اخباروگزارش های کارگری ۶ مردادماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۶ مردادماه ۱۴۰۰

– اعتصاب کارگران شرکت جهان پارس پتروشیمی بوشهر بخاطر قطعی برق

– اعلام همبستگی خوزه بوداس با کارگران اعتصابی نفت در ایران 

– ازسرگیری اعتصاب کارگران راه آهن برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

اگر حقوق واریز نشه جلو قطار هارو میگیریم، ما دیگه خسته شدیم

– ادامه حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با تجمع وراهپیمایی در مجتمع

– ادامه اعتصاب و تجمع  کارگران شهرداری رودباردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه برای دومین روز متوالی

– تجمع اعتراضی مرغداران کرمان نسبت به نبود و گرانی خوراک مرغ مقابل استانداری

– تجمع اعتراضی دوباره داروسازان استان فارس نسبت به آیین‌نامه تاسیس داروخانه و تشکیل کمیسیون ماده ۲۰ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

*اعتصاب کارگران شرکت جهان پارس پتروشیمی بوشهر بخاطر قطعی برق

هفته گذشته تعدا د زیادی از کارگران شرکت جهان پارس پتروشیمی بوشهر به علت قطعی مکرر برق خوابگاه و کمپ که در روستای بزباز بوده اعتراض کردند و این در حالیه که با این همه تولید برق در پارس جنوبی به روستاهای آن و حتی کمپ کارگران برق نمی دهند که ظلمی آشکار به انسانیت از طریق چپاولگران است. یکی از  خواستهای کارگران در نفت بهبود قابل قبول استاندارد وضع کمپها و شرایط زیستی و کاری در مراکز نفتی است   

برگرفته از کانال شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت

*اعلام همبستگی خوزه بوداس با کارگران اعتصابی نفت در ایران 

دریافتی:

کاراکاس، ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۱. – ۱۹ ژوئن گذشته، پرمخاطره ‎ترین بخش طبقه کارگر نفت ایران اعتصاب عمومی را در این بخش آغاز کردند. این اعتصاب که از حمایت گسترده مردم برخوردار بوده، بخش قابل توجهی از صنعت نفت ایران را فلج کرده.  از جمله خواسته‎های آن افزایش دستمزد، حذف قراردادهای موقت، پایان خصوصی سازی، آزادی تشکل ها و حذف مناطق ویژه اقتصادی است.

خوزه بوداس ، دبیر کل فدراسیون واحدهای کارگران نفت ونزوئلا (Futpv)  و یکی از اعضای برجسته حزب سوسیالیسم و آزادی (PSL) و اتحادیه فعلی آن C-cura  است. او ویدئویی را برای کارگران نفت ایران ارسال کرد که در آن با خواهران و برادران طبقاتی خود ابراز همبستگی می کند که با حملات شرکتهای خصوصی در این بخش روبرو هستند.  بسیاری از این شرکت‎ها متعلق به بستگان و مقامات دیکتاتوری تئوکراتیک و سرمایه داری آیت الله های ایران هستند.

این حرکت بخشی از اقدامات همبستگی با اعتصاب عمومی طبقه کارگر نفت ایران است که اتحادیه بین المللی کارگران-چهارم بین المللی (UIT-CI)  که PSL  بخش ونزوئلائی آن است، سازماندهی کرده. 

بوداس اظهار داشت که “کارگران نفت برادران ایرانی ما بیش از ۳۰ روز است که برای شرایط بهتر کار و علیه دستمزدهای معادل گرسنگی و برون سپاری اعتصاب کرده اند. یک کارگر نفت در ایران ماهیانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار درآمد دارد.”

 وی همچنین اشاره کرد که “علاوه بر اعتراض کارگران، اعتراض بخشهای عمومی نیز وجود دارد. تورم و خدمات عمومی فاجعه‎بار آنها را وادار به اعتراض و مبارزه در کنار طبقه کارگر ایران کرده است.” 

 وی در خاتمهٔ پیام همبستگی خود گفت كه “من به عنوان دبیر كل فدراسیون واحدهای كارگران نفت ونزوئلا، به كارگران و مردمی كه علیه دیكتاتوری سرمایه داری ایران می جنگند درود و همبستگی  انقلابی می فرستم”.

 وی در پایان گفت: “همانطور که ما در ونزوئلا می‎گوییم ، تنها با مبارزه میتوان زندگی را تغییر داد.”

*ازسرگیری اعتصاب کارگران راه آهن برای اعتراض نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

اگر حقوق واریز نشه جلو قطار هارو میگیریم، ما دیگه خسته شدیم

روزچهارشنبه ۶ مرداد، کارگران راه آهن(شرکت تروارس) در نواحی ورامین، لرستان، زاگرس، خراسان و همچنین متروی تهران اعتراضشان را نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی ازسرگرفتند واعلام کردند:

اگر حقوق واریز نشه جلو قطار هارو میگیریم، ما دیگه خسته شدیم

درهمین رابطه:فراخوان  اعتصاب کارگران راه آهن() برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

کارگران راه آهن(شرکت تروارس) مناطق لرستان،کرج،ورامین،اسلامشهر،خراسان ،هرمزگان و….برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق فراخوانی را برای اعتصاب وبرپایی تجمع در روز چهارشنبه ۶ مرداد درشبکه های اجتماعی منتشر کردند.

*ادامه حق طلبی کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه با تجمع وراهپیمایی در مجتمع

روز چهارشنبه ۱۶ مرداد، کارگران کشت وصنعت نیشکرهفت تپه برای بنمایش گذاشتن عزم راسخشان برای دست یابی به مطالبات زیر در این مجتمع دست به راهپیمایی وتجمع زدند:

۱- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

۲- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

۳- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

۴- بازگشت به کار همکاران اخراجی

۵-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

درهمین رابطه:برای گسترش دادن اعتصابمان متحد شویم 

همکاران عزیز!

احتمالا این آخرین باری باشد که در زمان حضور اختلاس بیگی ها اعتصاب میکنیم زیرا که حکم خلع ید صادر شده و باید متحد شویم که اجرایی شود. درخواست ما فقط سه ماه حقوق معوقه نیست که خواسته باشیم با شایعات مربوط به پرداخت آن دست از اعتراض بکشیم. حتی اگر این شایعات درست باشد. وضعیت قراردادی بسیاری از همکاران منجمله دوستان عزیز و زحمتکش ما در غیرنیشکری و دفع آفات و اصولا تمام همکاران فصلی باید تعیین تکلیف شود؛ همکاران اخراجی که برای دفاع از مطالبات ما آزار و اذیت و نهایتا اخراج شدند باید به کار بازگردند. از همه مهم تر وضعیت مالکیت شرکت باید فورا تعیین تکلیف شود و اختلاس بیگی ها و مدیران وابسته و عواملشان از شرکت بیرون انداخته شوند. همچنین وضعیت خشکسالی هفت تپه و خوزستان و همیاری در اعتراضات برحق مردم خوزستان بخشی از وظایف همه ماست که باید با قدرت آن را ادا کنیم.

این جنایت کاران شرکت را به یک هزارم قیمت در اختیار گرفتند و نابود کردند و با اعتبار هفت تپه دو میلیارد دلار اختلاس کردند. با این رقم میتوان کل استان خوزستان را مشغول به کار کرد. این رقم برابر با بیش از هشتاد سال دستمزد پنج هزار کارگر هفت تپه است.

شرکت ما باید بیش از هفت هزار کارگر با قرارداد دائم داشته باشد اما اختلاس بیگی های دزد که به فکر غارت شرکت و نابود کردن کشت و تولید هستند و میخواهند تغییر کاربری بدهند و همکاران ما را بیکار کنند صحبت از بیکار کردن دو هزار کارگر شرکت میکنند.

ما سال ها مبارزه کردیم تا موفق شدیم کاری کنیم که اختلاس بیگی ها و رستمی دادگاهی شوند؛ باعث شدیم حکم خلع ید صادر شود. چرا اینطور شد؟ چون از اعتصابات ما ترسیدند و اعلام میکردند اعتصابات هفت تپه پاشنه آشیل نظام شده است. اکنون ممکن است برخی از حکومتی ها که از اعتراضات خیابانی در خوزستان و سراسر کشور بیم دارند بخواهند ما را ترغیب کنند که تجمعاتمان را کم رنگ کنیم و یا به بازار هفت تپه یا مقابل فرمانداری نرویم. معلوم است که اینها منافع حکومتی ها برایشان مهم است و نه منافع ما. ما فریب شعارهای آنها را نمیخوریم و ترسشان از تجمعات، برای ما مهم نیست بلکه کسب مطالبات برحق مان مهم است. ما چند سال زجر کشیدیم و بارها اعتصاب کردیم و اکنون هنگام برداشت محصول مبارزات این دوره ما است و باید با یک اعتصاب قوی و تجمعات متحدانه کار را یکسره کنیم. همکاران عزیز باید هشیار باشیم که در این اعتصاب باید با قدرت و اتحاد هر چه بیشتری اقدام کنیم که ظرف همین روزها اختلاس بیگی های جنایتکار را بیرون کنیم.

همکاران عزیز باید اعتصاب را گسترش بدهیم و متحد تر و قدرتمند تر اقدام کنیم تا  شرکت تعیین تکلیف شود. بعد از آن شورای مستقل کارگری خودمان باید بر همه امور نظارت کند. ما هیچ گاه اجازه تشکیل شورای اسلامی نخواهیم داد. شورایی که تحت نظارت همان دولتی باشد که مدافع اسدبیگی ها و اختلاسگران است و به فکر منافع خودشان است. ما نمایندگان مستقل شورایی خودمان را داریم و شورای مستقل خودمان را تقویت خواهیم کرد.

بیایید با اتحاد هر چه بیشتر و با هشیاری و غیرت همیشگی هفت تپه، آخرین ضربه را به این بخش خصوصی اختلاسگر و غارتگر بزنیم و از ان به بعد برای آبادنی شرکت یکدست و متحد اقدام خواهیم کرد.

عدالت خواران و بسیجی ها و حکومتی ها که ادای دلسوزی ما را در میاورند گرگ هایی در لباس میش هستند. انها فقط برای جناح حکومتی خودشان تلاش میکنند. انها هدفشان ساکت کردن اعتراض ماست و نه کمک به ما.

ما مثل همیشه دست به دست هم خواهیم داد و تنها و تنها با تکیه بر قدرت کارگری خودمان و با اتکا به اتحاد و هشیاری کارگری خودمان اعتصاب و تجمع مان را باشکوه تر و پرتعداد تر ادامه خواهیم داد تا اینکه این اخرین اعتصاب در دوران اختلاس بیگی ها باشد. یک قدم دیگر بیشتر تا به دست آوردن مطالبات این دوره مان باقی نمانده است.

جمعی از کارگران هفت تپه از بخش های مختلف-دوشنبه – ۴ مرداد ۱۴۰۰

*ادامه اعتصاب و تجمع  کارگران شهرداری رودباردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه برای دومین روز متوالی

روزچهارشنبه ۶ مرداد برای دومین روز متوالی، کارگران شهرداری رودباربرای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه به اعتصاب وتجمعشان مقابل پارکینگ نقلیه موتوری این شهرداری دراستان گیلان ادامه دادند.

درهمین رابطه:اعتصاب و تجمع  کارگران شهرداری رودباردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روزسه شنبه ۵ مرداد، کارگران شهرداری رودباربرای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند و در محوطه ساختمان موتوری این شهرداری دراستان گیلان تجمع کردند.

کارگران معترض شهرداری رودباربه خبرنگاررسانه ای گفتند: جمعی از کارگرانی که در مجموعه شهرداری شهرداری این شهر تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کارند، صبح امروز (۵ مرداد ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود در محوطه ساختمان موتوری شهرداری این شهر تجمع کردند.

این کارگران که در چهار تا پنج ماه گذشته دستمزد و حق بیمه آن‌ها کامل پرداخت نشده است، گفتند: چندین سال است مطالبات مزدی و بیمه‌ای معوقه داریم. در حال حاضر نیز جدا از دستمزد، بیمه ما کارگران به صورت کامل به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود.

این کارگران افزودند: حداقل حقوق دریافتی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد با این وجود بسیاری از مزایای مزدی کارگران خدماتی و فضای سبز همانند اضافه‌کاری‌ها و تعطیل‌کاری‌ها پرداخت نمی‌شود.

کارگران شهرداری رودبار با بیان اینکه با وضعیت موجود، نگران افزایش مطالباتمان در ماه‌های آینده هستیم، تصریح کردند: مدیریت شهری رودبار هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نداده و دلیل وی کمبود منابع مالی در شهرداری است.

طبق اظهارات کارگران؛ در طول ۴ تا ۵ ماه گذشته حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان دستمزد دریافت کرده‌ایم که هر ماه به صورت علی‌الحساب ۵۰۰ تا یک الی دو میلیون تومان به هر یک از کارگران پرداخت شده است. آخرین پولی که دریافت کرده‌ایم (۲۱تیرماه ) بود که شهردار به حساب هر یک از کارگران مبلغی را واریز کرد.

*تجمع اعتراضی مرغداران کرمان نسبت به نبود و گرانی خوراک مرغ مقابل استانداری

روز چهارشنبه ۶ مرداد، مرغداران کرمان برای اعتراض به نبود و گرانی خوراک مرغ مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی از معترضان با اشاره به مشکلات مرغداران در استان کرمان به خبرنگاریک رسانه محلی گفت: با مشکلات نبود و گرانی خوراک مرغ مواجه هستیم و امنیت غذایی مردم به خطر افتاده و به دلیل بی کفایتی مسئولین هر روز سفره آنان کوچکتر و کوچکتر می شود.

وی گفت:  خوراک مرغ وارداتی بوده و با افزایش قیمت دلار قیمت خوراک ها نیز افزایش یافته و تامین خوراک برای مرغداران مشکل شده و درحال حاضرپرورش مرغ هیچ صرفه اقتصادی ندارد .

یکی دیگر از تجمع کنندگان نیزگفت:این معضل را بارها به مسئولین دست اندرکار جهاد تذکر داده ایم اما متاسفانه دریغ از یک لحظه توجه.

وی تصریح کرد: در سامانه بازارگاه جهت خرید نهاده مراجعه ثبت نام و پول واریز کرده ام اما متاسفانه هنوز هیچ نهاده ای به من تحویل نشده و مرغی که در حال حاضر دارم به دلیل نبود نهاده کم جثه است و قابل عرضه در بازار نیست.

این معترض عنوان کرد: حتی این مسئله را به جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم اما او در پاسخ می گوید باید مرغ خود را موعد مقرر تحویل دهید و الا جریمه خواهید شد.

وی تاکید کرد: هزینه های دارو، واکسن، نهاده و کرایه بسیار بالا رفته اما مرغی که از ما خریداری می شود قیمت آن نسبت به زمانی که به دست مصرف کننده می رسد بسیار پایین است و تنها دلالان  هستند که در این میان سود کلانی به جیب می زنند.

معترض دیگری با بیان اینکه آیا گوش شنوایی برای شنیدن حرف های ما تولید کنندگان وجود دارد؟

وی ادامه داد: مسئولین بی کفایت جهاد کشاورزی نه تنها حمایت نمی کنند که حتی مانع تراشی کرده و چوب لای چرخ ما تولید کنندگان می گذارند.

این معترض خاطرنشان کرد: این مشکلات کمر پرورش دهندگان مرغ را شکسته است به حدی که نمی تواند حتی حقوق کارگران خود را پرداخت کند.

پسر ۲۰ ساله ای در این میان جلو آمد و گفت: من و برادرم که ۳۰ سال دارد در یک مرغداری صنعتی که پدرم آن را احداث کرده کار می کنیم ، حال که پدرانمان باعث اشتغالزایی فرزندانشان می شوند، مسئولین سنگ اندازی کرده و جلوی این تولید و اشتغال را به بهانه های متفاوتی می گیرند.

وی ادامه داد: باور کنید مدتی است که با وجود جوجه ریزی که انجام داده ایم و اینکه نهاده ای نیست به آنها بدهیم واحتمال تلفات زیاد می رود شب ها خواب نداریم و نمی دانیم چه کنیم؟

یکی دیگر از مرغداران با اشاره به اینکه به نظرم حل مشکلات ما در توان مسئولانی استانی نیست و ما حل مشکلات خود را از مسئولان کشوری خواستاریم ابراز کرد: دولت نیز جوابگو حل مشکلات تولید کنندگان نیست.

وی با اشاره به اینکه وضعیت صنعت مرغ بحرانی است بیان کرد: به دلیل وارداتی بودن خوراک مرغ با افزایش قیمت ارز قیمت خوراک مرغ نیز افزایش یافته است و حضور دلالان در این عرصه پررنگ تر شده است.

*تجمع اعتراضی دوباره داروسازان استان فارس نسبت به آیین‌نامه تاسیس داروخانه و تشکیل کمیسیون ماده ۲۰ در دانشگاه علوم پزشکی شیراز

روز چهارشنبه ۶ مرداد،برای باری دیگر داروسازان استان فارس در دانشگاه علوم پزشکی شیرازاجتماع کردند وباسردادن شعارهایی اعتراضشان را نسبت به آیین‌نامه تاسیس داروخانه و تشکیل کمیسیون ماده ۲۰بنمایش گذاشتند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate