اخباروگزارش های کارگری ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۹ شهریورماه ۱۴۰۰

– فراخوان تجمع شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

– گزارشی درباره اعتصاب وتجمع دوروزه کارگران پالایشگاه گازفجرجم برای اعتراض به تبعیض،سطح پایین حقوق وشرایط نامناسب کاری

– ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون) نسبت به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی مقابل وزارت آموزش وپرورش

«ما منتظرحقمون هستیم   هیچ جا نمیریم  همینجا هستیم»

– ادامه کنش های کارگران شهرداری رودباربرای پرداخت ماه ها حقوق معوقه 

روزنامه‌نگاران مستقل ایران:

۱۱ روز بازداشت خبرنگار محلی برای انتشار یک خبر

– اطلاعیه دوم کمیتهٔ پیگیری آزادی کسری نوری

 «درخواست ویژه رئیس دانشگاه تهران از رئیس قوه قضائیه»

تجمع اعتراضی جایگاه داران سوخت استان اصفهان

– جان باختن کارگرجوان کارگاه شن و ماسه گیلوان درلای دستگاه حلزونی

*فراخوان تجمع شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

فرهنگیان عزیز! 

پیرو بیانیه ۲۱ شهریور شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران و با توجه به اینکه مطالبات اصلی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور همچنین مشکلات دانش آموزان، با وجود نامه نگاری‌ها ، مذاکرات و تجمعات فراوان ، از سوی دولت و مجلس بدون پاسخ مانده‌است، و حقوق  و دستمزد فرهنگیان تامین کننده هزینه یک زندگی شرافتمندانه نیست. همچنین خانواده ها توانایی پرداخت شهریه ی مدارس، فراهم کردن وسایل و ابزار آموزش مجازی را ندارند، و تدریس مجازی بسیار ناکارآمدبوده و تامین کننده اهداف آموزشی و پرورشی نیست.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران به همراه  انجمن‌ها و کانون‌های صنفی عضو خود در راستای تحقق مطالبات برحق فرهنگیان اعلام تجمع سراسری می‌کند. 

در همین راستا شورای هماهنگی ، از تمام فرهنگیان شاغل وبازنشسته دعوت می‌کند ساعت ۱۰ صبح روز شنبه سوم مهر در سراسر کشور تجمع نمایند. 

مکان تجمع

مراکز استان‌ها : مقابل اداره‌کل آموزش و پرورش استان

شهرستان‌ها : مقابل اداره آموزش و پرورش

استان تهران و البرز : مقابل سازمان برنامه و بودجه

شورای هماهنگی برای برگزاری باشکوه تجمع از تمام فرهنگیان درخواست می‌کند که با کانون‌های صنفی و انجمن‌های صنفی استان و شهرستان خود همکاری نمایند و در مناطقی که تشکل صنفی وجود ندارد برای هماهنگی در فضای مجازی گروه‌های هماهنگی ایجاد نمایند و فراخوان تجمع_شورای هماهنگی را در گروه‌های مدارس منتشر نمایند.

 قطعنامه پایانی متعاقباً منتشر خواهد شد. 

 لطفا با لینک زیر عضو کانال شورا شوید : 

https://t.me/kashowra

و از طریق آی دی زیر با دبیرخانه شورا ارتباط برقرار کنید : 

@shora_hamahangi

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

۲۹ شهریور ۱۴۰۰

*گزارشی درباره اعتصاب وتجمع دوروزه کارگران پالایشگاه گازفجرجم برای اعتراض به تبعیض،سطح پایین حقوق وشرایط نامناسب کاری

هفته گذشته تعدادی از کارگران پالایشگاه گاز فجر جم نسبت به پایین بودن دستمزدها و شرایط شغلی خود اعتراض کردند و در محوطه این پالایشگاه تجمع کردند. حاضران خواسته‌های خود را «حذف اضافه کاری غیرموظفی و پرداخت نشدن حقوق معوقه یکسان با دیگر شرکت‌های گازی و نفتی همجوار» اعلام کردند. معترضان نیروهای پیمانی پالایشگاه فجر بهبود شرایط شغلی خود را خواستارند و می‌گویند: چون ارکان ثالث هستند نباید از همه حقوق محروم باشند.

روزدوشنبه ۲۹ شهریور،یکی از کارگران این پالایشگاه به خبرنگاررسانه ای گفت:بیمه تکمیلی درمان کارگران، پرداخت نشدن معوقات طرح طبقه‌بندی نفت به صورت کامل از سوی پیمانکاران خواسته‌های کارگران در دو روز اعتراضی  بود که اکنون به پایان رسیده است.

وی افزود: فرماندار شهرستان جم قول پیگیری مجدانه داده و این اطمینان خاطر را داد که مشکلات از طریق پالایشگاه حل شده و در سطح وزارت خانه بررسی می‌شود، از این رو کارگران به ادامه فعالیت پرداخته‌اند و اکنون منتظر نتیجه پیگیری‌ها هستند.

وی بیان کرد: فرماندار شهرستان جم از تشکیل یک کارگروه خبر داد و اعلام کرده که در این کارگروه از مجتمع گاز پارس جنوبی و مجمتع گاز فجر جم دعوت خواهد شد تا مشکلات پیگیری و حل شود.

این کارگر پالایشگاه فجر جم یادآور شد: تبعیض عامل اعتراض کارگران پیمانکاری پالایشگاه فجر جم شده است. همکاران ما در شرکت‌های دیگر از پاداش با رقم‌های بالاتر برخوردار شده‌اند، اما ما در شرایط یکسان دریافتی بسیار کمتری داشته‌ایم برای مثال کارگران پیمانی شرکت پارس جنوبی ۱۷ تا ۲۷ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند در حالی که نیروی پیمانی فجر جم یک تا هفت میلیون پاداش گرفته‌اند.  

وی ادامه داد: این دو نیرو هر دو یکجا کار می‌کنند، اما پیمانشان با شرکت‌های مختلف است.

درهمین رابطه: 

+اعتصاب کارگران پالایشگاه فجر جم و تجمع مقابل درب پالایشگاه

امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه کارگران ارکان ثالث شیفت صبح پالایشگاه فجر جم از رفتن به سر کار خودداری کرده و مقابل درب پالایشگاه دست به تجمع زدند.

عدم پرداخت مطالبات بک‌پی یکسان با دیگر شرکت‌های گازی و نفتی همجوار و حذف اضافه کاری غیر مؤظفی از جمله موارد اعتراضی این کارگران است.

اعتصاب این کارگران منجر شد تا واحد حمل و نقل به صورت نیمه تعطیل و رستوران پالایشگاه نیز تعطیل گردد. همچنین حاضر نشدن این نیروهای شیفتی باعث شد تا نیروهای شیفت شب‌کار در سر شیفت بمانند.

+گزارش تکمیلی از اعتصاب کارگران پالایشگاه فجر جم

امروز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه کارگران ارکان ثالث شیفت صبح پالایشگاه فجر جم از رفتن به سر کار خودداری کرده و مقابل درب پالایشگاه دست به تجمع زدند.

این کارگران از ساعت ۶:۴۵ صبح که دست به تجمع زده بودند تا ساعت ۱۰:۳۰ مقابل درب پالایشگاه به تجمع خود ادامه دادند اما هیچیک از مسئولین پاسخی به خواست کارگران نداده و از اینرو کارگران با ترک پالایشگاه به خانه‌های‌شان برگشتند.

عدم پرداخت مطالبات بک‌پی یکسان با دیگر شرکت‌های گازی و نفتی همجوار و حذف اضافه کاری غیر مؤظفی از جمله موارد اعتراضی این کارگران است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران– ۲۳ شهریور ۱۴۰۰

+شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:اعتصاب همکاران ارکان ثالث در پالایشگاه فجر

روز سه‌شنبه ۲۳ شهریورماه همکاران ارکان ثالث ما در شیفت صبح پالایشگاه فجر جم در اعتراض به تعرضات هر روزه به زندگی و معیشتشان از جمله عدم پرداخت مطالبات بک پی یکسان با دیگر شرکت های گازی و نفتی همجوار و حذف اضافه کاری غیر موظفی دست از کار کشیده و مقابل درب پالایشگاه تجمع کردند. این تجمع از ساعت ۶:۴۵ صبح آغاز و تا ساعت ۱۰:۳۰ ادامه داشت و از آنجا که هیچیک از مسئولین حاضر به پاسخگویی نشدند، کارگران پالایشگاه را ترک و به خانه هایشان رفتند و بر ادامه اعتراض تاکید نمودند. در نتیجه اعتصاب این کارگران واحد حمل و نقل نیز به صورت نیمه تعطیل و همچنین رستوران پالایشگاه تعطیل شد. همچنین حاضر نشدن نیروهای شیفتی صبح باعث شد تا نیروهای شیفت شب‌کار در سر شیفت بمانند. هم اکنون اعتراضات در میان بخش های مختلف همکاران ما در نفت گسترده است. چپاولگری های پیمانکاران و کارفرمایان و باز گذاشته شدن دست آنها به هر گونه زورگویی در پناه قوانین مناطق ویژه اقتصادی و تعرضات هر روزه به زندگی و معیشت ما در فضایی امنیتی موضوعات اصلی اعتراضات ما در بخش های مختلف نفتی است.

*ادامه تجمع اعتراضی شبانه روزی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون) نسبت به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی مقابل وزارت آموزش وپرورش

«ما منتظرحقمون هستیم   هیچ جا نمیریم  همینجا هستیم»

یکشنبه شب ودوشنبه ۲۹ شهریور،قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)برای اعتراض به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی به تجمعشان مقابل وزارت آموزش وپرورش ادامه دادند.

+شعارهایی که معلمان معترض وخشمگین اینروزها مقابل وزارت آموزش وپرورش سرمیدهند:

– ما منتظرحقمون هستیم   هیچ جا نمیریم  همینجا هستیم

– پشت در وزراتیم  منتظرحمایتیم

– تا حقمو نگیرم  ازاینجانمیرم

– کیست مرا یاری کند، برای ما کاری کند

– حمایت از مافیا، حمایت از ظالم است

– مافیا استخدام مشکل اصلی ماست

– ریاست جمهوری تاکی باید صبوری

– یامرگ یا استخدام

– این ماه، ماه خون   مافیا سرنگون 

– این همه بی عدالتی    هرگزندیده ملتی

– نه مجلس نه دولت   نیستند به فکر ملت

– مسئول بی‌کفایت نماد ضعف و خفت

– مسئول بی‌کفایت  عامل خواروخفت

– مسئول بی لیاقت  عامل فقروخفت

– تاحقمو نگیرم  ازاینجا نمیرم

– کارنامه سبز مییمرد   ذلت نمی پذیرد

– سکوت فایده نداره کارنامه سبز بیداره 

– کارنامه سبز داد بزن  حقتو فریاد بزن

*ادامه کنش های کارگران شهرداری رودباربرای پرداخت ماه ها حقوق معوقه 

روزدوشنبه ۲۹ شهریور،کارگران شهرداری رودباردراستان گیلان از عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خودشان وادامه کنش های دامنه دارشان ووعده های توخالی مسئولان خبردادند.

کارگران شهرداری رودباربه خبرنگاررسانه ای گفتند: بابت ۴ ماه مطالبات مزدی سال جاری طلبکاریم و باتوجه به مخارج سنگین تحصیلی فرزندان دانش‌آموزان و دانشجویمان از شهرداری می‌خواهیم بخشی از این طلب مزدی را پرداخت کند.

از قرار معلوم حدود ۷۰کارگری که در شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن به صورت رسمی، قراردادی و پیمانی مشغول کار هستند، از اردیبهشت ماه سال جاری بابت مطالبات مزدی خود طلبکارند. در عین حال چندین سال سنوات و مانده مرخصی این کارگران نیز پرداخت نشده است.

این افراد که از کارگران قدیمی شهرداری محسوب می‌شوند به مشکلات مالی موجود اعتراض کرده و گفتند: دستمزد فروردین ماه خود را با چهارماه تاخیر حدود یک ماه پیش دریافت کرده‌ایم و از آن پس دریافتی دیگری نداشته‌ایم.

به گفته این کارگران؛ اعضای شورای جدید شهر ۱۷۰ تا ۲۰۰ میلیون منابع مالی پرداخت حقوقی که شورای سابق برای کارگران در نظر گرفته بود را صرف خرید گل و گیاه کردند که همه آن‌ها با بی‌آبی‌های تابستان جاری از بین رفتند.

این کارگران گفتند: بیشترشان حدود ۱۵ تا ۲۰ سال سابقه کار دارند و نگران آن هستند که با ادامه روند موجود نتوانند هزینه تحصیلی فرزندان خود را در آستانه سال جدیدی تحصیلی تامین کنند.

به گفته یکی از کارگران؛ علارغم پیگیری مداوم برای دریافت مطالباتمان، هنوز هیچ مسئولی پاسخگوی مطالباتمان در شهرستان نیست.

او گفت: بعد از چند ماه معوقات مزدی، کارگران در مردادماه سال‌جاری چندین روز تجمع اعتراضی برپا کردند که در نتیجه آن شهردار وعده رسیدگی به وضعیت مطالبات کارگران را داد اما با گذشت یک ماه هنوز از پرداخت معوقات مزدی کارگران خبری نیست.

این کارگر شهرداری رودبار با بیان اینکه در طول چهار تا پنج ماه گذشته هر ماه بخشی کمی از حقوق خود را به صورت علی‌الحساب دریافت کرده‌ایم، اضافه کرد: در نهایت مجموع دریافتی ما در طول ۵ ماه گذشته به اندازه یک پایه حقوق هم نمی‌شود.

او گفت: این روزها تامین هزینه‌های مربوط به تحصیل شوخی‌بردار نیست به همین دلیل از مسئولان مربوطه می‌خواهیم در این مورد چاره‌اندیشی کنند.

*روزنامه‌نگاران مستقل ایران:

۱۱ روز بازداشت خبرنگار محلی برای انتشار یک خبر

بدون تفهیم اتهام در بازداشت بودم

خبرنگار محلی که ماجرای قتل مبینا سوری، نوجوان ۱۴ ساله‌‌ای که توسط همسر و خانواده‌اش در منطقه رومشکان به قتل رسید، به دستور دادستان منطقه و با شکایت خانواده مقتول و متهمان پرونده بازداشت شده و به خاطر این اطلاع‌رسانی مدتی را در بازداشت بود تا این که سرانجام روز شنبه آزاد شد. 

به گزارش همدلی، سینا قلندری از خبرنگاران محلی کوهدشت و رومشکان است؛ او در ماجرای اطلاع‌رسانی درباره قتل مبینا سوری، دختر نوجوانی که چند پیش  توسط همسرش به قتل رسید،نقش داشت و مدتی بعد تحت فشار قرار گرفت و بازداشت شد، درباره وضعیت خود به همدلی‌ می‌گوید:«خبر این قتل ۱۰ روز پیش از رسانه‌‌ای شدن به دست من رسید، اما با توجه به شرایط منطقه‌‌ای تا حصول اطمینان از انتشار جزئیات آن خودداری کردم؛ از آنجایی که متوجه شدم برخی رسانه‌ها و افراد در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور از ظن خود بخشی از این ماجرا را با اطلاعاتی که الزاماً صحت نداشت در رسانه‌های خود منعکس کردند، من خبر را منتشر کردم و سه ساعت بعد خبرگزاری رکنا، خبری غیر واقعی و نادرست درباره این حادثه منتشر کرد. از این رو پلیس فتا به منزل اقوام من در کوهدشت که مهمان آنها هستم مراجعه کردند و برخورد بسیار امنیتی و تندی داشتند. در پی بازداشت برخی از وسایل شخصی من، از جمله تلفن من را نیز ضبط کردند. وی با اشاره به ‌این‌که دادیار پرونده اعلام کرد من تبرئه شده‌ام با قرار کفالت آزاد شدم، ادامه می‌دهد: یک روز بعد برای تحویل وسایل شخصی‌ام به دادسرا رفتم که به شکل اتفاقی با دادستان مواجه شدم و ایشان با عتاب من را خطاب قرار دادند که انتشار این خبر کار نادرستی بود و به دادیار پرونده من گفتند، جوری تنبیه‌اش کنید که دیگر چنین اخباری را منتشر نکند. در پی این ماجرا من بازداشت شدم، ابتدا به کلانتری منطقه و سپس به زندان مرکزی خرم‌آباد منتقل شدم و این بازداشت حدود ۱۱ روز طول کشید.» 

این خبرنگار ادامه می‌دهد:«در مدت بازداشت شرایط جسمی خوبی نداشتم، بر اثر استرس بیماری زخم معده‌ام تشدید شده بود و خون‌ریزی معده داشتم؛ در این مدت همسرم چندین بار به قاضی پرونده و دادستانی مراجعه کرده و شرایط من را برای آنها تشریح کرده بود شاید به شرایط من رسیدگی کنند، اما در قرنطینه زندان مرکزی خرم‌آباد، به هیچ شرایط چنین کاری فراهم نیست. حتی داروهایی را که مصرف می‌کردم، به من نمی‌دادند. گاهی از فرط درد و خونریزی بی‌حال می شدم تا جایی که به محض آزادی از زندان در بیمارستان بستری شدم!»

وی در پاسخ به ‌این پرسش ‌که در مدت بازداشت به بهداری یا بیمارستان منتقل شده است یانه؟ می‌گوید:«به هیچ وجه مرا به بیمارستان منتقل نکردند و در اوج ناراحتی و خونریزی به من قرص ژلوفن دادند که ازقضا برای معده مضر است. البته یک‌بار پزشک بهداری زندان خرم‌آباد به من شربت معده و قرص امپرازول داد. پرونده پزشکی من در اختیار دادستان قرار داده شد تا مشخص شود تحت درمان هستم و تحمل بازداشت را ندارم، اما عملا کاری از پیش نرفت.» 

قلندری با اشاره به ‌اینکه اساسا من تفهیم اتهام نشده اما بازداشت شده بودم، تصریح می‌کند: «به این دلیل سه روز پایان بازداشتم، اقدام به اعتصاب غذا کردم؛ چراکه وضعیت من و بازداشتم هیچ توجیهی نداشت. صرفا دادیار پرونده از من خواست برگه انتقال به زندانم را انگشت بزنم؛ ایشان هم از توضیحات من قانع شده بودند و تاکید داشتند دادستان درخواست بازداشت من را دارد و کاری از ایشان بر‌ نمی‌آید. ضمن ‌اینکه حتی اگر کسی تفهیم اتهام شود معمولا برای او قرار کفالت یا وثیقه صادر‌ می‌کنند، اما این روال برای من اساسا انجام نشد. حتی رئیس قوه قضائیه هم چند روز قبل بر عدم بازداشت موقت تاکید کردند!» وی ادامه می‌دهد:«در مدت بازداشت، همسرم چندین نوبت به دادیاری مراجعه کردند تا برای من قرار کفالت صادر شود، اما ایشان را به دادستان ارجاع می‌دادند. آقای دادستان هم به همسرم گفته بود شاکی خصوصی دارم؛ البته که این موضوع به هیچ وجه مانع صدور قرار کفالت نمی‌شود! بهانه دیگرشان این بود که اگر آزاد شوم خانواده مقتولی که من درباره او اطلاع‌رسانی کرده بودم، مرا خواهند کشت. من نمی‌دانم اگر کسی تهدید به مرگ شود، برای حفاظت او را بازداشت میکنند یا فردی که اقدام به تهدید کرده است؟! البته به همسرم گفتند من کاری می‌کنم این خبرنگار نه تنها محکوم شود بلکه شغلش را از دست بدهد.»

طی روزهای اخیر دست کم سه خبرنگار و عکاس بازداشت شده‌اند. 

بازداشت خبرنگاران سیناقلندری ،مجید سعیدی  وامیرعباسآذرموند 

*اطلاعیه دوم کمیتهٔ پیگیری آزادی کسری نوری

 «درخواست ویژه رئیس دانشگاه تهران از رئیس قوه قضائیه»

محمود نیلی احمدآبادی، ریاست دانشگاه تهران در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه تقاضای عفو یا آزادی مشروط کسری نوری را کرده است.

در روز ۲۸ شهریور ۱۴۰۰ دانشگاه تهران در نامه‌ای به شمارهٔ ۸۲۶۱۰۹۱ از ریاست قوه قضائیه با توجه به ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در قانون و رایزنی‌های صورت گرفته درخواست آزادی دانشجوی زندانی این دانشگاه را کرده است.

شهریورماه سال جاری با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید و با توجه به اینکه کسری نوری، دانشجوی زندانی دانشگاه تهران از اسفندماه سال ۱۳۹۶ بی‌وقفه در زندان است جمعی از فعالان صنفی دانشگاه تهران کمیته‌ای برای پیگیری آزادی کسری نوری تشکیل دادند.

کسر‌‌‌ی نوری، دانشجوی زندانی در یک دهه اخیر هشت سال از عمر خود را در زندان‌های ایران سپری کرده است.

کمیتهٔ پیگیری آزادی کسری نوری گزارش هر مرحله از پیگیری‌های خود را ارائه خواهد داد و در صورت نیاز به همراهی و کمک دانشجویان و دیگر اقشار جامعه، اطلاع رسانی خواهد شد.

*تجمع اعتراضی جایگاه داران سوخت استان اصفهان

روز یکشنبه ۲۸ شهریورفیلمی در شبکه های اجتماعی منتشر شد که حکایت از تجمع اعتراضی جایگاه داران سوخت در استان اصفهان داشت.

درهمین رابطه روزیکشنبه ۲۹ شهریور،یک جایگاه دار سوخت به خبرنگار رسانه ای گفت: مالکان پمپ های بنزین و مجتمع های خدمات رفاهی به ورشکستگی حتمی نزدیک هستند.

وی افزود: کمبود نقدینگی، عدم افزایش کارمزدها متناسب با هزینه ها و پرداخت نشدن مطالبات سنوات قبل، تاخیر درپرداخت مطالبات سال جاری، تبخیر بیش از حد فراورده و کسری های زیاد ناشی از آن، جرایم کمیته تخلفات در حالی که مالکان جایگاه ها هیچ قصوری در این گونه کسری ها ندارند  و قرارداد های یک طرفه از جمله مشکلات جایگاه داران سوخت است.

او عنوان کرد: موافقت های احداث جدید بدون توجه به نیاز و نیازسنجی فقط با نیت ارایه آمار و …، گرانی قطعات وخدمات، سهمیه بندی فراورده تحویلی، حذف حق تبخیر، حذف سهمیه روغن و سهمیه ادوات کشاورزی و کارت فروش آزاد (گازوئیل)، عدم افزایش کارمزدها متناسب با هزینه و بسیاری عوامل دیگر مالکان پمپ های بنزین و مجتمع های خدمات رفاهی را به ورشکستگی حتمی و بیکاری بیش از ۱۵۰۰۰ خانوار نزدیک می کند.

*جان باختن کارگرجوان کارگاه شن و ماسه گیلوان درلای دستگاه حلزونی

روزیکشنبه ۲۸ شهریور،یک کارگر۲۸ ساله اهل لرستان حین کار در کارگاه شن و ماسه گیلوان در شهرستان طارم استان زنجان براثر گیرکردن بخشی از لباسش دردستگاه حلزونی گیرافتاد وجان خودراازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate