اخباروگزارش های کارگری ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۳ مرداد ماه ۱۴۰۰

– سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سرکوب و کشتار مردم جان به لب رسیده از بی‌آبی خوزستان را قویا محکوم می‌کنیم 

– کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور:استقرار یگان ویژه در دانشگاه!!!

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران فولاد اصفهان واهواز نسبت به سطح نازل حقوق و عدم همسان سازیش مقابل صندوق بازنشستگی فولاد

– اعتراض کارگران کارخانه هپکواراک نسبت به واردات دامپتراک‌

– تحریم غذای کارگران پیمانکاری پایانه‌های نفتی جزیره خارک  دراعتراض به کیفیت بد غذا و وعده های توخالی

– تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی همدان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات مقابل ساختمان شرکت مخابرات

– تجمع اعتراضی دوباره مرغداران یزد نسبت به افزایش قیمت‌ها و کمبود نهاده‌ها مقابل استانداری

– سوختگی ۴ کارگرکارخانه فولاد عجب‌شیربراثر پرتاب مواد مذاب و گدازه‌های درون کوره

*سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

سرکوب و کشتار مردم جان به لب رسیده از بی‌آبی خوزستان را قویا محکوم می‌کنیم 

مردم خوزستان به دلیل  بی‌کفایتی و ناکارآمدی مسئولان، در پر آب‌‌ترین استان کشور، برای دستیابی به آب، در کف خیابان‌ها خون می‌دهند.

اینبار نیز همانند آبان خونین ۹۸ و دی ۹۶، حاکمیت بجز کشتار و زندان، پاسخی برای مطالبات معترضین و فرودستان و اقشار ضعیف جامعه ندارد.

بی‌آبی امروز خوزستان ریشه در سیاست‌های غیر کارشناسی و چپاول‌گرانه و سود محورانه دهه‌‌های گذشته سرمایه‌داری در استخراج نفت و تامین آب برای صنایع فولاد دارد که از درآمد آن چیزی نصیب مردمان نمی‌شود. نتیجه این سیاست‌های سیری‌ناپذیر تا جایی رسیده که مردم خوزستان از حق آب آشامیدنی سالم محروم هستند و برای ساعت‌های طولانی آب در این استان بطور مکرر قطع می‌شود و آب برای نیازهای اولیه زندگی  وجود ندارند، کشاورزان و دامداران نیز به دلیل بی‌آبی خسارت دیده و شغل و درآمدشان را از دست داده‌اند.

بی‌توجهی عمیق دولت‌ مردان و حاکمان نسبت به معیشت طبقه کارگر و فرودستان موجب شده اکثریت مردم نتوانند هزینه‌های حداقلی نیازهای خوراک و بهداشت و درمان، تحصیل، پوشاک و تفریح را تامین کنند و قطعی آب و برق بر این شرایط سخت و اسفباربار افزوده است.

عملکرد بسیار ضعیف مسئولان در رابطه با کنترل ویروس کرونا و واکسیناسیون عمومی موجب افزایش مرگ و میر شده است و در حال حاضر استان‌ سیستان و بلوچستان در وضعیت فاجعه‌بار کرونایی است و اکثر مناطق کشور در وضعیت قرمز قرار دارند.

در چنین شرایطی طبقه کارگر و فرودستان به درک درست و مشترکی از اتحاد و همبستگی  رسیده‌اند و برای رهایی از وضع اسفناک موجود متحدانه به مبارزه برخاسته‌اند. اگر در دی ماه ۹۶ و آبان خونین ۹۸ مردم معترض سرکوب می‌شوند، اما باز هم صدای فریاد اعتراض همچنان بلند است. اعتراضات مردم خوزستان علیرغم کشتار و سرکوب خونین ادامه دارد و تاکنون منجر به جانباختن چندین تن و دستگیری صدها جوان در شهرهای مختلف خوزستان شده است.

حمایت‌های شهرهای مختلف کشور و حمایت‌های کارگران و  تشکلهای مستقل کارگری و اقشار مختلف جامعه از جمله معلمان و بازنشستگان و هنرمندان و نهاد های مختلف مستقل مدنی از اعتراضات مردم خوزستان  خود نشان از گسترده بودن  نارضایتی‌ها از عملکرد حاکمیت دارد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن حمایت از مردم معترض به بی‌آبی در خوزستان اعلام می‌دارد کشتار، سرکوب و بازداشت مردم معترض باید متوقف گردد و تنها  راه برون رفت از شرایط موجود را اتحاد و وحدت برای طبقه کارگر و زحمتکشان می‌داند. هرچقدر دامنه اتحاد در اعتراضات یکپارچه و متحدانه باشد با هزینه کمتری بر شرایط تاسف‌بار کنونی فائق خواهیم آمد.

۲ مرداد ۱۴۰۰

*کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور:استقرار یگان ویژه در دانشگاه!!!

در پی قیامِ حق طلبانه مردم خوزستان، صبح جمعه خودروهای نظامی یگان ویژه در دانشگاه آزاد مسجد سلیمان استقرار یافتند. 

کانال شوراهای صنفی دانشجویان کشور ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات مردم خوزستان نسبت به غارت سرزمینشان، قویا این اقدام را محکوم می کند.

مسئولین دانشگاه آزاد و رئیس دانشگاه آزاد مسجد سلیمان قطعا در ذهن ما دانشجویان خواهند ماند‌‌؛ کسانی که دانشگاه را محل استقرار سرکوبگران مردم کردند!

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته ومستمری بگیران فولاد اصفهان واهواز نسبت به سطح نازل حقوق و عدم همسان سازیش مقابل صندوق بازنشستگی فولاد

روزیکشنبه ۳ مرداد، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران فولاد اصفهان واهواز نسبت به سطح نازل حقوق و عدم همسان سازیش مقابل صندوق بازنشستگی فولاد استان های اصفهان وخوزستان در کلانشهرهای اصفهان واهواز تجمع کردند.

*اعتراض کارگران کارخانه هپکواراک نسبت به واردات دامپتراک‌

روز یکشنبه ۳ مرداد، کارگران کارخانه هپکواراک اعتراضشان را نسبت به واردات دامپتراک از بندر رجایی اعلام کردند.‌

کارگران کارخانه هپکواراک به خبرنگاررسانه ای گفتند:دامپتراک‌‌ها (کامیون‌های غول‌پیکر) که امروز از بندر رجایی برای معادن کشور خریداری و وارد کشور شده است همان دامپتراک‌های ۱۰۰تن است که هپکو بارها و بارها به مسئولان در جلسات مختلف اعلام نموده که توانایی تولید آن‌ها را دارد و حتی از طرف مدیریت و مهندسی شرکت اعلام شده است که توانایی تولید تناژ بالاتر از ۱۰۰ تن نیز داریم اما به دلیل عدم استقبال خریداران داخلی جهت ایجاد نقدینگی و پیش پرداخت و مشکل کمبود نقدینگی شرکت و تامین شارژ مالی از طرف تامین اجتماعی تاکنون نتوانستیم تولید داشته باشیم.

از قرار، امروز (سوم مرداد ماه) تعدادی دامپتراک از بندر رجایی ترخیص و به کشور وارد شده است.

این کارگران با بیان اینکه تولید یک دستگاه دامپتراک ۱۰۰ تن نیاز به نقدینگی حدود ۳۰ میلیارد دارد، می‌گویند:  قطعا پیش‌خرید این دستگاه‌ها خیلی وقت پیش اتفاق افتاده است اما ورود آزادانه‌ی آن‌ها به کشور وقتی توان هپکو بی‌مصرف افتاده، ما را ناراحت می‌سازد.

کارگران هپکو می‌گویند: همچنان تقاضا داریم و امیدواریم که از صنعت و توانمندی داخلی و شرکت هپکو استقبال و حمایت کنند؛ این خواسته‌ای است که چند سال متوالی‌ست تکرار کرده‌ایم اما هنوز هم خط تولید راه نیفتاده و ماشین‌آلات از خارج وارد می‌شود!

*تحریم غذای کارگران پیمانکاری پایانه‌های نفتی جزیره خارک  دراعتراض به کیفیت بد غذا و وعده های توخالی

روزشنبه ۲ مرداد، کارگران پیمانکاری پایانه‌های نفتی جزیره خارک  دراعتراض به کیفیت بد غذا و وعده های توخالی غذای شرکت را تحریم کردند.

این کارگران معترض به خبرنگاررسانه ای گفتند:وعده‌های غذایی کیفیت مناسبی ندارد؛ کارفرما درباره افزایش کیفیت غذا در یک سال گذشته، وعده داد اما تاکنون هیچ تغییری حاصل نشده است. تصمیم بر این بود تا مبلغ غذای کارگران پیمانکاری از قرارداد پیمانکار کسر شود تا این گروه همچون نیروهای رسمی، غذای خود را از رستوران مجموعه دریافت کنند. 

آنها ادامه دادند: کارگران روز گذشته (شنبه دوم مرداد ماه) از دریافت غذا خودداری کردند. چرایی وجه تمایز میان نیروهای رسمی و کارگران مشخص نیست؛ 

*تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی همدان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات مقابل ساختمان شرکت مخابرات

روزیکشنبه ۳ مرداد، کارگزاران مخابرات روستایی همدان نسبت به عدم پرداخت بموقع حقوق ومطالبات مقابل ساختمان شرکت مخابرات اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده همچنین کارگزاران روستایی خواستار تجهیزات و لوازمات ابزار کار، لوازم بهداشتی ، ایاب و ذهاب روستاهای اقماری، تهیه لباس کار از سوی کارفرما بودند و به حل مشکلات بیمه تکمیلی نیز تأکید کردند.

*تجمع اعتراضی دوباره مرغداران یزد نسبت به افزایش قیمت‌ها و کمبود نهاده‌ها مقابل استانداری

روزیکشنبه ۳ مرداددوباره، مرغداران یزد برای اعتراض به افزایش قیمت‌ها و کمبود نهاده‌ها مقابل استانداری تجمع کردند.

یکی از مرغداران حاضردراین تجمع با بیان این‌که نرخ مصوب جوجه در استان یزد ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است، اظهار کرد: این در حالی است که قیمت تمام شده تولید جوجه برای مرغدار به ازای هر کیلو ۸۵۰۰ تومان است.

وی افزود: اعلام قیمت‌های دستوری بدون کارشناسی را یکی از مهمترین دغدغه مرغداران در کشور است و مسئولان جهادکشاورزی و وزارت صمت باید هرچه سریعتر نسبت به رفع این مهم اقدام کنند.

*سوختگی ۴ کارگرکارخانه فولاد عجب‌شیربراثر پرتاب مواد مذاب و گدازه‌های درون کوره

روزشنبه ۲ مرداد، پرتاب مواد مذاب و گدازه‌های درون کوره ۲ کارگر دچارسوختگی ۸۰ درصدی وبه بیمارستان تبریز منتقل و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.۲ کارگردیگرهم دچارسوختگی وبه بیمارستان عجب‌شیرانتقال یافتند.

همکاران این کارگران به خبرنگاررسانه ای گفتند:کارگران آهن آلات قراضه و سایر فلزات آهنی که قابلیت ذوب شدن دارند را به صورت دستی یا از طریق تجهیزات وارد کوره‌های ذوب این کارخانه می‌کنند تا پس از ذوب به قالب‌های شمش تبدیل شوند.

آنها با بیان اینکه پرتاب مواد مذاب از کوره‌ها به صورت معمول اتفاق می‌افتد، عنوان کردند: در برخی موارد وجود آب و برخی مواد قابل اشتعال و منفجره باعث پرتاب یا سرریز شدن مواد مذاب به بیرون از کوره می‌شود که در صورتی که کارگر به لباس کار، کلاه و دستکش مخصوص مجهز نباشد، قطعا دچار آسیب‌دیدگی خواهد شد.

آنهادرخاتمه گفتند: در حادثه فولاد عجب‌شیر نیز به نظر می‌رسد این ۴ کارگر مجهز به تجهیزات کامل نبوده‌اند که دچار سوختگی شده‌اند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate