اخباروگزارش های کارگری ۵ مردادماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۵ مردادماه ۱۴۰۰

– فراخوان  اعتصاب کارگران راه آهن(شرکت تروارس) برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

– اعتصاب کارگران شرکت شهداد درپروژه زیرسازی راه آهن مبارکه- سفید دشت وپیوستن به اعتراضات کارگران پیمانی پروژه ای صنعت نفت

– تجمع تعدادی از بازنشستگان کرج وتهران برای حمایت از تجمعات حق طلبانه اهالی خوزستان

– ادامه تجمع حق طلبانه کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

– اعصاب دوباره کارکنان شرکتی اورژانس بوشهر دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

– اعتصاب و تجمع  کارگران شهرداری رودباردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

– تجمع اعتراضی کارگران جایگاه های سی ان جی ارومیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل شهرداری 

– اصغر امیرزادگان معلم بازنشسته بازداشت و راهی قرنطینه ی زندان فیروزآباد شد

داوود رضوی:اتحاد و همبستگی و از سر گیری ادامه  اعتراضات تنها راه رسیدن به مطالبات بازنشستگان است 

– عدم پرداخت حقوق تیرماه کارگران پایانه‌های نفت خارک

*فراخوان  اعتصاب کارگران راه آهن(شرکت تروارس) برای اعتراض به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی

کارگران راه آهن(شرکت تروارس) مناطق لرستان،کرج،ورامین،اسلامشهر،خراسان ،هرمزگان و….برای اعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق فراخوانی را برای اعتصاب وبرپایی تجمع در روز چهارشنبه ۶ مرداد درشبکه های اجتماعی منتشر کردند.

*اعتصاب کارگران شرکت شهداد درپروژه زیرسازی راه آهن مبارکه- سفید دشت وپیوستن به اعتراضات کارگران پیمانی پروژه ای صنعت نفت

روزسه شنبه ۵ مرداد، کارگران شرکت شهداد درپروژه زیرسازی راه آهن مبارکه- سفید دشت درشهرکرد دست از کارکشیدند وبه اعتصاب کارگران پیمانی پروژه ای صنعت نفت پیوستند.

*تجمع تعدادی از بازنشستگان کرج وتهران برای حمایت از تجمعات حق طلبانه اهالی خوزستان

روز سه شنبه ۵ مرداد، تعدادی از بازنشستگان کرج وتهران بابرپایی تجمع  وبا در دست گرفتن پلاکاردهایی حمایتشان را از تجمعات حق طلبانه اهالی خوزستان بنمایش گذاشتند.

*ادامه تجمع حق طلبانه کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه

روز سه شنبه ۵ مرداد برای پانزدهمین روز متوالی،تجمع کارگران کشت وصنعت نیشکر هفت تپه برای دست یابی به خواسته های زیر ادامه پیداکرد:

۱- اخراج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین

۲- پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران

۳- تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران منجمله دفع آفات و غیرنیشکری

۴- بازگشت به کار همکاران اخراجی

۵-  واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا

*اعصاب دوباره کارکنان شرکتی اورژانس بوشهر دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق

روز سه شنبه ۵ مرداد برای باری دیگر، کارکنان شرکتی اورژانس بوشهر برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق دست از کارکشیدند.

درهمین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس تصمیم هیات رئیسه این دانشگاه حقوق سه ماه کارکنان شرکتی اورژانس ۱۱۵این استان که قرار بود پایان تیرماه پرداخت شود به دلیل انجام برخی کارهای اداری با تاخیر چند روزه، امروز پرداخت می‌شود.

وی افزود: براساس تصمیم هیات رئیس دانشگاه علوم پزشکی قرار است حقوق اردیبهشت‌ ماه کارکنان شرکتی اورژانس ۱۱۵ استان بوشهر از سوی شرکت طرف قرار داد دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و حقوق خرداد و تیرماه نیز به دلیل پایان قرارداد شرکت پیمانکار مربوطه، به صورت قرارداد مستقیم از سوی این دانشگاه پرداخت شود.

وی اظهار کرد: حقوق فروردین‌ماه سال جاری این کارکنان نیز پیش از این پرداخت‌ شده بود و با پرداخت این سه ماه، حقوق آنها به روز می‌شود.

درهمین رابطه:اعتصاب کارکنان قراردادی اورژانس بوشهرنسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش

اعتراضات دامنه دارکارکنان قراردادی اورژانس بوشهرنسبت به سطح نازل حقوق وعدم پرداخت بموقعش با دست از کار کشیدن هرچند وقت یکبار کماکان ادامه دارد.

روز چهارشنبه ۱۲ خرداد،یکی از کارکنان قراردادی  معترض اورژانس بوشهربه خبرنگار رسانه ای گفت:ما حدود ۸۰ نفر از کارکنان قراردادی  معترض اورژانس بوشهرچند هفته‌ایست که حقوق بهمن و اسفند پارسال را دریافت کرده‌ایم و در سال جدید تاکنون خبری از حقوق نیست.

او ادامه داد: مقایسه فیش حقوقی ما با سایر استان‌ها گواه آن است که سایر استان‌ها خدمات رفاهی و نوبت‌کاری حدود ۷۵۰ هزار تومانی می‌گیرند که ما در استان بوشهر از آن محروم هستیم.

وی افزود: در فیش حقوقی ما اضافه کاری قید شده تا دریافتی رقم بالاتری و هم طراز با سایر استان‌ها را نشان دهد.

*اعتصاب و تجمع  کارگران شهرداری رودباردراعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه

روزسه شنبه ۵ مرداد، کارگران شهرداری رودباربرای اعتراض به عدم پرداخت ماه ها حقوق وحق بیمه دست از کارکشیدند و در محوطه ساختمان موتوری این شهرداری دراستان گیلان تجمع کردند.

کارگران معترض شهرداری رودباربه خبرنگاررسانه ای گفتند: جمعی از کارگرانی که در مجموعه شهرداری شهرداری این شهر تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کارند، صبح امروز (۵ مرداد ماه) در اعتراض به معوقات مزدی خود در محوطه ساختمان موتوری شهرداری این شهر تجمع کردند.

این کارگران که در چهار تا پنج ماه گذشته دستمزد و حق بیمه آن‌ها کامل پرداخت نشده است، گفتند: چندین سال است مطالبات مزدی و بیمه‌ای معوقه داریم. در حال حاضر نیز جدا از دستمزد، بیمه ما کارگران به صورت کامل به تامین اجتماعی پرداخت نمی‌شود.

این کارگران افزودند: حداقل حقوق دریافتی کفاف زندگی ما را نمی‌دهد با این وجود بسیاری از مزایای مزدی کارگران خدماتی و فضای سبز همانند اضافه‌کاری‌ها و تعطیل‌کاری‌ها پرداخت نمی‌شود.

کارگران شهرداری رودبار با بیان اینکه با وضعیت موجود، نگران افزایش مطالباتمان در ماه‌های آینده هستیم، تصریح کردند: مدیریت شهری رودبار هنوز تمهیدات قابل قبولی برای پرداخت مطالبات کارگران انجام نداده و دلیل وی کمبود منابع مالی در شهرداری است.

طبق اظهارات کارگران؛ در طول ۴ تا ۵ ماه گذشته حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان دستمزد دریافت کرده‌ایم که هر ماه به صورت علی‌الحساب ۵۰۰ تا یک الی دو میلیون تومان به هر یک از کارگران پرداخت شده است. آخرین پولی که دریافت کرده‌ایم (۲۱تیرماه ) بود که شهردار به حساب هر یک از کارگران مبلغی را واریز کرد.

*تجمع اعتراضی کارگران جایگاه های سی ان جی ارومیه نسبت به بلاتکلیفی شغلی ومعیشتی مقابل شهرداری 

روز سه شنبه ۵ مرداد،کارگران جایگاه های سی ان جی شهرداری ارومیه در اعتراض به تعطیلی جایگاه ها و عدم پرداخت مطالباتشان  دست به تجمع مقابل این شهرداری دراستان آذربایجان غربی زدند.

یکی از کارگران حاضردرتجمع با اشاره به معوقات پنج ماهه حقوق این کارگران  به خبرنگاررسانه ای گفت: کارگران جایگاه های سی ان جی از حقوق قانون کار برخوردار نیستند و در ازای ۱۲ ساعت کار روزانه فقط یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند.

وی افزود: کارگران جایگاه ها در ایام تعطیل نیز در محل کار خود حضور دارند و ماهیانه مجبور هستند ۷۰  ساعت اضافه کاری انجام دهند ولی متاسفانه از حقوق قانون کار برخوردار نیستند و بیش از پنج ماه است حقوق دریافت نکرده اند.

اوادامه داد: شهردار  به جای آنکه به اعتراض  ما رسیدگی کند، درها را به روی ما بسته و به مطالبه‌ ما اهمیتی نمی‌دهد.

کارگران معترض همچنین خواستار استعفای کاظمی یکی از مدیران شهرداری ارومیه شدند.

برپایه آخرین گزارشات رسانه ای شده، معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری ارومیه با اشاره به تجمع امروز تعدادی از کارکنان جایگاه‌های سوخت متعلق به شهرداری ارومیه، گفت: به دلیل تعطیلی جایگاه‌های سوخت متعلق به شهرردداری ارومیه، تعدادی از کارکنان از کار بیکار شده بودند که مجوز به‌کارگیری مجدد این کارکنان از سوی شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه اخذ شده و منتظر تایید نهایی از سوی فرمانداری این شهر هستیم.

*اصغر امیرزادگان معلم بازنشسته بازداشت و راهی قرنطینه ی زندان فیروزآباد شد

روز سه شنبه ۵ مرداد اصغر امیرزادگان معلم بازنشسته بازداشت و راهی قرنطینه ی زندان فیروزآباد شد.

وی که چندی پیش بوسیله ی اطلاعات احضار و بازجویی شده بود ، اما با قرارکفالت بطور موقت آزاد شده بود ، برای دریافت یک دستکاه موبایل شخصی به نیروی انتظامی فیروزآباد رفته بود ، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی» بازداشت و تحویل دادستانی فیروز آباد و سپس به قرنطینه ی زندان این شهرستان منتقل شد.

منبع: کانال شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

* داوود رضوی:اتحاد و همبستگی و از سر گیری ادامه  اعتراضات تنها راه رسیدن به مطالبات بازنشستگان است 

۵ مرداد ۱۴۰۰

همکاران و بازنشستگان  باید توجه داشته باشند در دو سال گذشته با همت و ایستادگی و مقاومت خودمان اعتراضاتی را در مقابل ستم وظلمی که سالهاست در حق مان روا شده در مقابل مجلس بهارستان و سازمان تامین اجتماعی سازماندهی کردیم. 

این اعتراضات بطور مستمر در تهران و همزمان دردهها شهر مختلف کشور برگزار گردید و  نسبت به افزایش های قبلی،  تفاوت حداقلی را به دلیل متناسب سازی مرحله اول داشته است. 

متاسفانه پرونده مراحل دیگر این متناسب سازی با پایان اعتراضات بازنشستگان بسته شده و  افزایش بحق حقوق و مزایای بازنشستگان تامین اجتماعی از دستور کار مجلس خارج شده است. نه تنها طرح همسان سازی حقوق متوقف شده، بلکه اسماعیل گرامی ۶۷ساله که یکی از پیشروان این تجمعات اعتراضی بوده، ماههاست در زندان است و با حکم ظالمانه و ناعادلانه به ۶سال زندان محکوم گردیده است. 

اگر دادگاه تجدید نظراین حکم را تایید کند باید چهارسال این کارگر بازنشسته در زندان بماند.

 قطعا همگی ما اگر بخواهیم همچنان منتظر بمانیم و سکوت کنیم در ادامه بازداشت و محکومیت  اسماعیل گرامی و بی پاسخ ماندن مطالبات معوقه، نقش اساسی داشته و خواهیم داشت .

  از آنجاییکه ما نماینده واقعی و مستقل در حوزه کارگری و بازنشستگی نداریم و حاکمیت هیچگونه تشکل مستقل و واقعی را به رسمیت نمیشناسد و تا کنون  پاسخی مناسب به مطالبات معوقه ما نداده است، تنها راه باقی مانده برای تامین مطالبات بحق مان،  پیگیری ادامه اعتراضات مسالمت آمیز  مانند دو سال گذشته است.

 اگر نگاهی به افزایش های قبلی دستمزد بازنشستگان درسال های گذشته داشته باشیم ، متوجه دلایل  افزایش متفاوت  ۹۹ و ۱۴۰۰ نسبت به سال های گذشته خواهیم شد . در واقع  فقط و فقط به دلیل اتحاد و همبستگی که در پیگیری مستمر مطالبات داشتیم به این افزایش های متفاوت حداقلی دست پیدا کرده ایم .

واقعیت تلخ و دردناک این افزایش های صورت گرفته این است که ما امروز  نسبت به گذشته بسیار فقیر تر شده ایم و قدرت خریدمان را تا صددرصد از دست داده ایم  حتی یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که حقوق ما با افزایش چند صد برابری مسکن،  تنها تامین کننده حداقل اجاره بها در یکی از مناطق بسیار معمولی در حاشیه شهرهاست .

 اگر بخواهیم میزان افزایش حقوق را با اقلام خوراک و پوشاک و بهداشت و درمان و آموزش با دو سال گذشته مقایسه کنیم ، کاملا متوجه می شویم که کلیه اقلام ضرروی مایحتاج زندگی تا سقف چندین برابر افزایش داشته  و همچنان گرانی،  روز افزون و افسار گسیخته گردیده ، بطوری که کل سفره اکثریت ما نسبت به قبل از افزایش و متناسب سازی نیم بند،  کوچکتر و کوچکتر شده است.

بنابر این میشود گفت با این وضعیت شرایط ما از قبل اعتراضات هم سخت تر و اسفبارتر شده؛  بطوری که امروزه تعدادی از همکاران بازنشسته ما با وجود پرداخت دو نوع حق بیمه،  به دلیل هزینه های سرسام آور پزشکی،  ادامه درمانشان را متوقف کرده اند و انتظار مرگ را میکشند.

بنابر این چاره برون رفت ما از شرایط مرگ تدریجی و شرایط سخت و اسفبار معیشتی، حفظ همبستگی و اتحاد با از سرگیری ادامه اعتراضات تا رسیدن به زندگی شرافتمندانه و انسانی است.

امروز ما چاره ای جز اتحاد و همبستگی نداریم، چرا که نه توان کار مجدد را داریم نه با این تورم و بیکاری میلیون ها جوان، کاری برای ما پیدا خواهد شد .

 چاره زحمت کشان  وحدت و اتحاد است

*عدم پرداخت حقوق تیرماه کارگران پایانه‌های نفت خارک

حقوق تیرماه کارگران پیمانی پایانه‌های نفتی خارک پرداخت نشده است.

کارگران پیمانکاری پایانه‌های نفتی جزیره خارک همچنان دستمزد تیرماه خود را دریافت نکرده‌اند. کارگران تصور می‌کردند، تعطیلات هفته گذشته دلیل تاخیر در پرداخت‌ مزد است. به گفته کارگران، با توجه به تعطیلی  ۶روزه شهر تهران، حقوق‌ها باید روز دوشنبه (۲۸ تیرماه) به حساب مزدبگیران واریز می‌شد. اگرچه محل اشتغال ما در جزیره خارک است اما دستمزدها از مرکز یعنی تهران پرداخت می‌شود.

روزسه شنبه ۵ مردادآنها درگفتگوباخبرنگاررسانه ای افزودند: تاکنون موفق به دریافت مزد خود نشده‌ایم و با توجه به پایان ساعات اداری، پولی مبنی بر مزد به کارگران پرداخت نخواهد شد. این در حالی است که هنوز مسئولی پاسخگوی چرایی تاخیر در پرداخت‌ها نیست.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate