قرن ۲۱ واستراتژی کاخ سفید !

ضمن عرض تسلیت به عزیزان افغانستانی به مناسبت ظهور طالبان … نکاتی تجربی را یادآوری میکنم .

در ۱۳۵۷ ایران همین تجربه را داشت . به روحانییت اعتماد داشت . تفاوت جامعه امروز افغانستان با ایران ۱۳۵۷ همین است . ما و جامعه ما مثل گوسفند به روحانییت اعتماد کرد و فکر میکردیم نفت مفت میاورند سر سفره … بعد فهمیدیم گلوله مفتی هم نمیدهند . حالا جامعه افغانستان به طالبان کم محلی میکند مثبت است و بهتر از استقبال میلیونی از خمینی … ولی کافی نیست .

جامعه ایران هم مثل همین حالای شما شش ماه قبلش نمیدانست قرار است چه شود حتی کاخ سفید به نظام سلطنتی سابق ایران میگفت جزیره ثبات و بهترین دوست در خاورمیانه …

اما در ۱۳۵۷ در کمال ناباوری کاخ سفید چنان فرش سرخ را از زیر پای همایونی کشید و انداخت زیر پای روحانییت که خودشان هم باورشان نمیشد اینقدر جامعه ایران عقب مانده و اسکول است که به راحتی این دگردیسی ضد انسانی را قبول کند .

روحانییت شیعه ایران هم ابتدا خیلی حرف زد ار آزادی زن و آزادی موسیقی و آزادی … اما چند ماه بعد شروع کردند به تصویب قوانین شریعت اسلامی و همه امورات طبیعی زندگی را یا ممنوع کردند و یا محدود به نام خدا و دین … مثل همین حالای افغانستان .

شاید به یاد آورید که خمینی آمد بهشت زهرا و گفت سلطنت قبرستانها را آباد کرد حالا اسلام کاری میکند که دیگر کسی نمیرد …

در دهه ۱۳۶۰ شبی ۲۰۰ نفر مخالف را اعدام میکردند . حالا ۵۰ سال از آن روزگار گذشته است و مخالفی در ایران نمانده … ولی روزی ۱۰۰۰ نفر فقط از کرونا میمیرد !

شورای نگهبان ، خبرگان ، شورای اسلامی … و به مدت نیم قرن با همین پرچم دین و خدا و رسول ، چنان چوبی به کون ملت ایران کردند که تا ۲۰۰ سال جایش خواهد ماند .

حرفهای من را عزیزان افغانستانی جدی بگیرند هرچه زمان بگذرد کارتان سختر میشود . هنوز هواپیماهای غربی در حال خروج هستند که قوانین دینی توسط افرادی خلق میشود که سواد خواندن نوشتن هم به زور دارند، و فکر میکنند هنوز دوران شتر و جامعه ۱۴۰۰ پیش است . حتی در همین ابتدا پیام داده اند به زبان پشتون که تاجیکها و هزاره ها و فارسی زبانها را پوست سرشان را میکنیم …

رئیس بانک مرکزی افغانستان یک ملای بی سواد شد . در سابقه حاج محمد ادریس آمده که وی خواندن و نوشتن پشتون را بلد است و پول‌های خلیفه قبلی «ملأ اختر منصور» را برایش پنهان و نگهداری کرده است.

ملامحمد فاضل وزیر دفاع …

ملا خیر الله خواه وزیر کشور…

ملا عبدالحق وثیق نایب وزیر اطلاعات…

ملا نورالله نوری وزیر مخابرات…

رهبر طالبان که کل سوادش خلاصه شده در تفنگ و آفتابه …

در ایران اسلامی هم تفاوتی نیست .

محمد اسلامی بدون «سوابق و سواد هسته‌ای» رئیس سازمان انرژی اتمی حکومت اسلامی ایران شد …

محسن رضایی دلقک نظام مشاور اقتصادی رئیسی شد …

خود رئیسی سابقه ایی جز اعدام و طناب دار ندارد …

جواد تاجیک یک مداح لومپن بی سواد معاون فرهنگی اجتماعی شهردار زاکانی شد…

رهبر حکومت ایران هم سواد رهبری جامعه ۸۰ میلیونی قرن ۲۱ را ندارد …

کلا رسیدن بی سوادها به حاکمییت سیاسی در خاورمیانه استراتژی قرن ۲۱ کاخ سفید است . ما فکر میکردیم سیاست جهانی کاخ سفید در قرن ۲۱ ، با سوادها را کردیت خواهد داد ، ولی اشتباه میکردیم .

جنگ ویتنام ، جنگ سرد ، سقوط شاه ایران در سال ۱۹۷۹، خروج آمریکا از لبنان درسال ۱۹۴۸، خروج آمریکا از سومالی در سال ۱۹۹۴ ، اشغال عراق توسط ایالات متحده و مثلا خروجش … هیچ قدمی در سیاستهای آمریکا به کاخ سفید ضربه ای نزد . این رویدادها پیامدهای منفی جدی برای مردم و جوامع به دنبال دارد اما کاخ سفید ککش هم نمیگزد . درد و زخم انفجارهای سیاسی تا سالها با مردم و در انسانها باقی میماند .

ضمن همدردی عمیق با مردم افغانستان … بدانید و آگاه باشید که جامعه افغانستان نه اولین هستند و نه آخرین ! فقط از تجربیات دیگران غافل نباشید .

احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت افغان مستقر در ولایت پنجشیر گفت، در صورتی فعالیتش را متوقف و از سیاست کناره‌گیری می‌کند که طالبان دولت فراگیر تشکیل دهند و آزادی و برابری بین شهروندان را تضمین کنند.

سخنگوی طالبان هم گفت حالت خوبه ؟ اگه دولت فراگیر چیز خوبی بود برادران شیعه ما در ایران در ۱۳۵۷ کرده بودند ، ولی وقتی همه را قتل عام کردند یعنی فراگیری چیز خوبی نیست . تو فکر کردی ما مثل دورانی ها اسکولیم ؟ خدا خواسته امریکا هم با ما باشه بدبخت، مثل ۱۳۵۷ در ایران…

۰۱.۰۹.۲۰۲۱

اسماعیل هوشیار

تاریخ انتشار : ۰۱.۰۹.۲۰۲۱

hoshyaresmaeil2017@hotmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate