اخبار و گزارش های کارگری ۱۳ مهر۱۴۰۰

اخبار و گزارش های کارگری ۱۳ مهر۱۴۰۰

– محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران در آستانه ی روز جهانی معلم مجددا از آموزش و پرورش اخراج شد

– بیانیه انجمن صنفی معلمین کردستان(سقزوزیویه) به مناسبت ۵ اکتبرروزجهانی معلم

– بیانیه کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین به مناسبت روز جهانی معلم:

با بی توجهی به خواسته های صنفی،کرامت معلمان را نشانه گرفته اند

– انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته ی کرمانشاه: روز جهانی معلم خجسته باد

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون

– تجمع اعتراضی کارگران منطقه ویژه پتروشیمی در بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نسبت به عدم تبدیل وضعیت وحقوق نابرابربازای کاریکسان برای دومین روز

– آغازهفته دوم حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش وراهپیمایی درخیابان های این شهرستان

*محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان تهران در آستانه ی روز جهانی معلم مجددا از آموزش و پرورش اخراج شد

هیات تجدید نظر بررسی تخلفات  وزارت آموزش و پرورش با ارسال نامه ای به اداره اموزش و پرورش شهریار ، با اعلام حکم قطعی ،رای به بازخرید اجباری و اخراج این معلم از آموزش و پرورش داد‌‌‌.

لازم به ذکر است که در اردیبهشت ماه سال ۹۹ هیات تخلفات وزارت اموزش و پرورش در شرایطی که این فعال صنفی دوران حبس خود را می گذراند ، حکم بازخرید و اخراج را صادر کرده بود ، که با شکایت به دیوان عدالت اداری و بنا برحکم دیوان ، حکم اخراج و بازخرید به صورت موقت متوقف شده بود.

باحکم جدید هیات تجدید نظر این معلم و فعال صنفی برای بار دوم از اموزش و پرورش اخراج شد و امکان حضور در فضای آموزشی از ایشان سلب شد .

منبع:کانال شورای هماهنگی تشکلهای فرهنگیان ایران

*بیانیه انجمن صنفی معلمین کردستان(سقزوزیویه) به مناسبت ۵ اکتبرروزجهانی معلم

همه گیری کووید ۱۹ که منجر به تعطیلی مدارس در بیشتر کشورهای جهان از جمله کشورمان شد، دست‌اندرکاران امر آموزش و خانواده‌های آنان را با چالشی جدی روبه‌رو ساخت، چالشی که نقش و جایگاه عمده‌ی معلمان در امر آموزش را، بیش از پیش، نمایان ساخت.

در جریان این همه‌گیری در کشورمان، جامعه‌ی معلمین، علی‌رغم عدم وجود زیرساخت‌ها و امکانات لازم جهت آموزش مجازی، تمام امکانات شخصی خود را به کارگرفته و با هزینه و ابتکارات فردی خود، اقدام به برگزاری کلاس‌های مجازی و تهیه‌ی فایل‌های صوتی و تصویری نموده و بسیار فراتر از موظفی خود، درگیر ارتباط دوسویه آموزشی با دانش آموزان خود بوده‌اند.

تلاش پیگیرانه‌ی جامعه‌ی معلمین در بحران کرونا، در حالی صورت گرفت که کم توجهی به وضعیت معیشتی معلمین، بی‌توجهی به اجرای اصول ۱۵ و۳۰ قانون اساسی و برخورد امنیتی با فعالین صنفی معلمین، موجب تداوم پیگیری مطالبات برحق آنان از طریق نامه نگاری، گفتگو با مسئولین ذیربط و در نهایت از طریق تحصن وتجمع‌های قانونی گردید.

متاسفانه همچون سال‌های پیش، به جای توجه به خواست‌های معلمین و انجام اقدامات عملی در این خصوص، تدوام برخورد امنیتی با فعالین صنفی و بی‌توجهی به مطالبات برحق و قانونی آنان، در دستور کار نهادهای امنیتی قرار گرفت که نمونه‌ی بارز آن، بازداشت آقای عزیزقاسم‌زاده، معلم دلسوز، هنرمند متعهد و  سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان است. همچنین شاهد افزایش فشارهای امنیتی از سوی واحدهای حراست ادارات آموزش وپرورش، بر فعالین صنفی می باشیم.

اکنون و در شرایط فعلی گذر از بحران کرونا، روز جهانی معلم با شعار “معلم محور (قلب تپنده)بازسازی آموزشی”، حاوی این پیام عمده به جامعه‌ی جهانی است، که عبور از این شرایط بحرانی و بازسازی روند آموزش، نیازمند حضور پویای جامعه معلمین در این فرایند است، روندی که نیازمند توجه و نگاه ویژه‌ی سیاست‌مداران وسیاست‌گذاران آموزشی، برای تقویت همه جانبه‌ی جامعه‌ی معلمین می‌باشد.

از این منظر و در شرایط فعلی کشور، عدم تخصیص بودجه‌ی لازم برای اجرای لایحه‌ی رتبه‌بندی، علی‌رغم اختصاص بودجه‌های کلان برای برخی دستگاه‌ها ونهادها، که کارایی و نحوه‌ی هزینه‌کرد آن در هاله‌ای از ابهام است، اجرای ناقص فوق‌العاده ویژه و بی‌اثر نمودن لایحه‌ی رتبه‌بندی با تغییرات اعمال شده در لایحه‌ی بارگذاری شده در مجلس، نیل به شعار فوق در کشورمان، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

آغاز سال تحصیلی جدید بدون وزیر شایسته و دلسوز و آشفتگی در برنامه‌های آموزش و پرورش نشان از عدم توجه مسئولین به بخش آموزش است.  انجمن صنفی معلمان کردستان (سقزوزیویه) ضمن تبریک روز جهانی معلم به همه‌ی تلاشگران عرصه‌ی تعلیم و تربیت، اعلام می‌نماید که ،آموزش و پرورش باید در اولویت سیاست گذاری‌های حکومت قرار گیرد. سالهای زیادی را هدر دادیم و چند برابر آن زمان و هزینه لازم است تا خسارت‌هایی که مسئولین با بی‌تدبیریهای خود به بخش آموزش وارد کرده‌اند را جبران کرد.

نادیده گرفتن مواردی مانند تخصیص بودجه کافی، مدارس تخریبی، آموزش رایگان، استخدام نیروهای کارآمد، شنیدن صدای فعالین صنفی جزو سیاست‌های ناکارآمدی است که هر روز بر مشکلات آموزش و پرورش می‌افزاید. حتی سانسور روز جهانی معلم و عدم بازتاب آن در داخل کشور شامل لجبازی‌های کودکانه مسئولین با واقعیت‌های دنیای امروز است.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقزوزیویه ) در راستای نیل به هدف شعار امسال روز جهانی معلم؛

+توجه جدی به معیشت معلمان 

+آزادی بی قید و شرط معلمان زندانی و برداشتن فشار بر فعالین صنفی

+توجه بیش از پیش به آموزش با کیفیت 

  که جزو مطالبات برحق معلمین است، را سرلوحه‌ی فعالیت‌های خود قرار داده و در این راستا دست یاری همه‌ی معلمین آزاداندیش ومطالبه‌گر را می‌فشارد.

انجمن صنفی معلمان کردستان     (سقزوزیویه)

سیزدهم مهرماه یک‌هزار و چهارصد

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین به مناسبت روز جهانی معلم:

با بی توجهی به خواسته های صنفی،کرامت معلمان را نشانه گرفته اند

پنجم اکتبر، روز جهانی معلم امسال با شعار “معلم محور(قلب تپنده)بازسازی آموزشی در حالی همانند سالیان گذشته فرا رسید که طبق روال همیشه سیاستگذاران سعی در فراموشی عامدانه اش دارند، حال آنکه هر سال بر آگاهان این روز افزون تر می شود؛ هرچند اخراج محمد حبیبی، معلمی که تنها هّم و غمش آموزش است هم در این روز  خبرساز شد تا عمق مظلومیت معلم بیش از پیش آشکار شود.

 اما با همه این بی مهری ها که دیگر با جان و روح معلم عجین گشته و با نادیده انگاشتن خواسته های صنفی، بذر ناامیدی و یاس بر دل ها کاشته شده است، کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین به مناسبت پاسداشت این روز به سیاستگذارانی که با بی توجهی  مسایل بحق صنفی را نادیده می انگارند، دوباره  برای ثبت در تاریخ انذار می دهد:

 – بی توجهی به تقویت و سرمایه گذاری در زیرساخت های آموزشی، بنیان توسعه کشور را نشانه می گیرد و عقب ماندگی کشور را در پی دارد که نشانه های آن چند سالی است که آشکار گردیده است.

– پافشاری بر شیوه منسوخ آموزش  و کاربردی نبودن محتوای آموزشی؛ که رهاوردی جز پرورش انسان های مسئولیت ناپذیز و ناآشنا با جامعه نداشته و گریز نخبگان از وطن در پی داشته است.

– امنیتی کردن تجمعات صنفی  معلمان با بگیر و ببندها و احضار به حراست ها با وجود آنکه  طبق اصل ۲۷ قانون اساسی تجمعات از حقوق قانونی جامعه، از جمله معلمان است و امنیت کشور را خدشه دار نمی سازد، معلمان را خشمگین و مایوس کرده است.

– بی توجهی محض به مطالبات صنفی که پایه های معیشتی و کرامت انسانی معلمان را نشانه گرفته است، پیامدی جز  کلاس های سرشار از نا امیدی و بی انگیزگی نداشته است.

 – صدور احکام ناعادلانه زندان و اخراج معلمان از جمله برای آقایان غلامی، فتحی، یزدانی، حبیبی، حسینخانی، قاسمزاده، عبدی، ارکیان و خانم ها همرنگ و  بهشتی که تنها جرمشان حفظ کرامت معلمان  است، به افکار عمومی و مجامع بین المللی این گزاره را مخابره می کند که  مطالبه صنفی برای معلم در ایران جرم است!

کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین با تبریک روز جهانی معلم و پاسداشت یاد معلمانی که در دوران کرونا جان خود را از دست داده اند، بر پیگیری خواسته های بحق، قانونی و صنفی معلمان، تاکید می کند و اعلام می دارد برخوردهای قضایی و امنیتی با کنش گران صنفی خللی در عزم معلمان و خواسته های به حق آنان ایجاد نمی کند؛ بلکه عزم آنان را در مطالبه گری صنفی راسخ تر خواهد کرد. در پایان بازگشت به کار و پایان احکام زندان تمامی معلمان را خواستاریم.

کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین

۱۳مهر ۱۴۰۰

*انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته ی کرمانشاه: روز جهانی معلم خجسته باد

از زمانی که بشر توانست دانسته های خود را به دیگران انتقال دهد آفتاب خوشبختی اش برآمد و روز به روز بر آسایش زندگی اش افزوده شد .

او توانست با دانش خود آثار مخرب بسیاری از بلایای طبیعی همچون سیل ، زلزله ، … را تا حدودی مهار کند و بر بسیاری از بیماری های گوناگون چیره شود و از نابودی نسل خود جلوگیری نماید و این برآورده نمی شد مگر به دست توانای معلمان فداکاری که همچون چراغی نورانی بر تارک بشریت درخشیده اند .

در دنیای پیشرفته ی امروز معلمان از جایگاه ارزشمندی برخوردارند و در جامعه احترام فراوانی دارند و بر عکس در جهان توسعه نیافته معلمان را به چشم مصرفی و اضافی نگاه می کنند و روز به روز از ارزش اجتماعی شان می کاهند.

در ایران که خودش را کشوری در حال توسعه می داند ، انتظار می رود معلم جایگاه والایی داشته باشد و بر اساس آموزه های دینی که ارزش های جامعه را تشکیل می دهد از احترام فراوانی برخوردار باشد . اما شوربختانه در عمل چنین نیست و هر سال فرهنگیان ناچارند برای رسیدن به حداقل های زندگی و اندکی افزایش حقوق به کف خیابان آمده و درد خود را فریاد بزنندوگاهی تاوان سختی بپردازند. 

روز جهانی معلم سال ۱۴۰۰ خورشیدی در شرایطی برگزار می شود که بر اساس قانون‌ اساسی اصل سی ام :

“دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.”

  دانش آموزان زیادی توانایی خرید نوشت ابزار ، تبلت ، گوشی و …. برای شرکت در کلاس را ندارند و توسط والدین شان مجبور به ترک تحصیل می شوند.

هنوز بسیاری از معلمان و دانش آموزان واکسینه نشده و کلاس ها دایر نمی باشند .

 رتبه بندی معلمان شاغل در هاله ای از ابهام فرو رفته و هر کدام از نمایندگان تفسیری از آن دارند!

همسان سازی حقوق بازنشستگان به صورت ناقص و فشل اجرا شده و از دایمی شدن آن خبری نیست و حتی گروهی از نمایندگان به بهانه داشتن بار مالی دنبال می کوشند اندک حقوق اضافه شده ی پایان دولت گذشته را کم کنند !

تعدادی از معلمان به جرم فعالیت های صنفی در زندانند و احکام سنگینی برای شان صادر شده ، تعدادی هم اخراج و بازنشست پیش از موعد شده اند . در آخرین بگیر و ببندها آقای قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان به شکلی غیر قانونی و بر خلاف اصل ۲۷ قانون اساسی بازداشت شد و سرنوشتش معلوم نیست !

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه با بزرگداشت روز جهانی معلم و شادباش این روز به فرهنگیان جهان و ایران  از دولتمردان و نمایندگان مجلس می خواهد هر چه زودتر فکری به حال پیکر رنجور آموزش و پرورش بنمایند تا از نظر علمی شاهد اعتلای کشورمان در سطح جهان و با توجه به پیشینه ی تاریخی حرفی برای گفتن داشته باشیم .

همچنین از قوه ی محترم قضاییه می خواهیم چتر امنیتی را از سر فرهنگیان برداشته تا آزاد اندیشی در جامعه گسترش یابد و همکاران فرهنگی دربند را هر چه زودتر آزاد کرده و احکام سنگین قضایی را لغو کند .

در پایان از همه ی فرهنگیان کشور اعم از شاغل ، بازنشسته ، حق التدریس ، دانشجو معلم … می خواهیم دست از مطالبه گری قانونی برنداشته و تا رسیدن به خواسته های مان از پای ننشینیم. 

انجمن صنفی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کرمانشاه ۱۳ مهر۱۴۰۰ برابر با ۵ اکتبر روز جهانی معلم 

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه کارگران شرکت‌های پیمانکاری معدن مس سونگون در محوطه این مجتمع دست به اعتصاب و تجمع زدند.

کارگران اعتصاب کننده نسبت به سطح پایین دستمزدها و وضعیت نامناسب کاری و معیشتی خود اعتراض دارند و خواهان افزایش دستمزد و حقوق‌ها هستند.

تجمع‌کنندگان که بالغ بر ۵۰۰ نفر می‌باشند از نیروهای شرکت‌های پیمانکاری آجین، ندا، مبین، نوآوران و زحل هستند که سوابق کاری ۱۵ تا ۲۰ سال دارند.

این کارگران با قراردادهای سه ماهه مشغول به کار هستند و با وجود شرایط بسیار سخت کار در‌ معدن از دریافتی‌هایی از ۵ میلیون تا ۷ میلیون تومان برخوردار هستند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۳ مهرماه ۱۴۰۰

*تجمع اعتراضی کارگران منطقه ویژه پتروشیمی در بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نسبت به عدم تبدیل وضعیت وحقوق نابرابربازای کاریکسان برای دومین روز

روز دوشنبه ۱۲ مهر برای دومین روز متوالی، کارگران پیمانی (ارکان ثالث)منطقه ویژه پتروشیمی بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت حقوق نابرابربازای کاریکسان دست به تجمع زدند وخواهان حذف شرکت های پیمانکاری، عقد قراردادمستقیم وپایان دادن به تبعیض درپرداخت حقوق شدند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران منطقه ویژه پتروشیمی در بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس نسبت به عدم تبدیل وضعیت

روز یکشنبه ۱۱ مهر، کارگران منطقه ویژه پتروشیمی در بندر امام و شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس برای اعتراض به عدم تبدیل وضعیت وپرداخت حقوق نابرابربا کاریکسان دست به تجمع زدند وخواهان عقد قراردادمستقیم وپایان دادن به تبعیض درپرداخت حقوق شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،در تجمع امروز حدود سیصد کارگر شرکت داشتند.

*آغازهفته دوم حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش وراهپیمایی درخیابان های این شهرستان

روز سه شنبه ۱۳ مهر،کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش وراهپیمایی درخیابان های این شهرستان دراستان خوزستان دومین هفته از دور جدید حق طلبیشان را آغاز کردند.

 

مطالبات کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه:

۱- تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت-بانک

۲- پرداخت فوری حقوق های معوقه و سایر مطالبات عرفی و قانونی

۳- تسریع در انجام عملیات کشت و اُورهال-تعمیر کارخانه

۴- بازگشت به کار اخراجی ها مطالبه گر

۵- تمدید قرارداد فصلی ها

۶- اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس

۷- مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی(وکیل کارگران هفت تپه)

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate