اخباروگزارش های کارگری ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۵ آبان ماه ۱۴۰۰

فراخوان تجمع سراسری شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

پیروزی ما در گرو همبستگی و اتحاد ماست

زمان تجمع:پنجشنبه  ۲۰ آبان ماه –   ساعت ۱۰

اماکن تجمع:

استان های تهران و البرز : مقابل مجلس

مراکز استان‌ها : مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان

شهرستان‌ها : مقابل اداره آموزش و پرورش شهرستان

– اعتصاب کارگران شرکت زغال سنگ کرمان در اعتراض به واگذاری

– اعتصاب کارگران ایران خودروی تبریزبرای اعتراض به عدم افزایش حقوق، تبعیض وعدم پرداخت بموقعش

– ادامه اعتراضات کارگران سد شفارود رضوانشهرنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های پوچ مسئولان مقابل استانداری گیلان – سایه شوم اخراج از کار بالای سر ۱۷ کارگر حق طلب

– تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهرنسبت به سطح پایین حقوق ازجمله عدم همسان سازی وهمچنین عدم پرداخت کامل وبموقعش

– ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته سال ۹۹ کشت وصنعت نیشکرهفت تپه نسبت  به‌ نحوه محاسبه سنوات بابرپایی تجمع مقابل اداره کار شوش

– ادامه اعتراضات ناشنوایان نسبت به مشکلات معیشتی و بیکاری، گرانی،سمعک و عدم اجرای قانون معلولان با راهپیمایی دراراک وتجمع  مقابل اداره کل بهزیستی استان مرکزی

گزارش انتخابات مجمع عمومی کانون صنفی فرهنگیان فارس جمعه ۱۴ آبان

محمود ملاکی در دادگاه انقلاب بوشهر 

– تجمع اعتراضی جمعی از اهالی لارستان نسبت به وضعیت مرگبار جاده جهرم – لار – بندرعباس

 مقابل وزارت راه و شهرسازی

– جان باختن کارگر زن جوان کارخانه نساجی کویر سمنان بدلیل گیر کردن مقنعه اش لای چرخ دنده ها

*اعتصاب کارگران شرکت زغال سنگ کرمان در اعتراض به واگذاری

روز شنبه ۱۵ آبان، کارگران شرکت زغال سنگ کرمان(معادن همکار، حشونی، معدن اصلی، معدن ۴ و کارخانه زغالشویی) برای اعتراض به واگذاری این شرکت به مجموعه شرکت تجارت دالاهو از مجموعه‌های وابسته به موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد وبخطرافتان امنیت شغلیشان دست ازکارکشیدند.

براساس گزارش رسانه ای شده،از سال گذشته، گمانه‌زنی‌هایی در مورد انتقال مدیریت سهام شرکت زغال سنگ کرمان به شرکت تجارت دالاهو مطرح شده بود. کارگران آن زمان هم دست به اعتراض زده بودند و خواهان استخدام رسمی و برقراری امنیت شغلی و افزایش ضریب سخت و زیان‌آوری برای تسریع در بازنشستگی‌های زودتر از موعد، شدند. 

با این حال، قضیه مسکوت ماند و مرداد ماه امسال اکبر سلطانی مدیر روابط عمومی شرکت زغال سنگ کرمان به یک رسانه محلی گفت: «در طرح واگذاری شرکت زغال سنگ کرمان به شرکت دالاهو ایرادی در مصوبه هیئت دولت وجود دارد که مانع این واگذاری شد.

با این حال کارگران می‌گویند واگذاری مجدد به دستور کار بازگشته است؛ آنهم در شرایطی که وعده‌هایی که در گذشته داده بودند، محقق نشده‌اند. 

سال گذشته، پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد که پیش از واگذاری، «سهام ترجیحی» دالاهو به کارگران واگذار می‌شود اما با وجود گذشت  یک سال از گمانه‌زنی‌ها برای سپردن این شرکت به مجموعه دالاهو، وضعیت روشن نشده است. 

با این حال، کارگران می‌گویند تا پیش از تحقق تمام خواسته‌ها‌یشان مانند استخدام رسمی مخالف واگذاری یا هر اتفاق دیگری در مورد سهام شرکت زغال سنگ کرمان هستند.

کارگران همچنین تاکید دارند که شرکت زغال سنگ حواشی واگذاری را روشن کند و اگر این واگذار هنوز صورت نگرفته، نمایندگانش با حضور در استان موضوع را اعلام کنند.

*اعتصاب کارگران ایران خودروی تبریزبرای اعتراض به عدم افزایش حقوق، تبعیض وعدم پرداخت بموقعش

از صبح روزشنبه ۱۵ آبان،حدود ۵۰۰کارگر ایران خودروی تبریز واقع در کیلومتر ۳۰ جاده تبریز -آذرشهربرای اعتراض به عدم افزایش حقوق، تبعیض وعدم پرداخت بموقعش دست از کارکشیدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،کارگران علت این اعتصاب را تعویق در پرداخت ماهانه، خود اعلام کرده و یادآور شده اند در حالی که قیمت گذاری خودرو سراسری است و در دو سال گذشته شاهد افزایش ۵ برابری قیمت خودرو‌های تولیدی این کارخانه هستیم، متاسفانه دریافتی‌ها تغییری نداشته است.

یکی دیگر از علل اعتصاب گسترده کارگران این کارخانه اختلاف قیمت دریافتی بین مراکز تولیدی ایران‌خودرو اعلام شده است تا جایی که چندین بار به این اختلاف حقوق اعتراض کرده اند، ولی تاکنون این موضوع از سوی مدیریت ایران‌خودرو ترتیب اثر داده نشده است.

این منبع افزود:همچنین طبق اطلاعات موجود برای جلوگیری از تجمع سایرکارکنان شیفت بعد از ظهر این کارخانه نیز تعطیل شده است.

*ادامه اعتراضات کارگران سد شفارود رضوانشهرنسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی و وعده های پوچ مسئولان مقابل استانداری گیلان – سایه شوم اخراج از کار بالای سر ۱۷ کارگر حق طلب

روز شنبه ۱۵ آبان، کارگران سد شفارود رضوانشهر درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی  و وعده های پوچ مسئولان مقابل استانداری گیلان اجتماع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،با هماهنگی مسئولان استانداری، سه نفر از نمایندگان این کارگران با حضور در ساختمان استانداری با مسئولان این نهاد گفت و گو کردند و از سوی استاندار به کارگران وعده دادند عدم پرداخت ۵ ماه حقوق آن‌ها پیگیری شود.

یک منبع کارگری در همین خصوص گفت: مسئولان شرکت پیمانکار سد شفارود در اقدامی عجیب حقوق معوق ۱۳ نفر از کارگران حاضر در تجمع امروز را به صورت یکجا پرداخت کردند که این اقدام نشانه‌ای از اخراج این کارگران توسط شرکت است!

به گفته این منبع کارگری، مسئولان شرکت پیمانکار سد شفارود سابقه اخراج نمایندگان کارگران سد شفارود را در گذشته در کارنامه خود دارند و هیچ بعید نیست که این ۱۳ نفر را هم اخراج کنند!

*تجمع اعتراضی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهرنسبت به سطح پایین حقوق ازجمله عدم همسان سازی وهمچنین عدم پرداخت کامل وبموقعش

روز شنبه ۱۵ آبان، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهربرای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به سطح پایین حقوق ازجمله عدم همسان سازی وهمچنین عدم پرداخت کامل وبموقعش دست به تجمع زدند وسفره خالی درمخوطه  محل کارشان پهن کردند.

کارکنان تجمع کننده به خبرنگاررسانه ای گفتند:مدت هاست که حقوق ماهانه ما کامل داده نمی‌شود و دانشگاه علت این موضوع را کمبود و کاهش منابع مالی عنوان نموده است.

این کارکنان همچنین خواهان برطرف شدن مشکل عدم همسان‌سازی حقوق، مطالبات عقب افتاده و برخی مسائل مالی دیگر نظیر عدم پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز کارکنان هستند.

این کارکنان معتقدند که اگر از مرکز اجازه درآمدزایی به این واحد دانشگاهی داده بشود، مشکلات موجود تا حدود قابل توجه‌ای برطرف می‌شود.

* ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته سال ۹۹ کشت وصنعت نیشکرهفت تپه نسبت  به‌ نحوه محاسبه سنوات بابرپایی تجمع مقابل اداره کار شوش

روز شنبه ۱۵ آبان، کارگران بازنشسته سال ۹۹ کشت وصنعت نیشکرهفت تپه درادامه اعتراضاتشان نسبت  به‌ نحوه محاسبه سنوات بابرپایی دست به برپایی تجمع مقابل اداره کار شوش زدند.

یکی از کارگران بازنشسته حاضردرتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت: ما همگی کارگران بازنشسته سال ۹۹مجتمع کشت و صنعت هفت تپه هستیم که بعد از گذشت هفت ماه از سال ۱۴۰۰ متوجه شده‌ایم آنچه به عنوان سنوات به ما پرداخت شده به صورت قانونی و عرف کارگاه محاسبه نشده است.

او با بیان اینکه درحال حاضر مورد اختلاف ما کارگران با کارفرما در خصوص میزان و نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی است، در ادامه افزود: واحد مالی و حسابداری شرکت که مدیریت آن به تازگی تغییر کرده فقط حقوق ثابت هر یک از کارگران را ملاک تعیین سنوات بازنشستگی ما قرار داده و مزایای حقوق را طبق مواد ۳۵ ئ ۳۶ و تبصره‌های الحاقی یک و سه آن را مبنای محاسبه سنوات قرار نداده است که این موضوع بر خلاف قانون کار و آخرین رای دیوان عدالت اداری در خصوص پرداخت سنوات خدمت می‌باشد.

یکی دیگر از کارگران بازنشسته معترض هفت تپه در ادامه با بیان اینکه ما بعد از سال‌ها تلاش با عطف و شناخت قوانین جاری کشور و عرف کارگاه درخصوص پرداخت ۴۵ روز سنوات و رای اخیر دیوان درخصوص نحوه پرداخت سنوات با مزایا که فصل الخطاب است، تصمیم به بازنشستگی گرفتیم در ادامه افزود: انتظار داشتیم بعد از ۲۰ سال کار و تلاش مدیریت فعلی مجتمع، مطابق عرف کارگاه و رای و قوانین بالادستی که ملاک عمل است مزایای ما زحمتکشان را با ۴۵ روز همراه با مزایا پرداخت می‌کرد که متاسفانه کارفرما با قانون‌شکنی و تفسیر غلط از قانون و رای دیوان آنچه به عنوان سنوات به ما پرداخت کرده کاملا ناعادلانه و بر اساس قانون و عرف نبوده است.

او در ادامه با انتقاد از مسئولان اداره کاراستان خوزستان افزود: بعد از ارسال مدارک مورد اختلاف به اداره کل کار،  کارشناس مربوطه نیز در پی استفساریه اداره کار شهرستان شوش جهت روشن شدن دعوای حقوقی بین کارگران بازنشسته سال ۹۹هفت تپه و کارفرمای جدید این مجتمع، با استناد به آرای باطله و قدیمی دیوان حکم صادر کرده و هیچ توجهی به رای اخیر هیات عمومی دیوان که در مورخه ۳۱ شهریور سال ۹۹۹ (در خصوص پرداخت سنوات با مزایاطبق مواد ۳۴ و ۳۵ قانون کار حکم شده) نکرده است.

او گفت: اداره کل کار با این تفسیر اشتباه و ناعادلانه عملا موجب پایمال شدن حق قانونی کارگران بازنشسته این شرکت شده و در صورت اصلاح نشدن این استفساریه ناعادلانه ناچاریم برای جبران خسارات به هیات تشخیص و حل اختلاف طرح شکایت جمعی کنیم.

این کارگر در خاتمه تصریح کرد: بعد از سال‌ها تلاش توانستیم با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور از این کارخانه بازنشسته شویم اما ظاهرا نبود منابع مالی کافی در این شرکت بهانه‌ای شده تا مطالبات سنواتی‌ ما کارگران را طبق قانون کامل پرداخت نکند لذا ما کارگران بازنشسته سال ۹۹ هفت تپه تا گرفتن حق قانونی خود و خانواده‌هایمان به پیگیری‌های قانونی خود ادامه خواهیم داد.

*ادامه اعتراضات ناشنوایان نسبت به مشکلات معیشتی و بیکاری، گرانی،سمعک و عدم اجرای قانون معلولان با راهپیمایی دراراک وتجمع  مقابل اداره کل بهزیستی استان مرکزی

روز شنبه ۱۵ آبان، ناشنوایان استان مرکزی اعتراض به مشکلات معیشتی و بیکاری، گرانی،سمعک و عدم اجرای قانون معلولان پس از راهپیمایی دراراک مقابل اداره کل بهزیستی استان تجمع کردند.

درهمین رابطه:

+تجمع اعتراضی ناشنوایان مریوان نسبت به مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم و گرانی،سمعک و باطری سمعک و عدم اجرای قانون معلولان مقابل اداره بهزیستی مریوان 

روز چهارشنبه ۱۲ آبان پس از ناشنوایان اصفهان ویزد، ناشنوایان مریوان برای اعتراض به مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم و گرانی،سمعک و باطری سمعک و عدم اجرای قانون معلولان مقابل اداره بهزیستی این شهرستان در استان کردستان تجمع کردند.

++تجمع اعتراضی ناشنوایان یزد نسبت به مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم و گرانی،سمعک و باطری سمعک و عدم اجرای قانون معلولان مقابل اداره کل بهزیستی استان یزد

روزسه شنبه ۴ آبان،جمعی از ناشنوایان استان یزد همزمان با همدردانشان دراستان اصفهان برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم و گرانی،سمعک و باطری سمعک و عدم اجرای قانون معلولان مقابل اداره کل بهزیستی استان یزد تجمع کردند.

+++تجمع اعتراضی ناشنوایان اصفهان نسبت به مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم و گرانی،سمعک و باطری سمعک و عدم اجرای قانون معلولان مقابل ساختمان سازمان بهزیستی

روزسه شنبه ۴ آبان،جمعی از ناشنوایان اصفهان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به مشکلات معیشتی، بیکاری، تورم و گرانی،سمعک و باطری سمعک و عدم اجرای قانون معلولان دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان بهزیستی،زدند.

*گزارش انتخابات مجمع عمومی کانون صنفی فرهنگیان فارس جمعه ۱۴ آبان

روز جمعه ۱۴ آبان، جمعی از فرهنگیان استان فارس مجمع عمومی انجمن صنفی معلمان فارس رابا حضورناظران شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سراسرکشورجهت احقاق حقوق فرهنگیان برگزارنمودند.نتیجه انتخابات هیات مدیره به ترتیب آرا به شرح زیراست:

 ۱-غلامرضاغلامی کندازی 

۲-ایرج رهنما 

۳- محمدعالی شوندی

 ۴- رسول کارگر

 ۵ -سیدمهدی حسینی

 ۶-شکرالله احمدی

 ۷-سیدحامدموسوی

۸- سیده آمنه موسوی

۹-فتح الله غلامی

۱۰- مهوش باشی

۱۱- علیرضامهدی پور

اعضای علی البدل

 ۱-اصغرامیرزادگان

 ۲-گودرزشفیعیان

۳-حسین عابدینی

  بازرسان منتخب عبارتنداز:

 ۱-محمدعلی زحمتکش

 ۲-ناصرموسوی

 ۳-محمدهوشیار

 وعضوعلی البدل امین حیدری

منبع اصلی گزارش بالا کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*محمود ملاکی در دادگاه انقلاب بوشهر 

امروز ۱۵ آبان ۱۴۰۰  رامین صفرنیا جهت وکالت محمود ملاکی به دادگاه انقلاب بوشهر مراجعه نمود که وکالت ایشان از سوی دادگاه محترم انقلاب پذیرفته شد و موفق شد پرونده ی موکل خود را مطالعه نماید.

این وکیل برجسته اعلام نمود ، که موکلش  با ۴ اتهام : 

  1. تبلیغ علیه نظام 
  2. توهین  به مقدسات
  3. توهین به رهبری
  4. نشر اکاذیب روبرو می باشد.

 که در مورخه ی ۲۵ آبان ۱۴۰۰ وقت رسیدگی در خصوص اتهامات : توهین به رهبری و تبلغ علیه نظام برگزارخواهد شد .

 و با توجه به اینکه توهین به مقدسات و نشر اکاذیب در صلاحیت ذاتی دادگاه کیفری ۲ می باشد ، در فرایندرسیدگی قانونی قرار دارد. 

تا در شعبه ای از دادگاه کیفری ۲ رسیدگی گردد.

برگرفته ازکانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*تجمع اعتراضی جمعی از اهالی لارستان نسبت به وضعیت مرگبار جاده جهرم – لار – بندرعباس

 مقابل وزارت راه و شهرسازی

 روز شنبه ۱۵ آبان، جمعی از اهالی لارستان برای اعتراضبه وضعیت مرگبار جاده جهرم – لار – بندرعباس مقابل وزارت راه و شهرسازی درتهران اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده،در روز‌های گذشته تصادفات پی‌درپی در محور جهرم- لار- بندرعباس سبب داغدارشدن چندین خانواده شده و همین موضوع موجی از اعتراض و نارضایتی را در بین اهالی جنوب استان فارس ایجاد کرده است و آنها خواهان پاسخگویی مسئولان نسبت به عدم تکمیل و دوبانده شدن این شاهراه اساسی شده‌اند. 

*جان باختن کارگر زن جوان کارخانه نساجی کویر سمنان بدلیل گیر کردن مقنعه اش لای چرخ دنده ها

روز شنبه ۱۵ آبان،یک کارگر ۲۱ ساله بنام مرضیه طاهریان حین کار درکارخانه نساجی کویر واقع درشهرک‌ صنعتی سمنان بدلیل گیر کردن مقنعه اش لای چرخ دنده ها  و و کشیده شدن سرش به داخل دستگاه جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate