اخباروگزارش های کارگری ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰

– صاحب منصبان هرکجا پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی روبرومیشوند:

۱- اعتراض کارکنان خدماتی وبلیط فروشان تخت جمشید نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق همزمان با سفر رئیسی به استان فارس

۲- ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیرازنسبت به بلاتکلیفی ۱۵ ساله برای دریافت مطالبات ووعده های توخالی مسئولان طرازاول استانی وکشوری مقابل استانداری فارس در آستانه سفر رئیسی

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:نفت آرام ندارد

– ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران معدن میدوک شهر بابک برای اعتراض به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگر وعدم پاسخگویی مسئولان

– ادامه اعتراضات کارگران شهرداری آبژدان اندیکا نسبت به عدم پرداخت ۲۰ ماه حقوق و۱۱ ماه حق بیمه

کارگرشهرداری آبژدان:فرمانداری و استانداری رفتیم، بنر زدیم، اعتصاب کردیم، ولی متأسفانه نه گوشی برای شنیدن بوده و نه چشمی برای دیدن.

– جان باختن یک  کارگر درحادثه ریزش آوار یک کارخانه ریسندگی یزد

*صاحب منصبان هرکجا پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی روبرومیشوند:

۱- اعتراض کارکنان خدماتی وبلیط فروشان تخت جمشید نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق همزمان با سفر رئیسی به استان فارس

روز پنج شنبه ۲۲مهر همزمان با سفر رئیسی به استان فارس، کارکنان خدماتی وبلیط فروشان تخت جمشید اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق ابرازکردند.

 یکی از نیروهای خدماتی تخت جمشید به خبرنگاررسانه ای گفت: حدود ۴ ماه است هیچ حقوقی دریافت نکرده ایم مسئولان میراث فرهنگی شهرستان مرودشت حدود دو میلیون تومان در چهار ماه گذشته به حساب ما واریز کرده اند و این در حالیست که تاکنون هیچ پولی بابت حقوق به حساب ما واریز نشده است.

وی با بیان اینکه بعضی از همکارانمان حتی پول خرید نان هم ندارند می افزاید: متاسفانه در خرید نان و مایحتاج زندگی بسیار با مشکل مواجهیم.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه هر بار به سرپرست اداره میراث فرهنگی مرودشت برای حقوق مراجعه می کنیم بیان می کنند که موضوع پرداخت حقوق را از استان و تهران پیگیری کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: اما متاسفانه هنوز هیچ حقوقی به حساب ما واریز نشده است.

وی با بیان اینکه میزان طلب ما از مجموعه میراث فرهنگی حدود ۱۵ میلیون تومان است می گوید: متاسفانه واریز پول از طریق دولت به حساب شرکت باعث شده با مشکل مواجه شویم و شرکت هم در این میان حق و حقوق ما را دقیق پرداخت نمی کند.

یکی دیگر از کارگران تخت جمشید هم گفت: متاسفانه در این شرایط به هر جا که مراجعه می کنیم به هیچ نتیجه ای نمی رسیم.

وی با اشاره به اینکه در موضوع اجاره خانه به شدت با مشکل مواجه شده‌ام می افزاید: پول  زیادی از این طرف و آن طرف بابت اجاره  خانه و مخارج زندگی از دیگران قرض کردم در حال حاضر منتظر دریافت حقوق هستم تا حداقل بتوانم قرضم را به دیگران  بپردازم.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه در تامین مایحتاج زندگی و خرج  فرزندانم هم با مشکل مواجه هستم،اضافه کرد: هر سری که به اداره کل میراث فرهنگی و پیمانکار تماس می گیرم عنوان می کنند که تاکنون پولی به حساب شرکت واریز نشده است.

این  بلیت فروش با توجه به اینکه   مسئولان در پرداخت حقوق به شدت ما را اذیت می کنند، ادامه می دهد:  با این شرایط  مسئولان انتظار دارند که ما باید کارمان را به صورت دقیق انجام دهیم و این در حالی ست که مسئولان میراث فرهنگی بعضی از شب ها ما را به نگهبانی می برند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۴۳ نفر از نیروهای خدماتی و بلیت فروشان تخت جمشید هیچ حقوقی دریافت نکرده اند می گوید: متاسفانه نیروها از ترس اخراج نشدن  چیزی نمی گویند.

۲- ادامه اعتراضات کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیرازنسبت به بلاتکلیفی ۱۵ ساله برای دریافت مطالبات ووعده های توخالی مسئولان طرازاول استانی وکشوری مقابل استانداری فارس در آستانه سفر رئیسی

روزچهارشنبه۲۱ مهردرآستانه سفر رئیسی به استان فارس، کارگران بازنشسته مخابرات راه دور شیرازدرادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به بلاتکلیفی ۱۵ ساله برای دریافت مطالبات ووعده های توخالی مسئولان طرازاول استانی وکشوری برای باری دیگرمقابل استانداری تجمع کردند.

براساس گزارش رسانه ای شده،حدود ۴۰۰ نفر از این بازنشستگان، در اجتماع امروز حضور داشتند و خواهان پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان طلب خود شدند که از سال ۸۵ تاکنون پرداخت نشده است. 

سال گذشته ابراهیم رئیسی در مقام رئیس قوه قضاییه، به استان فارس سفر کرد و نمایندگان بازنشستگان موفق به دیدار با وی شدند. در آن زمان، رئیسی دستور داد که مقام‌های قضایی استان فارس موضوع‌های حول این شرکت را پیگیری کنند. 

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:نفت آرام ندارد

بنا بر خبرها بسیاری از شرکت های پروژه ای کار خود را آغاز کرده اند. 

خیلی از این شرکت ها با دادن وعده و از جمله قبول مطالبه بیست روز کار و ده روز مرخصی و افزایش درصدی از حقوق سعی کرده اند کارگران اعتصابی را به سر کار بازگردانند اما در  مواقع بسیاری  دیده میشود که زیر این وعده ها میزنند و در مقابل همکاران ما کوتاه نیامده و یا وارد اعتصاب شده اند و یا اخطار به اعتصابی دیگر داده اند از جمله هم اکنون در پتروپالایش کنگان کارگران منتظر آخرین پاسخ پیمانکاران به مطالباتشان هستند. کارگران اعلام کرده اند که اگر به وعده ها عملی نشود دست به اعتصاب خواهند زد. 

همچنین همکاران ارکان ثالث ما که قبلا در پتروشیمی ماهشهر با خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران دست به تجمع و راهپیمایی زدند.،اکنون در تدارک برپایی تجمعی اعتراضی در مقابل مجلس اسلامی هستند.

 خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران یک مطالبه مهم و ساختاری ما کارگران نفت است و هر قدم پیشروی ما در جهت تضعیف آنان و فشار آوردن برای جمع کردن بساط این چپاولگران خواهد بود. ما کارگران نفت از خواستها و مطالباتمان کوتاه نخواهیم آمد.

 دستمزدها باید مطالق لیست درخواستی ما افزایش یابد. بیست روز کار و ده روز مرخصی باید جاری شود. محیط های کار به لحاظ ایمنی امن شود. قراردادهای موقت دائمی شود. قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی لغو شوند. و به فضای امنیتی حاکم بر مراکز نفتی پایان داده شود.  

*ادامه اعتصاب وتجمعات کارگران معدن میدوک شهر بابک برای اعتراض به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگر وعدم پاسخگویی مسئولان

اعتصاب وتجمعات کارگران معدن میدوک شهر بابک (شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین) برای اعتراض نسبت به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگر که ازاوایل ماه جاری شروع شده است کماکان ادامه دارد.

روزچهارشنبه ۲۱ مهر،کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای  گفتند: ۲۱روز است که دست از کار کشیده‌ایم و خواهان رسیدگی به خواسته‌های خود هستیم. هیچ یک از مسئولان شرکت حاضر به مذاکره و شنیدن خواسته‌ها نیستند. آن‌ها یکبار به شهر بابک آمدند اما حاضر نشدند تا با نماینده کارگران گفتگو کنند. ترجیح می‌دادیم تا مدیرعامل شرکت مبین در جمع کارگران حاضر شود و خواسته‌ها را بشنود. مسئولان شهر و شورای تامین از رسیدگی به خواسته‌هایمان وعده می‌دهند اما مدیران شرکت مبین هیچ تمایلی به حل مشکلات ما ندارند.

آن‌ها درباره پیگیری موضع از سوی سازمان مس گفتند: بازرس سازمان صنایع مس در کارگاه حاضر شد و تمامی موارد را بررسی و گزارشی مکتوب تهیه کرد. اگرچه این بازرسی بیشتر برای رسیدگی به تجهیزات و ایمنی بود اما به صورت شفاهی اعلام کرد که امکانات رفاهی موجود در کارگاه منسوخ شده است.

بنابه گفته کارگران، دونماینده کارگری از معدن شهر بابک به کارگاه دیگری منقل شده‌اند که هیچ ارتباطی با وضعیت آن‌ها ندارد.

کارگراندرخاتمه گفتند: به نظر می‌رسد که این معدن ولو با داشتن درآمدی هنگفت برای این شرکت پیمانکاری اهمیتی چندانی ندارند. مدیران شرکت تلاش می‌کنند تا از این شرایط و اعتراض کارگران استفاده کنند و آن‌ها را عامل تعطیلی همیشگی کارگاه معرفی کنند.

درهمین رابطه:گسترده تر ومستحکمتربادهمبستگی کارگران:

۱- تجمعات اعتراضی کارگران معدن میدوک شهر بابک نسبت به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگر مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک

روزیکشنبه ۴ مهر، کارگران معدن میدوک شهر بابک دراستان کرمان (شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین) برای اعتراض به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگرتجمعاتی را مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک برپاکردند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگاررسانه ای گفتند:شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین، مسئولیت معدن «میدوک» شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد. اختلاف میان کارفرمای مادر(شرکت ملی صنایع مس ایران) و شرکت پیمانکاری سبب بروز مشکلاتی برای کارگران شده است.

آنها ادامه دادند: پیش از این، کارگران نسبت به وضعیت خود معترض بودند و پیمانکار تصمیم به اخراج آن‌ها داشت اما در نهایت تصمیم بر این شد تا کارگران با همان شرایط به کار خود ادامه دهند و کارفرما هیچ کارگری را اخراج نکند. اگرچه تصمیم بر عدم اخراج کارگران بود اما شرکت پیمانکاری ۷ نفر از کارگران را روز اول مهرماه اخراج می‌کند.

بنابه گفته کارگران،اخراج ۷ کارگر معدن میدوک سبب درگیری میان مدیران  شرکت  پیمانکاری و دیگر کارگران  شد وپس از این درگیری، ۴ کارگر بازداشت  شدند.

کارگران تجمع کننده افزودند:بازداشت‌شدگان در درگیری حضور نداشته‌اند اما به دلیل پیگیری مطالبات از سوی شرکت پیمانکاری متهم به ضرب و جرح شده‌اند. آنها همچنین خواهان آزادی همکاران بازداشت شده خود و رسیدگی به مطالباتشان هستند.

*ادامه اعتراضات کارگران شهرداری آبژدان اندیکا نسبت به عدم پرداخت ۲۰ ماه حقوق و۱۱ ماه حق بیمه

کارگرشهرداری آبژدان:فرمانداری و استانداری رفتیم، بنر زدیم، اعتصاب کردیم، ولی متأسفانه نه گوشی برای شنیدن بوده و نه چشمی برای دیدن.

روزجمعه ۲۳ مهر، کارگران شهرداری آبژدان اندیکا دراستان خوزستان ازادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت ۲۰ ماه حقوق و۱۱ ماه حق بیمه،خبردادند.

یکی ازکارگران شهرداری آبژدان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: این همه مدت تحمل کردیم، وضعیت بهتر که نشد هیچ، بدتر هم شده است. ۲۰ ماه بدون حقوق بودن در این وضعیت اقتصادی فاجعه است. در این شرایط کرونایی، اگر مشکلی برای یکی از نیروها و خانواده‌هایشان پیش بیاید چکار باید کنند؟ یکی از کارگران ما ۱۵۰ هزار تومان نداشته پول نسخه دکتر را بدهد و بچه مریضش را بدون درمان کردن خانه برده است!

اوادامه داد: نیرویی داریم که باید پیوند کبد بخورد ولی بیمه ندارد. نیرویی داریم که ۸ عائله دارد، گریه می‌کرد و می‌گفت که پول کتاب بچه‌ام را مدیر مدرسه داده است.

وی افزود: ما حدود ۵۰ نفر هستیم، هم نیروهای اداری و هم نیروهای خدماتی هستیم که کمتر از پایه حقوق اداره کار به ما می‌دهند، و الان از اسفندماه ۹۷ تا الان حقوق طلب داریم.

این کارگرشهرداری آبژدان گفت: دادستان ورود کرد و گفت فعلاً سر کار بروید تا شهردار جدید بیاید. ما الان دو ماه است که شهردار نداریم ولی این بدهی ما از اسفند ۹۷ تاکنون است. ۲۰ ماه حقوق دریافت نکرده‌ایم و ۱۱ ماه بیمه رد نکرده‌اند.. مسئولان شهرداری هم گفته‌اند اگر در این مدت برای کسی اتفاقی بیفتد ما مسئولیت قبول نمی‌کنیم، ولی اگر کارگران نیایند غیبت رد می‌شود.

وی گفت: نیروهایی که شرکتی نیستند مشکلی ندارند. فرمانداری و استانداری رفتیم، بنر زدیم، اعتصاب کردیم، ولی متأسفانه نه گوشی برای شنیدن بوده و نه چشمی برای دیدن.

*جان باختن یک  کارگر درحادثه ریزش آوار یک کارخانه ریسندگی یزد 

روزجمعه ۲۳ مهر،یک کارگر حین کار دریک کارخانه ریسندگی در حال بازسازی و مرمت یزد براثر ریزش سقف زیرتلی از آوار گرفتار ودردم جان باخت.

درهمین رابطه رئیس سازمان آتش‌نشانی یزد گفت:محل حادثه یک کارخانه ریسندگی در حال بازسازی و مرمت با سقفی به ابعاد تقریبی ۱۵در۱۵ متر بود و در حالی که کارگران در زیر این سقف مشغول کار بودند، به یک‌باره تخریب و چهار کارگر زیر حجم زیادی از خاک و آوار محبوس شدند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی یزد ادامه داد: آتش‌نشانان موفق شدند سه کارگر را زنده از زیر آوار خارج کنند، ولی متاسفانه یکی از کارگران به دلیل شدت ضربه در دم جان خود را از دست داده بود.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate