اخباروگزارش های کارگری ۸ مهرماه ۱۴۰۰

– سومین روز اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ شمال استان کرمان دراعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،لغو خصوصی سازی ووعده های توخالی مسئولان شهرستان ونماینده مجلس

– سومین روزحق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه باادامه تجمع مقابل دفتر مدیریت شرکت

– تجمع اعتراضی معلمان استان قم نسبت به لایحه رتبه بندی مقابل اداره کل آموزش و پرورش

– فراخوان تجمع کنشگران فرهنگی استان فارس

زمان:یکشنبه ۱۱ مهرساعت ۹ صبح

مکان:شیراز – مقابل اداره کل آموزش وپروش استان فارس 

– اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون تجمع سراسری و بارگذاری لایحه‌رتبه‌بندی 

– بیانیه کانون صنفی معلمان تهران درباره بازداشت عزیز قاسم‌زاده

– جان باختن یک آتش نشان دردزفول حین مانور غریق نجات به مناسبت روز آتش نشانی

– جان باختن یک کارگر جوان درحادثه ریزش آوار اصفهان

– جان باختن یک کارگر در چابهاربراثر برق گرفتگی

*سومین روز اعتصاب کارگران معادن زغال سنگ شمال استان کرمان دراعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،لغو خصوصی سازی ووعده های توخالی مسئولان شهرستان ونماینده مجلس

روزپنج شنبه ۸ مهر برای سومین روز متوالی، کارگران معادن زغال سنگ شمال استان کرمان دراعتراض به سطح پایین حقوق ازجمله عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،لغو خصوصی سازی ووعده های توخالی مسئولان شهرستان ونماینده مجلس،به اعتصابشان ادامه دادند.

خروج معادن زغال سنگ از خصوصی به دولتی و اجرای طرح طبقه بندی، مطابق معادن همجوار (شرکت معادن زغال سنگ کرمان ومعدن خمرود) از خواسته کارگران معادن زغال سنگ گلتوت شهرستان زرند است.

به راستی واقعیت خصوصی سازی زغال چیست که این همه کارگر از ادامه آن می هراسند؟ یکی از کارگران معترض به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: در دهه هفتاد تعدادی از معادن زغال از دولت جدا و به شرکتهای خصوصی ضعیف و بعضی معادن به اشخاص با نفوذ جناحی واگذار گردید.

وی افزود: واگذاری این معادن بصورت اقساطی بوده و پول اقساط این واگذاری را با کار سخت و دریافت درآمد اندک  کارگران،بادولت تسویه شد.

این کارگر معدن ادامه داد: این شروعی بود به عادت حداقل پرداخت مزد توسط کارفرمایان خصوصی و سایر مشکلات دیگر  از جمله حداقل پرداخت حق بیمه، تخلفات مالیاتی.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که با مشخص شدن اختلاس بیمه ای ومالیاتی چرا با بعضی از مدیران این شرکتها برخورد نمی شود.

این کارگر معدن اضافه کرد: باور کنید که برخی از کارگران با این حقوق اندک در خرج و مخارج زندگی خود مانده اند و با سیلی صورت خود را سرخ نگشته داشته اند.

وی ابراز کرد: وقت آن است که هلدینگهای بزرگ منطقه مانند میدکو وشرکت دولتی معادن زغال سنگ کرمان مالکیت معادن خصوصی را بعهده بگیرند.

این کارگر معدن همچنین افزود: از ابتدای تجمع کارگری مسئولین شهرستان و نماینده مجلس فقط شعار داده  و تاکنون به هیچ کدام از وعده هایشان عمل نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد:  تصویب طرح طبقه بندی مشاغل یکی از وعده های مسئولین است که کارگران این طرح اداره کار را بهانه ای برای ابقای شرکتهای معادن خصوصی زغال می دانند و آن را بشدت محکوم می کنند و خواسته کارگران اجرای طرح طبقه بندی مطابق معادن همجوار (شرکت معادن زغالسنگ کرمان ومعدن خمرود) است.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران معادن شرکت زغال‌ سنگ کرمان نسبت به سطح پایین حقوق ،کاریکسان وحقوق نابرابروقراردادهای موقت در سه‌راهی دشتخاک

روزسه شنبه ۶ مهر،کارگران معادن خصوصی پابدانای جنوبی، چشمه پونه، سراپرده، باب شکون، گله توت و ۱۲ – ۱۴ برای اعتراض به سطح پایین حقوق ،کاریکسان وحقوق نابرابر وقراردادهای موقت دست به تجمع در سه‌راهی دشتخاک مقابل مسجد ابوالفضل زدند.

تجمع کنندگان به خبرنگاریک رسانه محلی گفتند:در حالی که تولید معادن خصوصی دو برابر معادن دولتی است؛ اما حقوق آن‌ها نصف دولتی‌هاست.

حقوق بیشتر این کارگران بین ۴ تا ۵ میلیون است. فیش حقوقی یکی از آن‌ها خالص پرداختی چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نشان می‌دهد. کارگرانی که بین ۱۰ تا ۱۵ سال کار سابقه دارند.

یکی ازاین کارگران معترض نیزگفت:: مگر کارگر زغال سنگ چه فرقی با هم دارند که باید این همه تبعیض وجود داشته باشد.

وی افزود:اگر این تجمع  جوابی از طرف مسولان در پی نداشته باشد در روزهای آینده نیز ادامه دارد.

علاوه بر حقوق، مواردی مانند ضریب شغلی ۵/۱و موقت بودن قراردادها در شغل دائمی مانند معدن‌کاری از مشکلات کارگران زغال‌سنگ است.

*سومین روزحق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه باادامه تجمع مقابل دفتر مدیریت شرکت

روز پنج شنبه ۸ مهر، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه درسومین روز ازدور جدی حق طلبیشان به تجمعشان مقابل دفتر مدیریت شرکت ادامه دادند وباایراد سخنرانی  بر مطالباتشان بقرارزیر تاکیدکردند:

۱- تعیین تکلیف فوری مدیریت شرکت و شفاف سازی نحوه و قیمت واگذاری شرکت

۲- پرداخت فوری حقوق های معوقه

۳- تسریع در انجام عملیات کشت و ترمیم کارخانه

۴- بازگشت به کار اخراجی ها

۵- تمدید قرارداد فصلی ها

۶- اعلام و اجرای حکم صادر شده علیه اسدبیگی-رستمی در پرونده اختلاس

۷- مختومه شدن پرونده خانم فرزانه زیلابی

*تجمع اعتراضی معلمان استان قم نسبت به لایحه رتبه بندی مقابل اداره کل آموزش و پرورش

روز پنج شنبه ۸ مهر،جمعی از معلمان استان قم برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به لایحه رتبه بندی دست به تجمع مقابل اداره کل آموزش و پرورش این استان زدند.

*فراخوان تجمع کنشگران فرهنگی استان فارس

زمان:یکشنبه ۱۱ مهرساعت ۹ صبح

مکان:شیراز – مقابل اداره کل آموزش وپروش استان فارس 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام پشنیبانی از اعتراضات به حق فرهنگیان ایران بویژه فعالان صنفی فرهنگیان استان فارس از هرگونه کمک در راستای تجمع ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ دریغ نخواهد کرد.

*اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیرامون تجمع سراسری و بارگذاری لایحه‌رتبه‌بندی 

فرهنگیان عزیز بازنشسته و شاغل

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران افتخار دارد که پس از اعلام فراخوان تجمع در روز شنبه ، سوم مهر ، در ۲۳ استان و بیش از ۴۵ شهر معلمان به میدان آمدند و تجمعات باشکوهی برگزار نمودند. شورای هماهنگی بر آمده از کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی عضو است و این تشکل‌ها به بدنه فرهنگیان و فعالان صنفی متکی هستند از همین رو جا دارد از تمام فرهنگیان عزیز تشکر و قدردانی نماییم و برگزاری این تجمع اعتراضی سراسری را به تمام جامعه فرهنگیان به خصوص افراد حاضر در تجمع تبریک می‌گوییم و از کسانی که به هر دلیل حضور نداشتند درخواست می‌کنیم در کنش‌های بعدی تشکل‌های صنفی و شورای هماهنگی مشارکت نمایند چرا که با جمعیت بیشتر صدای ما پر صلابت‌تر به گوش فرادستان خواهد رسید.

در همین‌ جا لازم است یادآوری کنیم کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی فرهنگیان همواره از تمام ظرفیت‌های موجود برای تحقق مطالبات استفاده نموده‌اند. ما بارها با مسئولان و نهادهای حاکمیتی نامه‌نگاری کرده‌ایم طومار نوشته و اقدام به گفتگو و مذاکره نموده‌ایم و هر جا چاره‌ای ندیدیم دست به تحصن و تجمع زده‌ایم و تمام این روش‌ها را حق فرهنگیان و قانونی و مسالمت‌آمیز می‌دانیم. در این مرحله حساس که به خاطر پیگیری‌ها و اعتراضات فرهنگیان ، اذهان عمومی و ارکان حاکمیت نسبت به خواست عدالت‌خواهانه ما حساس شده‌است و نمایندگان مجلس لایحه رتبه‌بندی را بارگذاری نموده‌اند اعلام می‌کنیم لایحه فعلی با منافع فرهنگیان بازنشسته و شاغل در تضاد آشکار است و مواردی در آن قید شده‌است که تامین کننده رتبه‌بندی بر اساس ۸۰ درصد حقوق هیات علمی نیست و ۶ ساعت اضافه تدریس نیز به معلمان تحمیل می‌شود.

شورای هماهنگی و کانون‌های‌صنفی و انجمن‌های صنفی عضو شورا در راستای رسالت ذاتی خود آماده گفتگو و انتقال خواسته برحق معلمان به نمایندگان مجلس هستند و از هر کوششی در این زمینه دریغ نمی‌کنند. بدیهی است حق پیگیری و گفتگو در انحصار هیچ کس نیست اما شوربختانه در دوره نوبخت کارگروهی زیر نظر وی شکل گرفت که افرادی خودخوانده نماینده معلمان شدند که خروجی آن چیزی جز اجرای ناقص فوق‌العاده ‌ویژه نبوده ، سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی با کم‌کاری و واگذاری ارایه لایحه به روزهای آخر آن هم با اختصاص تنها ۱۵ هزار میلیارد تومان در ایجاد شرایط فعلی مقصرند هر چند نمایندگان مجلس نیز با تغییر لایحه به شکل کنونی بر خلاف منافع معلمان عمل نموده‌اند. از همین رو عدم توجه به مطالبات معلمان و در نظر گرفتن پیشنهادات تشکل‌های صنفی منجر به تصویب قانونی خواهد شد که آبستن اعتراضات بعدی خواهد بود.

لازم به ذکر است لایحه فعلی به جز اشکالات فوق ایرادهای دیگری نیز دارد که در صورت فراهم شدن شرایط گفتگو به آن اشاره خواهیم نمود همچنین باید یادآوری کنیم برای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری مانند رتبه‌بندی شاغلان دارای اهمیت است و ما برای اجرای همسان‌سازی کامل و قانونی تاکید داریم. 

از فرهنگیان عزیز می‌خواهیم پیشنهادها و دیدگاه‌های خود را از طریق تشکل‌های صنفی و آی دی زیر به اطلاع دبیرخانه شورای هماهنگی برسانند : 

@shora_hamahangi

۷ مهر ۱۴۰۰

*بیانیه کانون صنفی معلمان تهران درباره بازداشت عزیز قاسم‌زاده

بار دیگر اقدام غیرقانونی و به دور از خرد چند مامور امنیتی و احتمالا مسئولان آن‌ها، تمامی رشته‌های بافته شده مقامات ارشد قوه قضاییه در رسانه مُبلغ‌شان در ماه‌های اخیر را پنبه کرد و آن‌چه به عنوان قانون‌گرایی ضابطین و عوامل قوه قضاییه در برخورد با متهمین تبلیغ می‌کردند، خنثی و بی اثر و چه بسا به ضد تبلیغ تبدیل کرد.

عزیزقاسم‌زاده معلم، فعال صنفی و هنرمند با حضور ناگهانی، بی‌اجازه و بدون ارائه حکم بازداشت یا تفتیش منزل، همراه با رفتارهایی ناشایست، با حضور ده مامور بازداشت و وسایلش ضبط می شود. 

بازداشت او البته ادامه سلسله بازداشت‌های فعالان صنفی به ویژه معلمان است. 

به نظر می‌رسد این روش برخورد که کمتر یا بیشتر موارد مشابهی را هم دارد، بعلاوه دادن احکام زندان به معلمان و فعالان مدنی در شهرهای مختلف، بازتاب دیدگاهی است که گمان می‌کند با چنین روش‌هایی با ایجاد ترس در میان تشکل‌ها یا فعالان، می‌توان جلوی اعتراضاتی که زمینه‌هایی اقتصادی، اجتماعی دارند را گرفت. 

در حالی که کمی تامل و تجربه آموزی از اقدامات مشابه که در این سال‌ها موارد متعددی از آن‌ها را شاهد بوده‌ایم، نشان خواهد داد که فرد بازداشت و زندانی شده در نزد همکاران خود از وجهه و محبوبیت بیشتری برخوردار شده و همگان خود را موظف می‌دانند از فردی که مظلوم واقع شده، دفاع و حمایت کنند.

نکته قابل توجه دیگر این که در بسیاری از کشورها که عقلانیتی در مدیریت مسائل اجتماعی وجود دارد و حکومت‌ها ظرفیت و توانمندی بیشتری از خود نشان داده‌اند، اصولاً نه تنها فعالیت‌های صنفی بلکه مخالفت‌های سیاسی و اعتراضات مسالمت آمیز و نقد تمامی ارکان حکومت، هم کاملا به رسمیت شناخته شده و هرگونه خواسته تشکل‌های صنفی نهایتا با مذاکره و گفتگوهای دو یا چند جانبه و با به رسمیت شناختن تشکل‌ها توسط دولت با تعدیل‌هایی در نظرات طرفین به شکلی عموما مسالمت آمیز حل می‌شود. 

کانون صنفی معلمان بازداشت غیرقانونی عزیز قاسم‌زاده کنش‌گر صنفی و سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان را محکوم نموده و روند رو به گسترش این گونه برخوردها را تکرار روش‌های سرکوب‌گرانه غلطی می‌داند که جز ایجاد گسیختگی اجتماعی بیشتر، راه به جایی نخواهد برد.

عزیز قاسم‌زاده معلمی است که با احساس مسئولیت نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی همکارانش، تلاش نموده با مسالمت‌جویانه ترین روش‌ها، صدای آن‌ها را به جامعه و نهادهای مسئول برساند. 

اگر چنین انسانهایی هم تحمل نمی‌شوند، چه محمل و امیدی می‌توان به بهبود اوضاع اسف‌بار این جامعه داشت؟

کانون صنفی معلمان ایران (تهران)  ۱۴۰۰/۷/۷

*جان باختن یک آتش نشان دردزفول حین مانور غریق نجات به مناسبت روز آتش نشانی

روز پنج شنبه ۸ مهر،یک آتش نشان بنام هنگام اجرای مانور غریق نجات به مناسبت روز آتش نشانی 

در بوستان ساحلی علی کله دزفول براثر غرق شدن جان خودرا ازدست داد.

قابل یاد آوری است که هفتم مهرماه به عنوان روز آتش نشانی در تقویم کشورثبت شده است.

*جان باختن یک کارگر جوان درحادثه ریزش آوار اصفهان

روز پنج شنبه ۸ مهر،یک کارگر ۳۶ ساله حین کاردریک کارگاه ساختمانی واقع در خیابان ملاصدرای اصفهان  براثر مدفون شدن زیرتلی از آوارصدمه شدید دید ودرراه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگر در چابهاربراثر برق گرفتگی

روز سه شنبه ۶ مهر،یک کارگر بنام نوید بلوچ حین کار در روستای تیس از توابع شهرستان چابهار

بر اثر برق گرفتگی جان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate