اخباروگزارش های کارگری ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ مهرماه ۱۴۰۰

– آخرین درباره اعتصاب و اعتراض  دامنه دارکارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان مبنی برافزایش ۳۰ درصدی حقوق

– تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان

– تجمع اعتراضی کارگران واحد اجرائیات شهرداری منطقه ۴ اهوازنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

– فریاد اعتراض کارگران شهرداری اندیمشک نسبت به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق وبروز نکردنش 

وشرایط کاری  و بی خیالی مسئولان

– نامه سرگشاده کارگران بازنشسته سال۹۹ کشت وصنعت نیشکرهفت تپه  برای اعتراض به تاخیر در پرداخت و نحوه محاسبه سنوات

– تجمع اعتراضی آبداران کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری

– اعتراض‌ جنگلبان‌های دنا نسبت به عدم تبدیل وضعیت وشرایط کاری

– اعتراض زنان صیاد جزیره هنگام نسبت به مجوز صید دونفره ونحوه صدورش

تا به امروز، هیچ زنی برای دریافت مجوز صیادی اقدام نکرده است

– اطلاعیه انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز و زیویه   به مناسبت تجمعات سراسری فرهنگیان شاغل وبازنشست کشور

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در مورد حکم باز خرید خدمت و اخراج آقای محمد حبیبی 

– تجمع اعتراضی مالباختگان پرونده کلاهبرداری ایرتویا و نگین خودرونسبت به کندی رسیدگی به وضعیتشان مقابل قوه قضائیه

– یکی از کارگران نفت و گاز پارس عسلویه باخودکشی به زندگیش پایان داد

*آخرین درباره اعتصاب و اعتراض  دامنه دارکارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان مبنی برافزایش ۳۰ درصدی حقوق

کارگرشرکت معدنی تکافر سپاهان مقرر شده است که سی درصد به حقوق کارگران اضافه شود.

روزیکشنبه ۲۵ مهر،یکی از کارگران شرکت معدنی تکافر سپاهان در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته برای کارگران با بیان اینکه مقرر شده است که سی درصد به حقوق کارگران اضافه شود،به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: من در قسمت لوکوموتیوران معدن فعالیت می کنم و ذغال استخراج شده را به بانکر می رسانم؛ به استادکاران که همواره حقوق آنها بیشتر از ما بوده است، مقرر شده که دو میلیون تومان اضافه شود.

وی ادامه داد: به کارگران زیر دست استادکاران در نظر گرفته شده است که یک میلیون و پانصد هزار تومان اضافه شود و به بانکر چی ها نیز پانصد هزار تومان اضافه خواهد شد و برای ما لوکوموتیوران ها و نیروهای نجار خانه  که وسایل استخراج را به نیروها می رسانیم، در نظر گرفته شده که در حد پانصد هزار تومان اضافه شود.

این کارگر شرکت معدنی تکافر سپاهان با بیان اینکه از ابتدا حرف ما این بود که ما نمی توانیم با شرایط اداره کار، فعالیت کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر مسئولان گفته اند که هفته آینده خبر قطعی را به ما می دهند و ما نمی دانیم که آنها چه اقدامی را می خواهند انجام دهند؛ اما مديرعامل معدن چشمه پودنه شركت تكافر سپاهان گفته است که به نیروهای خدماتی پانصد هزار تومان بیشتر نمی تواند اضافه کند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه بیش از بیست روز تجمعات ادامه داشته است، شرکت عنوان کرده است که تنها بیمه این مدت را لحاظ خواهد کرد، خاطر نشان کرد: هم اکنون تجمعات به اتمام رسیده و در حال کار در معدن هستیم.

درهمین رابطه:هفدهمین روزاعتصاب و اعتراض کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان نسبت به سطح پایین حقوق ازجمله تبعیض در پرداخت حقوق وعدم همسان سازیش،وعده توخالی مسئولان با تجمع خانوادگی مقابل استانداری کرمان

روزپنج شنبه ۲۲ مهر، همزمان با هفدهمین روزاعتصاب و اعتراض کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان نسبت به سطح پایین حقوق ازجمله تبعیض در پرداخت حقوق وعدم همسان سازیش وعده توخالی مسئولان،دست به تجمع خانوادگی مقابل استانداری کرمان زدند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: کار در تمامی معادن یکی است اما حقوق دریافتی کارگر معدن خصوصی با دولتی بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: کارفرما برای اینکه این معدن خصوصی است می گوید من بیشتر از این نمی توانم به شما حقوق بدهم اگر می خواهید ادامه دهید و الا خدا حافظ.

یکی دیگر از کارگران معترض گفت: متاسفانه با بسیاری از مسئولین شهرستان از جمله نماینده مجلس اززرند صحبت کردیم وعده هایی دادند اما متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده است.

وی افزود: رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره بیمه وعده اضافه حقوق یک میلیون تومانی موقت به کارگران دادند که این امر برای کارگران به صرفه نیست.

کارگر معدن سراپرده نیزگفت: هدف ما از تجمع این است که چرا طرح طبقه بندی مشاغل، همسان سازی حقوق اجرا و چرا این معادن همانند معادن همجوار به بخش دولتی اختصاص داده نمی شود.

وی بیان کرد: متاسفانه کارگری که در معادن خصوصی کار می کند با نیروی کمتر اما بهره وری بیشتری دارد اما حقوق و بیمه ای که در مقابل به کارگر پرداخت می شود در مقابل کارگران معادن همجوار بسیار ناچیز است، ما می گوییم فقط عدالت باید اجرا شود.

این کارگر تصریح کرد: اگر معدن دولتی ۴ تن زغال تولید می کند، معدن سراپرده ۹ الی ۱۱ تن تولید دارد و هر کارگر باید ۶۰ واگن زغال بزند حال قیمت هر واگن زغال سه میلیون تومان است که یک میلیون آن متعلق به کارفرما باشد حال خود شما حساب کنید که باید چقدر به کارگر تعلق می گیرد که متاسفانه کارگر تنها ۴ میلیون تومان حقوق ماهیانه دریافت می کند.

وی افزود: متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده هم از این حقوق کسر می گردد و بیمه هم آن طور که شایسته است پرداخت نمی شود.

این کارگر معدن سراپرده عنوان کرد: خیلی در حق ما اجحاف شده است، ازجمله اینکه امکانات کافی و وافی نداریم به طور مثال برای خوردن صبحانه یک مکانی نداریم که بتوانیم یک صبحانه را در آرامش و رعایت بهداشت میل کرده و با انرژی بیشتری مجددا به محل کار برگردیم.

وی خاطرنشان کرد: این حقوقی که ما دریافت می کنیم تا پنجم ماه بیشتر نمی رود و بعد از آن باید نگاهمان به دست آشنایان باشد.

یکی دیگر از کارگران گفت: این اعتصابات از ماه بهمن سال ۹۹ صورت گرفته اما متاسفانه هیچکدام از دولتمردان جوابگوی این کارگران زحمتکش نیستند و هم اکنون نیز ۲۰ روز تمام خانواده های آنان با همراه داشتن فرزند علی الخصوص نوزاد ۷ ماهه برای دفاع از حقوق همسرانشان آنها را همراهی می کنند اما باز کسی جوابگوی ما نیست.

*تجمع اعتراضی کارگران آب و فاضلاب اهواز نسبت به نداشتن امنیت شغلی ومعیشتی مقابل ساختمان شرکت آب و فاضلاب خوزستان

روزدوشنبه ۲۶ مهر، کارگران آب و فاضلاب اهوازبرای اعتراض به نداشتن امنیت شغلی بدنبال ادغام این شرکت با شرکت آب و فاضلاب خوزستان وعدم پرداخت ۴ ماه حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان آبفا خوزستان درکلانشهراهواززدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفتند:ادغام بدون مطالعه شرکت آبفا اهواز و انحلال آن، چرخه خدمت‌رسانی به شهروندان اهوازی را مختل کرده و به یک بحران شدید تبدیل خواهد شد.

آنها افزودند: در نیمه دوم سال ۹۹ با واگذاری آبفا روستایی به آبفا خوزستان تعداد قابل ملاحظه‌ای از کارکنان آبفا روستایی خوزستان به اهواز منتقل شدند و بار مالی پرداخت حقوق این کارگران توان ادامه فعالیت را به مرور زمان از آبفا سلب کرد.

این کارگران تصریح کردند: توان مالی این شرکت پاسخگوی تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز برای خدمت‌رسانی به شهروندان نیست و کیفیت آب شرب شهر را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

آنهاادامه دادند: در صورتی که آبفا اهواز به استقلال خود بازنگردد توان ساماندهی نیروهای شاغل در شرکت و حفظ سطح خدمات‌رسانی به شهروندان را نخواهد داشت.

یکی از کارگران با اشاره به ۴ ماه حقوق معوقه شان،افزود: کارگران خواستار مستقل شدن دوباره آبفا اهواز هستند تا بیش از وقوع مشکلات بیشتر به وضع قبلی خود بازگردد.

*تجمع اعتراضی کارگران واحد اجرائیات شهرداری منطقه ۴ اهوازنسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

روزدوشنبه ۲۶ مهر، کارگران واحد اجرائیات شهرداری منطقه ۴ اهوازبرای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست به تجمع مقابل ورودی ساختمان این شهرداری زدند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: مدرک تحصیلی من لیسانس است و به علت نبود شغل در واحد اجراییات شهرداری مشغول به کار شدم اما چه گناهی کرده‌ایم که همیشه باید برای حقوق خود خواهش کنیم. از وقتی پیمان کار فعلی کار را به عهده گرفته است برای دریافت حقوق باید اعتراض کنیم و بدون اعتراض حقوقی به ما نمی‌دهند. از ابتدای سال تا کنون هر دو ماه یک بار حقوق گرفته‌ایم و در حال حاضر حقوق مرداد، شهریور و مهر را طلب داریم.

*فریاد اعتراض کارگران شهرداری اندیمشک نسبت به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق وبروز نکردنش 

وشرایط کاری  و بی خیالی مسئولان

کارگران شهرداری اندیمشک صدای اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۱۱ ماه حقوق 

 وبروز نکردنش وشرایط کاری  و بی خیالی مسئولان بلند کردند.

کارگران شهرداری اندیمشک از مهرماه سال گذشته حقوق خود را طلبکارند این را یکی از کارگران این شهرداری به خبرنگار رسانه ای گفت و اضافه کرد: دریافت حقوق با نرخ دستمزد سال گذشته به هیج وجه با گرانی‌های افسارگسیخته سال جاری سنخیت ندارد.

یکی از کارگران با بیان اینکه با احتساب مهر ماه، ۱۱ماه است حقوق‌مان به تاخیر افتاده است، ادامه داد: چرا ما باید برای دریافت معوقات مزدی خود دوندگی کنیم؟ شهرداری اندیمشک در حالی ادعا می‌کند بودجه ندارد و نهادهای بالادستی نیز همانند شورای شهر هیچ نظارتی بر اوضاع ندارند که هر ماه اقدام به ساخت و ساز انواع پروژه‌های غیرضروری و زیباسازی در شهر می‌کنند.

این کارگر واحد خدماتی در ادامه گفت: هنوز طبق مصوبه افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ حقوق نگرفته‌ایم و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود برای دریافت حقوق فروردین ماه سال جاری باید تا بهمن و اسفند صبر کنیم.

وی ضمن بیان اینکه مدیران شهری هیچ برنامه‌ای برای مدیریت شهر و افزایش منابع در آمدی آن ندارند، افزود: با این شیوه هر کسی توانایی مدیریت شهر که فقط با استفاده از درآمد پایدار شهرداری‌ها و مالیات بر ارزش افزوده اداره می‌شود و بخش دیگری نیز ازسوی دولت هر ماهه به صورت روتین به حساب شهرداری پرداخت می‌شود، را دارد.

او در ادامه با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی بعید می‌دانیم شهردای بتواند به این زودی بدهی خود را کامل به کارگران بپردازد، افزود: مشکلاتی که در زمینه پرداخت دستمزد کارگران بوجود آمده ناشی از مدیریت شهرداری است. متاسفانه شهردار سابق و اعضای شورای قبلی شهر اندیمشک برای جبران کمبودهای مالی اهیچ اقدامی مثبت برای تامین منابع مالی پایدار در شهرداری انجام نداده‌اند.

کارگران مجموعه اخیر از کمبود امکانات و ایمنی کار نیز گلایه دارند. این کارگر گفت: در فصل گرما دراندیمشک که دمای هوا به بیش از ۵۰درجه می‌رسد بدون هیچ امکاناتی کار می‌کنیم و برخی مواقع همکاران از شدت گرما تا پای مرگ پیش می‌روند.

*نامه سرگشاده کارگران بازنشسته سال۹۹ کشت وصنعت نیشکرهفت تپه  برای اعتراض به تاخیر در پرداخت و نحوه محاسبه سنوات

روزیکشنبه ۲۵ مهر، کارگران بازنشسته سال۹۹ کشت وصنعت نیشکرهفت تپه طی نامه ای سرگشاده خطاب به  رئیس اداره کار شهرستان شوش اعتراضشان زا نسبت به تاخیر در پرداخت و نحوه محاسبه سنوات اعلام کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده، حدود ۱۰۰کارگر بازنشسته مجمع نیشکر هفت تپه در نامه‌ای خطاب به مهدی عبدالخانی (رئیس اداره کار شهرستان شوش) در خصوص تاخیر در پرداخت و نحوه محاسبه سنوات افزایش یافته ناشی از مشاغل سخت و زیان‌آور در متناسب‌سازی حقوق و مزایای خود اعتراض کردند.

متن کامل این نامه که رونوشت آن به اعضای شورای تامین شهرستان شوش هم ارسال شده، بدین شرح است:

احتراما به استحضار می‌رساند اینجانبان بازنشستگان سال ۹۹ شرکت کشت و صنعت هفت تپه جهت اطلاع از میزان و نحوه محاسبه سنوات بازنشستگی خود اخیرا به حسابداری شرکت هفت تپه مراجعه کردیم و متوجه شدیم که واحد مالی و حسابداری شرکت فقط حقوق ثابت هر یک از کارگران را ملاک تعیین سنوات بازنشستگی ما قرار داده و مزایای حقوق را طبق مواد ۳۵و۳۶ و تبصره‌های الحاقی یک و سه آن را مبنای محاسبه سنوات قرار نداده است. بنابراین این موضوع بر خلاف قانون کار و رای اخیر دیوان عدالت اداری در خصوص پرداخت سنوات خدمت می‌باشد.

لازم به یادآوری است که شهریور ماه سال گذشته دیوان عدالت اداری با صدور رای، پرداخت و نحوه محاسبه حق سنوات شغلی بازنشستگان را با مزایا طبق مواد ۳۵و۳۶ و تبصره‌های الحاقی یک و سه آن ملاک دانسته است.

لذا بدینوسیله از آن مدیریت اداره کار شهرستان شوش استدعا داریم که ضمن شرح و ملاک قانونی نحوه محاسبه سنوات به کارفرمای شرکت نیشکر، دستور فرمایید که پیش از پرداخت سنوات کارگران بازنشسته، قانون را ملاک عمل قرار داده و نسبت به اصلاح محاسبه سنوات شغلی ما مطابق قانون عمل کنند. در غیر اینصورت ما کارگران بازنشسته نیشکر هفت تپه ناچار برای وصول مطالبات قانونی خود از کارفرما در اداره کار طرح شکایت می‌کنیم. بی‌شک این مقدار از حجم شکایت روند رسیدگی به حقوق قانونی کارگران بازنشسته را طولانی می‌کند.

*تجمع اعتراضی آبداران کهگیلویه و بویراحمد نسبت به عدم تبدیل وضعیت مقابل استانداری

روز دوشنبه ۲۶ مهر، آبداران کهگیلویه و بویراحمد برای اعتراض به نداشتن امنیت شغلی وبلاتکلیفی استخدامی دست به تجمع مقابل ساختمان استانداری این استان درشهریاسوج زدند وخواهان تبدیل وضعیت شدند.

*اعتراض‌ جنگلبان‌های دنا نسبت به عدم تبدیل وضعیت وشرایط کاری

جنگل‌بان‌های مامورِ حراست از محدوده جنگل‌های دنا واقع در منطقه‌ی «پل کتا» (مرز استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان)هم اعتراضشان را نسبت نسبت به عدم تبدیل وضعیت وشرایط کاری،ابرازکردند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این جنگل‌بان‌ها به نبود امکاناتی چون وسایل گرمایشی، آب شرب به شکل آب معدنی، دوربین‌های رصد راه دور و خودروی گشت‌زنی اعتراض دارند. 

آن‌ها می‌گویند که به دلیل کمبود نیروی حفاظت از جنگل، ناچار به حراست شبانه‌روزی هستند و برای استراحت تنها از یک کانکس استفاده می‌کنند. 

جنگلبان‌ها با خطر مواجهه با قاچاقچیان چوب مواجه هستند و تاکنون چندین نفر از آن‌ها در درگیری با قاچاقچیان مضروب شده‌اند یا در جریان درگیری و تیراندازی، به قتل مهاجمان متهم شده‌اند. 

با این حال تمام آن‌ها از امکان حفاظت از جان خود، بهره‌مند نیستند و جنگلبان‌های پل کتا، مجهز به سلاح گرم نیستند. 

با توجه به اینکه قاچاقچیان جنگل، در حوالی ساعت‌های ۳ تا ۵ صبح به محل اعزام می‌شوند، جنگلبان‌ها امکان خواب شبانه را از دست می‌دهند. 

در منطقه پل کتا، ۲ جنگلبان حضور دارند که با توجه به کمبود شدید نیرو و وسعت منقطه، امکان شیفت‌بندی برای بهره‌مندی از خواب شبانه را ندارند. 

آن‌ها می‌گویند در طول روز به صورت خیلی محدود امکان مراجعه به خانه‌های خود برای بردن ناهار را دارند. 

این جنگلبان‌ها همچنین پیگیر تبدیل وضعیت استخدامی خود هستند. آن‌ها با سازمان منابع طبیعی، قرارداد موقت ۱ ساله دارند که تاکنون سال به سال تمدید شده است.

با این حال با توجه به اینکه از خانواده‌های شهدا و ایثارگران هستند، از سال گذشته وعده استخدام رسمی را به آن‌ها داده‌اند. 

با توجه به اینکه تبدیل وضعیت استخدامی می‌تواند دستمزدِ این جنگلبان‌ها را ارتقاء دهد، اجرایی شدن این وعده، کمک به وضعیت معیشتی‌شان محسوب می‌شود اما تاکنون این وعده محقق نشده است.

*اعتراض زنان صیاد جزیره هنگام نسبت به مجوز صید دونفره ونحوه صدورش

تا به امروز، هیچ زنی برای دریافت مجوز صیادی اقدام نکرده است

زنان صیاد و اهالی جزیره هنگام به فهرست اسامی تایید شده معترضند. به گفته آنان کسانی که تاکنون حتی صیادی نکرده یا حتی ساکن دایم جزیره نیستند، نیز اسم‌شان در بین اولویت‌های اول دریافت مجوز وجود دارد. از سوی دیگر، کسانی که شرایط دریافت مجوز را دارند، نام‌شان در فهرست نیست. صیادان درخواست تجدیدنظر در فهرست اسامی تایید شده را دارند.

جزیره هنگام را امروز به صیادان زنش می‌شناسند؛ زنانی که سال‌هاست بدون حمایت قانونی دل به دریا می‌زنند. صیادانی که نه مجوز صید دارند و نه کارت ملوانی و بیمه. سال گذشته بحث بر سر صدور مجوز صیادان زن جزیره هنگام بالا گرفت. تابستان ۹۹ اداره‌کل شیلات هرمزگان فراخوانی برای متقاضیان دریافت مجوز صید صادر کرد. از بین ۵۰ زن که نام نوشتند، ۳۰ نفر انتخاب شدند.

برای نخستین‌بار در کشور، به زنان صیاد جزیره هنگام وعده مجوز صید دونفره داده شد. این نوع مجوز حرف‌وحدیث‌های بسیاری را به دنبال داشت. صیادان و اهالی جزیره از مجوز نصف‌ونیمه ناراضی بودند. اداره‌کل شیلات هرمزگان، پنجم مرداد ۱۴۰۰ موافقت اصولی صدور مجوز‌های صید را صادر کرد. 

تا به امروز، اما هیچ زنی برای دریافت مجوز صیادی اقدام نکرده است. هنگامی‌ها و صیادان به لیست ۳۰ نفره اعلام شده برای دریافت مجوز اعتراض دارند.

 «فریدون همتی»، استاندار سابق هرمزگان نیز در نامه‌ای به اداره‌کل شیلات استان اعتراض صیادان را اعلام کرد. او در نامه‌اش خواستار بررسی لیست نهایی تایید شده شد. اداره‌کل شیلات هرمزگان، اما می‌گوید اسامی نهایی را نهاد‌های محلی جزیره تایید کرده‌اند که مجدد در آن بازنگری نمی‌شود. صیادان قدیمی جزیره مانند «حوا» و «صغری» و «محفوظه» نمی‌دانستند که با مجوز اشتراکی چگونه کار کنند.

«سمیه»، اما به همین مجوز هم راضی بود. می‌گفت یک مدرکی باشد کارمان راه بیفتد. هزینه هنگفت سوخت و تعمیر قایق، روزگار را برای‌شان سخت‌تر کرده بود. 

«فریدون همتی»، استاندار سابق هرمزگان در یکی از سفرهایش به جزیره هنگام وعده صدور مجوز صید را به زنان صیاد داده بود. اداره‌کل شیلات هرمزگان نیز اعلام کرد که در هفته دولت سال ۹۹ مجوز‌های صید اعطا می‌شود. هفته دولت از راه رسید، اما زنان صیاد مجوزی دریافت نکردند. به گفته اهالی، شیلات تا مدت‌ها پاسخ درست و کاملی در مورد زمان اعطای مجوز به صیادان نمی‌داد. با انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ترکیب شورای جزیره هنگام نیز تغییر کرد. اداره‌کل شیلات هرمزگان بالاخره طی مصاحبه‌ای در تابستان ۱۴۰۰اعلام کرد که موافقت اصولی مجوز صید زنان هنگام در پنجم مردادماه صادر می‌شود. موافقت اصولی و فهرست نهایی زنان واجد شرایط دریافت مجوز صید اعلام و صادر شد. از زمان صدور موافقت اصولی تاکنون سه ماه می‌گذرد. هیچ‌کدام از زنان جزیره هنگام، اما برای دریافت مجوز صید اقدام نکرده‌اند. صیادان جزیره به بی‌عدالتی که در فهرست نهایی صیادان صورت گرفته، معترضند. صیادان جزیره به فهرست نهایی اعلام شده از سوی شیلات معترضند. آن‌ها می‌گویند اسامی بدون درنظر گرفتن شروط اولیه مجوز، اعلام شده است. به گفته آن‌ها برخی از کسانی که واجد شرایط دریافت مجوز هستند، جایی در فهرست ندارند. صیادان زن جزیره هنگام خواستار تجدیدنظر در فهرست اعلامی هستند.

اعتراض مردم علاوه بر فهرست اسامی و اولویت‌بندی‌ها، به شیوه دریافت موافقت اصولی و مجوز است. زنان صیاد باید به گروه‌های دونفره تقسیم شوند. در دفتر اسناد رسمی تعهد بدهند که تنها صاحب سه بخش از مجوز صیادی هستند. زنان پس از تعهد محضری، مجوز به نام دو نفرشان به عنوان ناخدا صادر می‌شود. عادل حسنی می‌گوید علت مراجعه به دفتر اسناد رسمی و دادن تعهد برای صیادان نامشخص است. «وقتی مجوز درنهایت به نام دو زن صادر می‌شود، علت تعهد محضری چیست؟ این موضوع مانند مجوز دونفره، هنوز برای مردم شفاف نیست. از سوی دیگر شیلات می‌گوید یک مجوز را در دفتر ثبت به چهار نفر واگذار کرد. این موارد برای خیلی‌ها معنایی ندارد». به گفته او تاکنون کسی به دفتر اسناد رسمی مراجعه نکرده است. این مرحله و عدم توضیح مناسب از علت آن، باعث توقف زنان از گرفتن موافقت اصولی شده است. حسنی در مورد صدور مجوز صید دونفره مردان در جزیره می‌گوید: «چنین چیزی وجود ندارد. در جزیره هنگام ۶۰ مجوز صیادی تک نفره برای مردان صادر شده است. هر قایق علاوه بر ناخدا می‌تواند چهار ملوان داشته باشد.»

۱۵ زن صیاد پس از صدور موافقت اصولی به شورای جزیره هنگام نامه نوشتند. آن‌ها در این نامه خواستار تجدیدنظر در اسامی اعلامی شدند. 

فهرست اسامی زنان واجد شرایط دریافت مجوز صیادی در جزیره هنگام بر چه اساسی اعلام شده است؟ اداره‌کل شیلات چه مواردی را در نظر گرفته است؟

زنان صیاد و اهالی جزیره هنگام به فهرست اسامی تایید شده معترضند. به گفته آنان کسانی که تاکنون حتی صیادی نکرده یا حتی ساکن دایم جزیره نیستند، نیز اسم‌شان در بین اولویت‌های اول دریافت مجوز وجود دارد. از سوی دیگر، کسانی که شرایط دریافت مجوز را دارند، نام‌شان در فهرست نیست. صیادان درخواست تجدیدنظر در فهرست اسامی تایید شده را دارند.

قبل از دادن مجوز، تعهدی محضری از متقاضیان دریافت مجوز گرفته می‌شود. در آن قید شده است که اگر خلاف آنچه ارایه شده، ثابت شود، در آینده شیلات می‌تواند مجوز را باطل کند.

یکی از شروط دریافت مجوز برای صیادان زن متاهل، نداشتن مجوز صیادی توسط همسرشان بود. این شرط نادیده گرفتن استقلال شغلی زنان صیاد نیست؟ یک زن چگونه می‌تواند از مجوز صید همسرش استفاده کند؟

*اطلاعیه انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز و زیویه   به مناسبت تجمعات سراسری فرهنگیان شاغل وبازنشست کشور

همکاران ارجمند، دانش آموزان عزیز و اولیای گرانقدر

همچنانکه استحضار دارید در مهر ماه سال جاری در تاریخ سوم و بیست و دوم مهر تجمعات باشکوهی از جانب همکاران ما در شهرستان سقز و همزمان در بیش از پنجاه شهر و منطقه در سراسر کشور برگزار گردید.

مصدر فراخوان این تجمعات شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران، تشکل ها و کانون های صنفی عضو این شورا بودند.

کانون های صنفی در قالب شورای هماهنگی، تشکل های مستقلی هستند که همواره سعی کرده اند با حفظ استقلال در ایده، رای و عمل به دادخواهی حقوق از دست رفته ی معلمان، دانش آموزان و اولیای آنان برآمده و برای رسیدن به خواسته ها و حقوق مصرح، قانونی و ذاتی ایشان تلاش کنند و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده اند.

اگر چه عده ای سعی دارند خاستگاه این اعتراضات را صرفا منافع و مسائل مادی معلمان جلوه دهند، اذعان می داریم ما معلمان همواره در کنار حقوق مادی و معنوی خود، حقوق و خواسته های دانش آموزان و اولیای آنان را که آموزش و پرورش رایگان، با کیفت، استاندارد و در شان شهروند ایرانی بوده را دنبال می کنیم و همیشه تلاش کرده ایم که عدالت آموزشی، کاربردی شدن آموزش و تاثیرات مثبت و اثرگذار آن در آینده ی شغلی و زندگی دانش آموزان، راه را برای دستیابی به افق های روشن برای اصلی ترین و بنیادی ترین منابع و نیروهای انسانی مهم جامعه که همانا دانش آموزان عزیز هستند، هموار کند.

معلمان به عنوان یکی از تاثیرگذارترین اقشار جامعه به واسطه ی پهنه ی وسیعی چه کمی و چه کیفی که در اختیار دارند، به درستی فعالیت مدنی، صنفی و تشکیلاتی را راه حل اصولی، دقیق و درست رسیدن به خواسته ها تشخیص داده، اعتقاد دارد و اهتمام می ورزد، این مسیر را که منطبق بر قانون است نهادینه کند و آن را از ملزومات جامعه ی مدرن امروزی می داند، لذا برای نیل به این مهم از همه ی همکاران و فرهنگیان عزیز درخواست دارد به کانون ها و تشکل های مستقل صنفی پیوسته و اهداف مشترک و خیرخواهانه را در این بستر قانونی دنبال کنند.

انجمن صنفی معلمان کردستان/ سقز_وزیویه ضمن قدردانی از همکاران خود در سراسر کشور، بالاخص کردستان که با حضور پررنگ و به یادماندنی خود نشان دادند در راه رسیدن به مطالبات خود تلاش و اصرار دارند و در این راه هیچ مانع و رادعی را یارای مقابله با این اراده ی پولادین نیست، سپاسگزاری کرده و از تمام نیروهای آموزشی تحت هر نامی می خواهد در مطالبه ی حقوق و خواسته ها همراه شوند و به خیل عظیم همکاران عدالتخواه و مطالبه گر بپیوندند.

کسی که جرات دست زدن به خار را نداشته باشد، هرگز نمی تواند آرزوی داشتن گل سرخ را بکند.

افق های روشن دور از دسترس نخواهند ماند.

انجمن صنفی معلمان کردستان/سقز و زیویه   

بیست و ششم مهرماه سال یکهزار و چهارصد خورشیدی

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز در مورد حکم باز خرید خدمت و اخراج آقای محمد حبیبی 

معلمان ارجمند، دانش آموزان گرامی و اولیاء محترم

آقای محمد حبیبی عضو کانون صنفی  معلمان تهران در سال های گذشته به اتهام عضویت در این کانون  توسط دادگاه انقلاب  به بیش از هفت سال حبس محکوم شدند ( این حکم در حالی صادر شد که پروانه فعالیت این کانون در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت  کشور صادر شده  و طی استعلام کانون فوق از معاون حقوقی رئیس جمهور، مجددا در پاسخ نامه تاکید شده بود که کانون های صنفی با استناد به اصل ۲۶ قانون اساسی، قانونی هستند.

آقای محمد حبیبی بعد از تحمل  ۳ سال زندان مورد عفو قرار گرفته و آزاد شدند.

با توجه به تبصره ۳ ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی در صورت عفو زندانی سوءسابقه موجود برای متهم پاک می شود و نمی تواند منبعی برای اعلام اتهام مجدد باشد.

در کمال ناباوری در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که از طرف هیات رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش با استناد به همان اتهامات رای به بازخرید خدمت و اخراج ایشان صادر شد.

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز این اقدام را شدیدا محکوم نموده و اعلام می نماید که این نوع برخورد با فعالان صنفی آن هم در چهارچوب وزارتخانه، باعث جریحه دار شدن افکار عمومی جامعه فرهنگیان خواهد شد.

لذا از دیوان عالی عدالت اداری و قضات شریف آن در خواست می کنیم این رای ظالمانه را نقض و زمینه بازگشت به کار آقای محمد حبیبی را فراهم نمایند.

منتظریم تا جامعه فرهنگیان و فعالان صنفی احساس کنند که هنوز هم جایگاهی برای داد خواهی آن ها وجود دارد.

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز 

۱۴۰۰/۷/۲۶

*تجمع اعتراضی مالباختگان پرونده کلاهبرداری ایرتویا و نگین خودرونسبت به کندی رسیدگی به وضعیتشان مقابل قوه قضائیه

روزدوشنبه ۲۶ مهر،جمعی از مالباختگان پرونده کلاهبرداری پرونده کلاهبرداری ایرتویا و نگین خودرو برای اعتراض به کندی رسیدگی به وضعیتشان مقابل قوه قضائیهاجتماع کردند وخواهان پاسخگویی مسئولان ذیربط شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،در حالی از سال ۹۶ پرونده مالباختگان این دو شرکت در دستگاه قضایی و تعزیرات حکومتی در حال پیگیری است که همچنان سرمایه تعداد زیادی از مردم در گمرکات مانده و بعد از مدت ۵ سال بلاتکلیف است.

بسیاری از شاکیان توانستند با پیگیری‌های فراوان محکومیت این دو شرکت را به اثبات برسانند، اما اجرای احکام تعزیرات حکومتی روند اجرایی این پرونده را انجام نداده است.

با توجه به اینکه رییس دستگاه قضا اعلام کرده بود به پرونده‌های کثیرالشاکی رسیدگی بیشتری شود، شاکیان امروز با تجمع جلوی درب ساختمان قوه قضاییه خواهان رسیدگی جدی به این پرونده مهم بودند.

*یکی از کارگران نفت و گاز پارس عسلویه باخودکشی به زندگیش پایان داد

یکشنبه شب(۲۵مهر)،یک کارگرباسابقه کاری ۲۰ساله درشرکت نفت وگاز پارس عسلویه در سایت ساحلی شیرینو با خودکشی به زندگی خود پایان داد.

بنابه گزارش یک منبع خبری محلی،برگه ای که درکنار جسد این کارگر جان باخته پیداشده ،وی دلیل خودکشیش را فشارهای اقتصادی ناشی ازحقوق پایین وسیاست ها وتبعیض های ناروای مدیران این شرکت دانسته است.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate