۲۱ تیر: تجمع اعتراضی کارگران شهرداری های اهواز، کوت عبدالله و ارومیه

۲۱ تیر: تجمع اعتراضی کارگران شهرداری های اهواز، کوت عبدالله و ارومیه

روز دوشنبه ۲۱ تیرماه کارگران شهرداری اهواز، کوت عبدالله و ارومیه در اعتراض به وضع  اسفناک شغلی و معیشتی خود دست از کار کشیده و تجمع کردند. این چندمین تجمع کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز در اعتراض به عدم تبدیل قراردادهای خود به دائمی بود و این کارگران در این روز در سطح شهر راهپیمایی کردند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری کوت عبدالله و ارومیه نیز بخاطر تعویق پرداخت چند ماهه دستمزدهایشان بود.

تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای برده وار کاری دو موضوع دائمی اعتراضات کارگران شهرداری در سطح سراسری است. اعتراضات  در میان این کارگران گسترده است و خواستهای واحد آنها بستر مهمی برای رفتن بسوی ایجاد شورای اعتراضات این کارگران و اعتصابات سراسری است.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

 ۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲ ژوئیه  ٢٠٢١

ادامه اعتراضات در اهواز به‌دلیل قطع حقابه رودخانه‌ها و بستن دریچه سدها

 

روز بیستم تیرماه برای دومین روز مردم و کشاورزان  و فعالین دفاع از محیط زیست در اهواز در اعتراض به سیاست های تخریبی حکومت در محیط زیست از جمله سد سازی های یک جانبه و غیر کارشناسی و بی توجه به زندگی مردم و بستن دریچه های سد ها  و در نتیجه خشکاندن رودخانه ها و هور حويزه و بى آبى و قطع مكرر حقابه مقابل استانداری دست به اعتراض و تجمع زدند. تجمع کنندگان با شعارهای “هور غمگین است، آب می‌خواهد” ؛ “بنام دين ما را غارت كردند” و “نه به خشكاندن رودخانه ها، نه به كوچ دادن مردم” فریاد اعتراض خود را بلند کردند.

در این تجمع فعالینی از شهرهای جنوبی خوزستان شرکت داشتند. نيروهاى امنيتى معترضين را محاصره و شمارى از تجمع كنندگان را بازداشت كردند.  شمار بازداشت شدگان روشن نیست و تا کنون هويت سه نفر از آنان به اسامی “علی شریفی”؛ “فهد عبيداوى” و “اسماعیل عبيداوى” خبری شده است.

در این حرکت اعتراضی  جمعیت معترض بر این خواستها تاکید کرده اند: ‌دادن حق آبه كشاورزي  به شهرهاي پایین دست سد دز وكرخه يعني شهرهاي دزفول، شوش، دشت آزادگان وهویزه و روستاهاي تابعه آن که بخاطر بی آبی، کشاورزی در آنها در معرض نابودی قرار دارند، حقابه برای هور العظم و قطع پمپاژ فاضلاب صنعتي و شهري به اين هور كه باعث تلف شدن شمار بسیاری گاوميش و صدها تن ماهي گردیده است، آب شرب سالم، فراهم ساختن شرایط بازگشت مردمی که به دلیل بی آبی مجبور به كوچ اجباري شده اند و شمار آنها به هفتصد هزار نفر میرسد از راه هایی چون زهكشي مجدد زمينها، مسطح کردن اراضی آنها و فراهم ساختن لوله کشی آب و گاز و وصل شدن به شبکه برق سراسری و شناسایی و محکوم کردن مسببین چنین ابعادی از جنایت علیه محیط زیست و مردم ساکن این شهرها.

مردم در برخی شهرهای خوزستان مثل هویزه و دشت آزادگان، در صف های آب فروشی می ایستند تا آب خریداری کنند و این وضعیت بسیار ناراحت کننده و مشقت بار است. اینکه در این جامعه مردم از امکان ساده ای مثل دسترسی به آب هم محروم میشوند نشان دهنده وضعیت فاجعه بار کل جامعه و ضد مردمی بودن حکومت است. حق همه شهروندان جامعه است که از هوای پاک و سالم، آب پاک، مواد غذایی سالم و زیستن در یک طبیعت سالم و امن برخوردار باشند. تخریب محیط زیست بخشی از سیاست چپاولگرانه جمهوری اسلامی در تمام استانها است و این مساله در خوزستان ابعادی فاجعه بار بخود گرفته است.

از سوی دیگر خبر می رسد که روز گذشته نيروهاى انتظامى به همراه ماموران سازمان آبفار با یورش به روستاى مراونه در شمال شهر اهواز شماری از كشاورزان این روستا را مورد ضرب و شتم قرار داده و مجروح کردند و سپس پمپ هاي آب اين اهالى را مصادره کرده اند.

این اقدام در پی آن صورت گرفته است که کشاورزان روستای مراونه روز سه‌شنبه ۱۵تیرماه ۱۴۰۰، در اعتراض به بی‌آبی و قطع آب کشاورزی وارد ساختمان سازمان آب و برق خوزستان شده و دست به تحصن زدند.

همانطور که حزب کمونیست کارگری تاکید کرده است تمامی اقدامات و برنامه هایی که بخاطر منافع سودجویانه سرمایه داران منجر به تخریب و یا آلودگی محیط زیست می شود باید فورا متوقف شود و غیرمجاز اعلام گردد.

اعتراضات گسترده مردمی یک راه موثر جلوگیری از تخریب و نابودی بیشتر محیط زیست است. با تخریب محیط زیست زندگی و معیشت کشاورزان و دامداران بسیاری آسیب دیده و بعضا آنها هست و نیست خود را از دست داده اند. بعضا شغل و کار خود را از دست داده اند. دولت در قبال زندگی و معیشت همه این مردم مسئول است.

واحد خوزستان کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری حمایت خود را از خواستها و مطالبات اعلام شده مردم معترض در خوزستان علیه سیاست های تخریبی حکومت در قبال محیط زیست حمایت و پشتیبانی کرده و بر آزادی  فوری و بدون قید و شرط تمامی بازداشت شدگان تاکید دارد.

علاوه بر این باید به همه کشاورزان، دامداران و مردمی که در نتیجه تخریب محیط زیست خسارت دیده و زندگی شان به خطر افتاده است، غرامت پرداخت شود. کلیه افراد بدون درآمد و کم درآمد باید از حقوق پایه ماهانه در حد کفاف یک زندگی قابل قبول برخوردار باشند و درمان و تحصیل رایگان و  داشتن مسکن حق همه مردم است.  همچنین افرادی که بخاطر این وضعیت آسیب جسمی دیده اند باید سریعا و بصورت رایگان تحت درمان و مراقبت قرار گیرند.

کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری، واحد خوزستان

۲۱تیر ۲۰۲۱

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate