اخباروگزارش های کارگری ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰

– تجمع اعتراضی افغانستانی های مقیم تهران نسبت به طالبان وحامیان جهانیشان مقابل دفتر سازمان ملل متحد

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:در چه مرحله از اعتصابمان هستیم

– سی وچهارمین روز ازدورجدید حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش

– بیانیه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در محکومیت شکنجه علیه معلم بازنشسته و فرهیخته جواد لعل محمدی

– شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  :

وکیل افتخاری شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران بازداشت شد

– اصغرامیرزادگان معلم کنشگر از زندان فیروز آباد فارس آزاد شد 

– عدم پرداخت ۱۴ ماه حقوق و۳ سال حق بیمه کارگران شهرداری بستان

– تجمعات اعتراضی صاحبان مسکن مهر ابریشم نسبت به عدم تحویل واحدهایشان مقابل استانداری و دادگستری استان البرز

– جان باختن یک کارگر درحادثه ریزش آوار اصفهان

*تجمع اعتراضی افغانستانی های مقیم تهران نسبت به طالبان وحامیان جهانیشان مقابل دفتر سازمان ملل متحد

روز یکشنبه ۲۴ مرداد،جمعی از افغانستانی های مقیم تهران برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به طالبان وحامیان جهانیشان دست به تجمع مقابل دفتر سازمان ملل متحد زدند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهای «امارت اسلامی نمی‌خوایم نمی خوایم»،«مرگ بر طالبان»، «مرگ براشرف غنی خائن»و…خشم ونفرتشان را به حاکمان قدرت حال وقبلی وحامیان جهانیشان فریادزدند.

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:در چه مرحله از اعتصابمان هستیم

خیلی ها میپرسند اعتصاب ما در چه وضعیتی است و تا کی ادامه خواهد یافت. از ۲۹ خرداد ماه  دور جدید اعتصاب سراسری خود را آغاز کردیم. اعتصاب ۱۱۴ مرکز نفتی  استان در ۱۵ استان را در برگرفت و  اکنون نزدیک به دو ماه  میگذارد و در بخش بزرگی از  این مراکز همچنان اعتصاب جریان دارد. اولین نکته که بسیار قابل توجه است و توجه کل جامعه را جلب کرده همین دامنه وسیع و ابعاد اعتصاب است. اعتصاب ما به فضایی از امید و همبستگی و اتحاد در جامعه دامن زده است که برای آینده و امروز ما کارگران و کل جامعه بسیار ارزش دارد و مهم و حیاتی است. 

هنوز خواستهای فوری ما پاسخ نگرفته است و باید به اعتصاب خود ادامه دهیم تا پاسخ بگیریم.  تا همین الان نیز زیر فشار اعتصاب قدرتمند ما بوده که پیمانکاران با پیشنهاد  افزایش دوبرابری دستمزد و بیست روز کار و ده روز مرخصی جلو آمدند  و  تعدادی از همکاران ما بر سر کار بازگشتند و ما اعلام داشتیم که در هرکجای دیگر  نیز که کارگران سرکار بازمیگردند نباید به کمتر از این ها  رضایت دهند و این پیشرویها باید مبنای توافقات سراسری همه ما کارگران در این اعتصاب سراسری باشد. و نیز  مطلع هستیم که در جاهایی کارگران توانستند افزایش دستمزد را بگیرند و سر کار خود برگردند اما کارفرما با خواست بیست روز کار و ده روز مرخصی موافقت نکرد  که این موضوع ودیگر مطالبات باید موضوع اعتراض آنها در محل باشد. بنا بر تخمین رقمی همکاران در محل میتوان گفت از شرکت هایی که بطور مثال صد کارگر در آنها اشتغال به کار داشته اند اکنون بیست نفری از آنان بسرکار بازگشته اند. اما چند برابر کارگران هنوز در اعتصاب بسر میبرند. گفتنی است که زیر فشار ادامه اعتصاب  در حاضر در اطاقهای خوابگاهها تعداد کمتری از کارگر بسر میبرند و کارگران تاکید کرده اند که دیگر حاضر نیستند مثل گذشته د راطاقهای شلوغ و  فاقد استانداردهای اولیه زیستی زندگی کنند واگر تعداد ساکنین اطاقها بیش از ظرفیت آن بشود دوباره دست به اعتراض خواهند زد.  زیر فشار این فضای اعتراضی در جاهایی که بطور مثال جارو برقی نبوده  کارفرما ناگزیر به تهیه آن شده است.در برخی جاها کارگران یخچال نداشته اند، اکنون پیمانکار ناگزیر به تهیه آن شده است. نظافت و بهداشت کمپ ها نیز بهتر شده است. بعلاوه بسیاری از ما کارگران اعتصابی دستمزد سه چهار ماه خود را طلب داریم و اکنون در جاهایی حقوق ماه گذشته همکاران ما پرداخت شده است و حقوق این ماه را طلب دارند. همه این اتفاقات نتیجه اعتصاب قدرتمند ماست و چون ادامه دارد پیمانکاران دست به این عقب نشینی ها میزنند.  ما کارگران اعتصابی به کمتر از مطالبات اعلام شده خود رضایت نمیدهیم. این خواستها بر حق و کاملا منطقی و عملی است. زیاده خواهی نیست. از جمله ما خواستار افزایش دوبرابری مزد خود هستیم. بیست روز کار، ده روز مرخصی باید در همه جا اجرایی شود. دستمزدهای پرداخت نشده ما باید فورا پرداخت گردد. همکاران اخراجی ما باید سر کار بازگردند. کمپ ها  باید بهبود کیفی پیدا کنند. اطاقها نباید بیش از ۴ نفر ساکن داشته باشد. نظافت و بهداشت باید رعایت و در حد قابل قبول بهبود یابد. وضع غذا و کیفیت آن باید بهبود پیدا کند ، باید غذا خوری داشته باشیم و اکنون که  بیماری مهلک کرونا دارد هر روزه جان بسیاری از مردم را میگیرد باید واکسیناسیون رایگان و همکانی شود. 

دوستان!

ما  بر این واقفیم که تا وقتی بساط پیمانکاران بر پا است ما نیز با شرکت های مختلف و کارفرمایان متفاوت روبروییم. از همین رو شاهد توافقات مختلفی بین همکاران خود با پیمانکاران چپاولگر هستیم. ولی با اتحاد بر سر مطالباتمان و تاکید بر خواستهایی که اشاره کردیم میتوانیم متحد بمانیم و نگذاریم صف ما را متفرق کنند. و  با  جلو آوردن مطالبات خود تعرضی سراسری به پیمانکاران وارد کنیم و دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.  از جمله تا همین جا موفقیت های خوبی داشته ایم. بنابراین اولین تاکید ما ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالباتمان است. بعلاوه براین نکته نیز تاکید میکنیم که همکارانی هم که با  توافقاتی بر سر کار بازگشته اند، باید توجه داشته باشند که نباید در برابر کیفیت بد غذا و کمپها  ساکت ماند و اجازه داد که پیمانکاران ظالم زیر قولهایشان بزنند. قرارداد ها رسمی و کتبی صورت گرفته است و باید تماما اجرایی شود. طول قرارداد باید تا آخر پروژه باشد. و…در غیر اینصورت پیمانکارارن چپاولگر باید بدانند که با گسترش اعتراض ما کارگران روبرو خواهند شد. نکته آخر اینکه  فراموش نکنیم که قدرت ما در جمع بودن ما است. بنابراین از همکارانمان در هفشجان درس بگیریم و مجامع عمومی خود در همه جا و درتمام شرکت ها را داشته باشیم. در این مجامع نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنیم و اجازه ندهیم از بالای سرما تصمیم گیری شود و برایمان نماینده تراشی کنند و مثل تن واحد در مقابل پیمانکاران و مقامات مسئول از زندگی و معیشت خود دفاع کنیم.

 زنده باد اعتصاب، زنده باد اتحاد و همبستگی ما کارگران    

٢٣ مرداد ١٤٠٠

*سی وچهارمین روز ازدورجدید حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش

روزیکشنبه ۲۴ مرداد، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه در سی وچهارمین روز ازدورجدید حق طلبیشان مقابل فرمانداری شهرستان شوش تجمع کردند وخواهان پاسخگویی به خواسته هایشان بقرارزیرشدند:

۱- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

۲- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

۳- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

۴- بازگشت به کار همکاران اخراجی

۵-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

*بیانیه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در محکومیت شکنجه علیه معلم بازنشسته و فرهیخته جواد لعل محمدی

با کمال تاسف اوضاع نابسامان روزگار اندوهبار ما به جایی رسیده است که صحنه گردانان اصلی تضییع حقوق ملت،دیگر بار چاره کار را استفاده از  عوامل خود سر و آتش به اختیار دیده اند تا از یک سو  ذات و باطن اندیشه های سخیف قرون وسطایی خود را آشکارا به نمایش بگذارند و از سوی دیگر با استمرار سیاست «النصر بالرعب» و ایجاد خوف و وحشت، از گسترش فعالیت های مدنی و اتصال اعتراضات مدنی در حوزه های مختلف جلوگیری به عمل آورند.

تصویر بدن نیمه جان و شرحه شرحه شده جواد لعل محمدی حکایت از  وقاحت و رذالت اقدامات ضد بشری کسانی است  که نظیر آن را درهیچ قاموسی، مگر گروه های شبه نظامی و تبهکار مانند طالبان، داعش و… نمی توان مشاهده نمود.

اینک جامعه هر روز بیشتر به چشم خویش عیان می بیند حکومتی که با آن همه وعده های شیرین ورنگین در بهمن ۵۷ قدرت را در دست گرفت و قرار بود کرامت انسانی را سرلوحه ی اندیشه ها و کردار خود قرار دهد و سعادت دنیوی و اخروی آحاد جامعه را تامین کند، آشکارا و بدون کمترین شرمندگی، آزادی های مدنی و قانونی و حقوق افراد را  به شیوه های بسیار بی رحمانه مورد تعدی و تجاوز قرار می دهد.

جواد لعل محمدی فرهنگی بازنشسته درمشهد در پی شرکت در  تجمع مسالمت آمیز به منظور حمایت ازمردم خوزستان، خوزستانی که عالم و آدم  بر مظلومیت ومحرومیت آن اقرار کرده اند_بازداشت شدوبه بیرحمانه ترین شیوه های ضد انسانی جسمش را شقه شقه کردند  و تازیانه های بی فرهنگی و نفرت را بر پیکرش فرود آوردند. 

این در حالی است که در اصل ۳۸ قانون اساسی  به صراحت آمده است که:

“هر گونه شکنجه برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است……”

 اکنون که یک هموطن منتقد این چنین مورد بی رحمی، آزار جسمی و روحی و بی مروتی قرار گرفته است، انتظار می رود مجموعه کنشگران صنفی و مدنی و حقوق بشری نسبت به این ظلم و شکنجه سکوت را روا ندانند و با هم صدایی بلند در محکومیت هرگونه شکنجه راه را برای اقداماتی مشابه بر ظلم های آتیه ببندند.

باید شرم و ننگ باد! فرستاد بر عاملان اینگونه اعمال شنیع  که درس زشتی می دهند و اندیشه پلشتی می گسترانند.

حاملان این  خشونت و عاملان این عفونت با چنین اقداماتی هرگز نخواهند توانست صدای اعتراض منتقدان و مصلحان را خاموش کنند.

چاره را باید در دفع فساد جست نه مبارزه با فسادستیز! 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران ضمن محکوم کردن هر نوع شکنجه علیه افراد، خواهان برخورد با آمران و عاملان این گونه رفتارهای خشن و غیر انسانی بوده و اعتراض خود را نسبت به ظلمی که به  آقای لعل محمدی روا داشته شده  ابراز می دارد.

 همچنین از تصمیم سازان جمهوری اسلامی انتظار دارد اگر صداقتی در ابراز مخالفت با شکنجه دارند، هر چه زودتر به کنوانسیون منع شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات های ظالمانه بپیوندد. 

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران نیز از همه ی مردم ایران به ویژه روشنفکران، فعالین حقوق بشری و مدنی می خواهد این مطالبه ی انسانی و حقوق بشری را در اولویت خواسته های خود قرار دهند.

سنگ بدگوهر اگر کاسه ی زرین شکند

قیمت سنگ نیفزاید و زر کم نشود.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران   ۱۴۰۰/۵/۲۳

*شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران  :

وکیل افتخاری شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران بازداشت شد

مصطفی نیلی وکیل افتخاری فعالان صنفی فرهنگی  عصر روز  شنبه ۲۳ / ۵ / ۱۴۰۰  بوسیله ی نیروهای امنیتی در دفتر کار خود بدون حکم قضایی ، دستگیر و به نقطه ی نامعلومی منتقل شد.

یک دستگاه موبایل شخصی وی نیز ضبط شده است. 

مصطفی نیلی در سالهای پایانی دهه ی ۹۰ نیز دوسال زندان را در رجایی شهر و اوین گذرانده است.

اتهام این وکیل بشر دوست هنوز مشخص نیست.

*اصغرامیرزادگان معلم کنشگر از زندان فیروز آباد فارس آزاد شد 

روزیکشنبه ۲۴ مرداد، اصغرامیرزادگان معلم کنشگر با قرار کفالت از زندان فیروز آباد فارس آزاد شد.

*عدم پرداخت ۱۴ ماه حقوق و۳ سال حق بیمه کارگران شهرداری بستان

۱۴ ماه حقوق و۳ سال حق بیمه کارگران شهرداری بستان یکی از شهر‌های شهرستان دشت آزادگان دراستان خوزستان پرداخت نشده است.

براساس گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۲۴ مرداد، کارگران شهرداری مستقیما تحت نظارت شهرداری بستان مشغول بکار هستند.

*تجمعات اعتراضی صاحبان مسکن مهر ابریشم نسبت به عدم تحویل واحدهایشان مقابل استانداری و دادگستری استان البرز

روز یکشنبه ۲۴ مرداد،جمعی از صاحبان مسکن مهر ابریشم برای اعتراض به عدم تحویل واحدهایشان دست به تجمع مقابل استانداری و دادگستری استان البرززدند.

یکی از حاضران درتجمع به خبرنگاررسانه ای گفت:شهرسازی استان و تعاونی مربوطه ۱۱ سال است که مردم و صاحبان این خانه‌ها را بلاتکلیف گذاشته اند.

وی ادامه داد: تعدادی از این افراد پس از پیگیری‌های مستمر و شکایت از مسؤولان و نهادهای مربوطه موفق به دریافت حکم اجرایی شدند اما متاسفانه حکم در مرحله اجرا متوقف شد و امروز ما خواستار اجرایی شدن حکم اعلام شده هستیم.

*جان باختن یک کارگر درحادثه ریزش آوار اصفهان

روز یکشنبه ۲۴ مرداد،یک راننده جوان بیل مکانیکی حین کارگودبرداری  در اتوبان کشوری اصفهان بر ریزش آوارزیرتلی از آوارگرفتار شد ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate