگان

اتحاد سراسری بازنشستگان ایران

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*معلمان سنندج قیم نمی‌خواهند

سید غیاث نعمتی/معلم و فعال صنفی

در چند تجمع اخیر معلمان سنندج، برخی از سخنرانان به طور مستقیم و غیرمستقیم معلمان را از آمدن به تجمع منع کرده و مدام بر ناکارآمدی تکرار این‌دست اعتراضات تاکید می‌کردند تا اینکه در تجمع اخیر (پنج‌شنبه ۲۰ آبان) با لحن جدی‌تر و تندتری معلمان را از آمدن به تجمع منع ‌کردند و با متفرق نمودن زودهنگام تجمع‌کنندگان مجال سخنرانی به همکاران را ندادند. این در حالی است که اوضاع آموزش و پرورش روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود. “کیفیت آموزش”، “عدالت آموزشی” و “آموزش رایگان” کاملا به محاق رفته و هر روزه شاهد ترک‌تحصیل هزاران دختر و پسر در روستاها و حاشیه شهرها هستیم. سرنوشت رتبه‌بندی معلمان و همسان‌سازی هم نامعلوم‌تر می‌شود و حاکمیت به هیچ زبانی (مکاتبه، مذاکره، انتقاد و…) حاضر به پذیرش مسئله و چاره‌جویی نیست. چیزی که باعث شده هر روز شاهد پیوستن شهرهای کوچک و بزرگ بیشتری به جمع معترضین باشیم (در تجمع اخیر بیش از ۷۴شهر تجمع برگزار کردند)

به طور کلی روح کلی حاکم بر بیانات بعضی از این دوستان چیزی جز دلسردی و ناامیدی از تلاش و تکاپوی صنفی نبود.

   در خصوص انگیزه این بزرگواران از سوق دادن معلمان به سوی بی‌تفاوتی و انفعال، قضاوت را به خودشان و جامعه معلمان می‌سپارم. اما شاید مروری بر تاریخچه چنین برخوردهایی به درک بهتر مسئله کمک کند: این دوستان در چند سال اخیر نه تنها تقلایی برای شکل‌گیری کنش‌های صنفی انجام نداده‌اند بلکه تا جایی که مقدور بوده علیه کنش‌هایی که شورای هماهنگی و هزاران فعال صنفی دلسوز برایش زحمت کشیده و هزینه داده‌اند تکذیبیه صادر نموده‌ و نه تنها معلمان سنندج و کردستان را دلسرد کرده‌اند بلکه باعث تردید و تشکیک اذهان معلمان سایر استانها هم شده‌اند. اگر هم موفق به لغو تجمع نشده‌اند اقدام به مصادره آن نموده‌اند یعنی در حالی که افراد دیگری برای تبلیغ و شکل‌گیری تجمع هزینه داده و احضار و تهدید شده‌اند این دوستان در دقیقه نود با بنر، میکروفون و… آمده صاحب حرکت شده و به تبلیغ خود و دلسردی و شماتت همکاران پرداخته‌اند.  

‌‌   در بیانات این دوستان چند نکته دیگر قابل تامل بود:

الف- تخریب و تضعیف شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

ب- غیرقانونی خواندن انتخابات انجمن صنفی معلمان سقز و مریوان

و…

   الف- هجمه شدید برخی از این دوستان به شورای هماهنگی در حالی صورت می‌گیرد که این بزرگواران می‌بایست پیش و بیش از همه ممنون شورای هماهنگی می‌بودند چرا که تمام عرض‌اندام‌های این دوستان در چند سال اخیر مرهون فراخوان‌های شورای هماهنگی بوده است و گرنه خودشان در این سالها هیچ گونه فعالیتی را طراحی و سازماندهی نکرده‌اند تا فرصتی برای ابراز وجود بیابند (اگر واقعیت غیر از این است این دوستان مرحمت کنند تمام فراخوان‌هایی را که از سال ۹۳ تاکنون در کانال زانیاری یا سایر رسانه‌های نزدیک به خود منتشر کرده‌اند با ذکر تاریخ انتشار دهند تا همگان بتوانند مشاهده و قضاوت  کنند).

  در ضمن همه می‌دانند که علیرغم انتقادهایی که ممکن است به شورا وارد باشد، این تشکیلات دستاورد سالها ممارست و تحمل مشقت از سوی هزاران معلم پاک و باشرف است که با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها پرچم مطالبه‌گری را افراشته نگه داشته‌اند. لذا تاختن به چنین تشکیلاتی از سوی یک مدعی فعالیت صنفی حیرت‌آور است.

ب- در خصوص انتخابات انجمن صنفی معلمان سقز و مریوان:

 ۱- تمام انتخابات آن دو انجمن ارجمند مشروع و صحیح بوده و به استناد اصول صریح قانون اساسی برگزار شده است. اتفاقا این دوستان باید جواب بدهند که با وجود تمام ظرفیت‌های قانونی برای برگزاری مجمع و انتخابات، چرا سرنوشت انجمن سنندج را به اما و اگرها و امروز و فرداهای استانداری و وزارت‌ کشور گره زده‌اند؟؟ (گویا از این امهال و تاخیر استانداری زیاد هم ناخشنود نیستند چرا که تمایلی برای تشکیل مجمع و انتخابات و به هم خوردن آرامش موجود ندارند)

 ۲- تاکنون هیچکدام از نیروهای امنیتی با چنین صراحتی انتخابات سقز و مریوان را غیرقانونی اعلام نکرده است که یک مدعی فعالیت صنفی اعلام می‌کند

 ۳- مریوان و سقز همواره جزء پویاترین تشکلهای ایران بوده‌اند و به جهت همین “فعالیتهای مستمر و ریشه‌دار” و نیز “حضور قوی و مداوم اعضای آنها در ساختار شورای هماهنگی” تاثیر فراوانی بر سایر تشکلها و جامعه معلمی ایران گذاشته‌اند.

    تجمع‌هایی که انجمن مریوان در سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ماه‌های اخیر برگزار کرده و می‌کند به حدی قوی و سازمان‌یافته است که انگیزه و شوق کنش‌گری را به سراسر ایران تزریق می‌کند. اکنون نام مریوان برای همه معلمان ایران محبوب و دلنشین است.

در خصوص سقز هم باید عرض کنم که انجمن سقز یک انجمن صنفی عادی و معمولی نیست بلکه یک انجمن سرآمد و حرفه‌ای است که تجربه و ظرفیت آن را دارد که مشق صنفی را به همگان آموزش دهد. دموکراسی حاکم بر انجمن سقز، نوآوری‌ها، و فعالیتهای این انجمن به حدی چشم‌نواز و دلفریب است که هر کنش‌گری را شیفته خود می‌کند. ای کاش انجمن تحت تصدی این دوستان هم یک‌هزارم انجمن سقز و مریوان فعالیت و حیات صنفی داشت، یا لااقل ضدکنشی و ضدتشکیلاتی عمل نمی‌کرد.

به عنوان یک معلم (و اگر قبول کنند به عنوان یک دوست) صراحتا به این دوستان اعلام می‌کنم که با اینکه قدردان زحمات پیشین شما هستم اما نسبت به عملکرد چند سال اخیر شما به شدت معترضم چرا که شما با قُرق کردن انجمن، جذب نکردن و آموزش ندادن علاقه‌مندان به فعالیت صنفی، دلسرد نمودن همکاران و… در برابر انفعال بیش از پیش معلمان سنندج، ضعف تشکیلاتی و تبدیل نمودن انجمن صنفی معلمان به یک محفل دوستانه باید در برابر جامعه معلمان پاسخگو باشید. اگر هم خود را مقصر و ملزم به پاسخگویی نمی‌دانید و میل جبران ندارید لااقل معلمان را به حال خود واگذارید تا در خصوص آمدن یا نیامدن به تجمع و تبعیت یا سرپیچی از دعوت‌های شورای هماهنگی، خود تصمیم بگیرند.

    مگر در همین تجمع اخیر شما بیانیه داده یا تبلیغاتی انجام داده بودید که احساس مسولیت کردید و…؟ آیا ماموریتی داشتید که تجمع را لغو کنید؟ اگر اینگونه نبود بر چه اساسی احساس تکلیف کردید که بیایید همکاران را متفرق کنید و مثل ناظم بالای سر معلمان رفته و آنها را نصیحت کنید که از پیاده‌رو بروند یا از خیابان؟ مگر این عزیزان به دعوت شما آمده بودند که به خواست شما بمانند یا بروند؟ یا مگر در تجمعاتی که شما تشریف نداشتید معلمان نمی‌دانستند از کجا بیایند و از کجا بروند؟

در هر حال اگر بنا به هر دلیلی دیگر انگیزه فعالیت صنفی ندارید یا اینکه تحت فشار هستید می‌توانید تا آرام شدن اوضاع، برای مدتی از فعالیت صنفی کناره‌گیری کنید. یقین هم داشته باشید که همکاران قدردان زحمات پیشین شما خواهند بود. اگر هم از ناحیه خاصی برای تضعیف یا لغو تجمعات تحت فشار هستید می‌توانید به آسانی و با دلایل متقن از خود سلب مسولیت نمایید.

*جان‌باختن یک کارگرسایت پرورش میگوی کولغان بندرعباس بر اثر برق‌گرفتگی 

روز دوشنبه ۲۴ آبان، یک کارگرسایت پرورش میگوی کولغان بندرعباس بنام پیروز صلاح‌ زهی اهل روستای مچکور شهرستان سرباز بر اثر برق‌گرفتگی جان خودرا ازدست داد. 

*جان باختن یک کارگر درجریان گودبرداری  کرج 

ظهر روز چهارشنبه ۲۶ آبان،یک ۵۰ ساله حین کارگودبرداری امروز در خیابان هشتم رجایی شهر کرج براثر ریزش بخشی از دیوارزیر تلی از خاک گرفتار وجان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate