اخباروگزارش های کارگری ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۰

– سبحان کارگر پروژه ای اعتصابی: دم و دستگاه مفتخوران پیمانکار باید جمع شوند و این اتمام حجت آخر ماست

– ادامه حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش 

– تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب هویزه نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق و ۳ سال حق بیمه مقابل اداره

– بیانیه مشترک شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حمایت از تجمع و اعتصاب دانشجویان اینترن پزشکی علوم پزشکی کرمانشاه

– موج‌ جدید فشارهای حکومتی بر کنشگران صنفی معلمان

*سبحان کارگر پروژه ای اعتصابی: دم و دستگاه مفتخوران پیمانکار باید جمع شوند و این اتمام حجت آخر ماست

سبحان کارگر پروژه ای اعتصابی:

با اعتصاب و بلند کردن صدای اعتراضمان بغضی که سالها در گلویم بود ترکید

ما دیگر به عقب برنخواهیم گشت، دست پیمانکاران کوتاه!

صدها شرکت کل،خرد و جز در منطقه پارس جنوبی فعال هستند .

بیش از صدهزار کارگر در پارس جنوبی شاغل هستند. که بیشتر آن ها پیمانکار شرکتی هستند.  قراردادهای رسمی بسیار کم است و تعدادی هم قرارداد مستقیم و ارکان ثالثی هستند که هر کدام از آنها نیز مسایل و مشکلات خود رادارند.

وضعیت از این قرار است که شرکتی که پروژه ای را برنده میشود آنرا به شرکت های دیگر میدهد و بدین ترتیب  گاهی قرار داد چند دست میچرخد و استخدام به کار مثل بازار برده فروشی شده است و در این دست بدست کردن ها  بدترین دستمزدها  نصیب کارگر میشود. 

بعلاوه این دلالان دزد و مفتخور شرکت پیمانی خدایی میکنند و محیط کار و زندگی ما  بیش از هر چیز به یک اردوگاه اجباری کار شبیه است ازجمله وقتی به خوابگاهها و وضع غذا نگاه میکنی چیزی جز توهین به حرمت و کرامت انسان در آن نمی بینی.  خوابگاههایی که هیچ آسایشی در آن نیست. بنابراین بعداز ساعتها کار سنگین جای درست و حسابی نداری که تجدید قوا کنی. خیلی ها مثل ما سالهاست که در این شرایط کار میکنند و دیگر تحمل این شرایط را نداریم و نمیخواهیم داشته باشیم. دیگر کافی است. 

بنابراین اصل موضوع برای ما حذف پیمانکاران است و تا بساط آنها برچیده نشود، در بر همین پاشنه خواهد چرخید. در اعتراض به این وضعیت است که ما امروز در اعتصابیم. دستمزدمان باید در حد قابل قبولی و متناسب با سطح قیمت ها و افزایش هر روزه و هر ساعته آن اضافه شود. این دستمزد باید در تمام رده های شغلی اضافه شود. در عین حال دستمزد هیچ کارگری هم نباید کمتر است دوازده میلیون باشد. از طرف دیگر بیست روز کار، ده  روز مرخضی و بهبود وضعیت کمپها و کیفیت غذا در حد قابل قبول حداقل هایی که امروز میخواهیم. ضمن اینکه ما میخواهیم که غذا در غذاخوری بهداشتی و مناسب سرو شود و نه اینکه زیر آفتاب گرم و با بدنی خسته و کوفته صف بکشیم و بصورت حقارت باری غذایی  بی کیفیت تحویل ما دهند. ما این وضعیت را قبول نداریم. دیگر دوره آقایی پیمانکاران تمام شده است. تک تک این مطالبات را دنبال میکنیم تا خودشان بگذارند و بروند. فضای مراکز نفتی را آنقدر امنیتی کرده اند که دیگر خفه شدیم. برای همین تنها راه مقابل ما این بود که صدای اعتراضمان را بلند کنیم. برای همین دست به اعتصاب زدیم. 

بعد از این اعتصابات احساس میکنم که بغضی که گلویم  را سالها گرفته بود دارد فرو می نشیند. چون بالاخره صدایی بلند شد و دیگر به وضعیت قبل برنخواهیم گشت. مسئولین مطمئن باشند که تا وقتی وضعیت اینطور باشد ما با اعتصاب و برپا کردن مجمع عمومی مثل کاری که همکارانمان در هفشجان کردند و به اشکال مختلف فریادمان بلند خواهد بود.

 دم و دستگاه مفتخوران پیمانکار باید جمع شوند. و این اتمام حجت آخر ماست. 

*ادامه حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش 

روزیکشنبه ۱۸ مرداد، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه در بیست وهشتمین روزازدور جدید حق طلبیشان بازهم دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش زدند وخواهان تحقق خواسته هایشان بقرارزیرشدند:

۱- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

۲- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

۳- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

۴- بازگشت به کار همکاران اخراجی

۵-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت آب و فاضلاب هویزه نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق و ۳ سال حق بیمه مقابل اداره

روزیکشنبه ۱۷ مرداد، کارگران شرکت آب و فاضلاب هویزه برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۸ ماه حقوق و ۳ سال حق بیمه دست به تجمع مقابل ساختمان  آبفای این شهرستان دراستان خوزستان زدند.

روز دوشنبه ۱۸ مرداد،یکی از کارگران آبفای هویزه به خبرنگاررسانه ای گفت: کارگران شاغل در آبفای هویزه که به عنوان کارگران خدمات و اپراتور ایستگاه‌های آب و فاضلاب در مناطق مختلف شهر هویزه مشغول به کار هستند، حدود ۸ ماه حقوق و حدود سه سال حق بیمه طلبکارند.

این کارگر با اشاره به میانگین ۱۵ تا ۱۹ سال سابقه کاری خود و همکارانش در آبفای هویزه گفت: ما کارگران با روزی ۱۲ ساعت کار مداوم و سخت از حداقل‌های مزدی محروم هستیم و مسئولان اداره آب و فاضلاب هویزه به مشکلات‌مان اعتنایی نمی‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: سالهاست پیگیر وضعیت شغلی‌مان از مسئولان آبفای هویزه هستیم اما تاکنون آن‌ها تصمیم جدی برای حل مشکلاتمان نکرده‌اند و این موضوع هر روز نگرانی ما را بیشتر می‌کند چراکه جدا از مشکل ناکافی بودن مزد، کارفرما نیز در مقاطعی حق بیمه ما بطور کامل پرداخت نکرده است.

*بیانیه مشترک شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حمایت از تجمع و اعتصاب دانشجویان اینترن پزشکی علوم پزشکی کرمانشاه

روزیکشنبه ۱۷ مرداد، شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیانیه ای در حمایت از تجمع و اعتصاب دانشجویان اینترن پزشکی علوم پزشکی کرمانشاه منتشر کرد.

شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور دراین بیانیه بر حقوق اساسی مورد مطالبه دانشجویان کارورز همچون موارد زیر تاکید کردند:

اصلاح آیین نامه شرح وظایف کارورزان پزشکی

افزایش پایه حقوق کارورزان به حداقل مصوب وزارت کار 

– در نظر گرفتن خدمات بیمه ای

با امضای شورای صنفی دانشجویان دانشگاه ها ودانشکده های:

درهمین رابطه:دومین روزتجمع اعتراضی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به شرایط تحصیلی و معیشتی با همراهی استاجرها

روزیکشنبه ۱۷ مرداد برای دومین روز،جمعی از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه(انترن)،برای اعتراض به شرایط تحصیلی و معیشتی دست به تجمع مقابل این واحد آموزش عالی دراستان زدند.استاجرها ها هم به تجمع پیوستند.

*موج‌ جدید فشارهای حکومتی بر کنشگران صنفی معلمان

بر اساس اخبار واصله در روزهای اخیر برای سه نفر از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان آقایان تیمور باقری کودکانی(عضو هیئت مدیره)محمود صدیقی پور(عضو هیئت مدیره) و عزیز قاسم زاده (عضو هیئت مدیره و سخنگو) کانون صنفی فرهنگیان گیلان پروند سازی تازه ای از سوی نهاد قضایی شکل گرفته است.هنوز موارد اتهامی اعضای هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان گیلان مشخص نشده وطبق پیامک ارسالی برای هر سه نفر آنها با شماره  پرونده مشترک به شماره ۱۴۰۰۳۴۹۲۰۰۰۱۲۶۶۴۱۳ و شماره بايگانی،۰۰۰۰۳۴۷ پرونده ای در شعبه ۱۴ بازپرسي- ناحيه ۳ رشت تشکیل شده است.پیش از این نیز برای رسول بداقی عضو هیئت مدیره کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر به همراه هشت نفر دیگر از فعالان مدنی و حقوق بشری و وکلا پس از برگزاری تجمع حمایتی از مردم خوزستان در جلوی وزارت کشور،پرونده ای از سوی مقامات تشکیل شد.شایان ذکر است رسول بداقی پس از شهریور ۸۸ تا اردیبهشت  ۹۵ هفت سال زندان بدون مرخصی را گذرانیده است.

کانال شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate