اخباروگزارش های کارگری ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۰

– تجمعات اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در مناطق عملیاتی قشم و بهرگان سکوی نوروز

– اعتراض کارگران ارکان ثالثِ نفت و گاز مارون نسبت به سطح پایی حقوق

– اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران فولاد مبارکه اصفهان

– ادامه تجمع کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش برای احقاق حقوق برحقشان

– اعتراض کارگران شهرداری منجیل نسبت به بلاتکلیفی معیشتی

– عدم پرداخت مطالبات کارگران بیکارشده کارخانه اروم دشت ارومیه پس از۱۵ سال توسط بانک ملی زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان

– پرونده سازی علیه بازداشت‌شدگان تجمع حمایت از مردم خوزستان در مقابل وزارت کشور 

– تجمع اعتراضی خانوادگی مالباختگان شرکت تعاونی رویش نواندیشان مقابل دفتر رئیس قوه قضاییه

– جان باختن یک کارگر جوان معدن تموزائه دامغان براثرگازگرفتگی

– جان باختن یک کارگر شهرداری مشهد حین کار بر اثرتصادف

– جان باختن یک کارگرجوان درفردیس براثربرق گرفتگی

*تجمعات اعتراضی کارکنان رسمی شرکت نفت فلات قاره در مناطق عملیاتی قشم و بهرگان سکوی نوروز

روز دوشنبه یازدهم مردادماه جمعی از کارکنان عملیاتی شرکت نفت فلات قاره شاغل در مناطق عملیاتی قشم و بهرگان سکوی نوروز نسبت به محدودیت‌های اعمال شده و نحوه افزایشات عمومی در حقوق ۱۴۰۰ اعتراض کرده و بار دیگر خواستار حذف محدودیت سقف حقوق برای کارکنان عملیاتی نفت شدند.

در روز ۶ تیرماه پس از برگزاری جلسه کمیسیون انرژی مجلس مصوب گردید که حقوق تیرماه کارکنان رسمی طبق خواسته‌ی آنان اصلاح گردد اما تنها محدودیت افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حذف شده و محدودیت سقف حقوق و باقی آیتم‌هایی که منجر به ایجاد کسوراتی در حقوق سال ۱۴۰۰ شده بود به قوت خود باقی است.

منبع اصلی خبر:کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران

*اعتراض کارگران ارکان ثالثِ نفت و گاز مارون نسبت به سطح پایی حقوق

روزسه شنبه ۱۲ مرداد، کارگران ارکان ثالثِ نفت و گاز مارون نسبت به سطح پایی حقوق اعتراض کردند.

این کارگران معترض با بیان اینکه دستمزد ما نصف رسمی‌ها هم نیست،به خبرنگاررسانه ای گفتند: در سال جدید، دستمزد و مزایای مزدی ما به اندازه کافی افزایش نیافته؛ هرچه تلاش کردیم به نتیجه نرسیدیم؛ سال به سال فاصله‌ی ما و رسمی‌ها افزایش می‌یابد و این مساله نگران‌کننده است.

*اعتصاب و تجمع اعتراضی کارگران فولاد مبارکه اصفهان

روز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه کارگران ‌پیمانکاری فولاد مبارکه اصفهان در اعتراض به پایین بودن حقوق و مزایای دریافتی و تبعیض حقوقی نسبت به پرسنل قرارداد مستقیم در مقابل ساختمان مرکزی فولاد مبارکه تجمع برپا کردند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

*ادامه تجمع کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش برای احقاق حقوق برحقشان

روز سه شنبه ۱۲ مرداد، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با برپایی تجمع مقابل فرمانداری وراهپیمایی درسطح شهرستان شوش،سردادن شعارها وایراد سخنرانی خواهان پاسخگویی هرچه سریعتر به خواسته هایشان بقرارزیرشدند:

۱- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

۲- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

۳- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

۴- بازگشت به کار همکاران اخراجی

۵-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

*اعتراض کارگران شهرداری منجیل نسبت به بلاتکلیفی معیشتی

روزسه شنبه ۱۲ مرداد، کارگران شهرداری منجیل دراستان گیلان  نسبت به بلاتکلیفی معیشتی اعتراض کردند.

یکی از کارگران شهرداری منجیل بابیان اینکه  ازدی ماه سال گذشته حقوقشان پرداخت نشده است ،اضافه کرد: آخرین حقوقی که دریافت کرده‌ایم مربوط به آذرماه ۹۹ بود که شهردار ماه پیش به حساب کارگران واریز کرد.

این کارگر با بیان اینکه با احتساب مرداد ماه، ۸ ماه است حقوق‌مان به تاخیر افتاده است، ادامه داد: در روز‌های گذشته شهرداری از دولت بابت ارزش افزوده مبالغی را دریافت کرده و پرداخت مطالبات ما کارگران شهرداری منجیل در گرو پرداخت ارزش همین افزوده است و درآمد دیگری ندارند. بنابراین امیدواریم ظرف امروز و فردا یک ماه حقوق دی ماه به حساب کارگران واریز شود.

یکی از این کارگران که در واحد فضای سبز کار می‌کند، گفت: هنوز طبق مصوبه افزایش حقوق سال ۱۴۰۰ حقوق نگرفته‌ایم و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود برای دریافت حقوق فروردین ماه سال جاری باید تا بهمن و اسفند صبر کنیم.

این کارگران از کمبود امکانات و ایمنی کار نیز گلایه دارند: در فصل سرما در منجیل که به سرزمین برف و باد شهرت دارد، بادگیر و چکمه مناسب نداریم و برخی مواقع با لباس معمولی کار می‌کنیم.

*عدم پرداخت مطالبات کارگران بیکارشده کارخانه اروم دشت ارومیه پس از۱۵ سال توسط بانک ملی زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان

بانک ملی پس از گذشت ۱۵ سال از تعطیل کردن کارخانه اروم دشت ارومیه مطالبات کارگران بیکارشده را زیرسایه سکوت مصلحتی مسئولان پرداخت نمی کند.

روزسه شنبه ۱۵ مرداد یکی از کارگران بیکارشده کارخانه اروم دشت ارومیه با بیان اینکه از سال ۸۶ این کارخانه به دلیل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک ملی شعبه سرپرستی آذربایجان غربی تعطیل شده است،گفت:متاسفانه از ۱۵ سال قبل نتوانستیم حق و حقوق خود را از کارفرما دریافت کنیم و مسئولان بانک نیز تاکنون در قبال مطالبات ما پاسخگو نیستند.

وی افزود: کارگران این کارخانه نه تنها شرمنده  خانواده خود هستند که روز به روز قدرت خرید نیازهای روزمره‌شان هم از آنها گرفته می‌شود به طوری که خوردن مرغ هم برای بسیاری از اقشار مردم از جمله  کارگران آرزو شده است.

وی با بیان اینکه بعد از تعطیلی کارخانه، بانک ملی چند نفر از کارگران را به عنوان نگهبان در کارخانه به کار گمارده است و فقط ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان حقوق برای این کارگران پرداخت می‌کند گفت: کجای دنیا یک کارگر با این مبلغ حقوق زندگی‌اش می چرخد؟

این کارگر حق طلب خطاب به نمایندگان مجلس ، استاندار و خانه کارگر گفت: امروز حمایت از کارگران توسط این مسئولان تبدیل به شعار شده و در عمل هیچگونه حمایتی از کارگران توسط این مسئولان صورت نگرفته است.

قابل یادآوری است که این کارخانه بیش از ۱۵ سال است که  تعطیل شده و ۱۷۷ کارگر آن بیکار شدند. ۸ نفر از کارگران نیز در طی این سال‌ها فوت شد‌ند و  تا زمانی که در قید حیات بودند نتوانستند مطالبات‌شان را دریافت کنند.

کارخانه اروم دشت ارومیه اولین تولید کننده کنسانتره در ایران با ۴۹ محصول متنوع تولیدی ، کاملا صادراتی بود که به دلیل ضعف مدیریتی تعطیل شد. ۱۷۷ کارگر این کارخانه نیز که  از ۱۵ سال قبل بیکار شده‌اند  تاکنون نتوانستند حقوق و مزایا، بیمه و سنوات خود را از کارفرما بگیرند.

*پرونده سازی علیه بازداشت‌شدگان تجمع حمایت از مردم خوزستان در مقابل وزارت کشور 

بدنبال برگزاری تجمع اعتراضی حدود سی نفر از فعالین صنفی و مدنی و حقوق بشری در مقابل وزارت کشور در روز سه شنبه ۲۹ تیر ماه، که به بازداشت ۹ نفر از آنان انجامید، اخیرا  پیامکی به این فعالین مبنی بر تشکیل پرونده قضایی علیه آنان در شعبه دوم بازپرسی شهید مقدس” امنیت” ارسال شده است.

این پرونده سازی امنیتی علیه خانمها و آقایان پوران ناظمی پور، آرش کیخسروی، بهزاد همایونی، آرش صادقی، حمید آصفی، رادا مردانی، نرگس محمدی، رسول بداقی و جعفر عظیم زاده در حالی  صورت گرفته است که آنان و همراهانشان بدون فراخوان قبلی دست به  تجمعی کاملا مسالمت آمیز در مقابل وزارت کشور در حمایت از مردم خوزستان زده و حین بازداشت بشدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰

*تجمع اعتراضی خانوادگی مالباختگان شرکت تعاونی رویش نواندیشان مقابل دفتر رئیس قوه قضاییه

روزدوشنبه ۱۱ مرداد، ده ها مالباخته شرکت تعاونی رویش نواندیشان برای انعکاس صدای اعتراضشان دست به تجمع خانوادگی مقابل دفتر رئیس قوه قضاییه درتهران زدند و خواستار رسیدگی سریع و تعیین تکلیف شدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ ۱۲ مرداد،شرکت تعاونی رویش نواندیشان در سال های گذشته با جمع آوری ده‌ها میلیارد تومان از مردم به ویژه اقضار متوسط و متدین، با وعده پرداخت سودهای جذاب و علیرغم توسعه دارایی های خود و خرید زمین ها و مستغلات قابل توجه، از عمل به تعهدات خود شانه خالی کرده و بیش از دو سال است که حاضر به بازپرداخت وجوه طلبکاران نشده است.

پرونده رسیدگی به این موضوع از سال ۹۸ در شعبه ۱۳ دادسرای ویژه جرایم اقتصادی تشکیل شده و علیرغم گذشته بیش از یک سال از تشکیل تنها جلسه دادگاه در این خصوص، هنوز منجر به صدور رای و اقدام در جهت پرداخت وجوه و مطالبات مردم نشده است.

*جان باختن یک کارگر جوان معدن تموزائه دامغان براثرگازگرفتگی

عصرروز سه شنبه ۱۲ مرداد،یک کارگر ۲۳ ساله بنام علی جعفری تبعه افغانستان حین کار در معدن زغال‌سنگ تموزائه واقع در منطقه طالو روستای طاق دامغان به دلیل متروکه بودن و عدم تهویه، دچار گازگرفتگی شد وجان خودرا ازدست داد وجسدش پس از ۳ ساعت جستجوتوسط امدادگران هلال‌احمر پیداشد.

*جان باختن یک کارگر شهرداری مشهد حین کار بر اثرتصادف

ساعت ۲ بامداد روز دوشنبه ۱۱ مرداد،یک کارگر شهرداری مشهد حین کار در لاین بی‌آرتی محور غرب به شرق بولوار ملک آباد بر اثر برخورد با یک خودرو سواری پراید با وی بر اثر شدت جراحات وارده قبل از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

*جان باختن یک کارگرجوان درفردیس براثربرق گرفتگی

یک کارگر ۲۹ ساله حین کار کردن در یک ساختمان نیمه کاره واقع در بلوار امام رضا فردیس دراستان البرزبه دلیل برخورد میلگرد به کابل برق دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate