اخباروگزارش های کارگری ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰

اخباروگزارش های کارگری ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰

– تجمع کارگران جوشکار‌پروژه ای بازگشته به هفشجان برای ادامه اعتصاب تا احقاق حقوق برحقشان

– شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

آخرین خبرها از وضعیت اعتصاب پرقدرت کارگران پیمانی نفت

بیش از بیست روز است که ما کارگران پیمانی در اعتصابیم  

– بیانیه شماره دوم کمیته دفاع از کارگران اعتصابی

– یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران فولاد اصفهان مقابل صندوق بازنشستگی فولاد

۲- تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اهواز مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان

۳- تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رشت مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان

۴- گزارش رسانه ای شده:

تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران در اعتراض به عقب‌ماندگی‌های معیشتی

– اعتصاب کارگران شهرداری منطقه ۶ اهوازدراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق برای چندمین روز متوالی وانباشت زباله درخیابان های منطقه کمپلو

– ادامه اعتراضات کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم تمدید قراردادهای کاریشان بابرپایی تجمع

– پرداخت بخشی از مطالبات کارگران شرکتی میراث جهانی تخت‌جمشید و وعده عقد قرارداد مستقیم بدنبال اعتراضات دامنه دارشان

– تجمع اعتراضی تجمع صاحبان زمین های کوثرارومیه نسبت به ادعای مالکیت سازمان همیاری استانداری آذربایجان غربی،بلاتکلیفی ۲۰ ساله و وعده های توخالی استاندار مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان

– تجمع اعتراضی جمعی از نانوایان مشهد نسبت به قیمت نان وکمبود آرد مقابل استانداری خراسان رضوی

– جان باختن یک کارگر جوان درتهران براثر سقوط

– مصدومیت ۳۸ کارگر یک واحد صنعتی شهرستان نظرآباد براثر تصادف سرویس رفت وآمد

*تجمع کارگران جوشکار‌پروژه ای بازگشته به هفشجان برای ادامه اعتصاب تا احقاق حقوق برحقشان

روزشنبه ۱۹ تیر، کارگران جوشکار‌پروژه ای بازگشته به شهرهفشجان در استان چهارمحال و بختیاری بابرپایی تجمع عزم راسخشان با ادمه اعتصاب برای احقاق حقوق برحقشان بنمایش گذاشتند.

درهمین رابطه: برگزاری مجمع کارگران جوشکار‌ هفشجان که در اعتصاب سراسری به سر میبرند

روز شنبه ۱۹ تیرماه کارگران جوشکار شهرستان هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری که در اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای نفت شرکت دارند در اجتماعی که داشتند به این تصمیم نهایی تأکید کردند که تا خواست افزایش دستمزد و بیمه‌هایشان بر اساس آنچه خود مطالبه کرده‌اند تحقق نیابد به اعتصاب ادامه داده و به سر پروژه‌ها بازنخواهند گشت.

جمعیت قابل توجهی از شهروندان هفشجان از کارگران جوشکار ماهر شاغل در خط لوله‌های انتقال نفت هستند که اکثریت قریب به اتفاق آنها همگام با چند ده هزار کارگر پروژه‌ای صنایع تابعه نفت در اعتصاب به سر میبرند.

برگزاری این اجتماع از سوی کارگران جوشکار پروژه‌ای هفشجان نمایی از تشکیل مجامع عمومی کارگری است که کاراترین و بهترین شیوه برای تصمیم گیری و اجرای تصمیمات جمعی توسط کارگران است و این امر در صورت امکان باید به الگویی برای کارگران اعتصابی در دیگر بخش‌ها نیز تبدیل شود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران به تمامی کارگران پروژه‌ای نفت که در اعتصاب هستند درود میفرستد و اعلام میدارد که با پافشاری و اتحاد بر سر خواست و مطالبات‌شان قطعاً پیروز این اعتصاب خواهند بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰

*شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت:

آخرین خبرها از وضعیت اعتصاب پرقدرت کارگران پیمانی نفت

بیش از بیست روز است که ما کارگران پیمانی در اعتصابیم  

زیر فشار این اعتراضات در برخی مجتمع ها پیمانکاران  با کارگرانی که در بخش های حساس، کار میکنند و بطور مشخص جوشکاران تماس گرفته و آنها را به کار دعوت کرده اند. در این تماس گیری ها کارگران روزمزد جوشکار را هم خبر کرده اند. در این دعوت به کار پیشنهاد افزایش دوبرابر دستمزد کنونی به آنها داده شده است و همچنین با خواست بیست روز کار و ده روز استراحت،موافقت شده است. این در حالیست که با کارگران دیگری تماس گرفته شده است که چهارشنبه یا شنبه این هفته با آنها بر سر بازگشت به  کارشان گفتگو خواهد شد. 

این  توافقات نتیجه اعتصاب پر قدرت ما کارگران است و عقب نشینی ای تا حد افزایش دوبرابری مزد و قبول ۲۰ روز کار و ۱۰ روز استراحت خود یک موفقیت مهم برای کارگرانی که با این شرایط به کار بازگشته اند و برای همه ما کارگران اعتصابی است. 

توافقات صورت گرفته با این بخش از کارگران باید  مبنایی شود که هر کجای دیگر هم پیمانکار به سراغ کارگران رفت به کمتر از آن رضایت ندهند و بخواهند دستمزدشان دوبرابر شود و بیست روز کار و ده روز استراحت اعمال گردد و توافقات کتبی و رسمی باشد.  

واضح است که اگر بتوانیم این  خواستها را  تحمیل کنیم شرایط بسیار مهیا تر خواهد شد که  دیگر مطالباتمان را بعد از این قدم اول اعتصاب تحمیل کنیم. 

توافق با دستمزد دو برابر و بیست روز کار و ده روز استراحت بدنبال تماسی که پیمانکاران با برخی از کارگران داشته و به سرکار بازگشته اند مبنایی برای توافق همه ما کارگران اعتصابی است و به کمتر از آن رضایت نخواهیم داد. 

آخرین نکته اینست که متحد عمل کنیم و اجازه ندهیم پیمانکاران با دسیسه گری هایشان در صف ما تفرقه ایجاد کنند.

*بیانیه شماره دوم کمیته دفاع از کارگران اعتصابی

کارگران، مردم آزادیخواه و همکاران اعتصابی !

بیش از سه هفته از اعتصاب باشکوه کارگران شرکت های پیمانکاری در عسلویه و دیگر نقاط ایران می گذرد ، اعتصابی که به میدان جنگ و نزاعی نابرابر و تمام عیار تبدیل شده که از یک سو طبقه کارگر متحد و با اراده ای قوی کماکان در سنگر خواست و مطالبات بر حق خود ، مقاومت می کند و از سوی دیگر کارفرمایان و تمامی حامیانشان از دولت و دم دستگاه پروپاگاندای سرمایه گرفته تا بازوی سرکوبگر آن در سنگر مقابل علیه شما کارگران جبهه گرفته اند ، تا استقامت و مقاومتتان را در هم بشکنند. ادامه ی اعتصاب شما بازوی سرکوبگر سرمایه را زمین گیر کرده است .

 بطوری که هیچ اراده ای را در خود برای مقابله سخت با شما نمی بیند ؛ به همین خاطر کارفرمایان و دولت حامی آنها برای شکستن اعتصاب ، اقدامات جدی را در دستور کار خود قرار داده اند ، اقداماتی از قبیل تشکیل نهادها و تشکل های به ظاهر کارگری اما در ماهیت ضد کارگر ، جابجا کردن کارگران از یک شرکت و استخدام آنها در شرکتی دیگر به دلیل قطع ارتباط کارگران باهم و استفاده از ترفندهایی چون روزمزدی کردن کارگران که در واقع با هدف استثمار بیشتر کارگران مطرح می شود و بسیاری حیله و نیرنگ دیگر برای به شکست کشاندن اعتصابتان.

کارگران ! افزایش قوای سازمانی شما، توازن قوا در میدان کار و سرمایه را به نفع شما تغییر می دهد ، با اقدام به ایجاد تشکلی مستقل سوا ، از اینکه خود را درجه ای برای رسیدن به خواست ها و مطالبات تان نزدیک می کنید ، موقعیت کل طبقه کارگر  ایران را در موضع قدرت در مقابل سیستم سرمایه قرار داده اید . لذا با اتخاذ تاکتیک های مناسب تمامی نیرنگ های کارفرمایان را نقش برآب کنید و بسوی ایجاد تشکل مستقل خود از دولت و کارفرما که از مطالبات اساسی طبقه کارگر نیز می باشد گام بردارید . چون میزان سازمانیابی شما رابطه مستقیم با توان چانه زنی شما با دولت و کارفرما را دارد . قلب تک تک ما کارگران ایران در گرمای سوزان عسلویه همراه شما می تپد .  

در پایان از تمامی بخش های مختلف طبقه کارگر، معلمان ، زنان ، دانشجویان ، کارگران شاغل در صنایع کوچک و بزرگ ، کارگران معادن و بخش خدمات و… می خواهیم کارگران اعتصابی در شرکت های پیمان کاری فعال در منطقه عسلویه و نقاط مشابه را تا رسیدن به خواست و مطالبات شان همراهی حمایت کنند. 

کمیته دفاع از کارگران اعتصابی

 نوزدهم تیر ۱۴۰۰

*یکشنبه های اعتراضی کارگران بازنشسته:

۱- تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران فولاد اصفهان مقابل صندوق بازنشستگی فولاد

روزیکشنبه ۲۰ تیر، کارگران بازنشسته ومستمری بگیران فولاد اصفهان درادامه کنش های دامنه دار حق طلبانه شان دست به تجمع مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد این شهرزدند.

۲- تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اهواز مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان

روز یکشنبه ۲۰ تیر،جمعی از کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اهواز برای دستیابی به مطالباتشان مقابل اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان تجمع کردند.

۳- تجمع کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رشت مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان

روزیکشنبه ۲۰ تیر،جمعی از کارگران بازنشسته ومستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی رشت برای احقاق حقوق برحقشان مقابل کانون کارگران بازنشسته ومستمری بگیران تامین اجتماعی گیلان تجمع کردند.

۴- گزارش رسانه ای شده:

تجمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران در اعتراض به عقب‌ماندگی‌های معیشتی

جمعی از بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی امروز (یکشنبه/ ۲۰ تیر) مقابل کانون بازنشستگان استان گیلان و همچنین در شهرستان‌ اهواز تجمع کردند. 

معترضان خواهان اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی هستند که به معنای افزایش حقوق بر اساس هزینه‌های معیشت است. 

آنها همچنین تاکید دارند که تورم بیش از ۴۰ درصدی سه ماه ابتدای سال باید در جبران قدرت خرید آنها بر اساس ماده ۹۶ لحاظ شود. 

اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی برای از کارافتادگان و بازماندگان و رساندن حقوق آنها به حداقل‌بگیر ۳۰ سال، پرداخت ۲۵ درصد باقی از متناسب‌سازی مرحله دوم، رفع تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار، پرداخت حق ایثارگری به بازنشستگان ایثارگر تامین اجتماعی، پرداخت حق اولاد و عائله‌مندی به بازنشستگان خواهر و در نظر گرفتن حق عائله‌مندی برای افرادی که همسر فوت کرده و یا طلاق داده دارند، اجرای قانون الزام درمان، پرداخت مابه‌الفاوت فروردین ماه ۱۴۰۰، اصلاح حقوق پایه بازنشستگان سال‌های ۹۷ و ۹۸ بر اساس متناسب‌سازی مرحله دوم و اجرای سه جانبه‌گرایی در ارکان سازمان تامین اجتماعی از دیگر خواسته‌های معترضان است.

*اعتصاب کارگران شهرداری منطقه ۶ اهوازدراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق برای چندمین روز متوالی وانباشت زباله درخیابان های منطقه کمپلو

روز یکشنبه ۲۰ تیربرای چندمین روز متوالی، کارگران خدماتی شهری شهرداری منطقه ۶ اهوازدراعتراض به عدم پرداخت بموقع حقوق از جمع آوری زباله ها خودداری کردند و خیابان های منطقه کمپلومملواز زباله شده است.

*ادامه اعتراضات کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه نسبت به عدم تمدید قراردادهای کاریشان بابرپایی تجمع

روزیکشنبه ۲۰ تیر، کارگران بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بابرپایی تجمع دراین مجتمع به اعتراضشان نسبت به عدم تمدید قراردادهای کاریشان ادامه دادند.

قابل یادآوری است که حدود ۱۶۰کارگر بخش دفع آفات کشت وصنعت نیشکر هفت تپه بدلیل تمدید نشدن قرادادهای کاریشان از کاربیکارشدند.

*پرداخت بخشی از مطالبات کارگران شرکتی میراث جهانی تخت‌جمشید و وعده عقد قرارداد مستقیم بدنبال اعتراضات دامنه دارشان

بخشی از مطالبات کارگران شرکتی میراث جهانی تخت‌جمشید بدنبال اعتراضات دامنه دارشان پرداخت شد و به آنها وعده عقد قرارداد مستقیم با دولت داده شد.

روز یکشنبه ۲۰ تیر یکی از این کارگران با اشاره به اینکه حقوق ماه های اسفند و فروردین صبح امروز به حساب‌مان واریز شده،به خبرنگار رسانه ای گفت: اما هنوز حقوق ماه‌های اردیبهشت و خرداد به حساب‌مان واریز نشده است.

وی با بیان اینکه در تماسی که با مدیر شرکت پیمانکاری داشتیم اذعان کرد که مقرر شده از این به بعد قرار دادهای ما با دولت منعقد شود، ادامه داد: ما کارگران و نیروهای شرکتی همچنان در انتظاریم تا از وضعیت شرکتی خارج شویم.

*تجمع اعتراضی تجمع صاحبان زمین های کوثرارومیه نسبت به ادعای مالکیت سازمان همیاری استانداری آذربایجان غربی،بلاتکلیفی ۲۰ ساله و وعده های توخالی استاندار مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان

روز یکشنبه ۲۰ تیر، صاحبان زمین های کوثرارومیه برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به ادعای مالکیت سازمان همیاری استانداری آذربایجان غربی ،بلاتکلیفی ۲۰ ساله و وعده های توخالی استاندار مقابل مقابل اداره کل راه و شهرسازی استان اجتماع کردند.

بنابه گزارش رسانه ای شده، بیش از ۲۰ سال است که ۲ هزار نفر به سبب عدم تعیین و تکلیف زمین‌ها سرگردان‌اند و نتوانستند حق خود را دریافت کنند.

به گفته صاحبان زمین‌های ارومیه در زمان خرید این زمین‌ها از اداره مسکن و شهر سازی و شهرداری مجوز گرفته‌اند ولی در حال حاضر با سازمان همیاری استانداری آذربایجان غربی به مشکل برخورده‌اند و برای پیگیری مطالبات خود به سازمان‌ها و نهادهای مختلف در آذربایجان غربی رفته‌اند و از مقام‌های استانی این موضوع را پیگیری کرده‌اند.

یکی از صاحبان زمین‌ها درباره قول مساعد استاندار آذربایجان غربی برای پیگیری وضعیت این زمین‌ها گفت: چندی پیش برای تعیین تکلیف زمین‌های خود به سراغ استاندار آذربایجان غربی رفتیم .او قول داد  موضوع را حل کند اما تا کنون  به وعده خود عمل نکرده است.

صاحبان زمین‌های بلاتکلیف در ارومیه انتظار دارند هرچه سریع‌تر و پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی بالاخره وضعیت این زمین‌ها تعیین تکلیف و مشکل آنان شود.

*تجمع اعتراضی جمعی از نانوایان مشهد نسبت به قیمت نان وکمبود آرد مقابل استانداری خراسان رضوی

روز یکشنبه ۲۰ تیر، جمعی از نانوایان مشهد برای اعتراض به قیمت نان وکمبود آرد مقابل استانداری خراسان رضوی تجمع کردند.

یکی از این نانوایان به خبرنگاررسانه ای گفت: سه سال قبل نرخ نان کنجدی ۲ هزار و پانصد تومان بوده، اکنون نیز همان مبلغ است. اما سه سال گذشته کیسه خمیر مایه ده کیلویی را به مبلغ ۷۵هزار تومان می‌خریدیم اما اکنون باید ۴۵۰هزارتومان بابت آن پول پرداخت کنیم. 

او گفت: تقاضای ما از استاندار این است که به وضع موجود نانوایان رسیدگی کند و نگذارد بیش از این در حق این قشر زحمتکش اجحاف شود. 

در این تجمع برخی از نانوایان، به دفتر استاندار هدایت شدند تا از نزدیک مشکلات خود را با استاندار خراسان رضوی مطرح کنند.

*جان باختن یک کارگر جوان درتهران براثر سقوط

روز شنبه ۱۹ تیر،یک کارگر ۲۲ ساله تبعه افغانستان حین کار در ساختمانی در حال احداث واقع در درخیابان دماوند تهران از طبقه چهارم به طبقه منفی یک سقوط کرد وجان باخت.

*مصدومیت ۳۸ کارگر یک واحد صنعتی شهرستان نظرآباد براثر تصادف سرویس رفت وآمد

عصر روزیکشنبه ۲۰ تیر،۳۸ کارگر یک واحد صنعتی شهرستان نظرآباد براثر تصادف اتوبوس حاملشان با یک کامیونت در روستای بختیار نظرآباد مصدوم شدند.

akhbarkargari2468@gmail.com

Print Friendly, PDF & Email

Google Translate