حقارت انسان در زجرگاه های سالمندان ایران  

تف کرده است دنیا، در این گوشه ی خراب 

و شیب فاضلاب های هستی،  

انگار اینجا پایان گرفته است!”  

 

  شعر جستجو اثر زنده یاد محمد مختار ی 

 

 “””””””””””””””””””””””””””””””””””””””

 

امروز یک کلیپ تصویری از سالمندان شهرستان بروجرد را بر روی سایت آزادی بیان دیدم. در این کلیپ حداقل یک دقیقه ای حقایقی وجود دارد که اگر فرد بیننده کلیپ، وجدان و انسانیت اش را به حراج نگذاشته باشد به خشم می آید و از انسانیت خوی ش در چنین جامعه ای که اینچنین کرامت انسانی اش توسط جانوران دوپایی به نام بشر لگدمال میشود، شرم میکند. در فیلم کارمندان مرد را نشان میدهد که در چند بخش از حیاط و اتاق های بخش  سالمندان بروجرد،  پیرمردهای مفلوک و بیمار  ساکن آنجا را وحشیانه با چوب و چماق و سیلی کتک کاری میکنند.موجودات سادیستی که از زجر و اذیت و آزار یک انسان بی دفاع عقده های درونی شان تسکین می یابد و لابد احساس قدرت می کنند. و اتفاقا همین طیف بی هویت وعقده ای همیشه به کارگزاران و نیروهای لومپن حکومت های فاشیستی از نوع حکومت اسلامی ایران تبدیل میشوند و بهترین گزینه برای مشاغل مقدسی!!!چون زندانبان و شکنجه گرهستند که در حیات حکومت های فاشیستی بعنوان نیروی فالانژ و سرکوب گر همواره گزیده و دست چین میشوند.  

روند کهنسالی و پیری یکی از مراحل زندگی انسان در این مسیر کوتاه ،تکراری و دشوار زندگی است. تاریخا بشر به دلایل مختلف برخوردهای مثبت ومنفی متفاوتی با مقوله پیری وکهنسالی نموده است، اما جوامع متمدن و انسان مدار که حداقل حقوق  پایه ای انسان درآنها تعریف شده است سعی میکنند برخوردی احترام آمیز را با انسانهایی که عمر و نیروی جوانی خود را صرف کارکردن درآن جوامع نموده اند، داشته باشند.  در مقایسه با سیستم منظم و قوانین شفافی که در ارتباط با مراقبت از سالمندان در اروپا وجود دارد و افرادی که دراین حوزه کار میکنند، حداقل بایستی بصورت مقدماتی قوانین و دوره های  شیوه برخورد و مراقبت از سالمندان را خوانده باشند و بصورت عملی وتئوریک تجاربی را در این حوزه کاری داشته باشند تا بتوانند در این زمینه کار کنند.اما در وحشتکده های اسلامی حقوق انسان و کرامت و صیانت نفس او بستگی به میزان فقیر یا ثروتمند بو دن او دارد و چنانکه میبینیم افراد بیمار و سایکوپادی که بایستی خود مورد معالجه قرار گیرند را برای مراقبت از چنین مکان هایی گذاشته اند. البته قصدم به هیچ وجه سیاه نمایی و یا تعمیم دادن و نتیجه گیری از این فیلم زجر آور برای تمام افراد متعهد و شریفی نیست که آگاهانه و یا از روی اجبار در چنین مکان هایی کار میکنند، بلکه سخن از بی تفاوتی همه گیری است که پایه های فرهنگی آن را سالها است حکومت جانی اسلامی به ضرب اعدام و سرکوب و زندان به جامعه تحمیل کرده است و در این میان اقلیتی انسان آگاه رنج میبرند و زجر می کشند.  

سلطه چهل و سه سال تحجر دینی با قوانین توحش اسلامی چنان جامعه را به قهقرا و حضیض سقوط  وتاریکی  کشانده است ک ه  واکنش در برابر  وقایعی این چنین  نهایتا در بهترین حالت به طوماری اعتراضی و استشه اد محل گونه تبدیل میشود و یا در شبکه های اجتماعی  اینترنتی با چند تا فحش یا استیکر بدرقه شده و به فراموشی سپرده میشود  و اتفاقات و فجایع بعدی که روزانه تکرار میشود فرصت اندیشیدن و یا موضع گیری را از فرد سلب میکند و فرد زیر بمبارانی از اخبار متناقض، نومید کننده و  دهشتناک قرار میگیرد تا حدی که میزان حساسیت اش نسبت به موضوعاتی این چنین کاهش می یابد و به خیل بی تفاوت های دیگر افزوده میشود.. جامعه ای که به دلیل از سرگذراندن یکی از خونین ترین مقاطع تاریخ سیاسی اش درطول تجربه کردن و مدارای با استبداد بخش هایی از این فرهنگ سازش و کنار آمدن ومحافظه کاری به هویت سیاسی اش تبدیل شده است. بی شک سهم حکومت جنایتکار اسلامی ایران در اشاعه خشونت و بی رحمی در میان آحاد جامعه انکار ناپذیر است اما سلطه نیروی عادت زدگی و بی تفاوتی و استحاله جمعی نیز بخشی از خصلت اکتسابی توده منفعلی است که حاکمان جنایتکار از لحاظ فکری و فرهنگی ذهن شان را انباشته از فرهنگی میکنند که در آن تحقیر انسان به جرم فقر، نه تنها مذموم نیست بلکه سوژه ای است بکر برای خندیدن از سر سیری شکم و خوشباشی گری لومپنی قشر از مابهتران جامعه که بایستی به حکم دارایی و یا تکه کاغذ بی ارزشی بعنوان اتیکت مدرک، همواره خود را از عوام جدا کرده ونان خواص بودن خود را نشخوار کنند.  

کوتاه سخن اینکه  برخورد به  پدیده کهنسالی نیز مثل هزار درد بی  درمان دیگر در آن جامعه بیمار و مصیبت زده، کم کم به امری عادی تبدیل شده و متاسفانه اکثریت  افراد آن جامعه بی تفاوت از کنار آن رد میشوند و کلاه خودشان را سفت می چسبند که باد ناملای م حوادث اجتماعی و بلایای جامعه نابرابر و طبقاتی،  توازن بظاهر  ثابت زندگی شان را برهم نزند.اما همانگونه که سیمون دوبوار نویسنده و اندیشمند فرانسوی گفته است:  

تا جایی که به کهنسالی مربوط میشود  ،جامعه ما نه تنها گنهکار، که حتی جنایتکاری مطلق است!” 

 ”””””””””””””

لینک فیلم سالمندان شهرستان بروجرد:   

 https://youtu.be/2QpZYCBnIPE

 

 …………………………………

هیرش مجیدنیا اکتبر ۲۰۲۱ 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate