سنودن ، آسانژ قهرمانان دوران آزاد سازی اطلاعات به نفع مردم دنیا!

مقدمه:

همیشه حکومت امریکا مدعی بود که بر علیه مردم “خودی” جاسوسی نمی کند! سازمان اطلاعات مرکزیش را “فقط برای جاسوسی بر علیه دیگران” بکار می برد! همیشه منکر بودند اینها که سرکوب و جاسوسی ، خودی و غیر خودی نمی شناسد”! همیشه منکر بودند که مخالفین نظام جنایتکار سرمایه داری حتی انها که کاملا صلح طلب هستند قربانی حاکمان در غرب می شوند! منکر بودند که هزاران هزار مخالف سیاسی در غرب در خون می غاطند و سر به نیست می شوند توسط سازمانهای جاسوسی خود این حکومتها!

مدعی بودند که “دموکراسی” با مخالف سیاسی به ملایمت برخورد می کند.البته طرف مقابل در جامعه همیشه می دانست که حقیقت جز اینست.زندانهای سیاسی مخفی و صحنه سازیها و بستن اتهامات “غیر سیاسی” بر علیه فعالین سیاسی سنتی شناخته شده بود.ملیونها فعال سیاسی در امریکا می دانسته اند که سازمانهای اطلاعاتی امریکا مرتب در حال کنترل تمامی ارتباطات انها هستند.اینها برای ازادیخواهان کشورهای غربی امری شناخته شد بود.

دوران ویکی لیک و اینترنت و فیسبوک و تویتر مرحله جدیدی است که همه این حقایق را بیشتر و دقیقتر جلوی روی مردم قرار می دهد و دینامیک بسیار پرقدرتی برای پیشروی جامعه و فعالینش فراهم می آورد.

سوال های مهمتری مطرح است و خالا در سطح جهانی هم مطرح است: ایا حکومتها حق دارند از مردمشان جاسوسی کنند به بهاته “امنیت”؟حکومت امریکا از هم اکنون دارد مدعی می شود که جاسوسیهایش بر علیه مردم بخاطر حلوگیری از بمب گذاریهاست! مدعی شده اند تا بحال ۵۰ مورد را از طریق جاسوسی کسف کرده اند! همان توجیه شناخته شده همه دیکتاتوریها!

(۱)بیشتر در مورد ماجرای سنودن

ادوارد سنودن جوان ۲۹ ساله و  کارمند سابق یک کانترکتور خصوصی که برای  سرویس مرکزی اطلاعاتی حکومت امریکا کار می کرد.او اطلاعات محرمانه حکومت امریکا و انگلیس را در موضوع جاسوسی وسیع و گسترده بر علیه شهروندان امریکا منتشر کرد که در سازمان ملی امنیت حکومت امریکا متمرکز شده است. او می گوید تلاش دارد مردم را آگاه کند از انچه بنامشان در حال انجام است.

گفته می شود اطلاعات منتشر شده از سوی سنودن ، وسیع ترین نشت اطلاعات در تاریخ تاسیس سازمان ملی اطلاعات امریکاست. ماتیو اید از تاریخ دانان این موضوع معتقد است که اطلاعات منتشر شده توسط سنودن ، اثبات می کند که سازمان اطلاعات ملی امریکا مدتهاست به وسیعترین شکلی تمامی ارتباطات شهروندان امریکا را زیر نظر دارد. در تاریخ ۱۴ ژوئن ۲۰۱۳ دادستانی حکومت امریکا بطور رسمی قرار دستگیری سنودن را صادر کرد به اتهام دزدی اطلاعات  طبقه بندی شده دولتی .

سنودن از اویل سال ۲۰۱۳ تلاش کرد با خبرگزارانی که روی موضوع جاسوسی حکومت امریکا بر علیه مردم کار کرده اند تماس بگیرد و بارها گفته بود که می داند جانش بخاطر انتشار این اطلاعات بخه خطر خواهد افتاد.او سرانجام ماه پیش به هنگ گنگ فرار کرد و در انجا هم دادستانی و حکومت امریکا تلاش کردند او را از دولت چین پس بگیرند.

(۲)عکس العملها و آخرین اخبار:

بنا به گزارشات، سیا حمایت مردم جهان در حمایت از او سرازیر شده و امضای ۱۰۰ هزار نفر حامی او برای متوقف کردن پروسه دستگیری او به کنگره امریکا فرستاده شده.تظاهرات هزاران نفره مردم در هنگ کنگ در تاریخ ۱۵ ژوئن ۲۰۱۳ در حمایت از او نیز نمونه دیگری از حمایت جهانی از اوست.بنا به امارگیری در هنگ کنگ بالای ۵۰ در صد مردم معتقد هستند که سنودن نباید به حکومت امریکا پس داده شود و ۳۳ در صد مردم هنگ کنگ معتقد هستند او یک فهرمان است.

 

بنا به اخرین خبرها ، دولت چین زیر فشار حکومت امریکا سرانجام او را از هنگ کنگ اخراج کرد و او به موسکودر تاریخ یکشنبه ۲۳ ژوئن  پرواز کرد. وضعیت سنودن مشخص نیست.گفته می شود او از حکومتهای اکوادور ،ایسلند یا  کوبا تقاضای پناهندگی کرده و فشار خکومت امریکا برای استرداد او همچنان رو به افزایش است. جولیان اسانژ امروز با اطلاعیه ای اعلام کرد که سنودن یک فعال سیاسی است و نه یک جاسوس. اسانژ حمایت کامل خود را از سنودن اعلام کرده است و فعالیتهای قانونی سنودن برای گرفتن پناهندگی را از حمایت می کند.

سنودن همچنان تلاش دارد اطلاعات بیشتری را از جاسوسی حکومت امریکا انتشار دهد و سخنگوی حکومت امریکا هم ضمن عدم رد صحت اطلاعات منتشر شده امروز اعلام کرد که “ما در حال بررسی هستیم تا ارزیابی کنیم چقدر بیشتر سنودن می تواند به ما ضربه بزند”!

(۳) چه خواهد شد؟

در مورد اسانژ حکومت امریکا نتوانست او را به زندانهای مخوف خودش بکشد. دنیائی در دفاع از اسانژ برخواست. خالا نوبت سنودن است که یکبار دیگر ضعف حکومت امریکا که با قلدری دارد او را از کشورهای دیگر “مطالبه” می کند نشان دهد. تا همینجا هم خکومت امریکا شکست خورده! هم در حفظ اسرار جاسوسیش بر علیه مردم و هم برای توحیهاتی که برای حاسوسی اعلام کرده! دنیای اینترنت و ارتباطات جهانی مردم این افق سرکوب و پلیس بازی و تنبیه مخالفین را برای اینها غیر قابل تداومتر کرده است.

سنودن تا همینجا کنار اسانژ بعنوان یک فهرمان ازاد سازی اطلاعات به نفع مردم دنیا معرفی شده و هر چه خکومت امریکا و حکومت انگلیس بیشتر ایت بازی را ادامه دهند با تلاشهایشان بیشتر مهر تایید به صحت تلاشهای او خواهند زد. بواقع دیدن این صحنه ها همان قدر در قلب ازادیخواهان تاثیر گذار و شادی اور است که دیدن خیزشهای مردمی در ترکیه و همه جای دنیا!

حکومتها دیگر صاحب مردم و سرنوشتشان نیستند.توجیهات در تداوم جاسوسی و سرکوب مخالف بنام امنیت ملی بیشتر و بیشتر نخ نما می شود! زنده باد ازاد سازی اطلاعات به نفع مردم و سعادتشان به نفع ایجاد فضای ازادی بیان بدون قید و شرط در همه دنیا!

منابع دیگر:

ادوارد سنودن(ویکیپدیا)

http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Snowden

انتقال سنودن به مسکو آخرین اخبار:

http://news.cnet.com/8301-1009_3-57590599-83/whistle-blower-update-snowden-lands-in-moscow-wikileakers-gmail-searched/

هکتیویزم ، بخشی از جنبش انقلابی در قرن بیست و یکم! در حاشیه عروج مبارزات سیابرنتی بر علیه نظام سلطه جهانی(سعید صالحی نیا)

http://www.azadi-b.com/arshiw/?p=26624

سعید صالحی نیا: باز هم زنده باد ویکی لیکس! در حاشیه اعلام کاندیداتوری ژولیان آسانژ برای جایزه نوبل ۲۰۱۱l

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5785-1389-11-15-12-43-34.html

سعید صالحی نیا: زنده باد ویکی لیکس! زنده باد آزادی انتقال اطلاعات بدور از دخالت حکومتها! در حاشیه دست و پا زدنهای اربابان دنیا در برابر ویکی لیکس!

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/3737-1389-05-10