اخباروگزارش های کارگری ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۰

– جمعی از اهالی اصفهان به شعار درخواستی کشاورزان«همشهری گرامی حمایت حمایت»پاسخ مثبت دادند وهمزمان باسفر وزیرنیرو دست به تجمع دربستر تشنه زاینده رود زدند

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:چند خبر دریافتی

– عدم پرداخت بیش از ۱۱ ماه حقوق کارگران معدن زغال سنگ آق دربند سرخس

– اسامی بروزشده  استان ها وشهرستان هایی که فرهنگیان شاغل وبازنشسته  روز پنج شنبه ۲۰ آبان تجمع اعتراضی برپا کردند(۲۷ استان وبیش از ۵۰ شهر) بهمراه  تصویر پلاکارد «یک اختلاس کم بشه  رتبه بندی حل میشه»درتجمع روز جمعه ۲۰ آبان فرهنگیان شاغل وبازنشسته قم :

– کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران :

آمار نهایی شهرهای شرکت کننده در تجمعات روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه 

– تشکیل زنجیره انسانی اهالی روستای اغولبیک شهرستان تکاب دراعتراض به تخریب طبیعت بکر و غارت ذخایر طبیعی همزمان با آغاز حفاری معدن سنگ در منطقه ( قوخوخ بولاغ)

– جان باختن ۳ کارگر جوان دراصفهان براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن

*جمعی از اهالی اصفهان به شعار درخواستی کشاورزان«همشهری گرامی حمایت حمایت»پاسخ مثبت دادند وهمزمان باسفر وزیرنیرو دست به تجمع دربستر تشنه زاینده رود زدند

روزجمعه ۲۱ آبان همزمان با سفروزیرنیرو به اصفهان،جمعی از اهالی این کلانشهر به شعار درخواستی کشاورزان«همشهری گرامی حمایت حمایت»پاسخ مثبت دادند وبابرپایی تجمع دربستر خشک زاینده رود وسردادن شعارهای«زاینده رود جاری حق مسلم ماست»،«زاینده رود را پس بدید  به اصفهان نفس بدید» و«کشاورزکشاورز حمایتت می کنیم»ضمن بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بی آبی زاینده رود،خواهان   تامین حق آبه کشاورزان شدند.

لینک فیلم های رسانه ای شده:

https://media.imna.ir/d/2021/11/12/0/1740399.mp4

https://media.imna.ir/d/2021/11/12/0/1740435.mp4

لینک فیلم هایی دیگر:

https://t.me/ettehad/94602

https://t.me/ettehad/94603

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:چند خبر دریافتی

–  هفته پیش حدود ۶۰ نفراز کارگران شرکت پتروالکتریک در پلیمرپادجم بدلیل عدم دریافت حقوق از برج تیر و سایر مطالبات تجمع کردن و خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند.

– کارکنان شاغل در پالایشگاههای مجتمع گاز از نوع تردد و وضعیت کاری ناراضی هستن و خواستار ادامه روند در شرایط شیوع کرونا هستند. عدم رعایت پروتکلهای سازمان بهداشتی جهانی در محیط های کار قربانیان بسیار گرفته و این یک موضوع مهم اعتراضات کارگران از جمله کارگران نفت است.

– هفته پیش رانندگان استیجاری شرکت شاهین صنعت جنوب در پالایشگاه چهارم بدلیل عدم دریافت مطالبات اعتصاب کردن و سر کار حاضر نشدند. این اعتصاب باعث شده بود کارکنان دیر به محل کار برسند و در نمونه خود همبستگی جالبی بود. در نتیجه اعتصاب رانندگان  کل کار پالایشگاه برای چند ساعت با مشکل روبرو شد و جلوه ای از قدرت این اعتراضات بود.

– بر اساس طرح سن بازنشستگی کارکنان رسمی صنعت نفت که در شورای عالی اداری نهایی شده و بزودی به چهار شرکت اصلی ابلاغ خواهد شد،  سن بازنشستگی کارکنان رسمی صنعت نفت هم مانند سایر دستگاههای اجرایی تابع قانون خدمات کشوری خواهد بود و این کارگران  با ۳۰ سال سابقه بازنشسته خواهند شد. این در حالیست که قبلا کارگران رسمی نفت در سن ٦٠ و ٦٥ سالگی میتوانستند بازنشست شوند. این اولین باری نیست که چنین تصمیماتی گرفته میشود اما با اعتراض کارگران عقب زده میشود. سرنوشت این طرح نیز چیزی جز این نخواهد بود.

در نتیجه این تصمیم بطور مثال کارگری که دیرتر به استخدام نفت درآمده و کمتر از سی سال کار کرده است، باید این سی سال را پر کند تا بتواند بازنشسته شود. بدین ترتیب ممکن است کارگری به سن هفتاد سالگی برسد و تازه بتواند بازنشسته شود. بعلاوه سوال کارگران اینست که مابه‌التفاوت پاداش پایان سنوات بلوکه شده بازنشستگانی که از سال ۹۷ تاکنون با بیش از ۳۰ سال سابقه بازنشسته شده‌اند، چه میشود؟ آیا به آنها پرداخت خواهد شد؟ . از جمله   کارکنان وزارت نفت گاهاً با ۴۰ سال سابقه بازنشسته شده‌اند و با توجه به قانون سقف پاداش پایان سنوات، پاداش سنواتی که بالای ۳۰ سال کار کردند را دریافت نکرده‌اند.

در این میان وضعیت کارگران پیمانی و قرارداد موقت  به لحاظ بازنشستگی بسیار اسفناک است. این کارگران مطابق موازین تامین اجتماعی بازنشسته میشوند. این کارگران سالها کار کرده اند، اما بدلیل موقت بودن قراردادها بعضا به سن بالای شصت رسیده اند و هنوز شرایط استفاده از چندرغاز مقرری بازنشستگی را ندارند. امروز یک مطالبه  فوری ما کارگران در نفت اینست  که قراردادهای موقت باید فورا دائمی شوند. بعلاوه سن بازنشستگی باید مبنا باشد و نه شرط سی سال کار که حق ما را ضایع میکند.  ( با سپاس از همکاران که برای کانال خبر میفرستند)

*عدم پرداخت بیش از ۱۱ ماه حقوق کارگران معدن زغال سنگ آق دربند سرخس

۱۱ ماه حقوق و ۱۵ روز حقوق اردیبهشت ۹۳ و یک ماه عیدی سال ۱۳۹۹ کارگران معدن زغال سنگ آق دربند سرخس د ر استان خراسان رضوی پرداخت نشده است.

*اسامی بروزشده  استان ها وشهرستان هایی که فرهنگیان شاغل وبازنشسته  روز پنج شنبه ۲۰ آبان تجمع اعتراضی برپا کردند(۲۷ استان وبیش از ۵۰ شهر) بهمراه  تصویر پلاکارد «یک اختلاس کم بشه  رتبه بندی حل میشه»درتجمع روز جمعه ۲۰ آبان فرهنگیان شاغل وبازنشسته قم :

آذربایجان شرقی(تبریز،جلفا)،

آذربایجان غربی(ارومیه،بوکان)،

اردبیل(اربیل)،

اصفهان(اصفهان،داران،نجف آباد)،

البرز(مقابل مجلس)،

ایلام(ایلام)،

بوشهر(بوشهر،گناوه)،

تهران(مقابل مجلس)،

چهارمحال و بختیاری(شهرکرد،لردگان)،

خراسان رضوی(مشهد)،

خراسان شمالی(شیروان)،

خوزستان(الیگودرز،اندیمشک،اهواز،ایذه ،باغملک،بهبهان،دزفول،ماهشهر)،

زنجان(ابهر،زنجان)،

فارس(زرین دشت،شیرا ز،فراشبند،مرودشت،ممسنی)

قزوین(قزوین،تاکستان)

قم(قم)،

کردستان(دیواندره،سقز،سنندج، مریوان)،

کرمان(شهربابک)،

کرمانشاه(کرمانشاه،اسلام آبادغرب)،

کهگیلویه و بویراحمد(یاسوج)،

گیلان(بندرانزلی،رشت)،

لرستان(بروجرد،پلدختر،خرم آباد،دورود)،

مازندران(آمل،ساری)،

مرکزی(اراک)

هرمزگان(بندرعباس)،

همدان(همدان،ملایر)

یزد(یزد)

پلاکارد «یک اختلاس کم بشه  رتبه بندی حل میشه»درتجمع روز جمعه ۲۰ آبان فرهنگیان شاغل وبازنشسته قم:

*کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران :

آمار نهایی شهرهای شرکت کننده در تجمعات روز پنجشنبه ۲۰ آبان ماه 

 این تجمعات  با فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان که مجموعه کشوری کانون ها و انجمن های صنفی معلمان است ، انجام شد .

مجموعا در این تجمعات معلمان و بازنشستگان فرهنگی  از ۲۹ استان و ۷۵ شهر به شرح زیر به فرخوان پاسخ مثبت داده و در تجمع شرکت کردند:

۱ و۲. تهران و البرز 

۳.اصفهان

۴.کرمانشاه

۵.سنقر کلیایی

۶.رشت

۷.بندر انزلی 

۸.سنندج

۹.لردگان 

۱۰.بجنورد

۱۱.شیروان 

۱۲.قم

۱۳.شیراز 

۱۴.زرین دشت

۱۵.نوراباد و ممسنی 

۱۶.فراشبند 

۱۷.داراب 

۱۸.ایلام

۱۹.پلدختر

۲۰.خرم آباد

۲۱.الیگودرز

۲۲.بروجرد

۲۳.کوهدشت

۲۴.درود

۲۵.تبریز

۲۶.اهواز 

۲۷.ایذه 

۲۸.ماهشهر

۲۹.اندیمشک

۳۰.یاسوج

۳۱.بوشهر 

۳۲.گناوه 

۳۳.اراک 

۳۴.کامیاران

۳۵. ساری 

۳۶.بابل 

۳۷.امل 

۳۸.نکا 

۳۹.همدان 

۴۰.ملایر

۴۱.زنجان 

۴۲.یزد 

۴۳ .دزفول

۴۴.قزوین 

۴۵.بوکان 

۴۶.جلفا

۴۷.داران 

۴۸.جوانرود

۴۹.دیواندره

۵۰.مریوان 

۵۱‌.سقز 

۵۲.بندر عباس 

۵۳.خرم بید (استان فارس)

۵۴.ارومیه

۵۵.تاکستان 

۵۶.مشهد 

۵۷.کرمان 

۵۸ .شهرکرد 

۵۹.گچساران

۶۰.دهدشت 

۶۱.لوداب 

۶۲ .اسلام اباد غرب 

۶۳.شهربابک

۶۴.شهرضا

۶۵.مرودشت

۶۶.بهبهان 

۶۷.خمینی شهر 

۶۸.جهرم 

۶۹.ابهر

۷۰.رزن 

۷۱.میاندوآب 

۷۲.باغملک

۷۳.نجف آباد

  1. بیرجند
  2. اردبیل 

از تجمعات دو استان ،  گلستان ، سیستان و بلوچستان  هیچ خبری دردست نیست.

۲۰آبان  ماه 

*تشکیل زنجیره انسانی اهالی روستای اغولبیک شهرستان تکاب دراعتراض به تخریب طبیعت بکر و غارت ذخایر طبیعی همزمان با آغاز حفاری معدن سنگ در منطقه ( قوخوخ بولاغ)

روز جمعه ۲۱ آبان، اهالی روستای اغولبیک شهرستان تکاب دراستان آذربایجان غربی برای انعکاس صدای اعتراضشان به تخریب طبیعت بکر و غارت ذخایر طبیعی همزمان با آغاز حفاری معدن سنگ در منطقه ( قوخوخ بولاغ) این روستا دست به تشکیل زنجیره انسانی زدند و خواستارتوقف حفاری و جلوگیری از تخریب طبیعت شدند .

برپایه گزارش رسانه ای شده،اهالی این روستا با تشکیل زنجیره انسانی دور تار دور  ادوات کاوش و محل استخراج نمونه های سنگ معدنی درمحل معدن تازه ثبت شده در ارتفاعات (قوخوخ بولاغ) این روستا اعتراض خود را به تخریب طبیعت بکر و غارت ذخایر طبیعی اعلام کردند.

*جان باختن ۳ کارگر جوان دراصفهان براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن

صبح روزجمعه ۲۱ آبان،پیکر بی جان ۳ کارگر ساختمانی ۲۰تا ۲۵ ساله در یک ساختمان نیمه‌کاره در خیابان شریف واقفی سه راه ملک پیداشد.

این ۳ کارگر میهمان براثر استنشاق گاز منوکسیدکربن بدلیل بخاری بخاری بدون دودکش جانشان راازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate