“دره پنجشیر ” و “کوبانی افغان ها “و از اینجور چیزها!

بخش ۶ از ارشیو افغانستان

مقدمه:

در اخبار آمده که در دره پنجشیر “محاهدین اسلامی افغان با مقادیبری سرباز و کادرهای حکومت سابق اسلامی افغانستان یک جبهه ای ساخته اند بنام “جبهه مقاومت ملی”

روزهای اول این “جبهه” که رئیسش شازده احمد مسعود دوم نام دارد قسم خورد که با طالبان خواهد جنگید! به دنیا یاد اوری کرد که شازده اول (احمد مسعود) ۹ باز حمله ارتش شوروی را عقب زده و طالبان که چیزی نیست!

بعدش گفتند که اینها دنبال افغانستان آزاد و برابر و صلح هستند! قرار دارند به زنها اجازه بدهند تا سر کوچه بروند! 

ما که بخیل نیستیم صبر کردیم تا پرده های بعدی این قبیله را ببینیم! چون امثال خمینی ها را دیده بودیم و حتی همین طالبان شماره دو هم بعضی قولها داده بود مقداری شک کردیم که مگر می شود مجاهدین اسلامی بشوند رهبر “مقاومت”؟! 

خوب خوشبختانه اینها هر روز می گذرد بیشتر خودافشانی می کنند! یعنی خودشان را می افشانند!

سروکله زامبی های طالبان  که در جاده پنجشیر پیدا شد دیدیم احمد شاه دوم فراخوان “صلح” داد و فرمود که از زمان بچگی اش دنبال صلح بوده و پدر شهیدش همینطور! منتهی هی دنیا جنگ می کرده ! وسط جنگی که راه افتاده از “علمای اسلامی” افغان خواست پادرمیانی کنند!

تا اینجا را داشته باشید تا ببینیم داستان “کوبانی افغانستان” به کجا رسید؟!

(۱)”دعوای واقعی شازده احمد مسعود با طالبان” بر سر چیست؟

 ما می دانیم ابوی بزرگوار شازده از مجاهدین ملی اسلامی افغان بود که برای بیضه اسلام تحت پرچم برژینسکی بسیار رژیمیده بود تا اینکه توسط یکی از زامبی تروریستهای اسلامی مخالف منفجر شد و درجه شهادت نائل شد!

احمد شاه دوم مدتی قبل به دنیا گفت که :”

“پیش از این، احمد مسعود گفته بود که طالبان «پیشنهاد اختصاص دو کرسی به جبهه ملی مقاومت در دولت» را داد و ادامه داد: ما حتی در مورد این پیشنهاد فکر نکردیم”

خوب! یکجوری انگاری به ما می گوید که اولا مشکلش همین پستهاست و بعد اونزمان “فکر نکرده بود که این پیشنهاد را بپذیرد تا “صلح شود”!

لذا ما فرض می گیریم این “جبهه مقاومت ملی” یک بقالی دو نبش است برای “اصلاح حکومت اسلامی به شکلی که طالبان و داعش و بقیه برادران بتوانند سهمی هم به شازده بدهند تا “صلح” شود!

(۲)حملات زمینی طالبان به پنجشیر همراه حملات هوائی ارتش پاکستان :

هفته پیش بالاخره طالبانیها و اراذل متحدشان تصمیم گرفتند با شعار “حزب فقط حزب الله” به پنجشیر حمله کنند .پنجشیر یک منطقه کوهستانی است با دره های متعددی که به جهت جفرافیائی نسلط نظامی بر آن سخت است.

تیم شازده می گوید “عمدا راه باز کرده تا طالبانیها را گول بزند ” می گویند چند هزار نفری هم از زامبی های طالبان اسیر گرفته اند.

طالبان هم لج کرده از دیروز اعلام کرده که پنجشیر را گرفته و بزودی دولت طالبان را از میان اراذل تروریستش اعلام می کند!

همین زمان رئیس اطلاعات پاکستان به کابل امده تا به طالبان کمک کند !

می گویند :

“حملات هواپیماهای بدون سرنشین بر سنگرهای مقاومت ملی آغاز شده و یکشنبه شب این حملات به اوج خود رسید. این حملات باعث شد تا ژنرال عبدالودود، یکی از فرماندهان جبهه مقاومت و فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت در اثر بمباران هواپیما های بدون سرنشین کشته شده”.

لذا دو طرف دعوا بدجوری گزارشات متناقض می دهند اما من فکر نمی کنم طالبانیها بزودی بتوانند به رویای خود در کنترل پنجشیر تحقق ببخشتند و دلایل فقط نظامی نیست.

 

(۳)متحدین شازده پنجشیری یعنی هندوستان و تاجیکستان:

در طی هفته های گذشته شازده پنجشیری از همه دنیا و همسایه ها کمک طلبیده . ظاهرا پشت پرده حکومتهای هند و تاجیکستان در حال نزدیک شدن به شازده هستند.

مشکل اینست که پنجشیر منطقه مرزی نیست و کمک نظامی و اقتصادی به ان مشکل است مگر از اسمان! یا بازکردن راه زمینی.

هنوز زمان لازمست که روشن شود قدرتهای منطقه ای و همسایگان و قدرتهای جهانی چه تصمیم نهائی در مورد افغانستان گرفته اند یا خواهند گرفت.

انچه بیشتر پیش بینی می شود اینست که زمینه های جنگ داخلی اغانستان در حال توسعه است.

(۴)آیاپنجشیر کوبانی افغانستانست؟تکلیف چپ چیست؟

مدتها قبل من نقدهایم به داستان کوبانی و رهبری آنرا در سایت آزادی بیان نوشته ام.از دید من اون کوباتنی هم چیزی بیش از ناسیونالیزم کوردی با ماسک دیگر نبوده و تکلیف چپ در اونجا هم حمایت از رهبری مناطق کردستان سوریه نیست.

اما در مورد شازده احمد مسعود که دو پله از رهبری کوبانی اسلامی تر و عقب مانده تر است تکلیف بیشتر معلومست.

همانطور که در بالا مشخص است احمد شاه دوم یک جریان ملی اسلامی است که آویزان آخوندهای اسلامی می شود تا بین او و طالبان واسطه شوند تا “کرسی بیشتر از دو تا بگیرد”!

همانطور که سخنگویانش در بی بی سی اینروزها اعلام می کنند “مسئله آنها شراکت در قدرت” است.

چپ بواقغ نه پشت رهبری ناسیونالیستهای کورد در سوریه باید می ایستاد و نه طبعا کنار شازده احمد مسعود دوم!

راه حل آزادی و برابری راه حل سوسیالیستی است .مبارزه ای مستقل برای جامعه سکولار و بیرون راندن مذهب از قدرت سیاسی و نطام آموزشی و قانونی.این راه حل را نمی شود مخرج مشترک با احمد شاده دوم گرفت.

چپ در افغانستان در هر سطح که باشد باید در شهرها و مرتاکز اجتماعی بزرگ دنبال سازماندهی جنبش مدرن برای آزادی و برابری باشد.چپ باید پرچم مدرنیته و انسانگرائی جهانی در اغانستان باشد.باید بدیل این دعواهای ارتجاعی اسلامیها و “اصلاح طالبان اسلامی” باشد.

توده ایزم و انشعاباتش را در افغانستان باید افشا کرد.”متحدین شازده پنجشیری”همانها هستند که دنبال گرفتن و حفظ قدرت توسط “لوئی جرگه” ریش سفیدان آخوند و زمینداران افغان بودند!

همانها که رهبرشان  ماندن در قدرت را از لوئی جرگه گدائی می کرد! حالا همینها افتاده اند به حمایت از شازده احمد شاه دویم!

چپ هم بعنوان جنبش نقد وضع موجود و هم بعنوان جنبشی مداخله گر باید آلترناتیو این سرهای اسلامی باشد. اینها ربطی به آزادگی و برابری طلبی ندارند.چه پنجشیر مقاومت کند چه فروریزد! مسئله جامعه افغانستان مسئله پایان اسلام سیاسی مسئله پایان حکومت زمینداران خوانها مفت خورها آخوندها و “ریش سفیدهاست” 

رسیدن به حقوقی که جهان برسمیت می شناسد و نباید با سفسطه “فرهنگ افغان عقب است” ذره ای از این حقوق را کنار گذاشت! اینست مسیر چپ! 

منابع دیگر:

(۱)اخبار درگیریهای طالبان با “جببه مقاومت ملی” در دره پنجشیر

سخنگوی طالبان: پنجشیر تحت کنترل کامل ماست/ جبهه مقاومت ملی: خبر صحت ندارد – ایسنا (isna.ir)

(2)آرشیو نظرات این نویسنده در موضوع بحران کنونی افغانستان:

حکومت طالبانی قرار است چه جایگاهی در دینامیزم خاورمیانه داشته باشد؟

www.azadi-b.com/?p=12263


نگاهی به مهملات بایدن و حکومتش در توجیه رها کردن وحشی های طالبان در خاورمیانه

www.azadi-b.com/?p=11799


“ارتش فاطمیون” ، افق جنگ نیابتی در افغانستان

www.azadi-b.com/?p=11246

تلاش مشترک حکومتهای غربی، روسیه و رژیم اسلامی در تزریق دوباره طالبان بقدرت در افغانستان

www.azadi-b.com/?p=10247

افغانستان و شبح طالبان، وضعیتی که امریکا و متحدینش برای مردم طرح ریخته اند

www.azadi-b.com/?p=8053

برنامه ۲۳۶:برنامه سخن روز با موضوع راز پیروزیهای سریع طالبان در افغانستان و امکان واقعی استقرار حکومت طالبان

https://www.youtube.com/watch?v=BMhDBBzdQiU

برنامه ۲۳۵ مناظره سیاسی : بحران کنونی افغانستان و مداخله گری حکومت اسلامی ایران در افغانستان

https://www.youtube.com/watch?v=9TcnglISNZs

مصاحبه با سعید صالحی نیا شماره۲۳۰  :موضوع: در حاشیه “انتخاب حکومت  امریکا” در افغانستان برای برگرداندن طالبان به قدرت-تهیه از سامان دری

https://youtube.com/watch?v=KY4mJyidRmI&feature=share

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate