اخباروگزارش های کارگری ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰

– یورش نیروی انتظامی با ماشین آبپاش به تجمع حق طلبانه کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان در سه راهی دشتخاک زرند

مصدومیت چند نفرمنجمله یک زن ویک کودک از خانواده های کارگران وانتقالشان به بیمارستان

ادامه اعتصاب وکنش های این کارگران برای احقاق حقوق برحقشان ازجمله مراجعه نمایندگانشان به استانداری کرمان

– دورجدید حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری شوش وراهپیمایی یک هفته را پشت سرگذاشت

– ادامه اعتراضات کارکنان بازنشسته وشاغل هما نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و انتقال صندوق بازنشستگی مقابل سازمان برنامه وبودجه و وزارت راه وشهرسازی

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

پایان موقت اعتصاب کارگران واحدترابری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان با دادن مهلتی دو ماهه

– ادامه کنش های کارگران حق طلب مخابرات خوزستان برای بازگشت بکار

– شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

معلمان قلب تپنده‌ی بازیابی آموزشی

۵ اکتبرمصادف با۱۳مهر روز جهانی معلم گرامی‌ باد. 

– شادباش کانون معلمان همدان بمناسبت ۵ اکتبر / ۱۳ مهر روز جهانی معلم

– کانون صنفی فرهنگیان گیلان:تازه ترین خبر از عزیز قاسم زاده 

– دیدار فعالان صنفی به نمایندگی از طرف  کانون صنفی معلمان تهران با خانواده عزیزقاسم ‌زاده  معلم زندانی  

– ادامه اعتراضات رانندگان خودروهای گاز LPG سوزنسبت به کمبود این نوع سوخت با تجمع مقابل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درتهران

– تجمع اعتراضی فارغ التحصیلان داروسازی نسبت به انحصارِ مجوزداران مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

– جان باختن یک کارگر شرکت پارس خودرو پس از ۳روز دست وپنجه نرم کردن دربیمارستان پس از سقوط ازارتفاع

*یورش نیروی انتظامی با ماشین آبپاش به تجمع حق طلبانه کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان در سه راهی دشتخاک زرند

مصدومیت چند نفرمنجمله یک زن ویک کودک از خانواده های کارگران وانتقالشان به بیمارستان

ادامه اعتصاب وکنش های این کارگران برای احقاق حقوق برحقشان ازجمله مراجعه نمایندگانشان به استانداری کرمان

روز دوشنبه ۱۲ مهر همزمان با هفتمین روز اعتصاب وتجمع کارگران معادن زغال سنگ بخش خصوصی کرمان در سه راهی دشتخاک زرند برای اعتراض به  تبعیض در پرداخت حقوق وعدم همسان سازیش،نیروهای انتطامی با آبپاش به تجمع خانوادگیشان یورش آورد وتجمع کنندگان را پراکنده کرد.بدنبال این اقدام سرکوبگرانه وضد کارگری چند نفرازحاضرین در تجمع منجمله یک زن ویک کودک از خانواده های کارگران مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

با وجود این برخورد، تجمع و تحصن کارگران ادامه دارد و نمایندگان کارگران برای پیگیری مطالبات به استانداری کرمان مراجعه کرده‌اند.

بنابه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۲ مهر،ده‌ها تن از کارگران شش معدن فعال بخش خصوصی در زرند کرمان از یک هفته پیش در اعتراض به دستمزد و مزایای پایین و اعمال تبعیض میان کارگران معادن بخش خصوصی و نیمه دولتی تجمع صنفی برگزار کرده‌اند. پابدانای جنوبی، چشمه پودنه، گله‌توت، سراپرده، معدنجو و باب شگون از جمله این معادن هستند که تعداد کل کارگران آن‌ها بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. کارگران این معادن که اغلب دارای قرارداد‌های موقت یک ماهه یا سه ماهه (۸۹ روزه) هستند؛ خواستار همسان‌سازی حقوق و مزایا در ازای کار مشابه با کارگران معادن نیمه دولتی، پرداخت به موقع حق بیمه و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های خود هستند.

کارگران می‌گویند از اواسط هفته گذشته اعتراضات صنفی خود را با برگزاری تجمعاتی آغاز کرده‌اند، اما وقتی پاسخ روشنی در خصوص پیگیری وضعیت خود از مسئولان دریافت نکردند، در سه‌راهی دشتخاک تجمعات خود را ادامه دادند، تا شاید به مطالبات آن‌ها رسیدگی شود. با وجود مسالمت آمیز بودن اعتراضات و شعار‌های سرداده شده توسط کارگران و حضور زنان و کودکان در کنار معترضان؛ صبح امروز ماموران یگان ویژه با استفاده از ماشین آب پاش تلاش کرده‌اند، معترضان را متفرق کنند. کارگران می‌گویند در جریان این برخورد، یک زن و یک کودک دچار مصدومیت شدند و به بیمارستان انتقال پیدا کرده‌اند.

یکی از کارگران می‌گویند: امروز تعداد بیشتری از کارگران به محل تجمع آمده بودند، اما نه شعار خارج از چارچوبی داده شد و نه اغتشاشی صورت گرفت. مثل روز‌های گذشته همراه با خانواده‌هایمان ایستاده بودیم تا مسئولین به وضعیتمان رسیدگی کنند و صدایمان را بشنوند. اما به یکباره با تجمع‌کنندگان برخورد شد. نمی‌دانیم کجای خواسته ما نابجاست که اینطور با ما برخورد می‌کنند.

با وجود این برخورد، تجمع و تحصن کارگران ادامه دارد و نمایندگان کارگران برای پیگیری مطالبات به استانداری کرمان مراجعه کرده‌اند.

کارگران می‌گویند، سالهاست در شرایط سخت معدن کار کرده‌اند، اما معادن بخش خصوصی با وجود سود بیشترِ ناشی از تولید چندبرابری؛ حقوق کمتری نسبت به سایر معادن (از جمله معادن مجاور که نیمه دولتی هستند) به کارگران پرداخت می‌کنند. سالهاست تداوم این وضعیت برای کارگران با وجود کار در شرایط ناایمن و عدم پرداخت به موقع بیمه به عنوان پشتوانه‌ای برای آینده خود و خانواده‌هایشان، دشوار شده است. کارگران می‌گویند در چنین شرایطی و در پی بی‌توجهی مقام‌های مسئول به وضعیت معادن بخش خصوصی، «چاره‌ای جز اعتراض ندارند.»

این در حالیست که در سال‌های گذشته، امنیتی کردن جریان مطالبه‌گری (همچون موارد مشابه)، به تاکتیکی از سوی کارفرمایان و مقامات شهری برای کنترل فضا‌های کار در معادن تبدیل شده است.

*دورجدید حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با تجمع مقابل فرمانداری شوش وراهپیمایی یک هفته را پشت سرگذاشت

روز دوشنبه ۱۲ مهر کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه همزمان با هفتمین روز ازدور جدید حق طلبیشان به تجمعشان مقابل فرمانداری شوش وراهپیمایی در خیبانه های این شهرستان دراستان خوزستان ادامه دادند. 

مطالبات:

۱- تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت

۲- پرداخت فوری حقوق های معوقه

۳- تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه

۴- بازگشت به کار اخراجی ها

۵- تمدید قرارداد فصلی ها

۶- اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس

۷- مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی

*ادامه اعتراضات کارکنان بازنشسته وشاغل هما نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و انتقال صندوق بازنشستگی مقابل سازمان برنامه وبودجه و وزارت راه وشهرسازی

روزدوشنبه ۱۲ مهر، کارکنان بازنشسته  وشاغل هما(شرکت هواپیمایی ایران ایر) درادامه اعتراضات دامنه دارشان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق و انتقال صندوق بازنشستگی دست به تجمع مقابل سازمان برنامه وبودجه و وزارت راه وشهرسازی زدند.

در حالی که امروز ۱۲ روز از مهر ماه می‌گذرد، هنوز حقوق شهریور ماه بازنشستگان هما پرداخت نشده‌ است و تاریخ مشخص و دقیقی هم از پرداخت حقوق اعلام نکرده‌اند. از سوی دیگر نیروهای شرکتی هما می‌گویند این شرکت هیچ تعهدی نسبت به این گروه از کارکنان قائل نیست و قرارداد آنها با یک شرکت پیمانکاری جدا از مجموعه منعقد شده و امنیت شغلی ندارند.

امروز مهم‌ترین مشکل هما، صندوق بازنشستگی هما است، مسئولان چه مدیران هما چه وزارت راه و شهرسازی بر این باور هستند که با واگذاری و انتقال صندوق، بخشی از مشکلات این شرکت رفع و پس از آن می‌توان با اصلاح ساختار وضعیت هما را بهبود بخشید اما در طرف مقابل بازنشستگان به این تصمیم معترض هستند و نمی‌خواهند که صندوق از هما جدا شود.

یکی از بازنشستگان هما که در تجمعات امروز هم حضور داشته درباره وضعیت نا به سامان این شرکت به خبرنگار رسانه ای گفت: هر ماه با تاخیر بیشتری بابت پرداخت حقوق مواجه می‌شویم و تا به امروز حقوق شهریور ماه را دریافت نکردیم و نمی‌دانیم چه زمانی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به توییت وزیر اقتصاد درباره پرداخت حقوق بازنشستگان اظهار داشت: این جای خوشحالی دارد که وزیر اقتصاد اعلام کرده این ماه بدون استقراض حقوق تمام کارکنان و بازنشستگان را پرداخت کرده اما گویا اقای خاندوزی بازنشستگان هما را از قلم انداخته است.

این بازنشسته بخش مهندسی و تعمیرات  با تاکید بر اینکه هما حقوق کارکنان خود را به گروگان گرفته است،اضافه کرد: گویا تصمیم گرفته‌اند صندوق بازنشستگی را از بدنه هما خارج کنند و آن را به صندوق بازنشستگی کشوری و تامین اجتماعی بسپارند در حالی که ما با این موضوع  مخالف هستیم و بارها نسبت به آن اعتراض کرده‌ایم.

وی ادامه داد: پرداختی‌های ما به صندوق هما حداقل ۱.۵ برابر بیشتر بوده و با واگذاری صندوق این موضوع دیده نمی‌شود و در حق ما احجاف خواهد شد. سال‌ها برای هما زحمت کشیده‌ایم و حالا در زمان بازنشستگی نباید این رفتار با ما انجام شود. از سوی دیگر هما با منابع صندوق، دارایی‌هایی را خریداری کرده و بازنشستگان باید از آن سهم داشته باشند. حال اگر این صندوق به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شود، نه تنها این مزایای بازنشستگان از دست می‌رود بلکه مشکل دیگر بر دوش صندوق بازنشستگی که خود با معضلات متعددی مواجه است، اضافه خواهد شد.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

پایان موقت اعتصاب کارگران واحدترابری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان با دادن مهلتی دو ماهه

ظهر روز ١١ مهرماه در دومین روز تجمعات اعتراضات کارگران واحد ترابری مناطق عملیاتی پارسیان، آغاز و دلان مسئولین شرکت بهره برداری نفت و گاز جنوبی جلسه ای برگزار شد. در این جلسه مقرر شد که تا دو ماه آینده به مطالبات کارگران این سه منطقه گازی رسیدگی شود. همچنین در این جلسه مقرر شد که کارفرما همه کارگران واحد ترابری این سه منطقه را به سامانه ساپنا متصل کند و نیر طرح خویش فرمایی  حذف شود. بر اساس این طرح همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم. بنا بر این طرح قرارداد حدود ٤٠٠ کارگر واحد ترابری که ١٥ تا ١٨ سال مسئولیت جابجایی نیروی کار را شرکت اصلی بر روی حدود ٢٥٠ حلقه چاه برعهده داشته اند ، حجمی میشود و کارگران به آن اعتراض دارند. بدین ترتیب کارگران واحد ترابری مناطق سه گانه پارسیان، اغاز و دلال با دادن فرصتی دو ماه موقتا به اعتصاب خود خاتمه دادند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی نسبت به خارج شدن از شمول طرح طبقه بندی مشاغل وبیمه تکمیلی و وعده های توخالی مسئولان برای دومین روز متوالی

روز یکشنبه ۱۱ مهر برای دومین روزمتوالی، کارگران ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به خارج شدن از شمول طرح طبقه بندی مشاغل وبیمه تکمیلی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل ساختمان اداری مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان زدند.

تجمع کنندگان که از مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان درحاشیه جنوبی استان فارس هستند، در دومین روزدورجدید اعتراضشان بر اتصال مجدد خود به سامانه ساپنا که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت است و لغو طرح خویش‌فرمایی که با اجرای آن قرارداد همه این کارگران را به حجمی تغییر می‌کند، تاکید کردند.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: از روز گذشته که اعتراض کارگران برای چندمین بار در سال جاری در محدوده ساختمان اداری محل کارمان شکل گرفته، شاهد هیچ اقدامی از سوی مسئولان نبوده‌ایم.

او در تشریح مشکلات خود و همکارانش گفت: حدود ۴۰۰ نفر از رانندگان ماشین‌های بخش ترابری شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در مناطق عملیاتی پارسیان، آغار و دلان هستیم که کارمان طی ۱۰تا ۱۸ سال گذشته به صورت مستمر جابجایی نیروی کار روی حدود ۲۵۰ حلقه چاه بوده است. اما از روز ۲۹ اسفند ۹۹ شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با خارج کردن اسامی کارگران از سامانه ساپنا (که سامانه اطلاعات پیمانکاران نیروی انسانی در کل صنعت نفت است) قصد اجرای طرح خویش فرمایی را دارد که براساس آن قرارداد همه این کارگران را به حجمی تغییر می‌کند.

او در ارتباط با مشکلات و محدودیت‌ها سخن گفت که در نتیجه خروج آن‌ها از سامانه ساپنا؛ آن‌ها از بسیاری از مزایای شغلی همانند طرح طبقه‌بندی مشاغل و سایر مزایای قانونی و عرفی که همه پرسنل رسمی، قراردادی و سایر نیروهای پیمانکاری دریافت می‌کنند، محروم شده‌اند.

به گفته وی؛ در تجمع اعتراضی که ماه‌ها پیش انجام دادیم معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت در زمینه بازگشت کارگران به سامانه ساپنا و لغو طرح خویش فرمایی، نامه‌نگاری کرده و وعده داده‌اند اما مشخص نیست چگونه و چه زمانی قرار است به این نامه‌ها و وعده‌ها عمل کنند.

وی با تاکید بر حق قانونی کارگران واحد ترابری گفت: برای دومین روز دست به اعتراض زده‌ایم و از مقامات می‌خواهیم هرچه زودتر وضعیت کارگران واحد ترابری را روشن کنند. داشتن رفاه و امنیت شغلی، حق قانونی ما است و مسئولان مناطق عملیاتی زاگرس جنوبی باید به دستور مسئولان بالادستی شرکت ملی نفت تمکین کند.

*ادامه کنش های کارگران حق طلب مخابرات خوزستان برای بازگشت بکار

روز دوشنبه ۱۲ مهر، کارگران شرکتی مخابرات خوزستان که بدلیل حق طلبی ممنوع الورود به محل کارشان شده اند از ادامه کنش هایشان برای بازگشت بکارخبردادند.

قابل یادآوری است که کارفرما با استناد به اینکه این کارگران قرارداد را امضا نکرده‌اند، از اول مهر از ورود آن‌ها به شرکت جلوگیری کرده و علی رغم جلسات متعددی که در استانداری و فرمانداری برای بازگشت به کار این کارکنان برگزار شده، آن‌ها هنوز اجازه‌ی ورود به شرکت را ندارند.

کارگران شرکتی مخابرات با استناد به تبصره دو ماده ۷ قانون کار در حال حاضر شکایتی تنظیم کرده و منتظر برگزاری جلسه‌ی هیئت تشخیص هستند. آنها می‌گویند به استناد این قانون قراداد ما باید دائمی باشد.

 کارکنان شرکتی مخابرات خوزستان که از ابتدای مهرماه به آن‌ها اجازه‌ی ورود به اداره داده نشده است،به خبرنگارسانه ای گفتند: حدود ۴ سال است که کارفرما با ما قرادادهای سه ماهه می‌بندد و با این کار می‌خواهد زبانِ اعتراض ما را ببندد. 

آن‌ها افزودند: حدود ۸۰ کارگر شرکتی هستیم که در اعتراض به نوع قرادادهایمان و اینکه طبق قانون در کارهای مستمر قراردادهای دائم باید تنظیم شود، دو ماه قرارداد کار را امضا نکردیم و بدون قرارداد به کار خود ادامه دادیم. 

طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار «در کارهایی که طبع آن‌ها جنبه مستمر دارد. در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود»؛ کارگران شرکتی مخابرات نیز با استناد به این بند در حال حاضر شکایتی تنظیم کرده و منتظر برگزاری جلسه‌ی هیئت تشخیص هستند. 

*شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران:

معلمان قلب تپنده‌ی بازیابی آموزشی

۵ اکتبرمصادف با۱۳مهر روز جهانی معلم گرامی‌ باد. 

ازسال۱۹۹۴که ۵ اکتبربه عنوان روز جهانی معلم انتخاب شده‌است،هرساله بزرگداشت این روزباشعارمعین و واحدی درسراسردنیابرنامه‌هایی اجرا می‌گردد.شعارامسال نیزباتوجه به همه‌گیری کووید۱۹ومجازی شدن آموزش«معلمان قلب تپنده بازیابی آموزشی » نام گذاری شده‌است و برنامه‌های متنوعی ازسوی سازمان جهانی کار،یونیسف وآموزش بین الملل برگزارمی‌گردد.اگرچه دولت ایران هرگزبه این مناسبت مهم توجهی نکرده‌است اما همواره کانون‌های صنفی وانجمن‌های صنفی عضو شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در این روز برنامه‌هایی برگزار نموده و آن را گرامی‌ داشته‌اند. 

امسال نیز بنا به سنت همیشگی، شورای هماهنگی این روز را به تمام معلمان جهان از جمله فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشورمان تبریک و شادباش می‌گوید. 

همانطور که در شعار امسال تاکید شده‌؛ با توجه به پاندومی کرونا و از دست رفتن شیوه آموزش حضوری و فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از آن ، این معلمان هستند که بار اصلی آموزش را به دوش می‌کشند و آنها هستند که قادرند آموزش را از شرایط بحرانی و بی‌ثباتی خارج نمایند. امیدواریم با کاهش و کنترل این بیماری امر آموزش به مسیر طبیعی خود باز گردد. 

در دوران کووید ۱۹ ، معلمان ایران مجبور هستند علاوه بر تبعات عمومی بیماری با معضلات و ناکامی های نظام آموزشی در تامین زیرساخت‌های ضروری آموزش مجازی دست و پنجه نرم کنند، از همین رو مطالبه گوشی و تبلت و اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان و معلمان به یک مطالبه جدی تبدیل شده‌است و تشکل‌های صنفی آن را از دولت مطالبه می‌کنند. از سوی دیگر تشکل‌های صنفی از روز اول در برابر تصمیمات غیرعلمی و غیرتخصصی مسئولان ارشد نظام و حاکمیت ایستادگی کردند و تا به امروز واکسن رایگان و استاندارد را در کنار سایر مطالبات صنفی خود مطرح نموده و بر آن پافشاری می‌کنند.

در حالی که دولت در امر واکسیناسیون ناکام بوده برخی مسئولان بی‌آنکه به عواقب بازگشایی مدارس بیاندیشند اظهار نظرهای متناقض می‌کنند تا جایی که در برخی مناطق و مدارس ، مدیران از والدین می‌خواهند فرزندان خود را با سپردن رضایت‌نامه به مدرسه بفرستند. با توجه به اینکه در اکثر مناطق جمعیت دانش‌آموزان در یک کلاس بالای ۳۵ نفر است و رعایت فاصله‌گذاری امکان‌پذیر نیست‌ بازگشایی مدارس به مسلخ بردن کودکان است. ما نسبت به عواقب این تصمیمات غلط به مسئولان هشدار می‌دهیم.

درحالی معلمان و فعالان صنفی و تشکل‌های عضو شورای هماهنگی در چندجبهه درگیرمطالبه‌گری هستندکه مطالبه‌گری آنان مدام سرکوب می‌گردد و حقوق چندبرابرزیرخط فقربه فرهنگیان تحمیل می‌گرددبه همین خاطرمعلمان وتشکل‌های صنفی پس ازنامه‌نگاری ودیداربامسئولان برای تحقق دو خواسته اصلی معیشتی یعنی : 

رتبه‌بندی‌شاغلان هشتاددرصد حقوق‌هیات‌علمی  (https://t.me/kashowra)و همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان مبتنی‌ بر قانون مدیریت خدمات کشوری ،عدالت آموزشی برای دانش‌آموزان وآزادی معلمان دربند (https://t.me/kashowra) پابه میدان عمل گذاشته واعتراضات میدانی باشکوهی رارقم زدند.اعتراض هایی که هنوزدر جریان است.اماشوربختانه تاکنون پاسخ دولت ومجلس بی‌توجهی به مطالبات معلمان وارائه‌ی لایحه پرازاشکال و ناقص است که تامین کننده منافع معلمان نیست.مادرنامه‌ای جداگانه این ایرادات وپیشنهادات خودرابه مسئولان منتقل کرده وبرای تنویرافکارعمومی واطلاع فرهنگیان منتشرنموده‌ایم. 

ازسوی دیگر پاسخ نهادهای امنیتی و قوه قضاییه برخوردچکشی بافعالان صنفی بوده‌است. طی ماههای گذشته تعدادی ازمعلمان وفعالان صنفی به حراست ونهادهای امنیتی احضارشده‌ ، برای برخی کنشگران پرونده‌سازی صورت گرفته،تعدادی ازمعلمان دستگیرشده و تعدادی ناعادلانه درحبس بوده وتعدادی نیزاخراج شده‌اندعلاوه برفعالان صنفی،تعدادی ازمعلمان شاغل وبازنشسته به خاطر فعالیت مدنی درزندان هستندوبرخی ازآنهاازابتدایی‌ترین حقوق شهروندی خودمحرومند. 

شورای هماهنگی ضمن محکوم نمودن هرنوع احضار،پرونده‌سازی،بازداشت وزندانی نمودن فعالان صنفی،روز جهانی معلم رابه معلمان دربندو خانواده‌های آنان تبریک گفته،خواهان آزادی وبرگشت به کارآنان است وازمعلمان ایران دعوت می‌کندروز۱۳ مهرباخانواده‌های معلمان زندانی دیداروبا کانون‌های صنفی ومعلمان دربنداعلام همبستگی نمایند.

درپایان ازفرهنگیان شریف  خواهشمندیم،باحضوروعضویت  در کانون‌هاو انجمن‌های صنفی فرهنگیان ،فعالان صنفی راتنهانگذارند.ازحرکات فردی پرهیزنموده وشهرهاواستان‌هایی که  تشکل ندارند،برای  تاسیس تشکل اقدام نمایند،وبا پیوستن به شورای هماهنگی یکصدا درراستای رسیدن به اهداف صنفی تلاش کنند.

۱۲ مهر ۱۴۰۰

*شادباش کانون معلمان همدان بمناسبت ۵ اکتبر / ۱۳ مهر روز جهانی معلم 

روز دوشنبه ۱۲ مهر، کانون معلمان همدان بمناسبت ۵ اکتبر / ۱۳ مهر روز جهانی معلم شادباشی بشرح زیر منتشرکرد:

روز جهانی (معلم ۵ اکتبر) را به همه ی فرهنگیان ایران زمین تبریک می گوییم و آرزو می کنیم جامعه فرهنگیان جز خدمت در سیستمی عادلانه و قانونمند،  هیچ دغدغه ی دیگری نداشته باشند.

دیرگاهی است که مسئولان کشور  در حوزه ی آموزش و پرورش،  درپاسخ به مطالبات و خواسته های منطقی و  قانونی فرهنگیان، رویکردی را اتخاذ کرده که هیچگاه پاسخ مورد انتظار و مطلوب از  چنین رویکردی نگرفته اند .

بازداشت،  پرونده سازی و حبس  فعالان صنفی معلمان، که به وضعیت نابسامان آموزش و پرورش کشور انتقاد دارند،  هم برای کشور خسارت بار است و هم موجب شکاف بیشتر  جامعه ی فرهنگیان با مسئولان مملکت خواهد شد.

مردم بویژه جامعه ی فرهنگیان از مسئولان امنیتی و قضایی کشور  انتظار دارند چنین شیوه ای را با غارتگران بیت المال،  اخلال گران اقتصادی، مدیران بی کفایت و مسئولانی که گام به گام آمورش و پرورش کشور را به سمت نابودی سوق دادند، اتخاذ کنند.

 آماری که مسئولان قضایی از تعداد پرونده های قضایی و  وقوع روزافزون انواع جرایم می دهند بسیار وحشتناک و در دنیا کم نظیر است.  این آمار تنها یک معنی به اذهان متبادر می سازد  و آن اینکه تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین رها شده است. 

شوربختانه، نه تنها نقد منتقدان در این عرصه شنیده نمی شود بلکه برای خاموش کردن صدای آنها ، اقدام به پرونده سازی و حبس و مجازات شان نیز می نمایند.

هزینه هایی که فعالان صنفی در بیست سال اخیر به خاطر دعوت مسئولان به عدالت، انصاف،  قانون و حق، متحمل شده اند زخم ناسوری بر پیکره ی فرهنگ این سرزمین است که جز با تمکین حاکمان به حقوق معلمان و دانش آموزان التیام نخواهد یافت .

هم اینک مجموعه ای از بهترین معلمان و پاکترین فرزندان این سرزمین در حبس و بازداشت هستند. آقایان اسماعیل عبدی، مصطفی نیلی وکیل افتخاری معلمان، محمدرضا رمضان زاده، یعقوب یزدانی، حسن حسینخانی ، محمد ارکیان، مهدی فتحی و غلامرضا غلامی از آن جمله اند. 

آخرین نمونه آن بازداشت سخنگوی کانون صنفی معلمان گیلان، معلم دلسوز و هنرمند محبوب و مردمی آقای عزیز قاسم زاده است. 

از نظر جامعه ی فرهنگیان ایران این معلمان هیچ جرمی مرتکب نشده و ادامه بازداشت ایشان، علاوه بر اینکه نمی تواند ترس و عقب نشینی معلمان از خواسته های برحق شان را موجب شود بلکه سبب تحریک افکار عمومی فرهنگیان ایران نیز خواهد شد.

مسئولان محترم!

  آزموده را آزمودن خطاست.  اگر برخورد با فعالان صنفی معلمان می توانست به خاموشی حرکت های عدالت خواهانه فرهنگیان ایران منجر شود با حبس عبدی، بداقی،  بهشتی،  باقری،  باغانی، حبیبی و…. این اتفاق افتاده بود. این قانون تاریخ است که هیچ قدرتی قادر نیست که یک مجموعه ی تحت ستم را ساکت کند. بلکه باید حقوق آنها اعاده و از آنها رفع ستم شود.

صدای انتقاد عزیز قاسم زاده، صدای همه معلمان ایران است.

با آزادی او و دیگر فعالان صنفی و با ارج نهادن به خواسته هایشان،  از همه ی فرهنگیان ایران دلجویی کنید.

*کانون صنفی فرهنگیان گیلان:تازه ترین خبر از عزیز قاسم زاده 

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۱ دو تن ازبستگان  عزیر قاسم زاده معلم بازداشت شده ، توانستند درمحل زندان رودسر دیدار کوتاهی با ایشان داشته باشند.

عزیز از همکاران گرامی و فرهنگیان ارجمندی که در چند روز گذاشته با خانواده ی وی دیدار داشته یا به شیوه های گوناگون آنان را دلداری داده اند سپاسگزاری نمود.

شایسته است گفته شود ، نخستین قرار صادر شده برای ایشان ۷۰ میلیون تومان بوده است ، که پس از آماده شدن وثیقه دادستان محترم از پذیرفتن آن خودداری نموده است.

عزیز قاسم زاده این معلم آگاه  از پذیرفتن پیشنهاد دادستان برای گرفتن  وکیل تسخیری خودداری نموده است.

 در نتیجه روز یکشنبه رامین صفرنیا در بخش ملاقات عمومی زندان رودسر به نام وکیل انتخابی با عزیز قاسم زاده دیدار کوتاهی داشته و وکالت ایشان را پذیرفته است .

رامین صفرنیا در باره روند پرونده می گوید : 

متاسفانه پس از گذشت چند روز بازداشت ، هنوز اتهام موکلش مشخص نیست . 

وی افزود گمان می رودبازداشت آقای قاسم زاده فاقد هرگونه استدلال حقوقی و مستندات قانونی باشد.

یادآوری می شود ماموران امنیتی در روز بازداشت از ارائه هرگونه حکم قضایی خودداری نموده و برخلاف قانون ، ازدیوار خانه ی آنان بالا رفته و به شیوه ی غیر قانونی ،غیر اخلاقی وغیرمتمدنانه  واردخانه شده و خانواده را دچار وحشت کرده اند که  این موضوع ازدیدگاه حقوقی قابل پیگرد قانونی است.

کانون صنفی فرهنگیان گیلان از مقامات قضایی انتظار دارد ضمن احترام به قوانین ، عدالت را در اجرای صحیح و کامل قانون رعایت کنند.

*دیدار فعالان صنفی به نمایندگی از طرف  کانون صنفی معلمان تهران با خانواده عزیزقاسم ‌زاده  معلم زندانی  

عزیز قاسم زاده  معلم هنرمند و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان  روز یکشنبه مهرماه ۱۴۰۰ دستگیر شد و  اکنون در قرنطینه زندان رودسر در بازداشت به سر میبرد. 

برگرفته ازکانال شورای هماهنگی تشکلهای فرهنگیان ایران

*ادامه اعتراضات رانندگان خودروهای گاز LPG سوزنسبت به کمبود این نوع سوخت با تجمع مقابل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درتهران

روز دوشنبه ۱۲ مهر، رانندگان خودروهای گاز LPG سوزدرادامه اعتراضاتشان نسبت به کمبود این نوع سوخت مقابل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درتهران اجتماع کردند.

«طرح صدف نمی‌خواهیم، ما گازمان را می‌خواهیم» این شعاری است که تعدادی از معترضان امروز مقابل شرکت پالایش پخش فراورده‌های نفتی ایران سر دادند.

البته این نه اولین بار است که سامانه صدف مشکل‌ساز شده و نه اولین بار است که معترضان به وضعیت تامین گاز مایع اعتراض می‌کنند.

“سامانه صدف” برای ثبت درخواست فرآورده‌های نفتی طراحی شده  است. سامانه‌ای با ۲۰ میلیون تن کاربر که سیل گلایه‌ها از آن تمامی ندارد.

یکی از تجمع کنندگان به خبرنگاررسانه ای گفت: الان دو هفته است سهمیه گازمایع تو شهرستان رباط کریم و… به خاطر اجرای طرح صدف قطع شده و مردم بدبخت و بیچاره رو از نون خوردن انداختن. من نمیدونم این شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اصلا چه کاره است که گاز مردم قطع میکنه؟ما با مسافرکشی خرج دوتا بچه رو تامین می کردیم آخه واسه چی ملت از نون خوردن میندازین؟!

درهمین رابطه:جمعات اعتراضی رانندگان خودروهای گاز LPG سوزنسبت به کمبود این نوع سوخت مقابل فرمانداری های شهریار و رباط کریم و مقابل شرکت ملی توزیع فرآورده های نفتی درتبریز

روز شنبه ۱۰ مهر، رانندگان خودروهای گاز LPG سوزبرای اعتراض به کمبود این نوع سوخت مقابل فرمانداری های شهریار و رباط کریم و مقابل شرکت ملی توزیع فرآورده های نفتی درتبریز تجمع کردند.

*تجمع اعتراضی فارغ التحصیلان داروسازی نسبت به انحصارِ مجوزداران مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

روزدوشنبه ۱۲ مهر،جمعی از فارغ التحصیلان داروسازی که در پی دریافت مجوز اشتغال و راه‌اندازی داروخانه هستند، برای اعتراض به انحصارِ مجوزداران مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند.

معترضان خواهان تسریع در اجرایی شدن آیین‌نامه‌‌ی جدید فعالیت داروخانه‌ها و اجرای حکم دیوان عدالت اداری در زمینه برداشته شدنِ ممنوعیت‌های راه‌اندازی داروخانه هستند و از قوه قضاییه می‌خواهند که برای اجرایی شدن سریع و کامل آیین‌نامه جدید و برخورد قضایی با متخلفان اقدام کند.

به گفته‌ی معترضان؛ گروه‌های منتفذ در مراحل مختلف در کمیسیون‌ها و بررسی مدارک و حتی وبسایت صدور مجوز در حال سنگ‌اندازی هستند و روند کارها و صدور مجوز را در شرایط کرونا و نیاز فوری به داروخانه‌های بیشتر، با اخلال روبه‌رو کرده‌اند.

آنها همچنین خواهان برگشت شرایط کار دانشجویی به صورت قبل و اجازه کار دانشجویان داروسازی، حذف داروخانه‌های دولتی که ۶۰ درصد گردش دارویی کشور را در اختیار دارند، سپردن داروخانه‌ها و خدمات‌دهی آن‌ها به داروسازهای جوان و نخبه و با انگیزه کشور برای تحول سلامت مردم، حذف تمام قوانین انحصارگرایانه و حداقل فاصله و رانت و حداقل امتیاز در اعطای مجوز داروخانه، رقابتی شدن خدمات دارویی کشور و خدمات‌محوری داروخانه‌های کشور و تشکیل کارگروهی برای برخورد با مفاسدِ انجمن‌ها و اصناف، ممنوع شدن خرید و فروش و اجاره مجوز داروخانه و باطل شدن مجوز در صورت سپردن داروخانه به هر فرد دیگری هستند.

*جان باختن یک کارگر شرکت پارس خودرو پس از ۳روز دست وپنجه نرم کردن دربیمارستان پس از سقوط ازارتفاع

سه روز یک کارگر شرکت پارس خودروبر اثر سقوط از ارتفاع دچار مصدومیت شدید وبه بیمارستان ابن سینای تهران منتق شد.

صبح روز دوشنبه ۱۲ مهر،این کارگر جان خودرا پس از ۳ روز دست وپنجه نرم کردن با مرگ ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate