خیزش مردمی در خوزستان، وارد پنجمین شب خود شد

در پنجمین شب خیزش مردمی در خوزستان که جرقه آن از بی آبی در گرمای سوزان تابستان زده شد، تظاهرات مردم در شهرهای مختلف ادامه دارد. بنا بر خبرها هم اکنون حدود هفتصد و دو روستا آب شرب ندارند ولی دیگر موضوع از معضل بی آبی فراتر رفته  و مردم کل بساط حاکم را به چالش میکشند و شعارهای حکومتی سر داده میشود. شب گذشته  نیروهای سرکوب حکومت متشکل از سپاه، بسیج، گارد ویژه و نیروهای لباس شخصی، در همه شهرهایی که اعتراض در آنها جریان دارد با تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور در صدد مقابله با معترضان برآمدند. اما اعتراضات ادامه یافت و شمار زیادی از مردم تا پاسی از شب در خیابان ماندند و با شعارها دادن علیه حکومت به اعتراضشان ادامه دادند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، نشان میدهد که نیروهای مزدور حکومت  در نقاط مختلف مخصوصا در کوی علوی اهواز به معترضین یورش برده اند. همچنین در ادامه موج سرکوب این اعتراضات، آخرین گزارش‌ها از کندی و اختلال شدید در سرعت اینترنت در شهرهای مختلف استان خوزستان حکایت دارد.

 

در کوی علوی اهواز جوانان معترض اقدام به خاموش کردن دوربین های مداربسته متعلق به نهادهای امنیتی کردند تا جلوی کنترل محلات توسط وحوش حکومتی را بگیرند.

 

از سال ۹۶ و به دنبال بروز اعتراضات گسترده مردم، دستگاههای سرکوب در بیشتر نقاط شهرها اقدام به نصب دوربین های مدار بسته کرده بودند تا از این طریق تحرکات مردم را رصد کنند و معترضان را شناسایی نمایند.

 

در اعتراضات شب گذشته حضور خانواده ها بسیار چشمگیر و برجسته بود. مردم شهرهای رامهرمز و ویس نیز به اعتراضات پیوستند و اکنون شهرهای اهواز، سوسنگرد، آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بستان، هویزه، شوش، ویس، کوت عبداله، ملاشیه، حمیدیه و شهرک جراحی  به صحنه  اعتراضات گسترده مردمی تبدیل شده است. گفته می شود در چهارراه بازار شهر شادگان، تک تیراندازها بالای ساختمان های بلندتر مستقر شده و در اغلب نقاط شهر، ماموران سپاه و بسیج، پست های ایست و بازرسی ایجاد کرده اند. با این همه مردم معترض با دست خالی و با استفاده از سنگ و چوب با حکومتیان مقابله میکنند.

 

در پنجمین شب متوالی اعتراضات، علیرغم جو بسیار شدید نظامی و امنیتی که در سوسنگرد ایجاد شده بود اما مردم با تاریک شدن هوا وسیعا به خیابان آمده و با تجمع مقابل ساختمان فرمانداری خواستار استعفای فرماندار این شهرستان شدند. مردم با شعارهای ضد حکومتی خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان این اعتراضات شدند و توحش حکومتیان را محکوم میکردند.

با گذشت هر روز از اعتراضات مردم سازمان یافته تر و هدفمند تر وارد عمل میشوند، نکته مهم در این میان محله محور بودن اعتراضات و عدم تمرکز در یک نقطه است. گزارش هایی از زخمی شدن تعدادی از معترضان در شهرهای مختلف خوزستان منتشر شده است.  تمرکز اعتراضات در محلات نشانگر وجود شبکه های گسترده ای از ارتباطات مردمی و درجه ای از سازمانیافتگی این اعتراضات است.

بر بستر این درجه از سازمان یافتگی باید شورای سازماندهی اعتراضات را در تمام محلات و در سطح شهرها شکل داد تا با برنامه تر و نقشه مند تر مبارزات را به پیش برد. آماده کردن شعارهای رادیکال که گویای اعتراض همه مردم باشد و بردن آنها بدرون تظاهرات ها، اعلام خواستها بصورت بیانیه از سوی شوراهای سازماندهی اعتراضات در محلات مختلف با تاکید بر خواستهای فوری ای چون  تهیه آب برای مردم تشنه خوزستان و زمینهای کشاورزی و دامها و تامین زندگی ساقط شده مردم، پیگیری وضع دستگیر شدگان و تهیه لیست اسامی آنها و تدارک تجمعات همراه با خانواده ها در مقابل اماکنی که بازداشت شدگان در آنجا ها نگهداری میشوند، و سردادن  شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد در تمام شهرها، رفتن بسوی اعتصاب عمومی در سطح شهرها و حضور گسترده تر در اعتراضات خیابانی،  هوشیار بودن نسبت به تشبثات حکومتیان و جریانات قومگرا برای به انحراف کشاندن اعتراضات مردمی و زدن زنگ قومی و مذهبی به  مبارزات مردم، همه و همه اقداماتی است که میتواند توسط شوراهای سازماندهی اعتراضات در محلات برنامه ریزی شود.  نکته مهم دیگر بستن مسیر ورود نیروهای سرکوبگر توسط مردم روستاها و شهرهایی است که این نیروها عبور میکنند. همانطور که در روزهای قبل در روستاهای مختلف مردم بطور زنجیره ای تلاش کردند که مانع ورود آنها شوند.

 

مردم خوزستان با اعلام اینکه امروز زمان پایان دادن به بیش از چهار دهه بردگی است، بر یکصدا شدن مردم در تمام استانها  و در سطح سراسری با خیزش آنها که ۵ شب است آرام ندارند تاکید دارند.  فریاد مرگ بر جمهوری اسلامی در صبح امروز ۲۹ تیر در ایستگاه متروی صادقیه در تهران و اعتراضات  کشاورزان در اصفهان که درد مشترک بی آبی زندگی آنها را نیز به نابودی کشانده است، در کنار اعتصاب دهها هزار کارگر پیمانی نفت، حاکی از حرکت پرشتاب جامعه برای جمع کردن بساط  جهنمی جمهوری اسلامی است. اعتراضات مردمی در خوزستان را باید در سطح سراسری تکثیر کرد و گسترش داد. در سراسر کشور باید به اشکال مختلف از اعتراضات و خواستهای مردم خوزستان حمایت کرد.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان

۲۹ تیر ۱۴۰۰، ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate