از رویا تا ترادژی 

مذهب توده ها  .

گفتن و نوشتن اینکه ظهور و قدرت گیری ناسیونالیسم و مذهب نتیجۀ سیاست های دوئل دیگر است نه به تمامی درست است و نه کار ساز .

فاشیسم آلمان در دورۀ هیتلر را فقط به گردن یک حزب گذاشتن اشتباه است . قدرت گیری یک حزب به تنهایی ممکن نیست و کشتن شش میلیون یهودی از عهدۀ یک حزب به تنهایی خارج است . اکثریت مردم آلمان در جنایت نقش داشتند .

نازیسم آلمان را در فرانسه نمیشد بر پا کرد . چون مردم فرانسه به این ناسیونالیسم چندش آور و جنایتکار آلوده نبودند .

اسلام خمینی و حکومت جلادش در ایران بر زمینۀ مذهب ترویج شده صورت گرفت . سربازان این حکومت گمنام نبودند . توده های مردم و سربازان جان بر کف اسلامی برخاسته از میان مردم حکومت را سر پا نگه داشتند و قتل عام ها کردند .

دار و دستۀ طالبان را سپاه خارجی تشکیل نمیدهد . سربازان جانباز این گروه وحشی و عقب افتاده از توده های زحمتکش افغانستان ساخته شده که پای منبر اسلام بار آمده اند و در رویایشان حکومت محمد را شب و روز میبینند .

برپایی حکومت های عقب افتاده اسلامی در ایران و افغانستان و رویدادهای تراژدیک آن در آلمان و دیگر کشور های اروپایی برای یک روز هم غیر ممکن است . 

روی کار آمدن نازیسم در آلمان ، جمهوری اسلامی در ایران و طالبان در افغانستان نتیجۀ فرهنگ موجود در این جوامع هم هست .

حاکمیت نازیسم در آلمان ، جمهوری اسلامی در ایران و طالبان در افغانستان را باید در وجود ناسیونالیسم و مذهب در این جوامع هم دید .

طالبان نماد فرهنگ دینی رایج در جامعۀ افغانستان هم هست . همچنانکه جمهوری اسلامی در ایران . اکنون افغانستان با این نماد خودی رو در روست .

ناسیونالیسم و مذهب نماد های خودی جامعۀ ما هستند . در مقابل این نمادهای جهل و جنایت توده های مردم باید ایستاد و به افشای آن پرداخت .

بهروز شادیمقدم

۱۶.۸.۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate