اخبار و گزارش های کارگری ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰

اخبار و گزارش های کارگری ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰

فراخوان ۲۲ مهر ۱۴۰۰ شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

زمان: روزپنج شنبه ۲۲مهر۰ ۱۴۰ ساعت ۱۰

مکان تجمعات :

– تهران و کرج مقابل سازمان برنامه و بودجه

– استانها ادارات کل آموزش وپرورش

– شهرستانها ادارات آموزش و پرورش

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

اعتصاب همکاران  ‌پروژه‌ای در شرکت ساپک عسلویه

– کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع مقابل اداره کار شوش وراهپیمایی درخیبابان های این شهرستان دومین هفته حق طلبیشان را پشت سرگذاشتند

– ازسرگیری اعتراضات کارکنان حجمی برق منطقه‌ای خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وکاریکسان وحقوق نابرابربا تجمع مقابل ساختمان برق منطقه‌ای خوزستان

– اعتصاب کارگران کارخانه سیمان جوین نسبت به وعده های توخالی کارفرما برای دومین روزمتوالی

– استعفای دسته جمعی کادر آموزش و پرورش تربت حیدریه

– عدم پرداخت ۴ ماه حقوق حدود۳ هزارکارگر حافظ جنگل های شمال وعدم پاسخگویی مسئولان ذیربط

– اخراج ۳ کارگر حق طلب کارخانه سیمان کارون

– عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان آزاد شد

– بیانیه‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تازه‌ترین وضعیت زندانیان سیاسی تیپ ۲ زندان تهران بزرگ 

– سومین روزتجمع اعتراضی اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها یشان برای احداث معدن مس وپلمب درب ورودیش

– تجمع اعتراضی مرغداران چهارمحال و بختیاری نسبت به گرانی نهاده‌های دامی و جوجه و قیمت پایین مرغ  مقابل استانداری

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

اعتصاب همکاران  ‌پروژه‌ای در شرکت ساپک عسلویه

امروز دوشنبه ۱۹ مهرماه ١٤٠٠ همکاران  پروژه‌ای شرکت ساپک در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ ماه های مرداد و شهریور خود دست از کار کشیده و تجمع برپا کردند. همکاران پروژه ای در محیط های کار همچنان پیگیر مطالبات خود هستند و هر کجا که اجحافی صورت میگیرد قبول نمیکنند ودست به اعتراض میزنند. یکی از خواستهای ما کارگران اعتصابی نفت پرداخت بموقع حقوقها و تسویه حساب طلبهای کارگران است.

*کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع مقابل اداره کار شوش وراهپیمایی درخیبابان های این شهرستان دومین هفته حق طلبیشان را پشت سرگذاشتند

روز دوشنبه ۱۹ مهرکارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه همزمان با چهاردهمین روز از دور جدید حق طلبیشان،دست به تجمع مقابل اداره کار شوش زدند ودرخیابان های این شهرستان راهپیمیی کردند.

مطالبات:

۱- تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت-بانک

۲- پرداخت فوری حقوق های معوقه و سایر مطالبات عرفی و قانونی

۳- تسریع در انجام عملیات کشت و اُورهال-تعمیر کارخانه

۴- بازگشت به کار اخراجی ها مطالبه گر

۵- تمدید قرارداد فصلی ها

۶- اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس

۷- مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی(وکیل کارگران هفت تپه)

*ازسرگیری اعتراضات کارکنان حجمی برق منطقه‌ای خوزستان نسبت به عدم تبدیل وضعیت وکاریکسان وحقوق نابرابربا تجمع مقابل ساختمان برق منطقه‌ای خوزستان

روزشنبه ۱۷مهر، کارکنان حجمی برق منطقه‌ای خوزستان با برپایی تجمع مقابل ساختمان برق منطقه‌ای خوزستان اعتراضشان را نسبت به عدم تبدیل وضعیت وکاریکسان وحقوق نابرابرازسرگرفتند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۹ مهر،بهره برداران حجمی برق منطقه‌ای خوزستان روز شنبه در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاهی از قبیل عدم دریافت انگیزه رفاهی و‌ حق مدرک نظیر سایر همکاران حجمی کشور، نداشتن بیمه تکمیلی، عدم بروز رسانی حقوق و پرداخت بر مبنای سال گذشته، بی نظمی در پرداخت حقوق، نبود نیروی رزرو و… در محل ساختمان برق منطقه‌ای خوزستان اقدام به تجمع کردند.

بنابهمین گزارش،در برق خوزستان قبلا نیز تجمعات اعتراضی دیگری رخ داده بود که به نظر میرسد وعده‌های داده شده برای حل مشکلات کارکنان برقی بی نتیجه مانده است وپویش‌های اعتراضی جهت تبدیل وضعیت کارکنان غیررسمی در بخش توزیع و برق منطقه‌ای همچنان ادامه دارد.

*اعتصاب کارگران کارخانه سیمان جوین نسبت به وعده های توخالی کارفرما برای دومین روزمتوالی

اعتراض کارگران سیمان جوین به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

امروز دوشنبه ۱۹ مهرماه کارگران کارخانه سیمان جوین خراسان رضوی برای دومین روز متوالی نسبت به بدعهدی کارفرما اعتراض کردند و دست از کار کشیدند. 

این کارگران که از روز گذشته اعتراض‌شان آغاز شده گفتند: پیش از تجمع اخیر، در دی ماه گذشته (سال ۹۹) نسبت به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض کردیم و خواهان اجرای آن بودیم. اگرچه وعده‌ها از اجرای طرح در فروردین ماه حکایت می‌کرد اما مسکوت ماند و از مزایای آن محروم شدیم. به همین دلیل بار دیگر در اردیبهشت ماه برای اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتراض زدیم و کارفرما نیز برای حل مشکلات وعده داد.

آن‌ها ادامه دادند: پس از پیگیری‌های فراوان سرانجام توانستیم به حق خود یعنی طرح طبقه‌بندی مشاغل دست یابیم. طرح پیشنهادی در تیرماه مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا از آبان ماه اجرا شود. پس از مذاکره با کارفرما تصمیم گرفته شد، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان علی‌الحساب به ازای هر سال به کارگران تا زمان اجرای طرح پرداخت شود اما این مبلغ پرداخت نشده است.

کارگران توضیح دادند: این موضوع تنها مشکل نیست، برخی از کارگران سابقه ۱۰ساله دارند اما کارفرما با آن‌ها قرارداد ۱۸ یا ۲۰ روزه منعقد کرده است. معوقات مزدی، حق اولاد و دریافت دستمزد اضافه‌کار نیز از دیگر خواسته‌هایی است که داریم.

تعداد ۳۰۰ نفر کارگر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

منبع:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*استعفای دسته جمعی کادر آموزش و پرورش تربت حیدریه

۱۴تن از کادر اجرایی اداره آموزش وپرورش شهرستان تربت حیدریه در روزهای نزدیک به پایان مهرماه ۱۴۰۰ از سمت خودکناره گیری کرده وبرای ادامه خدمت، در مدارس و آموزشگاههای این شهرستان مشغول به کار شدند.

علت این کناره گیری، اعتراض به دخالت نماینده ی مجلس این شهرستان  ، در عزل و نصب ها و ورود افراد غیر متخصص در راس کارها بوده است.

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکل‌های فرهنگیان ایران 

*عدم پرداخت ۴ ماه حقوق حدود۳ هزارکارگر حافظ جنگل های شمال وعدم پاسخگویی مسئولان ذیربط

۴ ماه حقوق حدود۳ هزارکارگر حافظ جنگل های شمال پرداخت نشده است ونه  سازمان جنگل ها و نه هیچ نهاد و سازمان مسئول دیگری پاسخگوی بلاتکلیفی معیشتی کارگران وخانواده هایشان نیست.

*اخراج ۳ کارگر حق طلب کارخانه سیمان کارون

سه کارگر کارخانه سیمان کارون در استان خوزستان بعد از چهار تا نه سال کار در این واحد تولیدی، از کار بیکار شدند.

روز دوشنبه ۱۹ مهرکارگران این کارخانه به خبرنگاررسانه ای گفتند: از ابتدای مهر ماه سال جاری سه کارگر پیمانکاری کارخانه سیمان کارون واقع در ۴۲ کیلومتری مسجدسلیمان (شهرستان گلگیر) با اسامی «فرشید آقابیگی»، «سینا خلفیان» و «قاسمی» با دستور کتبی کارفرما اجازه ورود به محل کار خود را ندارند.

آنهاافزودند: تعدیل این سه نفر به پیگیری مطالبات صنفی برای یکی از همکارانی که بر اثر حادثه کار فوت شده، مربوط می‌شود.

آنها در توضیح این ماجرا گفتند: روز ۱۵ خرداد ماه سال جاری یکی از کارگران کارخانه سیمان کارون به نام «حسن اسکندری» ۲۷ ساله که در واحد برق مشغول کارگری بود، حین کار در پست ۱۳۲ اصلی برق کارخانه بر اثر برق گرفتگی دچار حادثه شد و حین اعزام به مرکز درمانی مسجد سلیمان در میانه راه جان خود را از دست داد.

 طبق اظهارات کارگران؛ بعد از این حادثه و ورود مراجع قضایی و بازرسی اداره کار به پرونده علت مرگ این کارگر، این سه همکار واحد برق به درخواست اداره کار شهرستان برای دادن توضیحات به بازرسی اداره کار فراخوانده و توضیحاتی را ارایه دادند.

آنها در ارتباط با علت حادثه گفتند: همکار فوت شده‌ی آنان از کارگران باسابقه واحد الکترونیک است که با اصرار کارفرما به نظافت در محل نصب پست اصلی برق پرداخت که ساعتی قبل یکی دیگر از همکاران در آن مکان دچار برق‌گرفتگی شده و برای درمان به درمانگاه اعزام شده بود.

این کارگران با اعلام اینکه، سه همکارشان علیه حکم اخراج خود در اداره کار مسجد سلیمان شکایتی را طرح کرده‌اند، درباره رسیدگی به شکایت این سه کارگر توضیح دادند: علارغم گذشت ۱۷ روز از مهر ماه، هنوز جلسه کمیته انظباتی برای کارگران اخراجی صادر نشده و کارگران هیچگونه اخطاریه هم دریافت نکرده‌اند.

*عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان آزاد شد

عزیز قاسم زاده فعال صنفی معلمان و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان که در تاریخ ۴ مهرماه بازداشت شده بود ،ظهر امروز با تودیع قرار وثیقه  از زندان رودسر  آزاد شد .

برگرفته ازکانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

*بیانیه‌ی اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون تازه‌ترین وضعیت زندانیان سیاسی تیپ ۲ زندان تهران بزرگ 

بنا بر آخرین گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، زندانیان سیاسی تیپ ۲ زندان تهران بزرگ که روز جمعه با هماهنگی مسئولین زندان مورد حمله‌ی سازمانیافته از سوی زندانیان جرائم خطرناک قرار گرفته بودند به سالنی در همان تیپ ۲ منتقل شده‌اند.

این سالن جدید که اصطلاحاً به آن سوئیت می‌گویند همان بندهای انفرادی سابق تیپ هستند که شامل ۶ اتاق کوچک ۲/۵ در ۳ است و  پنجره‌های بسیار کوچکی دارد و  زندانیان سیاسی  می باید هر چند نفر باید با هم در این اتاق‌های کوچک ساکن شوند.

غیر از ۹ نفر از زندانیان سیاسی که روز جمعه موقتا در حسینیه سالن ۹   ساکن کرده بودند ۷ نفر دیگر از زندانیان سیاسی را نیز همراه با آنها به این سالن منتقل کرده‌اند.

در  دو روز گذشته، ، زندانیان سیاسی در برابر انتقال به این سالن مقاومت کردند و در پی آن مقامات زیادی از رؤسای زندان، بند، تیپ، گارد، سازمان حفاظت زندانهای کشور  با آنان ملاقات و با تهدید به استفاده از گارد زندان برای انتقال به این سالن به  آنها اعلام کردند که این دستوری است که باید اجرا شود.

مقامات زندان، انتقال زندانیان سیاسی به این سالن نامناسب را، اجرای تفکیک جرائم اعلام کرده‌اند.

پس از یورش وحشیانه و خونین روز جمعه به این زندانیان سیاسی، به آنان اعلام شده بود به تیپ ۵ منتقل خواهند شد اما عملا و با تهدید استفاده از نیروی گارد، به اجبار به این سالن منتقل شدند.

این روند، ادامه سیاست سرکوب و آزار زندانیان سیاسی است.

این زندانیان هیچگونه عمل مجرمانه‌ای انجام نداده‌اند که مورد چنین آزاری قرار بگیرند و به سالنی که ساخت آن بر اساس سلول انفرادی بوده است، منتقل شوند.

مسئولین زندان بجای اینکه ضاربین حمله به زندانیان سیاسی را مورد تنبیه و انتقال قرار دهند، مضروبین‌ را به سالنی با شرایط بسیار بد ‌و نامناسب که به تنبیه‌گاه شباهت دارد منتقل نموده‌اند.

این اقدام، بیشتر از پیش سازمانیافته بودن هجوم به زندانیان سیاسی را اثبات می‌نماید.

روشن است که مقامات از صدر تا ذیل چه در زندان تهران بزرگ و چه در سازمان حفاظت زندان‌ها و اداره زندان‌ها همگی در  تهدید به قتل و ضرب و جرح و آزار و اذیت زندانیان سیاسی نقش داشته‌اند.

جای فعالین صنفی و سیاسی زندان نیست. آنان صدای حق‌خواهی، آزادیخواهی و عدالت‌طلبی مردم ایران هستند و بر عکس، باید عاملین و آمرین کل دم و دستگاه سرکوب که در زندان نیز دست از آزار و شکنجه زندانیان سیاسی برنمیدارند به جرم جنایت و سرکوب، در زندان‌ها محبوس شوند.

شاپور احسانی راد، اسماعیل گرامی، اکبر باقری، پویا قبادی، اکبر فراجی، ارشیا وظیفه، شهاب سلطانیان، داود عبدالهی، علیرضا فرشی و ۷ نفر دیگر از زندانیان سیاسی که اجباراً به این سالن منتقل شده‌اند باید فوراً و بی قید و شرط آزاد گردند و عاملین و آمرین حمله و اقدام به قتل و آزار آنها هر کس که باشد باید محاکمه گردد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰

*سومین روزتجمع اعتراضی اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها یشان برای احداث معدن مس وپلمب درب ورودیش

روزدوشنبه ۱۹ مهر برای سومین روز متوالی، اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها یشان برای احداث معدن مس وپلمب درب ورودیش ادامه دادند.

تجمع کنندگان به یک منبع خبری محلی گفتند:با وجود جو شدید امنیتی و مصادره تلفن های همراه بسیاری از شهروندان، اعتراضات شهروندان بلوچ مقابل در معدن مس رمشک همچنان ادامه دارد.

آنها افزودند:تا زمان احقاق حقوق خود عقب نشینی نخواهند کرد.

معترضین درخاتمه گفتند:سپاه پاسداران به بهانه پرداخت سهم از درآمد حاصل از معدن به آنها زمین ها را مصادره کرده اند و پس از پنج سال استخراج از معدن سهمی به آنها پرداخت نشده است.

آخرین خبرها حاکی از احضار برای بیش از ۵۰ نفر از اهالی معترض رمشک برای روزسه شنبه ۲۰ مهر می باشد.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی اهالی رمشک نسبت به مصادره زمین ها یشان برای احداث معدن مس وپلمب درب ورودیش

روزشنبه ۱۷ مهر،جمعی از اهالی رمشک شهرستان قلعه گنج دراستان کرمان برای اعتراض به مصادره زمین ها یشان توسط سپاه پاسداران برای احداث معدن مس دست به تجمع زدند ودرب ورودیش را پلمب کردند.

*تجمع اعتراضی مرغداران چهارمحال و بختیاری نسبت به گرانی نهاده‌های دامی و جوجه و قیمت پایین مرغ  مقابل استانداری

روزدوشنبه ۱۹ مهر،مرغداران چهارمحال و بختیاری برای اعتراض به گرانی نهاده‌های دامی و جوجه و قیمت پایین مرغ  مقابل استانداری درشهرکرد اجتماع کردند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate