اخباروگزارش های کارگری ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۶ شهریورماه ۱۴۰۰

– صاحب منصبان در هرواحدتولیدی وخدماتی پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی کارگران روبرومیشوند:

اعتراض کارگران پیمانی شرکت حفاری ملی ایران نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همزمان بابازدید وزیرنفت ازدکل حفاری ۲۵ فتح اهواز

– دورجدید تجمع شبانه روزی اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)نسبت به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی مقابل وزارت آموزش وپرورش دوهفته ای شد

– دیدارتعدادی ازفعالین کارگری سنندج وسقز با خانواده حسین پناهی

روزنامه‌نگاران مستقل ایران:در برابر سانسور و سرکوب روزنامه‌نگاران سد محکمی بسازیم! 

– کانون نویسندگان ایران:

اعطای جایزه‌‌ی سالانه­‌ی انجمن قلم (پن) آمریکا به سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن

– جان باختن ۲ کارگر درحادثه ریزش آوار ساوه

*صاحب منصبان در هرواحدتولیدی وخدماتی پامیگذارند با اعتراض وحق طلبی کارگران روبرومیشوند:

اعتراض کارگران پیمانی شرکت حفاری ملی ایران نسبت به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل همزمان بابازدید وزیرنفت ازدکل حفاری ۲۵ فتح اهواز

روز جمعه ۲۶ شهریور همزمان بابازدید جواد اوجی وزیرنفت ازدکل حفاری ۲۵ فتح اهواز،کارگران پیمانی شرکت ملی حفاری ایران در این دکل حفاری با اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل،خواستار اجرای کامل این طرح برای هزاران کارگرارکان ثالث شرکت ملی حفاری شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،با گذشت بیش از یکسال و نیم از ابلاغ بخشنامه طرح طبقه بندی مشاغل ، این موضوع همچنان در شرکت ملی حفاری ایران اجرایی نشده است.

*دورجدید تجمع شبانه روزی اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)نسبت به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی مقابل وزارت آموزش وپرورش دوهفته ای شد

بابرپایی  تجمع روزجمعه ۲۶ شهریور، دور جدید اعتراض شبانه روزی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون) نسبت به بلاتکلیفی استخدامیشان ووعده های توخالی مسئولان برای تفرقه اندازی بجای پاسخگویی مقابل وزارت آموزش وپرورش دوهفته را پشت سرگذاشت.

قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)باانتشار فراخوان جدیدی اعلام کردند به تجمع حق طلبانه شان روزهای شنبه ویکشنبه(۲۷ و۲۸ شهریور)ادامه خواهند:

+شعارهایی که معلمان معترض وخشمگین اینروزها مقابل وزارت آموزش وپرورش سرمیدهند:

– حمایت از مافیا، حمایت از ظالم است

– مافیا استخدام مشکل اصلی ماست

– ریاست جمهوری تاکی باید صبوری

– یامرگ یا استخدام

– این ماه، ماه خون   مافیا سرنگون 

– این همه بی عدالتی    هرگزندیده ملتی

– نه مجلس نه دولت   نیستند به فکر ملت

– مسئول بی‌کفایت نماد ضعف و خفت

– مسئول بی‌کفایت  عامل خواروخفت

– مسئول بی لیاقت  عامل فقروخفت

– تاحقمو نگیرم  ازاینجا نمیرم

– کارنامه سبز مییمرد   ذلت نمی پذیرد

– سکوت فایده نداره کارنامه سبز بیداره 

– کارنامه سبز داد بزن  حقتو فریاد بزن

*دیدارتعدادی ازفعالین کارگری سنندج وسقز با خانواده حسین پناهی

روز جمعه ۲۶ شهریور ماه ۱۴۰۰ جمعی از فعالین کارگری شهرهای سنندج و سقز برای دیدار از خانواده حسین پناهی و عرض تسلیت، ادای احترام و  همدردی بمناسبت درگذشت میرزا محمد،  با خانواده ایشان؛ دایه شریفه و فرزندانش  در روستای قروچای حضور بهم رساندند. در این دیدار  یاد و خاطر میرزا محمد و فرزندان جانباخته اش رامین و اشرف حسین پناهی گرامی داشته شد.

*روزنامه‌نگاران مستقل ایران:در برابر سانسور و سرکوب روزنامه‌نگاران سد محکمی بسازیم! 

چند دهه است سرکوب روزنامه‌نگارانی که قلم‌شان را برای روشنگری و آشکارسازی فساد و تبعیض طبقاتی در جامعه چرخانده‌اند، ادامه داشته است. بارها دیده‌ایم که رسانه‌های وابسته و بله‌قربان‌گوی نهادهای امنیتی برای روزنامه‌نگاران مستقل طراحی‌های سوخته نوشتند و پرونده‌سازی کردند. روزنامه‌نگارانی احکام ممنوع‌الکاری گرفتند و بسیاری دیگر زندانی و خانه‌نشین شدند. زیر سایه همین خطوط قرمزی که بر سطور جراید کشیده می‌شد، روزنامه‌نگاران وابسته از سوی نهادهای امنیتی به مطبوعات وارد شده و دیگرانی حکم اخراج از کار می‌گرفتند. در دولت حسن روحانی تعدادی از خبرنگاران قلم‌شان را فروختند و کم هستند آنانی که حاضر نشدند،  قلم‌فروشی کنند. 

این هرز قلمی که این سال‌ها مطبوعات را در گیشه‌ها مهجور کرده و دولت را به حمایت مالی از مطبوعات کشاند، نتیجه بلافصل سانسور بود. اما در این میان اندک خبرنگارانی بودند که قد علم کردند و در این هیاهو مقاومت کردند و اعتبار قلم را نگه داشتند. مطالب این خبرنگاران است که خوانده می‌شود و آنان هستند که از یاد نرفته‌اند. 

دوستان و همکاران روزنامه‌نگار امروز بر ماست که در فضای همین خبرنگاران مستقل دست اتحاد داده و نگذاریم دست کم فرآیند  بازداشت و سرکوب خبرنگاران نرمالیزه شود. باید با هر ابزاری که در دست داریم نشان دهیم که سکوت پاسخ ما نیست. امروز بیش از هر وقتی باید از حقوق صنفی خود به ویژه دستمزد دفاع کنیم چراکه این امر علاوه بر تاثیر مستقیم بر معیشت ما، بر استحکام سانسور بر مطبوعات نیز موثر بوده است و نیز ساده‌تر می‌توان خبرنگاری که قسط عقب افتاده دارد، خرید. امروز بر ماست که بجنبیم و حقوق پایمال شده خود را بازستانیم.

با ادامه بازداشت همکارانمان مخالفت ورزیم و نسبت به بازداشت همکاران خود واکنش نشان دهیم. این روزها برخورد با روزنامه‌نگاران از سوی نهادهای امنیتی و دستگاه قضایی زیر نظر اژه‌ای نشان داد که آنها هیچگونه احترامی برای جامعه خبرنگاری قائل نیستند، این چیزی بود که ما پیشتر نیز شاهد آن بودیم و بر ما پوشیده نبود. 

طی آخرین گزارش‌های انتشار یافته از سوی همکاران، بازپرس شعبه دوم دادسرای اوین علیرغم تعیین وثیقه و پذیرفتن آن، در پاسخ به پدر امیرعباس آذرموند، روزنامه نگار اقتصادی گفته «هر وقت صلاح بدانم او را آزاد می‌کنم!» 

تحریریه روزنامه نگاران مستقل ضمن محکوم کردن این دست برخوردهای غیرانسانی که مصداق شکنجه سفید بازداشتی و خلاف قانون است، از روزنامه‌نگاران می‌خواهد هرچه زودتر به اقدامات جمعی و متحدانه برای سازماندهی فضایی برای مقابله با سرکوب دست بزند. هرچه آنها سرکوب را بیشتر کنند، ما نیز باید قوی‌تر باشیم. بنابراین از همین تریبون فراخوان می‌دهیم حاضریم تمام روابط مالی و فسادآمیز مدیران رسانه‌ها با نهادها از جمله دستگاه‌های قضایی را که شما برای ما ارسال می‌کنید، بدون ذکر نام شما در این کانال منتشر کنیم. از همینجا فراخوان می‌دهیم که با هر ابزاری و به ویژه در آکسیون‌ها و حرکت‌های جمعی و متحدانه نسبت به ادامه بازداشت بدون ضابطه و غیرقانونی همکارمان امیرعباس آذرم‌وند واکنش نشان دهید تا دستگاه سرکوب تصور نکند، اعمال فشار بر جامعه خبرنگاری آسان خواهد بود. 

همچنین از مدیران و سردبیران رسانه‌ای که در سرکوب روزنامه‌نگاران اخراج و خانه‌نشین کردن آنان در راستای سانسور نقش دارند، نام ببریم و آنها را پیش چشم جامعه بگذاریم. ما پیشتر نیز در این کانال به برخی از این موارد پرداختیم. امروز مردم باور دارند که مطبوعات طرف دردهای آنها نیست. امروز دو صف مقابل هم شکل گرفته که یکی سرکوبگر است و دیگری در رنج و تبعیض و سرکوب. این انتخاب با ماست که در این موقعیت تاریخی کدام طرف بایستیم.

در مقابل این وظیفه بر دوش ما روزنامه‌نگاران مستقل است که عملاً اعلان جنگ کنیم. اگر تعداد ما به اندازه خبرنگاران وابسته نیست، اما قدرت حق‌گویی و همراهی جامعه با ما بیش از این‌ها است و امروز باید به این موضوع واقف باشیم. ما این قدرت را داریم که در برابر سانسور و سرکوب سد محکمی بسازیم! 

*کانون نویسندگان ایران:

اعطای جایزه‌‌ی سالانه­‌ی انجمن قلم (پن) آمریکا به سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن

انجمن قلم (پن) آمریکا در پیامی به اطلاع کانون نویسندگان ایران رسانده که امسال جایزه­‌ی سالانه­‌ی خود به نام جایزه­‌ی «آزادی برای نوشتن» را به اعضای زندانیِ کانون نویسندگان ایران – رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن – اهدا می­‌کند. بر اساس آنچه که در این پیام آمده هدف از اهدای این جایزه، که از سال ۱۹۸۷ به نویسندگان زندانی اهدا شده، راه­‌اندازی کارزاری جهانی برای تضمین آزادی نویسندگانِ دربند در کشورهای مختلف است. مراسم اهدای جایزه به اعضای زندانی کانون نویسندگان ایران در روز سه‌شنبه ۵ اکتبر ۲۰۲۱ در موزه­‌ی تاریخ طبیعی آمریکا در شهر نیویورک برگزار خواهد شد. متن بیانیه­‌ای که انجمن قلم آمریکا در این مورد منتشر کرده و برای کانون نیز ارسال شده به شرح زیر است:

اعطای جایزه‌‌ی سالانه­‌ی انجمن قلم (پن) آمریکا به سه عضو زندانی کانون نویسندگان ایران، رضا خندان (مهابادی)، بکتاش آبتین و کیوان باژن

انجمن قلم آمریکا امسال با اعطای «جایزه‌ی آزادی برای نوشتن» به بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی)، از این نویسندگان ایرانیِ در بند تقدیر می‌کند. بکتاش آبتین، کیوان باژن و رضا خندان (مهابادی) سه نویسنده­‌ی سرشناس ایرانی هستند که به دلیل نوشتن، دفاع از آزادی بیان، و مخالفت مسالمت­‌آمیز با سانسور حکومتی، از سوی مقامات دولتی ایران به بند کشیده شده­‌اند. آن­ها در ماه مه ۲۰۱۹، به علت فعالیت‌شان در کانون نویسندگان ایران به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» هر یک به شش سال حبس محکوم شدند [حکم کیوان باژن سپس در «دادگاه» تجدید نظر به سه سال و نیم کاهش یافت]. کانون نویسندگان ایران تشکلی است که بکتاش آبتین، شاعر و فیلم­‌ساز، کیوان باژن، رمان­‌نویس و روزنامه‌نگار، و رضا خندان (مهابادی)، داستان­‌نویس و منتقد ادبی، در فعالیت آن نقش ­مهمی ایفا کرده‌اند. دولت ایران از فعالیت­‌های زیر به عنوان مصادیق اتهام‌های فوق علیه این سه نویسنده نام برده است: حضور در مراسم یادبود شاعران و نویسندگان نامدار ایرانی، پخش خبرنامه‌ی داخلی کانون نویسندگان ایران، و گردآوری کتابی درباره ی تاریخ ۵۰ ساله‌ی کانون نویسندگان ایران. در سپتامبر ۲۰۲۰ این سه نویسنده برای اجرای حکمِ مجموعاً ۱۵ سال و نیم حبس به زندان اوین فراخوانده شدند، و این در حالی بود که بیماری همه­‌گیر کوید ۱۹ در زندان­‌های ایران بیداد می‌کرد. آبتین و خندان (مهابادی)، مانند بسیاری دیگر از زندانیان اوین، هر دو در همان آغاز دوران محکومیت خود به این ویروس مبتلا شدند، و هم اکنون این هر سه­ نویسنده از فقدان مراقبت پزشکی رنج می­‌برند. 

سوزان ناسل، مدیر اجرایی انجمن قلم آمریکا، در بخشی از سخنان خود در این باره چنین گفت: 

«بکتاش آبتین، کیوان باژن، و رضا خندان (مهابادی) تجسم عینی آن روحیه‌ای هستند که الهام­‌بخش فعالیت‌های ما در انجمن قلم آمریکاست. آن­ها نویسندگانی هستند که نه فقط نوشتن و اندیشیدن بلکه زندگی متهورانه و فداکاری بی دریغ برای آزادی­ اندیشه، هنر، فرهنگ و خلاقیت را رسالت خود می‌دانند. این نویسندگان، با به دوش کشیدن مسئولیت هدایت جامعه‌ی ادبی ایران، چراغ راه نویسندگان و متفکران بی‌شماری شده‌اند که توانایی­‌شان در تخیل، درهم شکستن محدودیت‌ها و به چالش کشیدن سرکوب، آن هم در خطرناک­‌ترین شرایط، همواره از این معرفت سرچشمه می­‌گیرد که هرگز تنها نیستند. یورش دولت ایران به این سه دلاور جامعه­‌ی نویسندگان ایران، که تنها سلاح­‌شان تفکرشان است، حاکی از ورشکستگی اخلاقی رژیمی­ست که چنان نگران بقای خود شده که برای نابودی هر اندیشه­‌ی مستقلی به هر خس و خاشاکی چنگ می‌زند.»

انجمن قلم امریکا سپس با اشاره به وضعیت «آزادی بیان در ایران» بیانیه‌ی خود را این گونه به پایان می‌رساند:

«ایران از جمله‌ی کشورهایی است که بیشترین محدودیت‌ها را بر آزادی بیان اِعمال می‌کند. در حالی که حقوق بشر در ایران دهه­‌هاست که در اوضاع هولناک به سر می­‌برد، در سال­‌های اخیر وضعیت آزادی بیان و رعایت حقوق پایه‌ای انسان در این کشور حتا از آن هم وخیم­‌تر شده است. طبق گزارش شاخص آزادی نگارشِ سال ۲۰۲۰ انجمن قلم آمریکا، کشور ایران از نظر نویسندگان و روشنفکرانِ دربند در رتبه‌ی چهارم جهان قرار دارد. در ایران هم­‌اکنون صدها خبرنگار – علاوه بر نویسندگان، وبلاگ­‌نویسان، هنرمندان، مدافعان حقوق بشر، و غیره – به اتهامات سیاسی در زندان­ به سر می­‌برند. این محکومیت­‌ها را قوه‌ی قضاییه­‌ای صادر کرده که به دلیل فقدان شفافیت، میزان بالای حکم اعدام، بی­‌توجهی به مراقبت پزشکی از زندانیان، و اذیت و آزار جسمانی، شهره‌ی عام و خاص است.

دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، به رغم وعده­‌ی توسعه­‌ی آزادی­‌ها، دوران تشدید سرکوب و محدودیت­‌های سیاسی خودسرانه از آب در آمد و ایرانیان بیش از پیش از بلند کردن صدای خود در اعتراض به وضعیت حکومت بازداشته شدند. و در اوت ۲۰۲۱، پس از انتخابات ژوئن که در آن همه­‌ی مخالفان رد صلاحیت شدند، ابراهیم رئیسی به مقام رئیس جمهور جدید رسید. رئیسی را همگان با نقض حقوق بشر در گذشته و اتهام مشارکت در کشتار جمعی زندانیان سیاسی دهه­‌ی ۱۹۸۰ می‌شناسند. دولت ایران همچنین دست اندر کار سرکوب و ربودن مخالفان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران در خارج از کشور و آزار و اذیت خانواده­‌های آنان در داخل کشور بوده است».

*جان باختن ۲ کارگر درحادثه ریزش آوار ساوه

دوکارگرحین کاردر ساختمانی واقع در روستای بادامچالوق از توابع شهرستان ساوه براثرریزش آواردردم جانشان را ازدست دادند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate