اخباروگزارش های کارگری ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰

– کنش های دامنه دار کارگران شهرداری لوشان نسبت به پایمالی حقوقشان مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت وزیان آور

– کارگران کارخانه آذرآب اراک هم بدرستی هدفگیری کرده بودند

نقش مدیران بانک کشاورزی وسهامدار عمده آذرآب در اخلال ارزی 

– عثمان اسماعیلی بازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل شد

روزنامه‌نگاران مستقل ایران:خبرنگار محلی خوزستان به حبس محکوم شد 

– مرگ ومصدومیت ۶ نفر درحادثه تصادف سرویس رفت وآمد کارگران یک واحدتولیدی شهر صنعتی البرز

– جان باختن دو کارگر پروژه‌ای شاغل در عسلویه بر اثر تصادف

– جان باختن یک کارگر جوان معدن شن و ماسه شاهرود براثرسقوط در دستگاه نوار نقاله

*کنش های دامنه دار کارگران شهرداری لوشان نسبت به پایمالی حقوقشان مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت وزیان آور

روزچهارشنبه ۲۸ مهر،جمعی از کارگران شهرداری لوشان دراستان گیلان از کنش های دامنه دارشان نسبت به پایمالی حقوقشان مبنی بر عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت وزیان آور،خبردادند.

کارگران شهرداری لوشان به خبرنگاررسانه ای گفتند:همکارانی که به مرور متقاضی بازنشستگی هستند تمام هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت می‌کنند.

آنها افزودند: شهرداری بجای پرداخت هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، تلویحا از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آن را برعهده بگیرند.

این کارگران که شمار آن‌ها در حدود ۸۰ نفر است و طی سال‌های گذشته شماری ازآن‌ها بازنشسته شده‌اند، ادامه دادند: به اجبار کارفرما، ۴ درصد هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت کرده‌اند.

یکی از کارگران بازنشسته شهرداری لوشان نیزگفت: کارگران بعد از بازنشستگی برای دریافت این هزینه از شهرداری؛ سال‌ها باید منتظر بمانند تا شهرداری بر اساس تعهدی که داده این هزینه را به مرور به آن‌ها بازگرداند.

وی اضافه کرد:هزینه بازنشستگی (با مشاغل سخت و زیان‌آور) هر یک از آن‌ها که ۵ تا ۶ سال پیش بازنشسته شده‌اند آن زمان حدودا ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان بود که با فروش طلا و لوازم غیرضروری زندگی‌شان تامین شده است اما کارگرانی که هم اکنون بازنشسته می‌شوند حدود ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان باید از جیب هزینه کنند.

این کارگر درباره پیگیری مطالباتشان گفت: کارگرانی که بازنشسته می‌شوند از ترس وصول نشدن هزینه‌ای که برای بازنشستگی خود پرداخت کرده‌اند، به اداره کار شهرستان رودبار (واقع درشهر منجیل) شکایت کرده‌اند و شهرداری نیز به عنوان کارفرما هیچ وعده مشخصی برای بازپرداخت هزینه‌ها نمی‌دهد. این مطالبات بعد از سال‌ها در حالی به کارگر بازنشسته پرداخت می‌شود که ارزش مالی آن به حداقل رسیده است.

اواضافه کرد:متداول شدن این رویه در شهرداری لوشان درحالی‌ست که تا پایان سال جاری حدود ۱۱ نفر از کارگران  باقی مانده با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور امکان بازنشسته شدن دارند اما به دلیل پرداخت نشدن ۱۷ تا ۱۸ ماه از حق بیمه آن‌ها در طول شش تا هفت سال گذشته این امکان در حال حاضر از آن‌ها سلب شده و برای پر کردن سوابقشان همچنان باید کار کنند.

او گفت: به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه‌ پرداخت کنند.

اودرخاتمه گفت:در شرایط کنونی آنچه برای او و سایر بازنشستگان شهرداری لوشان حائز اهمیت است دریافت هزینه‌هایی است که از جیب پرداخت کرده‌اند. 

*کارگران کارخانه آذرآب اراک هم بدرستی هدفگیری کرده بودند

نقش مدیران بانک کشاورزی وسهامدار عمده آذرآب در اخلال ارزی 

در بین پرونده اخلالگران بازار ارزی نام یکی از مدیران مرتبط با سهام ۳۳/۷درصدی آذرآب دیده می‌شود؛ کارگران آذرآب دو سال پیش نسبت به بی کفایتی مدیران دست نشانده از سوی این اخلالگران هشدار داده و اعتراضات خیابانی برگزار کرده بودند.

گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۸ مهر:

در بین پرونده اخلالگران بازار ارزی نام یکی از مدیران مرتبط با سهام ۳۳/۷درصدی آذرآب دیده می‌شود؛ کارگران آذرآب دو سال پیش نسبت به بی کفایتی مدیران دست نشانده از سوی این اخلالگران هشدار داده و اعتراضات خیابانی برگزار کرده بودند.

اخیراً حکمی مبنی بر ۵ سال حبس تعزیری روح‌الله خدارحمی، مدیرعامل پیشین بانک کشاوزی در پرونده ۳۰ نفر از متهمین اخلال در نظام اقتصادی (ارزی) کشور (موسوم به هفت تپه) توسط رییس و مستشاران شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادیصادر شده است. این پرونده مجموعاً به مبلغ یک میلیارد و پانصد و دوازده میلیون و هفتصد و چهارده هزار و هشتاد و نه (۱.۵۱۲.۷۱۴.۰۸۹) یورو است که در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

 روح اله خدارحمی، عضو هیأت مدیره وقت بانک کشاورزی و عضو شورای عالی اعتباری و وصول مطالبات بانک کشاورزی، مدیرعامل فعلی بانک کشاورزی بوده است که به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم شده است.  

در این پرونده نامی که بیش از همه در بین افکار عمومی شنیده شد، امید اسدبیگی بود که به علت اعتراضات گسترده کارگران هفت‌تپه و مشکلات فراوان این شرکت کشت وصنعت مورد توجه قرار گرفته بود. اما در این نام روح الله خدارحمی نیز ماجرایی مشابه هفت‌تپه دارد که کمتر شنیده شده است.

روح الله خدارحمی، مدیرعامل پیشین بانک کشاورزی در عینحال در اتفاقات و اعتراضات گسترده کارگران آذرآب در سال ۹۸ که منجر به بازداشت بیش از ۴۲ کارگر و ضرب و شتم کارگران در پی اعتصاب مهر ماه روی ریل راه‌آهن سراسری اراک می‌شد، نقش داشت. شرکت کارگزاری بانک کشاورزی، یکی از شرکت‌های زیر مجموعه بانک کشاورزی سهامدار عمده و مالک بیش از ۳۳.۷ درصد سهام شرکت آذرآب شد. این مالکیت در پی رسوا شدن نام یکی دیگر از مفسدین به نام فریبرز پرنا، سهامدار پیشین آذرآب به شرکت کارگزاری بانک کشاورزی انتقال یافته بود. در واقع بعد از فریبرز پرنا، روح الله خدارحمی دومین فردی است که در سمت سهامداری آذرآب مورد اتهامات اقتصادی قرار می‌گیرد.  

در عینحال این اولین باری هم نیست که کارفرمایانی که کارگرانشان بر فساد و مشکلات کارخانه اشاره می‌کنند، متهم و مجرم شناخته می‌شوند.  در اتهامات پرونده خدارحمی معاونت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی (ارزی) کشور از طریق قاچاق عمده و کلان ارز به نحو سازمان یافته معادل مبلغ دویست میلیون و چهارصد و چهل و هشت هزار و دویست و چهل و هشت (۲۰۰.۴۴۸.۲۴۸) یورو ذکر شده است.  

در مهر ماه سال ۹۸ اعتراضات کارگران آذرآب به بیرون از کارخانه کشیده بود. سلسله اعتراضات کارگران آذرآب نام این شرکت را در کنار کارخانه‌های معترض برده بود. کارگران چندین ماه حقوق معوقه داشتند و از کاهش تعداد پروژه‌های شرکت و نیمه فعال شدن کارخانه که آن را مستقیماً ناشی از عملکرد شرکت می‌دانستند، اقدام به بستن ریل راه آهن شمال جنوب اراک کرده بودند.  

در ایام اعتراضات آذرآب، خدارحمی یکی از نقل قول‌های آذرآب در بین کارگران حاشیه ساز شده بود که ادعا کرده بود: «در آذرآب مدیریت حرفه‌ای مستقر است که تلاش می‌کنند کار و تقاضا برای شرکت فراهم کنند و قرارداد‌های خوبی در آینده با مجموعه‌های دیگر منعقد کنند.»

احمد قلعه‌بانی، از سوی مدیران بانک کشاورزی به عنوان مدیرعامل شرکت آذرآب فعالیت می‌کرد. او همچنین در شرکت خودروسازی سایپا، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ساپکو و ریاست هیئت مدیره سازمان منطقه ویژه انرژی پارس دارای سمت بوده است. اما حضور او در آذرآب مشکلات فراوان شرکت را که منجر به اعتراضات کارگری شده بود، به همراه آورد. حالا بعد از ۲ سال مشخص شده چهره‌هایی همچون خدارحمی و منصوبینشان که در اخلال عمده ارزی کشور نقش داشتند، چگونه به درستی از سوی کارگران هدف قرار گرفته بود. در واقع این خاصیت نظارت شورایی کارگران در هفت‌تپه و آذرآب و هپکو و … بوده است. مسئله‌ای که از سوی کارگران هفت‌تپه بار‌ها مطرح شده است و بسیاری از کارگران سراسر ایران آن را عملی کرده‌اند.  

با اینحال آنچه درباره شرکت آذرآب مورد توجه است، این است که همزمان با اعتراضات مهر ماه سال ۹۸، به جای شنیده شدن این اعتراضات کارگری که بهترین آشکارساز‌های فساد‌های اقتصادی نیز بوده است، این کارگران بوده‌اند که با برخورد‌های امنیتی مواجه می‌شدند. طولی نکشید که رسانه‌ها از بازداشت ۴۲ کارگر آذرآب خبر دادند و کارگران دیگری نیز در همان روز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. چندین کارگر با حکم حبس مواجه شدند و تعدادی دیگر نیز با کاهش زمان قرارداد‌های کاری به یک ماه، در خطر اخراج و بیکارسازی قرار گرفتند.  

جالب اینجا است که در همین ایام محمد شریعتمداری، وزیر وقت کار با اشاره به مجرم شناخته شدن فریبرز پرنا، مالک خصوصی آذرآب و انتقال آن به بانک کشاورزی در پی خلع ید، مشکلات این شرکت را ناشی از انتخاب اشتباه مدیران قبلی عنوان کرده است. اکنون پس از گذشت دو سال از این ادعا، مشخص شده است که از مدیران بانک کشاورزی که سهامدار عمده آذرآب نیز بوده، در اخلال ارزی نقش داشته است.  

باید توجه کرد که اخباری مبنی بر پاداش و مزایای نجومی مدیران بانک کشاورزی در همان سال ۹۸ انتشار یافته بود. این در حالی است که آن زمان کارگران شرکت آذرآب نسبت به چند ماه عدم دریافت دستمزد‌های حداقلی در حال اعتراض بودند. بررسی‌ها نشان می‌دادکه اعضای هیات مدیره موظف و مدیرعامل این بانک که در مجموع پنج نفر بودند که توانستند ۸۳۹ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کنند. یعنی به صورت میانگین هر یک از اعضای هیات مدیره موظف و مدیرعامل ۱۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق و مزایا در سال گذشته دریافت کرده بودند.

خصوصی‌سازی‌ها و عدم مدیریت درست دولتی موجب شده که کارگران بسیاری از کارخانجات نسبت به مشکلات شرکت و فساد مدیرانشان در دست به اعتراض بزنند تا از این راه صدای خود را بلند کنند. فشار‌های کارگری اینچنینی در نهایت پرونده‌هایی که سال‌ها از طریق رانت و روابط به مورد بررسی قرار نگرفته بود، دستگاه قضایی را مجبور کرد که به این دست پرونده‌ها ورود کند.  

*عثمان اسماعیلی بازداشت وبه مکان نامعلومی منتقل شد

غروب چهارشنبه۲۸ مهر، عثمان اسماعیلی مقابل منزل مسکونیش در شهرستان سقز توسط نیروهای امنیتی بازداشت وبه مکان نامعلومی متنقل شد.

*روزنامه‌نگاران مستقل ایران:خبرنگار محلی خوزستان به حبس محکوم شد 

حکم دادگاه تجدید نظر مهرنوش طافیان، خبرنگار محلی خوزستان به اتهام تبلیغ علیه نظام و نشر اکاذیب صادر شد. 

پیش از این شعبه ۱۳ دادسرای عمومی انقلاب اهواز، ‏این خبرنگار محلی را در رای اولیه دادگاه به یک سال حبس به اتهام تبلیغ علیه نظام و سه ماه و یک روز حبس به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی محکوم کرده بود. طی رای دادگاه تجدید نظر مهرنوش طافیان به ۳ ماه حبس تعلیقی محکوم شد. 

این خبرنگارمستقل پیش از این درباره مسائلی چون روستای ابوالفضل، مشکلات حاشیه‌نشینان، کارگران و زنان در خوزستان اطلاع رسانی کرده بود.

طافیان در صفحه توییتری خود از فرزانه زیلابی، وکیل مستقل و متعهد خوزستانی تشکر کرده است. 

بازداشت و سرکوب روزنامه‌نگاران مستقل طی ماه‌های اخیر افزایش یافته و خبرنگاران به دلایلی چون اطلاع‌رسانی که جزو وظایف انسانی و حرفه‌ای آنهاست با محکومیت مواجه شده‌اند. 

*مرگ ومصدومیت ۶ نفر درحادثه تصادف سرویس رفت وآمد کارگران یک واحدتولیدی شهر صنعتی البرز

بامداد روز چهارشنبه ۲۸ مهر، سرویس رفت وآمد کارگران یک واحدتولیدی شهر صنعتی البرزبا یک تریلی در شهر الوند تصادف کرد وراننده ۵۵ ساله اش دردم جان باخت و۵ کارگر مصدوم وبه بیمارستان رجایی منتقل شدند.

*جان باختن دو کارگر پروژه‌ای شاغل در عسلویه بر اثر تصادف

روز سه‌شنبه ۲۷ مهرماه دو تن از کارگران ایذه‌ای شاغل در پروژه‌های نفتی عسلویه به اسامی حمید داودی و بیژن قاسمی بر اثر تصادف شدیدی در‌ جاده بهبهان جان خود را از دست دادند.

کارگران پروژه‌ای نفت نه تنها در محیط‌های کاری و خوابگاه‌های بسیار نامناسب، کار و سکونت دارند بلکه بخاطر دوری مسافت و جاده‌های ناامن هم همواره جانشان در خطر است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰

*جان باختن یک کارگر جوان معدن شن و ماسه شاهرود براثرسقوط در دستگاه نوار نقاله

روز سه شنبه ۲۷ مهر، یک کارگر۲۲ ساله  معدن شن و ماسه شاهرود بنام عرفان علی محمدی حین کار در یک معدن شن و ماسه واقع در روستای دیزج شاهرود براثرسقوط در دستگاه نوار نقاله دردم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate