اخباروگزارش های کارگری ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۰

– گزارشی درباره ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای بنقل از شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

– تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در سکوی بهرگانسر

– اعلام همبستگى با كارگران اعتصابى در ايران

– کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه به حق طلبیشان با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش ادامه دادند

– دست جانوران دانشجونمای حکومتی از اعتراضات کارگران هفت‌تپه قطع باید گردد

– اعتراض کارگران شهرداری شهر زلزله زده سی سخت نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وبی خانمانی

– بیانیه عمومی در اعتراض به تنگ‌تر کردن حلقه سرکوب تحت عنوان طرح موسوم به “صیانت از کاربران در فضای مجازی”

– صدور حکم زندان برای مهران رئوف، ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی و نازنین محمدنژاد

– تجمع اعتراضی دامپروران ایذه  نسبت به عدم صدور نرخ‌نامه فروش شیر مقابل فرمانداری 

– جان باختن ۷ کارگر دراستان اردبیل براثرحوادث کاری درخلال فصل بهار

– جان باختن کارگرسیمبانان شرکت توزیع برق شهر بنارویه پس از ۱۹ روزدست وپنجه نرم کردن با مرگ

– جان باختن یک کارگر شهرداری شهرآباد بر اثر برق‌گرفتگی

*گزارشی درباره ادامه اعتصاب کارگران پروژه ای بنقل از شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

یک خبر دریافتی:اعتصاب همکاران پروژه ای نفت همچنان ادامه دارد. امروز ١٣ مرداد همکاران جوشکار و مونتاژکاری شاغل در پروژه ذخایر نفت قشم واقع در جزیره قشم نیز به اعتصاب پیوستند. حدود ۳۰ نفر از رانندگان ماشین آلات سگال آذر پیمانکار طراحی مهندسی پارس۲  به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود دست به تجمع زدند. در این حرکت اعتراض با ورود مامورین کلانتری  جو برای مدتی متشنج شد.

تعویق پرداخت دستمزدها یک معضل تمامی کارگران و کارکنان شاغل در مراکز نفت است. یک خواست اعلام شده کارگران اعتصابی نفت پرداخت بموقع در مزدها و پرداخت تمامی دستمزدهای پرداخت نشده است.

+گزارش رسانه ای شده:کارگران جوشکار و مونتاژکارِ نفت قشم: ما نیز به کمپین ۲۰-۱۰ می‌پیوندیم!

کارگران جوشکار و مونتاژکاری که در پروژه ذخایر نفت قشم واقع در جزیره قشم کار می‌کنند؛ اعلام کردند: همراه کارگران پیمانکاری، پیگیر مطالبات خود هستند.

کارگران جوشکار و مونتاژکاری که در پروژه ذخایر نفت قشم واقع در جزیره قشم کار می‌کنند؛ اعلام کردند: ما خواستار حداقل ۱۰ روز مرخصی ماهانه برای بودن در کنار خانواده هستیم؛ درخواست دیگر ما عقد قرارداد مستقیم با شرکت نفت و برخورداری از امنیت شغلی است؛ بنابراین ما نیز به کمپین ۲۰-۱۰ می‌پیویندیم.

روزچهارشنبه ۱۳ مرداد،یکی از این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفت: بار اصلی کار استخراج نفت و گاز کشور بر دوش کارگران زحمتکشی است که دستمزدشان به زحمت کفاف زندگی را می‌دهد اما همه مزایا و مواهب برای مدیرانی است که پشت میز نشسته‌اند و دست به سیاه و سفید نمی‌زنند.

این کارگران افزودند: مطالبه‌گری کارگران پروژه‌ای، روزمزد و ارکان ثالث نفت و گاز، در دولت جدید متوقف نمی‌شود و قدرت و توان بسیار ادامه خواهد داشت.

*تجمع اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در سکوی بهرگانسر

روز دوشنبه یازدهم مردادماه جمعی از کارکنان عملیاتی شرکت نفت فلات قاره شاغل در سکوی بهرگانسر نسبت به محدودیت‌های اعمال شده و نحوه افزایشات عمومی در حقوق ۱۴۰۰ اعتراض کرده و بار دیگر خواستار حذف محدودیت سقف حقوق برای کارکنان عملیاتی نفت شدند.

در روز ۶ تیرماه پس از برگزاری جلسه کمیسیون انرژی مجلس مصوب گردید که حقوق تیرماه کارکنان رسمی طبق خواسته‌ی آنان اصلاح گردد اما تنها محدودیت افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حذف شده و محدودیت سقف حقوق و باقی آیتم‌هایی که منجر به ایجاد کسوراتی در حقوق سال ۱۴۰۰ شده بود به قوت خود باقی است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰

*اعلام همبستگى با كارگران اعتصابى در ايران

با نگرانى شديد مطلع شده ايم كه مبارزات برحق اخيرِ كارگران و كاركنان صنايع نفت، گاز، انرژى و پتروشيمى ايران براى افزايش حقوق و دستمزدها و همچنين درخواستِ بهبودبخشيدن به شرايط كارى آنگونه كه در شأن انسان باشد، به شدت از سوى رژيم سركوب مى شود و تظاهركنندگان با مجازات هاى سنگينى ازجمله قطع حقوق و دستمزد، بيكارى و زندان مواجه هستند.

ما، كارگران و كاركنان عضو سنديكاى كارخانجات و كارگاه هاى صنعتى و خدماتى شهر اُفنباخ و حومه، به اين وسيله حمايت و پشتيبانى خود را از اعتصابات و تظاهرات همكاران مان در ايران اعلام مى كنيم و تا دستيابى به خواسته هاى شان دركنارشان خواهيم بود.

     – پرداخت حقوق و دستمزدهاى عقب افتاده 

     – تعيين و پرداخت حقوق و دستمزد كافى براى زندگى در شرايط انسانى

     – انطباق شرايط كارى و ايمنى در محيط كار متناسب با استانداردهاى بين المللى

     – به رسميت شناختن حق آزادى اجتماعات و حق ايجاد تشكلات كارگرى و كارمندى 

ما بر اين باوريم كه  بسيار اهميت دارد كه كارگران و كاركنان كارخانجات و بنگاه هاى صنعتى و خدماتى از حق اعلام آزادانه و علنى درخواست هاى شان ازطريق اعتصابات و تظاهرات برخوردارباشند.

ما، ضمن آرزوى قدرت و ايستادگى براى شما كارگران و كاركنان صنايع نفت، گاز، انرژى و پتروشيى ايران، از مبارزات تان تا دستيابى به خواسته هاى برحق تان پشتيبانى مى كنيم و همچنان در كنارتان خواهيم بود.

با سلام هاى دوستانه 

بريگيته باخ-گراس

دبير اول د.گ.ب شهرِ اُفنباخ و حومه

(اتحاديه سراسرى سنديكاهاى كارگران و كاركنان آلمان)

*کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه به حق طلبیشان با تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش ادامه دادند

روزچهارشنبه ۱۳ مرداد، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه برای بنمایش گذاشتن عزم راسخشان در راه دستیابی به مطالباتشان به تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش وسردادن شعارها ادامه دادند.

مطالبات:

۱- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

۲- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

۳- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

۴- بازگشت به کار همکاران اخراجی

۵-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

*دست جانوران دانشجونمای حکومتی از اعتراضات کارگران هفت‌تپه قطع باید گردد

امروز چهارشنبه سیزدهم مردادماه و همزمان با بیست و سومین روز از اعتصاب گسترده کارگران نیشکر هفت‌تپه، دوباره عده‌ای از جانوران ضدکارگر که به اسم دانشجویان عدالتخواه نامیده میشوند به قصد به انحراف کشاندن اعتراضات کارگران هفت‌تپه و با استفاده از معدود عناصر خود در میان آنان و همراهی امام جمعه شوش، اقدام به دخالت در تجمع کارگران کرده و تلاش نمودند با برپایی مراسم سینه‌زنی و عزاداری اعتراضات کوبنده کارگران هفت تپه  را تحت تأثیر قرار بدهند.

بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، نمایشی که امروز در تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه از سوی این دار و دسته صورت گرفت آنان را بسیار ناراحت و خشمگین کرده است.

این دار و دسته حکومتی همان‌هایی هستند که از چند سال گذشته و بدنبال بی آبرویی تمام و کمال شوراهای اسلامی کار در میان کارگران، به اعتراضات کارگری ورود کرده و تلاش نموده اند این اعتراضات را به نفع جناحی از حکومت مصادره کنند.

اعتراضات کارگران خوزستان همواره صحنه‌ی رزم رادیکال و کوبنده‌ی طبقاتی بوده است. خیابان‌های شهرهای مختلف خوزستان جای گام‌های قدرتمند کارگران هفت‌تپه به همراه خانواده‌ها و مردم شوش و یذله‌های پرشور کارگران گروه ملی فولاد اهواز بوده و خواهد ماند.

جناح‌های مختلف حکومتی و دارودسته‌های چماقدارشان خود مسبب اصلی وضعیت فلاکتبار کارگران ایران هستند و باید پای‌شان را از کار و زندگی کارگران بیرون بکشند.

کارگران هفت‌تپه از این دست‌درازی‌های ضدکارگری خسته و خشمگین هستند و تن به این دخالتگری‌ها نخواهند داد.

دست این عناصر ضدکارگری باید از اعتراضات کارگران هفت‌تپه کوتاه گردد.

زنده‌باد مبارزات کارگران هفت‌تپه برای تحقق مطالبات‌شان

اتحادیه آزاد کارگران ایران- سیزدهم مردادماه ۱۴۰۰

*اعتراض کارگران شهرداری شهر زلزله زده سی سخت نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وبی خانمانی

روز چهارشنبه ۱۳ مرداد برای باری دیگر، کارگران شهرداری شهر زلزله زده سی سخت اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وبی خانمانی ابرازکردند.

یکی از کارگران معترض این شهرداری دراستان کهگیلویه و بویراحمد که ۱۲ ماه حقوق معوق دارد ، به خبرنگاررسانه ای گفت: خانه ام در زلزله آسیب جدی دیده است و برای بهره مندی از تسهیلات نه می توانم ضامن کسی بشوم و نه کسی  می تواند ضامنم شود.  

وی ادامه داد: برای بانک که اهمیتی ندارد که ما چند ماه حقوق نگرفته ایم و برای تسهیلاتی که در گذشته گرفته بودیم حسابهایمان را مسدود کرده اند در نتیجه الان حتی نمی توانیم تسهیلات دریافت کنیم.

کارگر معترض دیگری گفت:چند ماهی یک بار حقوق دریافت کرده ایم که الان دقیقا آخرین باری که حقوق گرفته ایم را به خاطر ندارم.

وی اضافه کرد:مشکلات پرداخت حقوق در شهرداری سی سخت مربوط به چندین سال است اما با زمین لرزه متاسفانه ما هم زندگی خودمان را از دست داده ایم و هم حجم کارمان چندین برابر شده است و همین هم باعث پایین آمدن صبر و تحملمان شده است.

وی افزود:پنج ماه است که در چادر و کانکس و خانه نا ایمن هستم  و از صبح تا شب در حال کار هستم اما  عملا دست خالی و با شرمندگی به خانه بر می گردم.

یادآوری:بیش از ۵ ماه از زمین لرزه ۶/۵ریشتری شهر سی سخت می گذرد و با اینکه کارگران شهرداری متحمل بیشترین زحمت شده اند اما هنوز حقوقی دریافت نکرده اند در حالی که پیش از زلزله نیز ۷ماه حقوقشان عقب افتاده بود.

زمین لرزه ۶/۵ریشتری بهمن ماه ۹۹ خسارت زیادی به شهر سی سخت منجمله به خانه و زندگی ۸۰  کارگر و کارمند شهرداری سی سخت  آسیب وارد کرد.

*بیانیه عمومی در اعتراض به تنگ‌تر کردن حلقه سرکوب تحت عنوان طرح موسوم به “صیانت از کاربران در فضای مجازی”

طرح موسوم به “صیانت از کاربران در فضای مجازی” با ۱۲۱ رأی مثبت نمایندگان مجلس به تصویب رسید.

خود مقامات حکومتی و دولتی اذعان دارند که با اجرای این طرح، اینترنت به‌طور کلی قطع و از دسترس عموم مردم جامعه خارج خواهد شد و به جای آن شبکه ملی اطلاع رسانی راه اندازی خواهد شد.

 عناوین پُرطمطراقی مانند صیانت از مردم که برای مشروعیت بخشیدن به تنگ‌تر کردن حلقه اختناق و سانسور و محروم کردن مردم از دسترسی به اطلاعات و اخبار روزمره از سوی حاکمان به کار برده می‌شوند، برای مردمی که چهل و دو سال است فقر، بیکاری، گرسنگی و سرکوب عریان را تجربه می‌کنند، زیادی نخ نما است.

قطع اینترنت در هر دوره از اعتراضات مردم در دی ۹۶، آبان ۹۸ و اخیرا که اعتراضات مردم خوزستان به بی آبی در جریان است و مردم و جوانان بسیاری از شهرهای دیگر به آن پیوسته اند، معتبرترین شواهد مبنی بر تلاش برای ممانعت از انتشار و افشای وقایع در سطح سراسری برای تسهیل در سرکوب مردم معترض است.

حاکمانی که طرح موسوم به “صیانت از کاربران فضای مجازی” را می‌خواهند اعمال کنند، طی بیش از چهار دهه است که کمترین بهایی به صیانت از حقوق مردم در دنیای واقعی نمی‌دهند.

صیانت از حقوق مردم، شامل تأمین معیشت، مسکن، بهداشت و درمان رایگان، آموزش رایگان، بیمه بیکاری و بیمه‌های اجتماعی، آزادی بیان، آزادی پوشش، آزادی تجمع و اعتراض و دیگر آزادی‌های اجتماعی، حفظ محیط زیست و غیره است که به کلی نادیده و نقض گردیده‌اند. هر گونه اعتراض مردم به تعرض به حقوق اولیه خود همواره با سرکوب و گلوله و  بگیر و ببند جواب داده شده است.

امروز به یمن وجود اینترنت و رسانه‌های اجتماعی، جلوی سرکوب مردم معترض به سیاق دهه ۶۰ گرفته شده است و کمتر تعرضی به حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی مردم از دید بخش‌های جامعه ایران و جهان پنهان می‌ماند.

مردم حق دارند در قرن بیست و یکم دسترسی آسان به اینترنت جهت تبادل اخبار و اطلاعات جاری داشته باشند و از این طریق از خود صیانت کنند.

امضا کنندگان این بیانیه خواهان لغو تصویب طرح “صیانت از کاربران در فضای مجازی” هستند و بر حق برخورداری عموم مردم از دسترسی به اینترنت جهانی اصرار می‌ورزند.

۱-انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه 

۲-تشکل دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان 

۳-سندیکای نقاشان البرز 

۴-ندای زنان ایران

۵-گروهی از ورزشکاران رزمی کار کرمانشاه

۶-گروهی از رانندگان تاکسی شهرک ظفر کرمانشاه

۷-گروهی از فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاه رازی کرمانشاه

۸-گروهی کارگران جوشکار شهرک دولت آباد کرمانشاه 

۹-هنرمندان مستقل کرمانشاه 

۱۰-گروهی از ورزشکاران جدوکار شهر سنندج 

۱۱-گروهی از کارگران ساختمانی سنندج

۱۲-گروهی از کارگران دست فروش سنندج 

۱۳-گروهی از زنان کوهنورد شهر سنندج

۱۴-گروهی از کارگران نانوایی های شهر سنندج

۱۵-گروهی از زنان خانه‌دار شهر سنندج

۱۶-گروهی از معلمین شهر مریوان

۱۷-گروهی از کارگران مرغداری های مریوان

۱۸-گروهی از کارگران ساختمانی اشنویه

۱۹-گروهی از کارگران ساختمانی نقده

۲۰-گروهی از فعالین لغو کار کودکان تهران 

۲۱-دانشجویان علوم پزشکی اصفهان

۲۲-گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد نجف آباد 

۲۳-گروهی از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه 

۲۴-گروهی از دانشجویان دانشگاه های هنر تهران

۲۵-فعالین جنبش دانش آموزی

۱۲/۵/۱۴۰۰

*صدور حکم زندان برای مهران رئوف، ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی و نازنین محمدنژاد

ناهید تقوی، سمیه کارگر، بهاره سلیمانی، نازنین محمدنژاد و مهران رئوف توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران مجموعا به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

جلسات دادگاه این فعالین به همراه الهام صمیمی دیگر متهم این پرونده در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ و ۲۳ خردادماه در این شعبه برگزار شده بود.

بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی افشاری صادر و به وکلای مدافع این افراد ابلاغ شده است، ناهید تقوی و مهران رئوف هر یک از بابت اتهامات “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۱۰ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، سمیه کارگر و بهاره سلیمانی به اتهامات “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” هر کدام به ۶ سال و ۸ ماه حبس تعزیری و نازنین محمدنژاد از بابت اتهامات “مشارکت در اداره گروه غیرقانونی و فعالیت تبلیغی علیه نظام” به ۳ سال و ۴ ماه و مجموعا به ۳۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

از نتیجه دادگاه درباره الهام‌صمیمی دیگر متهم این پرونده خبری در دست نیست.

*تجمع اعتراضی دامپروران ایذه  نسبت به عدم صدور نرخ‌نامه فروش شیر مقابل فرمانداری 

روز چهارشنبه ۱۳ مرداد، دامپروران ایذه  برای اعتراض به عدم صدور نرخ‌نامه فروش شیر مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان اجتماع کردند.

این دامداران می‌گویند: مگر می‌شود کل کشور یک نرخ‌نامه واحد داشته باشد و شهرستان ایذه یک نرخ‌نامه دیگر؟

یکی از این دامداران به خبرنگاررسانه ای گفت: چرا در این شهر کسی پاسخ درستی نمی‌خواهد به من دامدار بدهد؟ مگر این شهر قانونش با کل کشور فرق دارد؟ گاوداری‌ها با هزاران مشکل و شرایط حاد دارند ادامه می‌دهند ولی کسی نمی‌خواهد درک کند که شرایط فعلی برای ما به‌هیچ‌وجه منصفانه نیست.

یکی دیگر از این دامداران گفت: یک‌دفعه به ما بگویید کل گاوهای آبستن و شیرده را بدهید به سلاخی‌ها و خلاص. این که نشد کار، هر بار باید برای یک موضوعی از این اداره به آن اداره مراجعه و التماس کنیم.

*جان باختن ۷ کارگر دراستان اردبیل براثرحوادث کاری درخلال فصل بهار

در سه ماهه اول سال جاری ۷ نفر بر اثر حوادث ناشی از کار در استان اردبیل جان خود را از دست دادند.

به گزارش ۱۳ مرداد،روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی استان اردبیل و بر اساس آمارهای مراجعین و پرونده های تشکیل شده ، در سه ماهه اول سال جاری ۷ نفر (همگی مرد) بر اثر حوادث ناشی از کار در استان اردبیل جان خود را از دست دادند.

 همچنین در این مدت تعداد ۱۵۲ نفر با مصدومیت ناشی از حوادث کار به مراکز پزشکی قانونی استان اردبیل مراجعه نموده اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل که تعداد ۱۳۶ نفر بود ، حدود یازده درصد افزایش را نشان می دهد. لازم به توضیح است که از تعداد مراجعین ۳ ماهه اول سال۱۴۰۰ تعداد ۱۴۶ نفر مرد و مابقی زن بوده اند.

*جان باختن کارگرسیمبانان شرکت توزیع برق شهر بنارویه پس از ۱۹ روزدست وپنجه نرم کردن با مرگ

روزسه شنبه۱۲ مرداد، یکی از کارگران سیمبان عملیات اتصال برق شرکت توزیع برق شهر بنارویه،شهرستان لارستان استان فارس که بر اثر سقوط پایه بتونی به شدت زخمی شده بود، در بیمارستان لارستان جان باخت.

یکی از کارگران سیمبان شرکت توزیع برق در تشریح جزئیات مرگ همکار خود به خبرنگاررسانه ای گفت: این حادثه روز شنبه ۲۶ تیر ماه برای یکی از همکاران سیمبان به نام یونس ملایی که در واحد عملیات و اتفاقات شرکت توزیع برق شهر بنارویه فعالیت داشت، اتفاق افتاده است.

او گفت: در روز حادثه ملایی برای عملیات اتصال برق به منطقه سیل‌زده روستای بنارویه نزدیک روستای مسیح آباد اعزام شده بود که بر طغیان آب پایه بتونی بزرگ برق فشار متوسط بر روی پای وی سقوط می‌کند و از طریق بالگرد به بیمارستان منتقل می‌شود.

وی اضافه کرد: شدت جراحات وارده به حدی بوده که پزشکان ناچار می‌شوند دو پای ملایی را قطع کنند (یک پا در روز نخست از زانو به بالا و پای بعدی بعد از یک هفته از زانو به پایین) اما درنهایت روز گذشته او به دلیل افت فشار جان باخت.

طبق اظهارات یکی دیگر از کارگران شرکت توزیع برق فارس، یونس مولایی ۳۶ سال سن، ۱۲ سال سابقه کار داشتو او همچنین دارای یک فرزند پسر ۱۲ ساله است. 

*جان باختن یک کارگر شهرداری شهرآباد بر اثر برق‌گرفتگی

ظهر روز چهارشنبه ۱۳ مرداد، یک کارگر شهرداری شهرآباد،شهرستان بردسکن در استان خراسان رضوی ا بنام رضا رحیمی حین کار حین تخلیه آب حوضچه ورودی پارک شهدای گمنام این  شهر دچار برق‌گرفتگی شد وجانش را ازدست داد.

این کارگر جان باخته ۵۰ سال سن  و ۲  فرزند داشت.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate