پنهان کردن عیوب(دربارۀ حذف مصاحبۀ رهبری جناح راست توسط خود)

پنهان کردن عیوب

(دربارۀ حذف مصاحبۀ رهبری جناح راست توسط خود)

طی روزهای اخیر مصاحبه‌ای تلویزیونی از سوی کانال تحت رهبری جناح راست و انشعاب‌طلب در تشکیلات کومه‌له و حزب کمونیست ایران پخش و فایل آن در یوتیوب و شبکه‌هایی اجتماعی وابسته به این جناح انتشار یافت که در نوع خود یک افتضاح برای این جناح به حساب می‌آید.

مصاحبۀ مزبور در بخش کردیِ آن کانال و در قالب برنامۀ «تحلیل خبر» (به کردی: لیکدانه‌وه‌ی هه‌وال) و تحت عنوان «معلومات لازم دربارۀ اطلاعیه‌ای بی ‌نام و نشان از شروع پخش تلویزیونی کومه‌له و حزب کمونیست ایران» که در رابطه با پخش ماهواره‌ای برنامه‌های تلویزیونی کومه‌له و حزب کمونیست ایران تحت رهبری جناح چپ و کمونیستی بود، صورت گرفت.

از همان لحظات اول شروع برنامه کاملاً مشخص شد که چه پریشانی و عصبانیت و چه فرهنگ ناپسندی در این برنامۀ تحلیل خبر قرار است خودنمایی کند. مجری برنامه به جای اینکه «‌ارزیابی و تحلیل خبر» را به اصطلاحاً «میهمان برنامه» بسپارد، قبل از او حرف‌های خود را چنین شروع کرد:

«طی روزهای گذشته اطلاعیه‌ای بی ‌نام و نشان و بی‌امضا در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافته و در آن صحبت از شروع پخش تلویزیون کومه‌له و حزب کمونیست ایران همراه با چند جریان دیگر می‌کند، بعد از این اطلاعیۀ جعلی، کمیتۀ تلویزیون کومه‌له و حزب کمونیست اطلاعیه‌ای را انتشار داد و این عمل جعلی و جبونانه را رد کرد». سپس از کسی که در قالب «میهمان برنامه» گنجانده شده بود، خواست که به توضیحات در این باره بپردازد.

«میهمان برنامه» یکی از اعضای کمیتۀ مرکزی جناح راست با نام ناصر طاهری و مسئول کمیتۀ تلویزیون این جناح بود. نامبرده در مصاحبۀ خود، چنان سطح نازلی در برخورد و نیز توسل به دروغ و تهدید را در قبال جناح چپ مخالف سیاسی خود به نمایش گذاشت که ارزش این را نداشت به نقد و پاسخ دادن به آن پرداخته شود. اما اینک در مورد پنهان کردن و حذف این مصاحبه به نکاتی اشاره می‌شود.

این مصاحبۀ ناصر طاهری آینۀ تمام قد حذف و سانسور، سلب حق تبلیغ و فعالیت سیاسی و توقیف و پلمپ کردن رسانه در یک حزب سیاسی بود. «آش آن قدر شور بود» که حتی صدای اعتراض و مخالفت را هم در میان جناح راست علیه انتشار این مصاحبۀ تلویزیونی برانگیخت و این جناح برای جلوگیری از آبروریزی بیشتر، روز بعد دستور حذف و جمع‌آوری فایل‌های این مصاحبه از سایت رسمی تلویزیونی خود و بقیۀ کانال‌های وابسته را صادر کرد!

در همین دنیای رسانه‌ای بورژوازی هنگامی که چنین حالت حذفی پیش می‌آید، مدیران و یا مسئولین رسانه و یا مراجع بالاتر، خود را مؤظف می‌دانند که برای آنچه که به آن «احترام به شعور مخاطب» گفته می‌شود، توضیحی برای بینندگان و مخاطبین و کاربران خود بدهند و از آنان بابت انتشار فایل ناپسند و نامطلوبی که صورت گرفته و اینک مجبور به حذف آن شده‌اند، معذرت‌خواهی کنند. اما رهبری جناح راست و همچنین کمیتۀ تلویزیونی جناح راست که از «بخت بد»، خودِ مسئول و رئیس این کمیته و عضو ارگان مافوق یعنی کمیتۀ مرکزی‌شان، در انظار عموم دچار چنین عمل ناپسندی شده است، برای حذف مصاحبۀ تلویزیونی وی چه توضیحی برای بینندگان و مخاطبین خود دارند، آیا مرجع بالاتری دارند به چنین توضیحی بپردازد؟! برنامه‌ای را با «آب و تاب» انتشار می‌هند و به تبلیغ حول آن می‌پردازند، سپس بدون هیچ توضیحی، این بار جلوی چشم و گوش همین مخاطبین خود را گرفته و زیرجلکی آن را هم برداشته و مخفی می‌کنند؟! آیا قرار گرفتن چنین کسانی در رأس تلویزیونی که لوگوی کومه‌له را دارد، مایۀ تأسف و نگرانی نیست؟!

کل صحبت‌های طاهری در آن مصاحبه، نشانۀ ضعف و استیصال جناح راست و ناسیونالیستی در قبال تداوم فعالیت‌های جناح چپ و کمونیستی کومه‌له و حزب کمونیست ایران؛ و حذف آن مصاحبه هم نشانۀ ضعف و پریشانی آنان و نیز نگرانی از انتقاد و اعتراض علیه خود خصوصاً در داخل کشور است که مبادا این مصاحبه و برنامه هم در کنار دیگر موارد قبلی‌شان به چنین واکنش‌هایی علیه خودشان دامن بزند. انجام همین مصاحبه و حذف آن هم نشان داد که جناح راست در راستای تداوم سیاست سانسور و بستن دهان‌ها علیه جناح مخالفِ خود با چه ناکامی‌های سخت دیگری روبرو خواهد شد.

جناح راست با برنامۀ «تحلیل خبرِ» خود، به سیاق همۀ جریانات ناسیونالیست در کردستان به تکفیر و تحقیر احزاب و نیروهای چپ و کمونیست در ایران نیز می‌پردازد هنگامی که اطلاعیۀ این نیروها را «اطلاعیۀ بی‌ نام و نشان و جعلی» قلمداد می‌کنند. جدای از کومه‌له و حزب کمونیست، در اطلاعیه مورد بحث آمده است:

به اطلاع می‌رسانیم که از اول اکتبر برابر با نهم مهرماه کانال ماهواره‌ای «تلویزیون آلترناتیو شورایی» کانال مشترک نیروهای چپ و کمونیست بر روی ماهوارۀ یاهسات آغاز بکار خواهد کرد. تلویزیون حزب کمونیست ایران و کومه‌له همراه با تلویزیون‌های «دمکراسی شورایی»، «پرتو» و «برابری» برنامه‌های خود را بر روی این کانال پخش خواهد کرد…. »

تلویزیون‌های مذکور، همگی سال‌هاست که مشغول فعالیت بوده و در میان توده‌های مردم و جنبش چپ و کمونیستی ایران و کردستان رسانه‌های شناخته شده‌ای هستند و بر خلاف چشم‌بندی و تقلای عبث جناح راست، بی نام و نشان نیستند. جدای از تلویزیون کومه‌له و حزب کمونیست، این کانال‌ها به ترتیب متعلق به سازمان فداییان (اقلیت)، حزب کمونیست کارگری-حکمتیست و سازمان راه کارگر می‌باشند که همگی احزاب و جریان شناخته شده‌ای هستند.

بایستی از رهبری جناح راست پرسید که هیچ یک از این سازمان‌های سیاسی متوجه نشده‌اند که جعل و فریبی صورت گرفته، غیر از شما نباشد؟! پس جعلی نامیدن آن اطلاعیه، چیزی جز دشمن‌تراشی و صدور مجوز برای حمله به آن نیست. این نه تنها جعل، بلکه اصلِ اتحاد‌عمل و قطب چپ و کمونیستی در ایران است که جناح راست همواره به آن تاخته است و نیز متقابلاً در متن اتحاد‌عمل و قطب راست و ناسیونالیستی با احزاب بورژوایی و سازشکار و مذاکره‌چی با رژیم اسلامی، به سر می‌برد. 

مصاحبۀ مزبور در کنار انبوهی از مواضع و مصاحبه‌های دیگری از رهبری جناح راست به سهم خود و یک بار دیگر به خوبی نشان می‌دهد که کومه‌له و حزب کمونیست ایران و تلویزیون‌های مربوطه می‌تواند متعلق به چه کسانی و چه جناحی باشد، و چه کسانی و چه جناحی در این حزب و تشکیلات کفایت داشتن این نام و نشان و لوگو و امضا را از دست داده و در پوشش کومه‌له مشغول بی‌اعتبار کردن و لطمه به وجهۀ سیاسی و اجتماعی آن هستند. 

جناح راست، فایل مصاحبۀ رهبری خود را پنهان کرد، اما با فایل‌های آشکار و دانلود شدۀ آن که اینک دست به دست می‌گردد و در انتشار است چه می‌کنند؟ فایل این مصاحبه نیز در کنار مدارک زیاد دیگری از اعمال جناح راست در جهت حذف و تصفیۀ سیاسی جناح چپ و انجام انشعاب در این تشکیلات، باقی خواهد ماند و هم اینک نیز اسناد این واقعه و سیاست و جهت‌گیری‌های صاحبان آن، ناجوری وصلۀ آرم و لوگوی کومه‌له و حزب کمونیست را بر رسانه و خط مشی آنان بیش از پیش به وضوح نمایان کرده است.

«مهمان برنامه» که اینک پنهانش می‌کنند، یکی از کسانی است که در کنار چند عضو دیگر کمیتۀ تلویزیونِ غصب شده توسط جناح راست، دارای پروندۀ سانسور و توقیف علیه برنامه‌های تلویزیونی جناح چپ و اخراج کادرهای سرشناس کومه‌له و حزب کمونیست ایران از این رسانه می‌باشد، وقتی هم که جناح چپ مرعوب این اعمال نشده و برای رهانیدن صدا و سیمای کومه‌له و حزب کمونیست از سیطرۀ سانسور و حذف و رساندن آن به جامعه اقدام به راه‌اندازی شبکۀ تلویزیون ماهواره‌ای می‌نمایند، همین جناب میهمان در رکاب دیگر همقطاران خود در تلاشند که این بار با توسل و ایمان به «قوانین جزایی نظام موجود» این شبکۀ تلویزیونی را توقیف و آنرا پلمپ کنند وقتی که می‌گویند «اقدامات لازم را برای جلوگیری از ادامۀ آن» انجام خواهیم داد. 

اما بایستی به تمامی کمیته‌های سانسور و ممیزی در این عصر گفت که «شتر در خواب بیند پنبه دانه، گهی لف لف خورد گه دانه دانه!»

۹ مهر ۱۴۰۰

۱ اکتبر ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate