یک تذکر لازم به سعید صالحی نیا

یک تذکر لازم به سعید صالحی نیا
در دقیقۀ ۲۸ و ۵۰ ثانیۀ مناظره ای از سلسله برنامه های محفل مناظراتی سعید صالحی نیا، در مقابلِ یادآوری یکی از شرکت کنندگان در مناظره پیرامون مخدوش بودن عنوان مناظره، سعید صالحی نیا می گوید: «مناظرۀ اول من، شمارۀ ۱، با آقای علیرضا بیانی سر همین مسأله بود، که سوسیالیسم تحقق پیدا نکرده، ایشان می گفت تحقق پیدا کرده»!
لازم به یادآوری است که اولاً آن مناظره بر سر تحقق پیدا کردن یا نکردن سوسیالیسم نبود، بلکه بخش اول مناظره ای در مورد لنینیسم بود که علی¬رغم دست کم چهار بار وعدۀ ادامۀ بحث در طی مناظره پیرامون همین عنوان، از سوی سعید صالحی نیا و مجری برنامه، هرگز بخش های بعدی آن انجام نشد. ثانیاً در آن مناظره من مطلقاً نگفته ام که «سوسیالیسم محقق شده است»، حتی برعکس، در دقیقۀ ۳۳ و ۴۶ ثانیۀ آن مناظره گفتم: « یعنی انقلاب فقط تازه پیروز شده، حالا کو تا ساختمان سوسیالیسم ساخته شود»! (۱)
البته تحریف و یا وارونه کردن نظرات کسانی که مورد «نقد» سعید صالحی نیا قرار می گیرند، امر بسیار عادی در «مباحث» ایشان است، مثلاً در همان مناظرۀ شمارۀ یک، ایشان چهار مورد به نقل از مازیار رازی ذکر می کند که دو مورد آن صحیح و دو مورد آن به کلی غلط است. اتفاقاً در همان مناظرۀ شمارۀ ۱، من این موضوع را یادآور شدم که سعید صالحی نیا در ذهن خود موضوعی را ساخته و به جای نظر طرف مورد نقدش قرار می دهد، و سپس همان ساختۀ ذهن خود را نقد می کند!
با وجود علاقۀ وافر ایشان به پیگری و نقد و بررسی نظرات این جانب و همچنین رفقای گرایش مارکسیست های انقلابی، بارها دیده شده که او موضوعی را به صورت وارونه، و یا اصلاً در صورتی که بیان هم نشده است، به نقل از موضوع مورد نقد نوشته و بعد آن چه را که خود به جای مخاطب خود ساخته «نقد» کرده است، که به لحاظ فقدان ارزش پاسخگویی، ما نیز نسبت به آن واکنشی نداشته ایم. اما چنین آشکار و واضح خلاف یک واقعیت را از زبان دیگری، با ذکر و نام و نشان طرح کردن، حتی در عرف ژورنالیسم بورژوایی هم جرم محسوب می شود. در نتیجه نقل قول های سعید صالحی نیا به هیچ وجه قابل اطمینان نیست و این احتمال که برعکس واقعیت موضوع، و یا به صورت تحریف شده ای نقل شده باشد بسیار زیاد است.
محقق نشدن سوسیالیسم نه تنها جزو مباحث پایه ای گرایشی است که من به آن متعلق هستم، بلکه تأکید بر آن از این جهت برای ما اهمیت دارد که به لحاظ علمی، اساساً سوسیالیسم نمی تواند تنها در یک کشور محقق شود، و این درست خلاف نظر خود سعید صالحی نیا است که به محقق شدن سوسیالیسم تنها در یک کشور معتقد است. در نتیجه در مناظرۀ یاد شده، بهتر این بود که وی به اعتقاد خودش در این مورد رفرنس می داد و می گفت، من سعید صالحی نیا اگر چه معتقدم تاکنون سوسیالیسم محقق نشده، اما در عین حال معتقدم که سوسیالیسم می تواند حتی در یک کشور هم محقق شود! به این ترتیب او می توانست عنوان «مخدوش» مناظرۀ خود را اصلاح کند. لازم به یادآوری است که پر کردن صفحات و ضبط کردن ویدئوهای «مناظره» به تنهایی نه فضیلتی محسوب می شود و نه اعتباری به کسی می بخشد، در نتیجه بهتر آن است که به جای افزایش آمار نوشتار و گفتار با وزن ناچیز، تنگ مایه و بی اهمیت، و یا به جای وقتی که برای افزایش کمّی آمار نوشتاری و گفتاری گذاشته می شود، از مجموع همان وقت برای نوشتن حتی یک مقاله یا یک بحث شفاهی استفاده شود که دارای وزن و بار لازم برای ارائه و مورد استفادۀ مخاطبین باشد.
در پایان از سعید صالحی نیا می خواهم که در ابتدای برنامۀ بعدی مناظرۀ خود، ضمن عذر خواهی از خطایی که مرتکب شده، نقل قول وارونه را اصلاح کند؛ در غیر این صورت این جانب حق دمکراتیک خود می دانم که درخواست وقت کافی برای توضیحات شفاهی در همان برنامۀ ایشان کرده و بنا بر عرف دمکراتیک، ایشان نیز موظف است این وقت را در اختیار من قرار دهد، مگر آن که همۀ ادعاهای ایشان مبنی بر دفاع از حقوق دمکراتیک و نظایر آن دروغ باشد.
علیرضا بیانی
۰۸-۰۲-۲۰۱۶
(۱) https://www.youtube.com/watch?v=qvM88arpMN0