اخباروگزارش های کارگری ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۹ شهریورماه ۱۴۰۰

– اعتراض کارگران پیمانی معدن زغال سنگ پروده طبس نسبت به سطح پایین حقوق ،مشکلات بیمه وشرایط سخت کاری همزمان با بازدید رئیسی

– تجمعات اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ گِلتوت زرند نسبت به عدم همسان سازی حقوق و واریزنشدن  نرخ واقعی بیمه مقابل دادستانی و فرمانداری 

– تجمع شبانه روزی اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش وپرورش یک هفته را پشت سرگذاشت

– روزنامه‌نگاران مستقل ایران:بازداشت مجید سعیدی عکاس خبری روزنامه شرق

– مرگ ومصدومیت ۳ کارگرمقنی در رودبارجنوب

– جان باختن یک کارگرمقنی جوان در حادثه ریزش آوارچاه اصفهان

– جان باختن یک کارگرواحد تجهیزات کشت وصنعت نیشکرهفت تپه براثرسکته قلبی

– جان باختن یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق کرمانشاه بر اثر بیماری کووید۱۹

*اعتراض کارگران پیمانی معدن زغال سنگ پروده طبس نسبت به سطح پایین حقوق ،مشکلات بیمه وشرایط سخت کاری همزمان با بازدید رئیسی

روز جمعه ۱۹ شهریورهمزمان بابازدید رئیسی ازمعدن زغال سنگ پروده طبس،کارگران پیمانی این واحد معدنی دراستان خراسان جنوبی طی سخنانی اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق ومشکلات بیمه ابرازکردند وخواهان تبدیل وضعیت شدند.

*تجمعات اعتراضی کارگران معدن زغال سنگ گِلتوت زرند نسبت به عدم همسان سازی حقوق و واریزنشدن  نرخ واقعی بیمه مقابل دادستانی و فرمانداری 

روزدوشنبه ۱۵شهریور، کارگران معدن زغال سنگ گِلتوت زرند برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم همسان سازی حقوق و واریزنشدن  نرخ واقعی بیمه روزدوشنبه ۱۵شهریور مقابل دادستانی وروزچهارشنبه ۱۷ شهریورمقابل فرمانداری این شهرستان دراستان کرمان تجمع کردند و خواستار اخراج مدیرعامل این معدن شدند.

یکی از کارگران معترض این معدن در گفتگو با خبرنگاریک رسانه محلی علت تجمع روزچهارشنبه را عدم واریز نرخ واقعی بیمه تامین اجتماعی و عدم همسان سازی حقوق کارگران عنوان کرد واضافه کرد: به طور مثال اگر کارگری ۱۰ یا ۸ میلیون تومان حقوق دریافت می کرده است کارفرما دریک اقدام غیرقانونی نصف مبلغ را به عنوان بیمه در لیست ثبت  و ما بقی را در حساب جداگانه ای واریز می کرده که شامل بیمه کارگر نمی شده است.

وی ادامه داد: حال که کارگر به سن بازنشستگی رسیده است (۲۰ سال مشاغل سخت) متوجه شده است که مستمری وی پایه حقوق اداره کار است.

وقتی کارگران این مسئله را به کارفرما معترض می شوند وی در پاسخ می گوید: که این شرکت خصوصی است و  درآمدش بیش از این نیست و باید بخشی از بیمه شما کم شود و اگر بخواهیم آن را به طور کامل پرداخت کنیم شرکت ورشکسته خواهد شد.

این کارگرافزود: کارگران حقوق خود را با معادن همجوار مقایسه می کنند به شکلی که این معدن زغال سنگ گلتوت نسبت به معادن همجوار تولید بیشتری دارد اما حقوقی که کارگران  دریافت می کنند یک سوم معادن دیگر نیست در حالی که معادن همجوار وابسته به فرآوری و چرخه تولید فولاد است اما این معدن از چرخه تولید فولاد خارج است.

به همین دلیل برای کارگر افزایش حقوقی در نظر گرفته نمی شود و باید حقوق پایه کار را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: البته این تجمع اعتراض آمیز دو روز قبل در مقابل دادستانی زرند انجام شد و با حضور دادستان شهرستان زرند  در معدن و صحبت با کارگران متاسفانه نتیجه ای در بر نداشت.

و به همین دلیل امروز نیز کارگران برای رساندن صدای خود به فرمانداری زرند مراجعه کردند و فرماندار قرار شد با هیئت مدیره شرکت در این رابطه صحبت کند.

وی گفت: این شرکت ۲۵۰ کارگر دارد که همگی آنها سهامدار این شرکت و مدعی این هستند که مالک این معدن زغال سنگ می باشند، این کارگران می گویند برای اینکه ما به حق خود برسیم این معدن باید از بخش خصوصی به دولتی برگردد و مدیرعامل نیز باید اخراج گردد.

*تجمع شبانه روزی اعتراضی قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون) نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان مقابل وزارت آموزش وپرورش یک هفته را پشت سرگذاشت

پنج شنبه شب راهم قبول شدگان آزمون سال ۹۹ آموزش و پرورش کشور(صاحبان کارنامه سبز آزمون)در خیابان تهران به سحررساندند وروزجمعه ۱۹ شهریور با برپایی تجمع مقابل وزارت آموزش وپرورش دورجدید اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان یک هفته را پشت سرگذاشت.

شعارهایی که معلمان معترض وخشمگین درهفته ای که گذشت مقابل وزارت آموزش وپرورش سردادند:

– این همه بی عدالتی    هرگزندیده ملتی

– نه مجلس نه دولت   نیستند به فکر ملت

– مسئول بی‌کفایت نماد ضعف و خفت

– مسئول بی‌کفایت  عامل خواروخفت

* روزنامه‌نگاران مستقل ایران:بازداشت مجید سعیدی عکاس خبری روزنامه شرق

مجید سعیدی عکاس مطرح ایرانی حدود ۲ هفته قبل حین عکاسی و تهیه گزارش از وضعیت پناهجویان افغان در ایران، در آذربایجان غربی بازداشت شده است.

این عکاس مستند که پیش‌تر برای مدت چند سال در افغانستان زندگی کرده و از مردم این کشور به‌ویژه وضعیت زنان و کودکان افغانستان گزارش‌های متعددی تهیه کرده بود، این‌بار سراغ تهیه گزارشی از وضعیت مهاجران افغان در مرزهای ایران و ترکیه رفته و قرار بود عکس‌ها را برای انتشار در روزنامه شرق آماده کند، اما چند روز قبل در منطقه مرزی استان آذربایجان غربی به همراه یکی از خبرنگاران این روزنامه بازداشت شده است.

طبق پیگیری‌ها، خبرنگار روزنامه شرق پس از چند روز با قرار وثیقه آزاد شده است، اما مجید سعیدی همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

*مرگ ومصدومیت ۳ کارگرمقنی در رودبارجنوب

روزپنج شنبه ۱۸ شهریور،۳ کارگرمقنی حین کار در روستای مجتمع از توابع شهر رودبارجنوب استان کرمان دچارحادثه شدند ودونفرشان دردم جان باختند ویک نفرهم مصدوم شد.

براس گزارش رسانه ای شده بتاریخ۱۹ شهریور یکی از کارگران جان باخته تبعه افغانستان بود.

*جان باختن یک کارگرمقنی جوان در حادثه ریزش آوارچاه اصفهان

عصر روزجمعه ۱۹ شهریور،یک کارگر ۲۶ ساله تبعه افغانستان حین کار در چاهی واقع در خیابان هفت دست اصفهان براثر ریزش و مدفون شدن زیر تلی ازآوار جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگرواحد تجهیزات کشت وصنعت نیشکرهفت تپه براثرسکته قلبی

صبح روزجمعه ۱۹ شهریور،یک کارگرواحد تجهیزات کشت وصنعت نیشکرهفت تپه حین ورود به مجتمع دچارسکته قلبی شد وپس ازانتقال به بیمارستان جان خودراازدست داد.

*جان باختن یک کارگر سیمبان شرکت توزیع برق کرمانشاه بر اثر بیماری کووید۱۹

روز پنج شنبه ۱۸ شهریور، یک کارگر سیمبان پیمانکاری باسابقه شرکت توزیع برق کرمانشاه بنام آزاد مرادی ۴۰ ساله پس از یک هفته دست وپنجه نرم کردن با بیماری کووید ۱۹ دربیمارستان جانش راازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate