۱۳ مهر روز جهانی معلم: تحصیل رایگان، آزادی معلمان و زندانیان سیاسی توقف امنیتی کردن اعتراضات

۱۳ مهر روز جهانی معلم: تحصیل رایگان، آزادی معلمان و زندانیان سیاسی توقف امنیتی کردن اعتراضات

” معلمان قلب تپنده بازیابی آموزشی ” شعار امسال روز جهانی معلم است. در ایران معلمان این شعار را  با پرچم خواست تحصیل رایگان برای همه کودکان برافراشتند. بدنبال تجمعات گسترده و سراسری خود در دو هفته اخیر، با بیانیه های اعتراضی و برافراشتن خواسته عمومی تحصیل رایگان برای همه و با تاکید بر آزادی همه همکاران زندانی خود  امروز روز جهانی معلم را شادباش گفتند.  به این مناسبت  شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان و همینطور تشکلهای معلمان از جمله انجمن صنفی معلمان کردستان (سقزوزیویه )، کانون معلمان همدان، كانون فرهنگيان استان اصفهان ،  به مناسبت امروز ۱۳ مهر روز جهانی معلم بیانیه هایی داده اند. تاکید بر خواستهای معیشتی، آزادی معلمان زندانی و از جمله عزیز قاسم زاده که در چهارم مهرماه بازداشت شد و آموزش رایگان برای همه کودکان آنهم در شرایط بحران کرونایی و برخورداری همه معلمان و کودکان از اینترنت و تلفن هوشمند رایگان سه محور اصلی این بیانیه ها است. از جمله در بخشی از بیانیه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان چنین آمده است:

” همانطور که در شعار امسال تاکید شده‌؛ با توجه به پاندومی کرونا و از دست رفتن شیوه آموزش حضوری و فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از آن ، این معلمان هستند که بار اصلی آموزش را به دوش می‌کشند و آنها هستند که قادرند آموزش را از شرایط بحرانی و بی‌ثباتی خارج نمایند…

در دوران کووید ۱۹ ، معلمان ایران مجبور هستند علاوه بر تبعات عمومی بیماری با معضلات و ناکامی های نظام آموزشی در تامین زیرساخت‌های ضروری آموزش مجازی دست و پنجه نرم کنند، از همین رو مطالبه گوشی و تبلت و اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان به یک مطالبه جدی تبدیل شده‌است و تشکل‌های صنفی آن را از دولت مطالبه می‌کنند. از سوی دیگر تشکل‌های صنفی از روز اول در برابر تصمیمات غیرعلمی و غیرتخصصی مسئولان ارشد نظام و حاکمیت ایستادگی کردند و تا به امروز واکسن رایگان و استاندارد را در کنار سایر مطالبات صنفی خود مطرح نموده و بر آن پافشاری می‌کنند.”. در ادامه این بیانیه شورای هماهنگی با اشاره به ضد و نقیض گویی های حکومت برای بازگشایی مدارس نسبت به عواقب چنین تصمیمات غیر مسئولانه ای  هشدار جدی داده و مینویسد:” در حالی که دولت در امر واکسیناسیون ناکام بوده برخی مسئولان بی‌آنکه به عواقب بازگشایی مدارس بیاندیشند اظهار نظرهای متناقض می‌کنند تا جایی که در برخی مناطق و مدارس ، مدیران از والدین می‌خواهند فرزندان خود را با سپردن رضایت‌نامه به مدرسه بفرستند. با توجه به اینکه در اکثر مناطق جمعیت دانش‌آموزان در یک کلاس بالای ۳۵ نفر است و رعایت فاصله‌گذاری امکان‌پذیر نیست‌ بازگشایی مدارس به مسلخ بردن کودکان است. ما نسبت به عواقب این تصمیمات غلط به مسئولان هشدار می‌دهیم.”.

علاوه بر معلمان بیانیه هایی نیز از سوی گروههایی از بازنشستگان و تشکلهای کارگری به این مناسبت انتشار یافته است. از جمله شورای بازنشستگان ایران و  اتحاد بازنشستگان به مناسبت روز معلم بیانیه داده اند.  در بیانیه شورای بازنشستگان ایران ضمن تاکید بر مکان جنبش معلمان بعنوان یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین جنیش های مطالباتی در صحنه اجتماعی ایران و منافع مشترک آنان با سایر بخشهای مزدبگیر بر مطالبات فوری معلمان در این شرایط تاکید کرده است. مطالبات برشمرده در این بیانیه از جمله عبارتند از:”..افزایش مزد بر اساس  هزینه های واقعی سبد معیشت ،  جدا کردن  تمامی فرآیند آموزش و تحقیقات از چرخه سود و سیاست خصوصی سازی، برخورداری کارکنان سیستم آموزشی از بهداشت و درمان کارآمد و رایگان،  اولویت دادن سلامت دانش آموزان و معلمان در شرایط بحران کرونا و تخصیص بودجه حداکثری برای تهیه ملزومات این شرایط، تامین زیرساخت و نیازهای آموزشی مدرن و  رایگان در تمام مقاطع تحصیلی مطابق با استاندارهای امروزی فارغ از تبعیضات جنسیتی، نژادی، قومیتی و…،    داشتن تشکل های مستقل بر مبنای اعمال اراده جمعی معلمان شاغل و بازنشسته و  کنترل و نظارت نمایندگان واقعی بر اموالِ شاغل و بازنشسته از جمله  صندوق ذخیره فرهنگیان و صندوق بازنشستگان، “

 در بیانیه اتحاد بازنشستگان نیز بر مطالبات زیر تاکید شده است:” حق ایجاد تشکل‌های مستقل بی‌قید و شرط، ارتقاء وضع معیشتی معلمان با توجه به تورم روز افزون، اجرای طرح رتبه‌بندی بدون هیچ پیش شرطی، به شکل کامل، اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری برای بازنشستگان، آموزش رایگان و مکفی در سراسر نقاط ایران، صیانت و حمایت از دانش آموزانی که به هرشکل از نظر اقتصادی ناتوان هستند،  ساخت و ساز مدارس طبق معیارهای جهانی آموزش و نیز ایمن سازی آنان، حذف دیدگاه امنیتی بر معلمان و نمایندگان آنان‌ و  آزادی معلمان دربند بی‌قید و شرط”.

یک تاکید مهم همه معلمان به مناسبت روز جهانی معلم آزادی معلمان زندانی و سرزدن به خانواده های آنها و ارج گذاشتن به مبارزات این معلمان در این روز است. اسامی معلمان زندانی عبارتند از:” حجت اله رافعی، حسن حسین‌خانی، هاشم خواستار، محمدرضا رمضان‌زاده، محمد حسین سپهری، اسماعیل عبدی، معصومه عسکری، غلامرضا غلامی، ناهید فتحعلیان، مهدی فتحی، ‎عزیز‌ قاسم‌زاده، زینب همرنگ، یعقوب یزدانی، محمد ارکیان و نصرت بهشتی. یک تاکید دیگر معلمان پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات با خواست بسته شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای معلمان، کارگران و همه زندانیان سیاسی است. محمد حبیبی یکی از معلمان مطالبه گر و معترض است که بعد از سالها زندان اکنون در استانه روز جهانی معلم مجددا حکم اخراج او از آموزش و پرورش داده شد. معلمان به این حکم اعتراض دارند.

بدین ترتیب معلمان روز جهانی امسال را با بیانیه هایشان با برافراشتن پرچم تحصیل رایگان برای همه و با کوبیدن بر آزادی معلمان زندانی و تمامی زندانیان سیاسی گرامی داشتند. گفتنی است که کانون صنفی معلمان تهران برنامه ای به مناسبت روز جهانی معلمان در اطاق خود در کلاب هاوس برگزار میکند که تعدادی از فعالین معلم و کارگری از سخنرانان آن هستند. نگاهی کوتاه به تاریخچه این کانون، تاریخچه روز معلم، و مباحثی حول مطالبات معیشتی و مبارزاتی معلمان موضوعات بحث این کلاب هاوس خواهد بود.

یک کانون داغ اعتراضات در جامعه اعتراضات معلمان است. از خواستها و اعتراضات آنها باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد. حزب کمونیست کارگری ضمن شادباش روز جهانی معلم بر آزادی فوری تمامی معلمان زندانی و  خواستهای معلمان بویژه بر بسته شدن پرونده های امنیتی علیه معلمان از جمله پرونده محمد حبیبی و بازگشت او به کار تاکید دارد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ مهر۱۴۰۰ ، ۵ اکتبر ۲۰۲۱

 ۱۳ مهر: تجمع و راهپیمایی کارگران نیشکر هفت تپه در سطح شهر

مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر

روز سه شنبه سیزدهم مهرماه جمعیت بزرگی از کارگران نیشکر هفت تپه برای  هشتمین روز مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و سپس در سطح شهر دست به راهپیمایی زدند. در این تجمع یکی از کارگران با فریاد اعتراض علیه توحش سرمایه داری و اینکه کارگر، معلم، بازنشسته، پرستار امروز خودآگاهی طبقاتی دارند سخن گفت و شعار مرگ بر ستمگر درود بر کارگر سر داد و جمعیت یک پارچه با فریاد این شعار او را همراهی کردند.

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه انعکاس وسیعی در شهر شوش دارد و نه تنها این بلکه به خبری مهم در جنبش کارگری تبدیل شده است. گِل گرفتن در شورای اسلامی، بیرون انداختن مدیران فاسد و اعلام اینکه هفت تپه امروز شورای ۵ هزار نفری دارد و اتکای آن به تصمیمات مجمع عمومی است و مجمع نمایندگان منتخب مجمع عمومی آنهاست اتفاقات مهمی است که در دور جدید اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه برجسته تر شده و اهمیت خود را نشان میدهد. تعیین تکلیف مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت به دولت- بانک و اداره آن تحت نظارت شورایی مطالبه اول این کارگران است. این کارگران همچنین سه ماه مزد طلب دارند و پرداخت فوری دستمزدهای معوقه و سایر مطالبات عرفی ، بازگشت به کار کارگران اخراجی مطالبه گر، تسریع در انجام عملیات کشت و اُورهال-تعمیر کارخانه، تمدید قرارداد فصلی ها، اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس و مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی (وکیل کارگران هفت تپه) دیگر مطالبات فوری آنهاست. از خواست ها و مطالبات این کارگران باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۳ مهر ۱۴۰۰ ، ۵ اکتبر  ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate