اخباروگزارش های کارگری ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰

– زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

۱- بازپخش:شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸:ادامه وگسترش اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین

۲- بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت دومین سالگرد کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸

۳- سندیکای کارگران شرکت واحد کشتار معترضین در آبان ۹۸ را قویا محکوم می‌کند و پشتیبانی خود را از مادران دادخواه اعلام می‌دارد

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

تجمع اعتراضی همکاران ما در شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش

– اعتصاب وتجمع کارگران معدن مس دره زاربرای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

– تجمع اعتراضی کارگران سیمان ایلام نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی درپی قطع گاز کارخانه توسط شرکت گاز استان بدلیل بدهی ۱۰ میلیارد تومان

– اعتراض کارگران بازنشسته کارخانه سیمان هفتکل نسبت به عدم پرداخت مطالبات

– ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وخانوادگی کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص حق آبه دربستر خشک زاینده رود

کشاورزان معترض اصفهان: تجمع بزرگ ما روز جمعه است

– عالیه اقدام دوست فعال کارگری بازداشت شد

– بیانیه ی شورای هماهنگی در محکومیت برخورد با ۷ تن از فعالان صنفی فرهنگیان 

– بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در اعتراض به محرومیت جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ازداشتن وکیل در دادگاه

– پنچ سال زندان برای معلم بازنشسته خانم نصرت بهشتی به دلیل مطالبه‌گری را محکوم می‌کنیم 

– محمدرضا علیجانی دبیر تاریخ ناحیه ی یک مشهد توبیخ شد

– همبستگی ۵ سندیکای فرانسوی با قربانیان سرکوب درایران

– چهل وهشتمین تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو) نسبت به عدم رسیدگی به وضعیتشان اینبارمقابل وزارت صمت

– جان باختن یکی از کارکنان اداره درمان تأمین اجتماعی استان زنجان براثر خودکشی

– اقدام به خودسوزی یک کارگرشرکت بهره برداری متروتهران وحومه دراعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتش همزمان با بازدید مدیرعامل

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

یکی دیگر از همکاران ما قربانی ناامنی محیط کار شد.

به این کشتار و جنایت باید خاتمه داد

– جان باختن یک کارگر ساختمانی ۶۰ ساله در بابل زیر فرغون

– مرگ یک دانشجو معلم  ومصدومیت ۳ نفردیگردر روستای سرود کلات استان خراسان رضوی براثرانفجار کپسول گاز مایع

زنده وجاوید باد یاد جان باختگان اعتراضات هفته آخرآبان ماه ۱۳۹۸

۱- بازپخش:شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸:ادامه وگسترش اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین

روز شنبه ۲۵ آبان برای دومین روزمتوالی ،اعتراضات نسبت به افزایش قیمت بنزین ادامه پیدا کرد ودامنه اش به بسیاری از شهرها گسترش پیدا کرد.

تجمع کنندگان با سردادن شعارها وحمله به جایگاه های توزیع بنزین،بانک ها ومراکز قدرت نارضایتی و خشمشان را نسبت به حاکمیت بنمایش گذاشتند.

نیروهای امنیتی ،ضدشورش وانتظامی با تیراندازی مستقیم بسوی تجمع کنددگان،شلیک گاز اشک آور وحمله با باتوم وموردضرب وشتم قراردانشان موجب مرگ وزخمی شدن چندین نفرشدند وتعدادی را بازداشت کردند.

خبرهای منتشره درشبکه های اجتماعی حاکی از کشته وزخمی شدن چندین نفر درشهرهای بهبهان،مریوان،دزفول،رامهرمز،سنندج،فردیس وگلدشت کرج،خرمشهر،شهرک اندیشه تهران و….می باشد.

خبرجان باختن یک از معترضین در تجمع روزجمعه ۲۴آبان از طرف حکومت تایید شد.

ازتعداد دقیق  بازداشتی ها اطلاع دقیقی در دسترس نمی باشد.

+اشکال اعتراضات:

– تجمع در خیابان ها،محلات ومقابل مراکز قدرت با سردادن شعارهای اعتراضی نسبت به افزایش قیمت بنزین ومسببانشان

-ایجاد راه بندان درخیابان ها،جاده ها واتوبان ها با خاموش کردن ماشین ها

– بستن خیابان ها و جاده ها با تجمع وبست نشستن وآتش زدن لاستیک ماشین وجلوگیری از تردد وسایل نقلیه

-حمله به جایگاه های توزیع بنزین،بانک ها ومراکز قدرت

+در چه شهرهایی اعتراض صورت گرفته است

تاکنون اسامی شهرهای زیررسانه ای شده است:

۱-آبادان

۲-اهواز

۳-امیدیه

۴-اسلام آباد غرب

۵-اراک

۶-اصفهان

۷-ایلام

۸-ارومیه

۹-بوشهر

۱۰-بیرجند

۱۱-بومهن

۱۲-بهبهان

۱۳-بهشهر

۱۴-بندرعباس

۱۵-جوانرود

۱۶-خرم آباد

۱۷-رشت

۱۸-زاهدان

۱۹-سیرجان

۲۰-سقز

۲۱-سنندج

۲۲-ساوه

۲۳-شیراز

۲۴-سرپل ذهاب

۲۵-خمین

۲۶-محلات

۲۷-شاهین شهر

۲۸-شهریار

۲۹-شوشتر

۳۰-بهارستان

۳۱-تبریز

۳۲-مشهد

۳۳-خرمشهر

۳۴-ماهشهر

۳۵-کیش

۳۶- دورود

۳۷-مهدیشهر

۳۸-گرمسار

۳۹-گچساران

۴۰-شاهرود

۴۱-گرگان

۴۲—کرمان

۴۳-دماوند

۴۴-پردیس

۴۵-ملاثانی

۴۶-گیلانغرب

۴۷-کرمانشاه

۴۸-قزوین

۴۹-یاسوج

۵۰-کرج

۵۱-مریوان

۵۲-لامر

۵۳-رباط کریم

۵۴-یزد

۵۵-قدس

۵۶-ساری

۵۷-قائمشهر

۵۸-همدان

۵۹-شوشتر

۶۰-دزفول

۶۱-آغاجاری

۶۲-مرند

۶۳-ورامین

۶۴-بانه

۶۵-نور

۶۶-رودهن

۶۷-پلدختر

۶۸-شهرستان جم

۶۹-لاهیجان

۷۰-رامهرمز

۷۱-نجف آباد

۷۲- شهرپرند

۷۳- محلات مختلف تهران

……………………

+خبرها همچنین حاکی از تجمعات اعتراضی دانشجویان دانشگاه سنندج و گوهردشت کرج در همین رابطه می باشد.

۲- بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران به مناسبت دومین سالگرد کشته‌شدگان آبان ۱۳۹۸

امروز دیگر خوشبین‌ترین و ساده‌انگارترین کسان نیز فهمیده‌اند که هیچ امکانی برای تغییر و اصلاح وجود ندارد. از حکومتی که پی و پایه‌‌اش بر حبس و کشتار و حذف روشنفکران و دیگراندیشان و مردم معترض بنا شده‌است، جز این انتظاری نمی‌توان داشت.

اکنون چهار سال از سرکوب خونین فرودستان و مال‌باختگان در دی‌ماه ۹۶ و دو سال از کشتار مردم معترض به وضع معیشت و گرانی بنزین در آبان ۹۸ می‌گذرد.

پس از آن نیز حکومت نه تنها ذره‌ای از مواضع جائرانه‌اش پا پس نکشیده‌است بلکه با صدور احکام ظالمانه‌ی اعدام و زندان، و شکنجه‌ و تبعید معترضان و فعالان سیاسی و مدنی، و تحت فشار گذاشتن خانواده‌ی کشته‌شدگان که به دادخواهی خون عزیزانشان برآمده‌اند، به ستم‌کاری‌اش ادامه داده‌است.

رشد سرسام‌آور و روزافزون تورم و گرانی و رانده شدن بیش از هفتاد درصد مردم به زیر خط فقر، نرخ بالای بیکاری و حقوق معوقه‌ی کارگران و بازنشستگان، همه نشانگر آن است که حاکمیت اینک آشکار، در کار به قهقرا بردن جامعه و نابودی کامل طبقات محروم و فرودست است.

پیش از این، همه از کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم می‌گفتند. حال اما دیگر سفره‌ای باقی نمانده‌است.

کانون نویسندگان ایران، ضمن گرامی‌داشت یاد کسانی که جانشان را در اعتراضات آبان ۹۸ از دست داده‌اند، مراتب همدردی و همدلی‌اش را با خانواده و بازماندگان کشته‌شدگان اعلام می‌دارد. و حمایت از هر تلاش حق‌جویانه و دادخواهانه از سوی مردم را وظیفه‌ی خود می‌داند.

هم‌چنین خواهان آزادی بی‌قید و شرط تمام زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی است.

کانون نویسندگان ایران

۲۵ آبان ۱۴۰۰

۳- سندیکای کارگران شرکت واحد کشتار معترضین در آبان ۹۸ را قویا محکوم می‌کند و پشتیبانی خود را از مادران دادخواه اعلام می‌دارد

بمناسبت سالگرد آبان خونین سال ۱۳۹۸ و کشتار و سرکوب مردم معترض، بیانیه سندیکا در محکومیت کشتار و سرکوب مردم که در سال ۹۸ صادر شده است، بازنشر می‌گردد.

سرکوب و کشتار خونین معترضین فرودست در سراسر کشور را محکوم می‌کنیم

با اعلام افزایش۳۰۰ درصدی نرخ بنزین، اعتراضات مردم جان به لب رسیده که عمدتا از خانواده‌های کارگری و فرودستان هستند، فوران یافته است. درحدی نارضایتی‌ها در جامعه گسترده می‌باشد که در ظرف ۴۸ساعت تجمعات اعتراضی مردم به بیش از صد شهر در سراسر کشور کشانده شد.

 اما این اعتراضات به حق فرودستان و دردمندان با شدت تمام و با بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن، سرکوب و به خون کشیده شد. طبق گزارشات موجود، صدها تن از جمله نوجوانان ۱۳ و ۱۴ ساله با گلوله کشته شده، بیش از هزار تن زخمی و بیش از هشت هزار تن بازداشت شده‌اند. مقامات حکومتی با روشی بی سابقه در جهان، اینترنت کل کشور را قطع کردند و حتی در بعضی مناطق تلفن های همراه را نیز از دسترس خارج کردند و با اتکا به نیروهای نظامی و امنیتی و لباس شخصی‌‌ها و با تیراندازی مستقیم به مردم با خشونت بی‌پایان به خیال خود صدای اعتراض فرودستان را خاموش کرده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه کشتار و سرکوب خونین مردم که عمده‌ی آنان از فرودستان و خانواده‌های کارگری می‌باشند را به شدت و قاطعانه محکوم می کند. هیچگونه توجیه‌ای برای این سرکوب‌ها وجود ندارد و قابل قبول نیست. نظام و دستگاه امنیتی‌ای که سالهای سال هرگونه اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم منجمله اعتراضات کارگران و معلمان را سرکوب و کارگران، معلمان، دانشجویان و … را ضرب و شتم و شلاق زده و به حبس‌های طویل‌المدت محکوم کرده است و فریاد آنان را نشنیده با فریب‌کاری مدعی می‌شود که اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد. در حالیکه رئیس جمهور توقف خودروها در خیابان را اعتراض مسالمت‌آمیز نمی‌داند! پس منظورشان چگونه اعتراضی است؟ مگر کارگران خاتون آباد چه می خواستند به جز حق اشتغال که از زمین و آسمان به گلوله بسته شدند و کشتار شدند؟ مگر تجمع مسالمت آمیزکارگران و حامیان طبقه کارگر در روز جهانی کارگر سرکوب نشد؟ و دهها فعال کارگری از جمله اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد با حبس ‌های طولانی تنها به دلیل یک تجمع اعتراضی ساده کارگری مواجه نیستند؟

واقعیت این است که اعتراضات سراسری آبان ماه امسال دنباله اعتراضات دی ماه سال ۹۶ می‌باشد که بر بستر بیش از سه دهه تهاجم لجام گسیخته و مستمر سرمایه داری ایران و دولت‌های آن به طبقه‌ی کارگر و مردم محروم و تهیدست صورت گرفته است. سیاستهای نولیبرالی حاکمیت و ریاضت اقتصادی، تغییر قوانین کار به نفع سرمایه‌داران و محروم نمودن میلیون‌ها کارگر از حقوق ابتدایی مندرج در قوانین کار، تبعیت از نسخه‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی از جمله طرح تعدیل ساختار اقتصادی و “آزاد سازی قیمت‌ها”، خصوصی سازیهای گسترده، کالایی کردن سیستم آموزش و پرورش، مناطق آزاد تجاری، پایین نگه داشتن سطح دستمزدها، بیکار سازیهای میلیونی، حذف یارانه‌ها و گرانی سرسام‌آور و همزمان اختلاس و فساد گسترده و غارت بی‌سابقه سرمایه‌ها و منابع عمومی و سازمان تامین اجتماعی، پرداخت حقوق و مزایای نجومی به کارگزاران حکومت و مسئولین دولتی، انتقال میلیاردها دلار به خارج از کشور از طرق مختلف و بدون هیچگونه پاسخگویی، همگی به ایجاد یک شکاف عمیق طبقاتی در ایران منجر شده است؛ به نحوی که با وجود تحریم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر، ما شاهد یک طبقه سرمایه‌دار استثمارگر و فاسد و ثروتمندان وابسته به حاکمیت با زندگی‌های فوق‌العاده اشرافی و تجمل‌گرایی بی‌سابقه و پدیده‌هایی از جمله “بچه پول دارهای ایران” هستیم و از سوی دیگر شاهد سفره خالی بیش از ۵۰ میلیون خانواده‌های کارگری، میلیون‌ها کودک‌کار، کارتن خوابی، حلبی نشینی، بی‌خانمانی، کولبری، دست فروشی، تن‌فروشی، زباله گردی، اعتیاد گسترده و میلیون‌ها جوان بیکار بدون هر گونه حمایت دولتی را پیش رویمان داریم. در همین بستر حتی ابتدایی ترین حقوق مدنی و شهروندی از جمله حق آزادی بیان و ابراز وجود را از مردم عادی و دانشجویان و زنان و اقلیت‌های ملی و مذهبی و فعالین اجتماعی و سیاسی و فرهنگی سلب کرده اند. و تلاش عظیمی به خرج داده‌اند که با سرکوب‌ و ممنوع کردن ایجاد سندیکاهای مستقل کارگری و دیگر تشکلات مستقل کارگری و فدراسیون‌ها و احزاب سراسری کارگری و دیگر تشکلات اجتماعی و سیاسی در حوزه‌های مختلف راه پیشروی برای مردم محروم و اعتراضات منسجم موثر را سد نمایند.

لازم به تاکید است در ابعاد بین‌المللی نیز سیاست‌های نئولیبرالی و ریاضت اقتصادی طبقه‌ی کارگر و مردم تهی‌دست را به اعتراضات بی‌سابقه کشانده است و ما اینک شاهد موج عظیمی از اعتراضات توده‌ای از خاورمیانه، تا آفریقا و آمریکای جنوبی و حتی در قلب اروپا هستیم. طبقه کارگر و تهی‌دستان دنیا هر چه گسترده‌تر و یک صداتر در مقابل تهاجمات ضدانسانی سرمایه‌داران و دولت‌هایشان قد علم کرده اند.

در کشورهایی همچون عراق شاهد کشتار وحشیانه صدها معترض بوده‌ایم، و در شیلی شاهد سرکوب معترضین و در بولیوی شاهد کودتای نظامی و سرکوب طبقه کارگر و مردم بومی آن کشور. با این‌وجود مقاومت و مبارزه فرودستان به ستوه آمده در جهان علیه این بی‌عدالتی‌ها متوقف شدنی نیست. سرمایه‌داران و حکومت آنها در ایران نیز بیهوده می‌پندارند که با سرکوب و کشتار می‌توانند اعتراضات سراسری در ایران را متوقف کنند. این یک جنبش عظیم جهانی برای عدالت اقتصادی و اجتماعی است که مبارزات کارگران و مردم محروم ایران نیز بخشی از آن است.  

سندیکای کارگران شرکت واحد تهران اعتراضات و تجمعات را حق مسلم تمام اقشار جامعه اعم از کارگران و معلمان و دانشجویان و مزدبگیران می‌داند و ضمن ابزار تاسف و همدردی با خانواده‌های جانباختگان اعتراضات اخیر، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه بازداشت‌شدگان و معرفی و محاکمه کلیه آمرین و عوامل کشتار مردم هستیم. ما از تشکل‌های کارگری مستقل و فعالین کارگری و مدنی داخل کشور و تشکلات کارگری و سندیکایی در سراسر جهان می‌خواهیم کشتار معترضین را قاطعانه محکوم کنند و از مبارزات کارگران و زحمتکشان در ایران حمایت کنند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۰ آذر ۹۸

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

تجمع اعتراضی همکاران ما در شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش

روز ٢٥ آبان جمعی از همکاران ما در شرکت تاسیسات حفاری گلوبال پتروتک کیش در اهواز در اعتراض به عدم پرداخت هفت ماه دستمزد و حق بیمه خود دست به تجمع زدند. در این حرکت اعتراضی کارگران دست نوشته هایی در بیان اعتراضشان به تعویق پرداخت حقوقها دردست داشند. اعتراضات در نفت گسترده است و کارگران با اعتراضاتشان فضای خفقانی آنرا در هم شکسته اند. دیگر صدای کارگران علیه تعرضات به معیشتشان و برای مطالبات اساسی چون کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین ویژه اقتصادی بلند است. کارگران شرکت حفاری گلوبال پتروتک کیش در اهواز خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند. بنا بر خبرها این شرکت در زمینه ارائه خدمات حفاری، لجستیک و پشتیبانی حفاری، نگهداری و تعمیرات، مشاوره مهندسی و تأمین کالا فعالیت میکند. این شرکت  مالک ۵ دکل حفاری دریایی و ۴ دکل حفاری خشکی است و بعنوان بزرگترین شرکت در حوزه حفاری فراساحلی ایران شناخته می‌شود. شرکت گلوبال پتروتک کیش همچنین مالک چهار شرکت تابعه و دو یارد اصلی پشتیبانی است، که در شهر اهواز و در جزیره کیش واقع هستند و دفتر مرکزی این شرکت در تهران و دفتر عملیاتی آن در جزیره کیش قرار دارند.

گفتنی است که بنا بر خبر دیگری کارگران واحد تعمیرات فاز ١٩ نیز بخاطر عدم دریافت مطالبات ایام اورهال اعتراض دارند و در تدارک تجمع برای نقد کردن طلبهایشان هستند.

*اعتصاب وتجمع کارگران معدن مس دره زاربرای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل

روز سه شنبه ۲۵ آبان،کارگران معدن مس دره زار زیر مجموعه شرکت ملی صنایع مس ایران واقع در مسیر سرچشمه – پاریز به دره زار شهرستان سیرجان استان کرمان برای اعتراض به سطح پایین حقوق از جمله حداقل حقوق به ازایی ۱۲ ساعت کار بجای ۸ ساعت وعدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دست از کارکشیدند ودرمحل کارشان تجمع کردند.

یکی از کارگران اعتصابی به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: ما در این معدن با ساعت کاری بین ۲۷۰ تا ۴۰۰ ساعت در ماه کار می‌کنیم اما حقوقی بین ۴ تا ۵ میلیون تومان دریافت می‌کنیم؛ در صورتی که اگر قرارداد بر اساس قانون کار است باید همان ۸ ساعتی که در قانون آمده کار کنیم.

او ادامه می‌دهد: این مشکل مختص نیروهای بومی معدن است و فقط با با بومی ها قرارداد اداره کار می‌بندند، کارگران تا الان به امید آینده کار می‌کردند اما حالا آینده‌ای پیش روی خود نمی بینند و می‌خواهند یا طبق قانون اداره کار باشند و یا حقوق آن‌ها افزایش داشته باشد.

این کارگر با اشاره به این که برخی نیروها ۶ تا ۷ سال سابقه کاری دارند گفت: ۴ سال است این موضوع در جلسات مختلف مطرح شده؛ حالا می‌گویند شرکت جهان پارس نمی‌تواند حق و حقوق بیشتری بدهد؛ اگر می‌توانید از شرکت مس بگیرید.

او افزود:تا کنون طرح طبقه بندی مشاغل نیز در این معدن اجرا نشده است.

*تجمع اعتراضی کارگران سیمان ایلام نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی درپی قطع گاز کارخانه توسط شرکت گاز استان بدلیل بدهی ۱۰ میلیارد تومان

روز سه شنبه ۲۵ آبان، کارگران سیمان ایلام برای اعتراض به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی درپی قطع گاز کارخانه توسط شرکت گاز استان بدلیل بدهی ۱۰ میلیارد تومان درمحل کارشان تجمع کردند.

روز دوشنبه ۲۴ آبان،شرکت گاز استان ایلام به خاطر ۱۰ میلیارد تومان بدهی کارخانه سیمان، گاز آن را قطع کرد که باعث توقف تولید شد.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،کارخانه سیمان ایلام با ظرفیت اشتغال مستقیم ۶۰۰ نفر و غیر مستقیم ۳۰۰۰ نفر تنها واحد فعال صنایع معدنی در استان ایلام است.

*اعتراض کارگران بازنشسته کارخانه سیمان هفتکل نسبت به عدم پرداخت مطالبات

روز سه شنبه ۲۵ آبان، کارگران بازنشسته کارخانه سیمان هفتکل در استان خوزستان دست به اعتراض بدلیل پرداخت نشدن مطالباتشان منجمله معوقات دو سال ۱۳۹۳ و۱۳۹۴ زدند.

*ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی وخانوادگی کشاورزان اصفهان نسبت به عدم تخصیص حق آبه دربستر خشک زاینده رود

کشاورزان معترض اصفهان: تجمع بزرگ ما روز جمعه است

کشاورزان اصفهان که بیش از یک هفته است بر کف خشکیده زاینده رود تجمع کرده اند و شب‌ها را با خانواده وبا وجود سرما در این منطقه سپری می‌کنند یک خواسته دارند و آن حقابه شان و جاری شدن زاینده رودی است که بنا بر سیاست‌های اشتباه، خشکیده شد.

یکی از کشاورزان حاضر درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: در حال حاضر یک هفته است اینجا تجمع کرده ایم و شبانه روز بر بستر خشک زاینده رود در سرما شب‌ها را سپری می‌کنیم. 

وی با بیان اینکه اگر به ما حقابه مان را ندهند دست به تجمع می‌زنیم، گفت: ما تنها ۱۰ روز دیگر برای کشت گندم که تنها روزی مان است، فرصت داریم. اگر تا ۱۰ روز دیگر آب ندهند تنها روزی مان را از دست می‌دهیم.

کشاورز دیگری با بیان اینکه منتظریم تا مسئولان وعده گشایشی به ما بدهند،اضافه کرد: قرار است تا جمعه خبر دقیقی به ما بدهند و اگر ندادند تجمعی بزرگ، در جمعه داریم که احتمالا مسئولان مانع آن خواهند شد.

وی افزود: مدام به ما ازسوی وزارت اطلاعات، صنف کشاورزی و استانداری اخطار می‌دهند که چادرهایتان را جمع کنید. این در حالی است که ما هیچ اقدام خلاف قانونی انجام نداده ایم و کشاورزان به همراه خانواده هایشان می‌گویند تا آب نیاید ما از اینجا نمی‌رویم.

این کشاورز با بیان اینکه ما نه سیاسی حرف می‌زنیم و نه کاری به سیاست داریم،ادامه داد: ما فقط حقابه هایمان را می‌خواهیم. زمین هایمان لب زاینده رود است و به گونه‌ای است که نمی‌توانیم با آب چاه، آبیاری کنیم.

اوافزود: حدود ۲۱ سال است که شرایط مان به این گونه است و برخی مواقع با تجمعات بسیار چند روزی آب را روانه زاینده رود می‌کنند و بعد از چند روز آب را می‌بندند.

یکی دیگر از کشاورزان اصفهانی با بیان اینکه چند روز پیش وزیر نیرو در سفر به اصفهان وعده حل مشکل را دادند،اضافه کرد: این در حالی است که زمانی که وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری رفت، نماینده آن شهر گفته بود باید از روی جنازه ما رد شوید که به مردم اصفهان آب بدهید.

وی ادامه داد: آخرین باری که آبی به زاینده رود آمد تابستان امسال بود که ۱۰ روز آب جاری شد و تنها تعداد کمی از باغات آبیاری و برخی چاه‌ها آبگیری شد، ولی برای کشاورزانی که حقابه داشتند هیچ فایده‌ای نداشت.

یکی دیگر از کشاورزان گفت: ما هر روز در اداره آبیاری، آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و دفتر نمایندگان مجلس و از هر طریقی داریم تلاش می‌کنیم که به حقابه مان برسیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشاورزان می‌خواهند کشت گندم کنند و تا ۱۰ روز دیگر وقت دارند گندم بکارند و بعد از آن دیگر قادر به کشت نیستند.

*عالیه اقدام دوست فعال کارگری بازداشت شد

امروز سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳ عالیه اقدام دوست که در سفر فومن به سر می برد ، بوسیله نیروهای پلیس امنیت فومن و تهران در منزل یکی از بستگانش در روستاهای فومن دستگیر شد.

وی که ساکن تهران است و برای دیدار با نزدیکان خود به سفر رفته بود ، بوسیله ی نیروهای امنیتی دستگیر شد .

این فعال بازنشسته ی  کارگری که تاکنون ۹ سال زندان در پرونده ی خود دارد، با وثیقه ی ۴۰۰ میلیونی آزاد شد.

گوشی موبایل شخصی وی هم اکنون در دست نیروهای امنیتی است.

منبع:کانال  شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*بیانیه ی شورای هماهنگی در محکومیت برخورد با ۷ تن از فعالان صنفی فرهنگیان 

ریاست محترم قوه ی قضائیه ، قضات ارجمند

همانطور که خود مستحضر هستید ، هیج قانونی حق دادخواهی را از هیچ قشر ، فرد و گروهی سلب نکرده است . 

افزون بر این قانون اساسی جمهوری اسلامی در اصول بسیاری بر حق دادخواهی  و داشتن وکیل تعیینی برای همه ی مردم بطور مساوی تاکید کرده است.   

در اصل ۳۵ بر داشتن وکیل مستقل و تعیینی ،در اصل ۲۶ برحق داشتن تشکل مستقل ، در اصل ۲۷ بر تشکیل اجتماعات، در اصل ۱۶۸ قانون اساسی بر علنی بودن رسیدگی به جرایم سیاسی با حضور هیات منصفه  و بسیاری از اصول دیگر در این قانون بر حق مردم تاکید شده است. که متاسفانه معلمان را به خاطر اقداماتی دستگیر و مجازات می کنند ، که قانون اساسی بر درست بودن این کنشهای اجتماعی تاکید کرده است.

همچنین بزرگان و ائمه در رهنمودهای بسیاری بر رعایت حقوق ملت تاکید کرده اند.

 اما با اینهمه با کمال تاسف در این روزها که معلمان برای احقاق حق خود و اعلان خطر بزرگی که به خاطر کوتاهی های پی در پی مجلس و دولت در تنظیم بودجه ی وزارت آموزش و پرورش ،  پیش روی سیستم تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین نهاده شده ، لب به دادخواهی گشوده اند،برخی نیروهای امنیتی به کمک برخی قضات، که کمتر در جریان مشکلات آموزش و پرورش هستند، فرهنگیان دادخواه و دلسوز را  با احکام سنگینی روبرو می کنند.

برخورد قهرآمیز حاکمیت با فعالینی که صرفا در پی احقاق حقوق قانونی و طبیعی خود هستند شایسته  نیست و خلاف قانون اساسی است

از این جمله آقایان جعفر ابراهیمی از شهریار ، محمود ملاکی از بوشهر ، مهدی فتحی و غلامرضا غلامی از شیراز  ، عزیز قاسم زاده از رودسر،لطیف روزیخواه از جلفا ، خانمها نصرت بهشتی از مشهد و ناهید فتحعلیان از تهران با وثیقه ها و زندانهای بسیار سنگینی روبرو هستند .

آقای جعفر ابراهیمی این معلم دلسوز ازطرف دادگاه انقلاب کرج از  حق وکیل تعیینی و مستقل برخلاف اصل ۳۵ قانون اساسی محروم شده است.

آقای محمود ملاکی با یک میلیارد تومان وثیقه ،در روز ۲۵ آبان در دادگاه انقلاب بوشهر محاکمه می شود .

آقای مهدی فتحی بیش از دو ماه است بلاتکلیف در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت موقت به سر می برد و از روی ناچاری دست به اعتصاب غذا زده است.

آقای غلامرضا غلامی در شیراز با نزدیک به یک میلیارد تومان وثیقه موقتا آزاد شده است.

خانم نصرت بهشتی معلم بازنشسته به جرم فعالیت صنفی فرهنگیان توسط دادگاه انقلاب مشهد به ۵ سال زندان محکوم شده است.

خانم ناهید فتحعلیان نزدیک به یکسال است که در زندان اوین در بازداشت موقت به سر می برد.

آقای عزیز قاسم زاده فقط به جرم فعالیت صنفی به زودی در داد گاه انقلاب  رودسر محاکمه خواهد شد.

آقای لطیف روزیخواه ، پس از یک محاکمه سخت در دادگاه انقلاب جلفا در انتظار حکم می باشد.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران این بدعتهای ناحق را در جایگاه قانون بر نمی تابد، و  مسئولین مربوطه را به رعایت عدل ،انصاف و وجدان بیدار در رعایت  حقوق شهروندان ، و تشکیل دادگاه صالحه فرا می خواند.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰

*بیانیه کانون صنفی معلمان ایران(تهران) در اعتراض به محرومیت جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ازداشتن وکیل در دادگاه

روز سه شنبه ۲۵ آبان، کانون صنفی معلمان ایران(تهران) بیانیه ای در اعتراض به محرومیت جعفر ابراهیمی، بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران ازداشتن وکیل در دادگاه،بشرح زیر منتشرکرد:

روز چهارشنبه ۱۹ آبان، جعفر ابراهیمی، عضو کانون صنفی معلمان و بازرس شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای مطالعه پرونده خود جهت شرکت در دادگاه به تاریخ ۲۶ آبان به شعبه چهارم دادگاه انقلاب کرج مراجعه کرد، اما قاضی پرونده بامطالعه پرونده مخالفت و به وی اعلام می‌کند که وکیل می‌تواند برای مطالعه پرونده و خواندن کیفرخواست اقدام نماید. اما هنگامی‌که روز شنبه، ۲۲ آبان، این فعال صنفی به همراه وکیل شریف خود آقای مهدی بزرگی به دادگاه مراجعه نمودند، قاضی نه‌تنها به وکیل اجازه مطالعه پرونده را نمی‌دهد بلکه در حضور متهم اعلام می‌کند که بنا بر تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی آقای ابراهیمی حق ندارد وکیل انتخابی داشته باشد؛ و در صورت نیاز به وکیل باید آن را از بین وکلای موسوم به وکلای تبصره ماده ۴۸ که مورد تأیید قوه قضاییه است، انتخاب نماید. 

 بازرس شورای هماهنگی به خاطر تاکید بر حق خود مبنی برداشتن وکیل بنا بر اصل ۳۵ قانون اساسی، پیشنهاد دادگاه را که با حقوق شهروندی در تضاد آشکار است، نپذیرفت و حالا در صورت حضور باید بدون وکیل در دادگاه حاضر شود. 

درحالی‌که کیفرخواست به وی ابلاغ نشده است و معلوم نیست ایشان بنا بر کدام مواد قانونی و مستندات با اتهاماتی تکراری برای تقریبا همه فعالان مدنی شامل «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت کشور» روبرو است.

وقتی متهم از حق اولیه داشتن وکیل و مطالعه پرونده محروم می‌شود، واضح است برگزاری چنین دادگاهی -آن هم به صورت غیرعلنی- و رأی صادره آن به لحاظ عادلانه بودن و رعایت اصول آیین دادرسی، مورد تردید جدی باشد؛ مصداق بارز دادرسی ناعادلانه و غیرقانونی تلقی شود.

تبصره ماده ۴۸ آیین دادرسی در مخالفت آشکار با قوانین بالادستی ازجمله ماده ۳۵ قانون اساسی است و بارها مورد اعتراض وکلا و حقوقدان‌های مستقل قرارگرفته است. این تبصره به‌صورت استثنا بر این تاکید دارد که «متهمان در شرایط خاص در مرحله دادسرا و بازپرسی فقط می‌توانند از وکلای خاص استفاده نمایند و حق انتخاب هر وکیلی را ندارند»، بنابراین حتی در صورت پذیرش این تبصره هم پرونده جعفر ابراهیمی در این مرحله مصداق چنین محدودیتی، نمی‌شود. چراکه این تبصره در مرحله دادگاه وجاهت قانونی ندارد. با این‌حال قاضی شعبه چهارم به این استدلال قانونی وکیل محترم آقای ابراهیمی توجه ننموده و بر تصمیم خود مبنی بر نپذیرفتن وکیل حتی در مرحله دادگاه پافشاری می‌نماید.

 برای کسانی که با قانون آشنایی دارند واضح است که این تصمیم قاضی با اصول دادرسی عادلانه به‌خصوص اصول ۳۴ ،۳۵ ، ۱۵۹ و ۱۵۶ قانون اساسی و مواد ۲، ۳، ۴، ۵، ۶ و ۷ قانون آیین دادرسی کیفری و ماده ۵۶ منشور حقوق شهروندی منافات دارد و عدم اجازه به متهم و وکلای وی در تضاد آشکار با ماده ۳۵۱ آیین دادرسی کیفری است و ناقض حقوق متهم است. لذا برگزاری دادگاه با چنین ویژگی‌هایی وجاهت قانونی ندارد و رأی احتمالی صادره دارای ایراد اساسی و غیرقابل‌قبول خواهد بود.

کانون صنفی معلمان ایران (تهران) ضمن اعتراض به پرونده‌سازی و احکام ظالمانه زندان و اخراج علیه معلمان، به این تصمیم و عملکرد نادرست و غیرقانونی قاضی اعتراض می‌نماید. همان‌طور که پیش‌تر دیدیم اگر جعفر ابراهیمی از حق داشتن وکیل و مطالعه پرونده برخوردار باشد مانند دادگاه ۹ آبان از اتهامات انتسابی تبرئه خواهد شد. اصولاً جعفر ابراهیمی مانند سایر فعالان صنفی جرمی مرتکب نشده است که مستحق مجازات باشد وی برای اعتلای آموزش‌وپرورش و تحقق مطالبات معلمان و دفاع از حقوق دانش آموزان فعالیت می‌کند اما نهادهای امنیتی و قضایی همچنان با مشت آهنین با فعالان صنفی برخورد نموده به پرونده‌سازی بسنده نکرده و حقوق متهم را این‌گونه تضییع می‌کنند.

ازنظر کانون صنفی معلمان عملکرد قاضی مصداق بارز بدعت در امر دادرسی است و باید در برابر این قانون‌شکنی‌ها ایستادگی نمود؛ لذا از مقامات قضایی استان البرز انتظار می‌رود نسبت به این بدعت واکنش نشان داده و ایجاد شرایط قانونی برای دفاع آقای ابراهیمی در دادگاه را فراهم نمایند. کانون صنفی از سایر نهادهای صنفی و مدنی به‌خصوص نهادهای مدافع حقوق بشر و حقوقدان‌های مستقل درخواست می‌نماید با واکنش مناسب در برابر این بدعت غیرقانونی بایستند و مانع تبدیل آن به یک‌رویه غلط گردند. در پایان کانون صنفی معلمان ضمن حمایت دوباره از این عضو خود، خواهان تبرئه وی و مختومه شدن پرونده است.

*پنچ سال زندان برای معلم بازنشسته خانم نصرت بهشتی به دلیل مطالبه‌گری را محکوم می‌کنیم 

خانم نصرت بهشتی معلم بازنشسته و فعال صنفی فرهنگیان خراسان رضوی به دلیل فعالیت‌هایش برای احقاق حقوق بازنشستگان و معلمان، در شعبه چهار دادگاه انقلاب مشهد به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به پنج سال زندان محکوم شد.

دادگاه ایشان بدون حضور وکیل برگزار شده است. به گفته نزدیکان، قاضی پرونده اتهامات وی را تبلیغات مارکسیستی در مدرسه و کلاس درس عنوان کرده است این در حالیست که خانم بهشتی در سال ۱۳۹۲ بازنشسته شده است.

خانم بهشتی در روز کارگر سال ۱۳۹۹ در مقابل وزارت کار حضور فعال داشت و پس از سرکوب تجمع مقابل وزارت کار، همراه با کارگران شرکت واحد حضوری پرشور در مراسم اعتراضی روز کارگر در پایانه آزادی داشت.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه صدور حکم زندان برای معلم بازنشسته خانم نصرت بهشتی را قویا محکوم می‌کنند و خواهان لغو محکومیت ایشان می‌باشند و هر گونه پرونده سازی برای کارگران، معلمان، بازنشستگان، نویسندگان، وکلا و سایر فعالین را محکوم می‌کنیم.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

برگرفته از کانال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

*محمدرضا علیجانی دبیر تاریخ ناحیه ی یک مشهد توبیخ شد

محمدرضا علی جانی معلم و فعال صنفی فرهنگیان مشهد به اتهام «توهین به کارکنان حراست آموزش و پرورش ناحیه ی ۱ مشهد و رهبر»  توسط اداره ی کل تخلفات  آموزش و پرورش استان خراسان رضوی بطور غیابی به « توبیخ با درج در پرونده »محکوم شد.

اداره ی کل تخلفات آموزش وپرورش استان خراسان رضوی طی صدور حکمی  «بحث و گفتگوی لفظی با کارکنان حراست آموزش و پرورش ناحیه ی یک مشهد و ظالم خوانده شدن رهبر » بوسیله ی متهم را مصداق بند ۱ ماده ی ۸ قانون تخلفات اداری «رفتار خلاف شئون شغلی» دانسته و پیرو این اتهام  اقدام به صدور رای نموده است.

برگرفته از کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*همبستگی ۵ سندیکای فرانسوی با قربانیان سرکوب درایران

ما سازمان های سندیکایی فرانسه بار دیگر همبستگی خود را با سندیکالیست های قربانی سرکوب حکومت ایران و رفقای حامی شان اعلام می کنیم

ایران: همبستگی با قربانیان سرکوب

در ایران اقدام به ایحاد تشکلات سندیکایی مستقل از قدرت حاکم یک جرم محسوب می شود. اخیرا حکومت ایران بر شدت فشار بر مبارزان در همه حوزه ها نظیر معلمان، نویسندگان، وکلای دادگستری و کارگران افزوده است.

جعفر ابراهیمی عضو تشکل صنفی معلمان تهران اخیرا به اتهامات واهی “تبلیغات کاذب” و “اقدام علیه امنیت کشور” متهم شده است. جعفر ابراهیمی مبارزی است که برای عدالت اجتماعی، و برای آموزش رایگان فعالیت می کند. هدف حکومت از محاکمه کاملا بی پایه او، مرعوب و خفه کردن هر صدایی است که علیه رژیم سرکوبکر برمی خیزد و مبین آن است که در ایران مدافعان حقوق انسان ها همواره هدف سرکوب هستند.

آرش گنجی نویسنده و مترجم، عضو کانون نویسندگان ایران است. او به خاطر ترجمه کتابی درباره وضعیت روژاوا در سوریه به “اقدام علیه امنیت ملی” متهم و به ۱۱ سال زندان محکوم می شود. تقاضای تجدید نظر او رد می شود و حکم ۱۱ سال زندان تأیید می شود. در حاضر سه عضو دیگر کانون نویسندگان به اسامی آبتین بکتاش، رضا خندان مهابادی و کیوان باژن به جرم های مشابه در زندان به سر می برند.

اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته ۶۷ ساله، مدافع حقوق کارگران، مبارزی است که برای احقاق حقوق بازنشستگان با سازمانده گردهمایی ها در پی ایجاد تشکل برای بازنشستگان بود. او در ژوئن ۲۰۲۱ به ۷۶ ضربه شلاق و ۵ سال زندان محکوم می شود. در سپتامبر دادگاه تجدید نظر او را به ۶ سال زندان محکوم می کند.

فرزانه زیلابی وکیل دادگستری، به جرم دفاع از حقوق کارگران تحت پیگرد قضایی قرار می گیرد. او در محاکمات کارگران نیشکر هفت تپه وکالت متهمین را برعهده گرفته بود. دادگاه بدوی خانم زیلابی را به اتهام “تبلیغات علیه دولت” به دو سال زندان و ممنوعیت خروج از کشور محکوم می کند. اخیرا چندین وکیل دادگستری دیگر هم به زندان محکوم شده اند. حکومت با پیگرد وکلای مخالفان و معترضین قصد جلوگیری از روال قانونی مبارزات آن ها را دارد.

ما سازمان های سندیکایی فرانسه بار دیگر همبستگی خود را با سندیکالیست های قربانی سرکوب حکومت ایران و رفقای حامی شان را اعلام می کنیم و   :

– خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری آرش گنجی و اسماعیل گرامی و همه سندیکالیست ها نویسندگان و زندانیان عقیدنی هستیم؛

– اعمال سرکوبگرایانه و اذیت و آزارها علیه خانم فرزانه زیلابی، وکیل مدافع کارگران کارکنان نیشکر هفت تپه را محکوم می کنیم و خواهان لغو فوری ممنوعیت سفر در مورد وی هستیم؛

– خواهان لغو همه محکومیت های غیرعادلانه و خلاف آزادی های و حقوق بنیادی هستیم. از جمله محکومیت جعفر ابراهیمی. هم چنین خواهان آزادی بدون قید و شرط و فوری همه مبارزین زندانی شده به خاطر فعالیت های سندیکایی اشان هستیم؛

– از رژیم ایران می خواهیم که به پیمان های بین المللی که دولت ایران امضا کرده، از جمله حق ایجاد تشکل های مستقل، حق برگزاری تجمعات، حق اعتصاب، و حق قراردادهای جمعی، احترام بگذارد.

  کنفدراسیون دموکراتیک فرانسوی کار (س اف د ت)                                    CFDT :  dszliwka@cfdt.fr

 کنفدراسیون عمومی کار (س ژ ت)                                                                     CGT :  n.ferouse@cgt.fr

 کنفدراسیون متحده سندیکایی (اف. اس. او)                                    FSU :  michelle.olivier@snuipp.fr

 اتحاد سندیکایی همبستگی (سولیدر)                                             Solidaires :  contact@solidaires.org                                

 اتحاد ملی سندیکاهای مستقل (او ان اس آ)                                  UNSA :  rachel.brishoual@unsa.org

  پاریس ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱

*چهل وهشتمین تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو) نسبت به عدم رسیدگی به وضعیتشان اینبارمقابل وزارت صمت

روز سه شنبه ۲۵ آبان برای چهل وهشتمین بار ، مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو) دست به تجمع اعتراضی نسبت به عدم رسیدگی به وضعیتشان زدند و اینبارمقابل وزارت صمت اجتماع کردند.

در همین رابطه:چهل وهفتمین تجمع اعتراضی مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو) نسبت به عدم رسیدگی به وضعیتشان مقابل حوزه ریاست قوه قضائیه

روز سه شنبه ۱۱ آبان برای چهل وهفتمین، مالباختگان شرکت صنعتی خودرو آذربایجان (آذویکو) برای اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیتشان دست به تجمع مقابل حوزه ریاست قوه قضائیه درپایتخت زدند.

یکی از تجمع کنندگان با بیان اینکه نزدیک به ۴ سال است که برای دادخواهی پشت در‌های وزارت صنعت تجمع می‌کنیم،به خبرنگاررسانه ای گفت: در این سال‌ها بار‌ها وعده‌های مختلف ازسوی مسئولان ازجمله وزیر صنعت، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده، سازمان تعزیرات و… به ما داده شده، ولی هیچ کدام پاسخگوی ما نیستند.

وی افزود: بعد از شکایت از این شرکت، ابتدای سال شرکت آذویکو محکوم شد تا پایان خرداد ۱۴۰۰ ارزش خودروی ثبت نامی خریداران را به روز به مالباختگان پرداخت کند؛ اما تاکنون ریالی به ما پرداخت نشده و به همین دلیل برای دادخواهی دست به تجمع زده ایم تا شاید قوه قضائیه به این پرونده رسیدگی کند.

این مالباخته پرونده آذویکو با بیان اینکه صاحب این شرکت با وجود این کلاهبرداری در بیرون از زندان به سر می‌برد، گفت: ۶ هزار نفر ثبت نامی در این پرونده سرگردانند و این در حالی است که برخی مالباختگان مصالحه کردند تا پول آن‌ها برگردد، اما نه تنها پولی به آن‌ها پرداخت نشد که هم اکنون دستشان به جایی بند نیست.

وی ادامه داد:۲ هزار و۷۰۰ نفر نیز دست به شکایت از این شرکت زدند که هنوز هم با وجود محکومیت شرکت و گذشت ماه‌ها از مهلت پرداخت، ریالی به آن‌ها پرداخت نشده است.

اوادامه داد: با وجود سرگردانی هزاران نفر در این پرونده و تعیین تکلیف آن باز هم چند روز پیش سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد پرونده همچنان باز است و اگر کسی شکایتی دارد مراجعه کند.

اودرخاتمه گفت: در گیر و دار این پرونده، قوه قضائیه شعبه رسیدگی را نیز تغییر داده و همچنان این پرونده با وجود ۶ هزار مالباخته خاک می‌خورد. مهلت پرداخت ارزش خودرو به ما تا برج ۳امسال بود که با وجود گذشت بیش از ۶ ماه ریالی به ما پرداخت نشده است.

*جان باختن یکی از کارکنان اداره درمان تأمین اجتماعی استان زنجان براثر خودکشی

یکی از کارکنان اداره درمان تأمین اجتماعی استان زنجان براثر خودکشی به دلیل  مشکلاتی که گفته می شود بخشی از آن به شغل او مربوط است، اقدام به خودکشی کرد.

روز سه شنبه ۲۵ آبان،یکی از دوستان این کارمند جان باخته درباره علت خودکشی او به خبرنگاررسانه ای گفت: م-آ  طی دو سال اخیر به شدت تحت فشار روحی و جسمی بود. بخشی از فشارها به دلیل  برخی مشکلات شغلیش بود که مدام درباره آنها صحبت  می‌کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه م -آ  همکار و دوست بسیار خوبی بود، افزود: م-آ  آنطور که خودش می‌گفت ادامه وضعیت برایش دشوار شده بود و عاقبت  زمانی که همسر و  پسر  ۱۱ساله اش در خانه نبودند، متاسفانه کار خودش را کرد. 

*اقدام به خودسوزی یک کارگرشرکت بهره برداری متروتهران وحومه دراعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتش همزمان با بازدید مدیرعامل

روز سه شنبه ۲۵ آبان همزمان با بازدید مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه،یکی از کارکنان (فرزند جانباز) دراعتراض به عدم پاسخگویی به مطالباتش با ریختن بنزین بررویش قصد خودسوزی داشت که با اقدام به موقع و سریع همکارانش منصرف شد.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

یکی دیگر از همکاران ما قربانی ناامنی محیط کار شد.

به این کشتار و جنایت باید خاتمه داد

روز ٢٤ ابان یکی از همکاران ما در واحد تعمیرات پالایشگاه ششم (فاز ١۵ و ١۶) بر اثر سقوط از ارتفاع و گاز گرفتگی بر اثر مواد شیمیایی قبل از رسیدن به بیمارستان درگذشت.  او فقط ٣٧ سال داشت. جانباختن این همکار گرامی را به خانواده اش و به تمامی همکاران تسلیت میگوییم.  این اتفاق نشانه دیگری از محیط های ناامن کار در نفت است که دارد هر روز از ما کارگران قربانی میگیرد .  دیگر نباید به ادامه این کشتار و جنایت آشکار در محیط های کار اجازه داد. ما معترض و خشمگین هستیم. دادستان عسلویه برای اینکه صدای ما کارگران بلند نشود میگوید:” دستور تشکیل پرونده قضائی در این زمینه داده شده و عوامل انتظامی در حال تکمیل تحقیقات تکمیلی از کارفرما و پیمانکار هستند جسد روز گذشته به پزشکی قانونی استان ارسال شده تا معاینه و علت تامه فوت مشخص شود.”.  و در ادامه میگوید : “اگر در این حادثه مشخص شود کوتاهی‌هایی از جانب کارفرما یا پیمانکار متوجه کارگر فوت شده باشد بی شک بدون اغماض با آنها برخورد خواهد شد.”.

همکار ما جانش را از دست داده  است و دادستان عسلویه  بدنبال “کوتاهی کردن ها ” هستند. گویی این اولین بار است که شاهد چنین اتفاقی هستیم و  ناروشنی ای وجود دارد.  ما کارگران به آقای خدری دادستان عسلویه اخطار میدهیم و میگوییم  ما عاملین این جنایت آشکار را بخوبی می شناسیم. همه مقامات این شرکت از وضع ناامن کار در شرکت خبر دارند و باید خبر داشته باشند. هیچ کنترلی بر ایمنی محیط کار من کارگر نیست. هیچ تجهیزاتی برای ایمنی من کارگران فراهم نشده است.  ایمنی محیط های کاری همواره یکی از مطالبات اساسی ما کارگران نفت بوده است.  ما به نقض آشکار استانداردهای ایمنی محیط کار که دارد هر روزه جان کارگری را میگیرد، اعتراض داریم. ما خواستار تامین خانواده این همکار گرامی و تامین معاش آنها هستیم.   همکاران همه با هم یکصدا فریاد بزنیم : باید فورا به این وضعیت خاتمه داده شود.ما خواستار محیط امن کاری هستیم.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی ۶۰ ساله در بابل زیر فرغون

روز سه شنبه ۲۵ آبان، یک کارگر ساختمانی ۶۰ ساله حین کاردر ساختمان در حال ساخت در شهربابل براثر افتادن فرغون روی سرش دردم جان باخت.

*مرگ یک دانشجو معلم  ومصدومیت ۳ نفردیگردر روستای سرود کلات استان خراسان رضوی براثرانفجار کپسول گاز مایع

صبح روزسه شنبه ۲۵ آبان، بر اثر انفجار کپسول گاز مایع در روستای سرود کلات، یک دانشجو معلم جان خود را از دست داد و ۳نفر دیگر مصدوم ودونفرشان بدلیل سوختگی شدید به مشهد منتقل شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate