اخباروگزارش های کارگری ۴  مهرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۴  مهرماه ۱۴۰۰

– گسترده تر ومستحکمتربادهمبستگی کارگران:

۱- تجمعات اعتراضی کارگران معدن میدوک شهر بابک نسبت به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگر مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک

۲- اعتصاب کارگران شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران 

– خودسوزی وسوختگی ۸۰ درصدی همسر یک کارگر شهرداری دهدشت 

– ادامه یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به عدم همسان سازی حقوق با برپایی تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد اصفهان واهواز 

– شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:

 عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان بازداشت و به نقطه ی نامعلومی منتقل شد

– گزارشی درباره تجمع ۳ مهرماه معلمان و بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه بقلم جمعی از بازنشستگان

– ادامه حق طلبی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)با حضور شبانه روز مقابل وزارت آموزش وپرورش

– تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان به خواسته هایشان

*گسترده تر ومستحکمتربادهمبستگی کارگران:

۱- تجمعات اعتراضی کارگران معدن میدوک شهر بابک نسبت به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگر مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک

روزیکشنبه ۴ مهر، کارگران معدن میدوک شهر بابک دراستان کرمان (شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین) برای اعتراض به بازداشت ۴ همکار واخراج ۷ کارگرحق طلب دیگرتجمعاتی را مقابل اداره کار و اداره اماکن شهر بابک برپاکردند.

کارگران تجمع کننده به خبرنگاررسانه ای گفتند:شرکت پیمانکاری شرکت راه‌سازی و معدنی مبین، مسئولیت معدن «میدوک» شهر بابک استان کرمان را برعهده دارد. اختلاف میان کارفرمای مادر(شرکت ملی صنایع مس ایران) و شرکت پیمانکاری سبب بروز مشکلاتی برای کارگران شده است. 

آنها ادامه دادند: پیش از این، کارگران نسبت به وضعیت خود معترض بودند و پیمانکار تصمیم به اخراج آن‌ها داشت اما در نهایت تصمیم بر این شد تا کارگران با همان شرایط به کار خود ادامه دهند و کارفرما هیچ کارگری را اخراج نکند. اگرچه تصمیم بر عدم اخراج کارگران بود اما شرکت پیمانکاری ۷ نفر از کارگران را روز اول مهرماه اخراج می‌کند. 

بنابه گفته کارگران،اخراج ۷ کارگر معدن میدوک سبب درگیری میان مدیران شرکت پیمانکاری و دیگر کارگران شد. وپس از این درگیری، ۴ کارگر بازداشت شدند. 

کارگران تجمع کننده افزودند:بازداشت‌شدگان در درگیری حضور نداشته‌اند اما به دلیل پیگیری مطالبات از سوی شرکت پیمانکاری متهم به ضرب و جرح شده‌اند. آنها همچنین خواهان آزادی همکاران بازداشت شده خود و رسیدگی به مطالباتشان هستند.

۲- اعتصاب کارگران شرکت کاغذ پارس هفت‌تپه در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران 

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران امروز یکشنبه چهارم مهرماه کارگران شرکت کاغذ پارس و شرکت زیرمجموعه‌ی آن، شرکت پارس طبیعت سلولز هفت‌تپه در اعتراض به اخراج تعدادی از همکاران در محوطه شرکت دست به اعتصاب و تجمع زدند.

این شرکت از روز اول مهرماه اقدام به اخراج ۱۴ نفر از‌ کارگران نموده است که همگی سوابقی از ۱۰ سال تا ۲۰ سال کار دارند.

امروز و پس از تجمع اعتراضی کارگران اخراجی سایر همکاران نیز در حمایت از آنها دست به اعتصاب زده و تجمع کردند.

شرکت کاغذ پارس و شرکت زیرمجموعه‌ی آن از زمانی که به بخش خصوصی واگذار شد هیچ کدام از کارگران را به صورت قراردادی در استخدام ندارند و کارگران بعنوان نیروهای پیمانکاری در این شرکت مشغول به‌ کار هستند.

کارگران این شرکت که تعداد ۵۷ نفر هستند از طرح طبقه‌بندی مشاغل محروم هستند و همگی آنها با سوابق بالا پایه حقوق دریافت میکنند که دریافتی کامل کارگران پنج میلیون تومان است.

به همگی این کارگران که از اهالی منطقه هستند اعلام شده است که به زودی از کار اخراج می‌گردند.

به گفته‌ی کارگران کارفرما و پیمانکار شرکت قصد دارند تا با اخراج کارگران نیروهای جدیدی از بستگان خود را به استخدام دربیاوردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۴ مهرماه ۱۴۰۰

*خودسوزی وسوختگی ۸۰ درصدی همسر یک کارگر شهرداری دهدشت 

کارگر شهرداری دهدشت:همسرش در پی نداشتن توان مالی برای خرید لوازم مدرسه، چهارشنبه شب ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۰ دست به خودسوزی زد.

محمدجواد عرفانی،  با بیان این خبر توضیح داد که قادر به فراهم کردن هزینه خرید لوازم تحریر مدرسه فرزند خود نشده و این موضوع باعث بالا گرفتن درگیری لفظی وی با همسرش شده است. در ادامه این مشاجره، همسر این کارگر دست به خودسوزی زده و وی نیز با مشاهده این صحنه، تلاش می‌کند که  همسرش را خاموش کند که خودش نیز به ۳۰ درصد سوختگی دچار می شود و در نهایت هر دو راهی بیمارستان می‌شوند.

وی که ۳۹ سال سن دارد و به گفته خودش ۱۵ سال سابقه کار قراردادی در حوزه نقلیه شهرداری دهدشت را دارد و حقوق ماهیانه‌اش ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است،روزیکشنبه ۴ مهر به خبرنگار رسانه ای گفت: در ۵ ماه گذشته حقوقی دریافت نکرده  و اگر یک روز هم دیرتر بر سر کار حاضر می‌شده برایش غیبت رد می‌شد.

وی با یادآوری این مطلب که چند روز قبل از حادثه خودسوزی همسرم، در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مطالباتمان جلوی شهرداری تجمع کردیم اما کسی به دادمان نرسید، ادامه داد: دو پسر و یک دختر دارم که پسر بزرگم کلاس اول راهنمایی و دیگری کلاس اول ابتدایی است و دخترم نیز سه ساله است. در این شرایط چه کسی پاسخگوی دل سوخته فرزندانم است.

این کارگر شهرداری دهدشت خاطرنشان کرد: فاقد منزل مسکونی هستم و به تنهایی در سالن اداره که دو اتاق با وضعیت نامناسب بوده زندگی می کردم و تابستان مار و عقرب و زمستان سرما زندگی را بر ما تلخ کرده بود.

عرفانی با بیان حادثه شب خودسوزی همسرش تصریح کرد: با توجه به اینکه در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس بودیم پول نداشتم که برای فرزندانم لوازم التحریر و وسایل مورد نیاز مدرسه را تهیه کنم و همسرم از ناراحتی این مساله ، اقدام به خودسوزی کرد و زندگی و خانه ام ویران شد و هم اکنون مشکلات و نداری از یک طرف خراب شدن زندگی و از دست دادن مادر فرزندانم از طرف دیگر زندگی ام را روی سرم آوار کرد.

وی ادامه داد: همسرم گفت؛ کجا دیده ایم کسی در اداره ای کار کند اما حقوق به او ندهند و حتی نتواند برای فرزندان خود وسایل مدرسه و قلم و دفتر بخرد؛ که به حیاط رفت و از نفتی که آنجا بود روی خود ریخت و خود را آتش زد. با یکی از فرزندانم تلاش کردیم که خاموشش کنیم اما از ناحیه دو دست، شکم، گردن و صورت دچار سوختگی شدم،  و همسرم نیز ۸۰ درصد سوختگی داشت که همسرم را به بیمارستان اهواز و خودم را به بیمارستان یاسوج اعزام کردند که البته خانمم بعلت شدت سوختگی از دنیا رفت.

این کارگری شهرداری دهدشت عنوان کرد: این مشکلات و خودسوزی همسرم بعلت فقر، نداری و بی پولی رخ داد، اول مهر هر کس دست فرزندش را می گیرد و با خوشحالی به مدرسه می رود، اما ما در تهیه قلم و دفتر فرزندانم مانده بودیم که بعلت فشار این مساله همسرم اقدام به خودسوزی کرد.

عرفانی تاکید کرد: برخی از همکارانم بعلت پرداخت نشدن حقوق و نداری، کارت یارانه خود را پیش نانوایی گرو می گذارند تا بتوانند نان قرضی بگیرند و به خانه ببرند.

وی بیان کرد: در شهرداری دهدشت افراد دیگری هم هستند که چنین وضعیتی دارند؛ مسئولان تا حادثه دیگری رخ نداده با پرداخت حقوق و رسیدگی به مشکلات کارمندان و کارگران شهرداری جلوی چنین حوادث تلخی را بگیرند و نیروهای شهرداری را درک کنند.

درهمین رابطه:تجمع اعتراضی کارگران شهرداری دهدشت نسبت به وعده های توخالی مسئولان مبنی بر پرداخت ماه ها حقوق عقب افتاده مقابل فرمانداری کهگیلویه

تهدید کارگران حق طلب به اخراج از کار

روزیکشنبه ۲۸ شهریور، کارگران شهرداری دهدشت برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به وعده های توخالی مسئولان مبنی بر پرداخت ماه ها حقوق عقب افتاده مقابل فرمانداری کهگیلویه تجمع کردند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع به خبرنگاریک رسانه محلی گفت:به ما قول به روز شدن حقوق را داده بودند ولی الان سرپرست شهرداری،معاون شهرداری،ناظر کجاهستند؟همه رفتند و در خواب ناز هستند فقط با ما موش و گربه بازی می کنند.!

این کارگر ادامه داد:حق دفاع از حقوق خود را نداریم تهدید به اخراج می شویم،شورای شهر جدید هم که برای ریاست توی سر یکدیگر می زنند،جوابگوی هیچکدام از ما نیستند.!

کارگر دیگری بیان کرد:چهار ماه هست که یک ریال حقوق نگرفتم و بخاطر فقر و نداری مجبور شدم گوشی فرزندم را بفرشم و امسال نمی تواند در کلاس های مجازی شرکت کند.

وی افزود: حتی در این شرایط بحرانی ویروس کرونا پول خرید یک جفت دستکش هم نداریم و شهرداری لوازم بهداشتی در اختیار کارگران قرار نمی دهد.

کارگر دیگری، می‌گوید دیگر نمی‌توانم در چشم زن و بچه‌ام نگاه کنم،به هر جایی مراجعه می‌کنیم فقط به این و آن پاسمان می‌دهند،شهرداری می‌گوید مطالبه شما با پیمانکار است و پیمانکار می‌گوید باید شهرداری پول بدهد تا من به کارگر بدهد.

وی افزود: فرماندار، شهردار و بقیه مسئولان خودتان اگر یک یا دو ماه حقوق نگیرید جلوی زن و بچه‌‌تان شرمنده نمی شوید؟!

کارگر بعدی می‌گوید از کل مغازه‌های محل زندگی‌ام قرض کرده‌ام و دیگر هیچ مغازه‌ای حاضر نیست جنس نسیه به من بدهد،حتی توان خرید نان را هم ندارم.

کارگر دیگری گفت:مستاجرم و در این مدت که حقوق دریافت نکردم کرایه خانه نتوانستم پرداخت کنم و همین امروز فرداست که صاحبخانه بساطم را بیرون بریزد

*ادامه یکشنبه اعتراضی کارگران بازنشسته صنعت فولاد نسبت به عدم همسان سازی حقوق با برپایی تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد اصفهان واهواز 

روزیکشنبه ۴ مهر، کارگران بازنشسته صنعت فولاد در ادامه یکشنبه های اعتراضیشان نسبت به عدم همسان سازی حقوق دست به تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگان فولاد در کلانشهرهای اصفهان واهواززدند.

*شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران:

 عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان بازداشت و به نقطه ی نامعلومی منتقل شد

عزیز قاسم زاده سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان درساعت ۱۵:۳۰ دقیقه ی روز یکشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۰ ( دقایقی پیش) در منزل پدری دستگیر و به نقطه ی نامعلومی منتقل شد.

هویت نیروهای دستگیر کنند هنوز مشخص نیست اما لوازم شخصی وی ضبط شده است.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران برخوردهای چکشی با منطق فرهنگیان را محکوم می کند .خواهان آزادی هرچه سریعتر این هنرمند جوان و سایر زندانیان می باشد.

*گزارشی درباره تجمع ۳ مهرماه معلمان و بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه بقلم جمعی از بازنشستگان

در استمرار مطالبات و عدالت خواهی مردم، امروز معلمان و بازنشستگان درمقابل سازمان برنامه و بودجه درساعت ۱۰ صبح حضور یافتند.

با شروع تجمع معترضین به وضع فلاکت‌بار معیشت و زندگی خود به سردادن شعارهایی پرداختند.

یکی از سخنرانان در مورد الزام رتبه بندی بدون هرگونه تبعیضی سخن گفت و جمعیت معترض شعار دادند:

نه تسلیم، نه سازش/رتبه بدون خواهش

رتبه‌بندی اجرا نشه/کلاس‌ها تعطیل‌میشه

مامورین اطلاعات و نیروی انتظامی

گوشی‌ها و دوربین‌های خود را به کار انداختند که سخنران بعدی سخنان خود را چنین آغاز کرد:

 برای مسئولین خود بفرستید دیگر ایجاد ارعاب و ترس اثری ندارد، زندگی ما به بود و نبود کشیده شده است.

چرا سیزده معلم هم اکنون در زندان هستند و چرا وکیل آنها هم در بازداشت است؟ چرا کارگران و بازنشسته‌ها در زندان‌اند؟ بایستی آزاد شوند …

جمعیت معترض با سردادن شعارهای

معلم زندانی، کارگر زندانی، وکیل زندانی آزاد باید گردند، 

گفته‌های وی را تایید کردند.

سخنران به سخنان خود ادامه داد؛ چرا اسماعیل گرامی و اسماعیل عبدی در زندان هستند؟

معلمان و بازنشستگان معترض یک‌صدا فریاد زدند:

کارگر زندانی/اسماعیل گرامی آزاد باید گردد

معلم زندانی/اسماعیل عبدی آزاد باید گردد

سخنران دیگر در ادامه بیان داشت که سال‌هاست که وعده و وعید جای عمل را گرفته و هر چه بیشتر به قعر خط فقرمی‌رویم و باید قانون مدیریت خدمات کشوری به‌طور قطع برای برون رفت از خط فقر اجرا گردد.

معلمان و باز نشستگان در تایید او نیز چنین شعار دادند:

دزدی‌های نجومی/فلاکت عمومی

خط فقر ۲۰میلیون/حقوق ما ۴میلیون

سخنران دیگری به صحبت پرداخت: هم اکنون کارنامه سبزها نزدیک به بیست شبانه روز است که برای اجرائی شدن استخدام خود که آموزش و پرورش متعهد آن است در این شرایط در مقابل وزارت آموزش و پرورش به تجمع و تحصن پرداخته‌اند و معلمان جدید الاستخدم با اندک حقوق دست به گریبان‌اند و معلمانی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند بشدت مورد بهره‌کشی قرار دارند. معلمین نهضت سواد آموزی هم در مقابل مجلس برای استخدام سرگردان هستند. 

حاضران معترض به این همه بی‌عدالتی خواهان استخدام معلمان کارنامه سبز، معلمان بخش خصوصی(غیر انتفاعی) و معلمان نهضت سوادآموزی شدند. 

در پایان قطعنامه‌ی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی خوانده و تاکید شد چنانچه خواسته‌ها‌ پاسخ داده نشود باز به کف خیابان خواهیم آمد.

فقط کف خیابون/به دست میآد حقمون

تا حق خود نگیریم/از پا نمی‌نشینیم

*ادامه حق طلبی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)با حضور شبانه روز مقابل وزارت آموزش وپرورش

شنبه شب را هم قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)جمعه شب راهم درخیابان پایتخت سپری کردند و روزیکشنبه ۴ مهر به اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی،با تجمع مقابل وزارت آموزش وپرورش ادامه دادند.

+شعارهایی که معلمان معترض وخشمگین اینروزها مقابل وزارت آموزش وپرورش سرمیدهند:

– هرسال دارم سبز میشم  تیشه زدن به ریشه م

– یک ماهه که اینجاییم    از زندگی جداییم

– ما نخبه مظلومییم ازاستخدام محرومیم

– نیروی بازنشسته     بجای ما نشسته

– ما منتظرحقمون هستیم   هیچ جا نمیریم  همینجا هستیم

– پشت در وزراتیم  منتظرحمایتیم

– تا حقمو نگیرم  ازاینجانمیرم

– کیست مرا یاری کند، برای ما کاری کند

– حمایت از مافیا، حمایت از ظالم است

– مافیا استخدام مشکل اصلی ماست

– ریاست جمهوری تاکی باید صبوری

– یامرگ یا استخدام

– این ماه، ماه خون   مافیا سرنگون 

– این همه بی عدالتی    هرگزندیده ملتی

– نه مجلس نه دولت   نیستند به فکر ملت

– مسئول بی‌کفایت نماد ضعف و خفت

– مسئول بی‌کفایت  عامل خواروخفت

– مسئول بی لیاقت  عامل فقروخفت

– تاحقمو نگیرم  ازاینجا نمیرم

– کارنامه سبز مییمرد   ذلت نمی پذیرد

– سکوت فایده نداره کارنامه سبز بیداره 

– کارنامه سبز داد بزن  حقتو فریاد بزن

*تجمع اعتراضی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان به خواسته هایشان

روز یکشنبه ۴ مهر،جمعی از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی لارستان نسبت به عدم پاسخگویی مسئولان به خواسته هایشان مبنی بر اجرای برنامه غذایی مشخص، رفع کمبود امکانات ورزشی و رفاهی، ایجاد امکانات رفاهی در خوابگاه‌ها و ایجاد فضای سبز مناسب دست به تجمع دراین واحد آموزش عالی دراستان فارس زدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate