هکتیویزم ، بخشی از جنبش انقلابی در قرن بیست و یکم! در حاشیه عروج مبارزات سیابرنتی بر علیه نظام سلطه جهانی

مقدمه:

جنبش انقلابی بر علیه نظام سلطه و خواست جهانی برای زندگی انسانی دائم در حال رشد است. از تجمعات خیابانی در اروپا تا مبارزه برای سرنگونی حکومتها در خاورمیانه. ابزار بسیار مهمی که انقلابات دوران معاصر را ممکن ساخته سیبرنت و امکان دیالوگ مستقیم ملیونها انسان با هم است. اینترنت امروزه امکان تجمع ملیونها انسان را فراهم می آورد. بحثها و مناظره ها حول مهمترین خواستهای مردم و حول آلترناتیوهای وضع موجود شکل می گیرد. نهادها و سازمانها دائم در حال شکل گرفتنند. انسانیت معاصر دارد به سرعت باور نکردنی جهانی می شود. تجربه ای در گوشه ای از دنیا به سرعت از طریق اینترنت جهانی می شود. تجربه میدان التحریر در ویسکانسین آمریکا و در اسپانیا و فرانسه و یونان و انگلستان تکرار می شود و غنی می شود.

 

جنبش انقلابی در سطح جهان جبهه جدیدی را گشوده است. جبهه دسترسی به اطلاعات. اطلاعات حکومتها و چند ملیتیها. آنها که همواره بگونه ای یک طرفه مردم را سرکوب می کردند و بین خودشان اطلاعات و تجاربشانرا شریک می شدند حالا در معرض قرار گرفته اند. این در “معرض قرار گرفتن” قدرت سیاسی و قدرت سیاسی بطور عملی پایان کارش خواهد بود.

 

ویکی لیکس اولین موج جهانی شدن  تلاش برای در معرض قرار دادن حکومتها و جنایات پشت پرده شان از طریق انتقال اطلاعات طبقه بندی شده به جامعه بود اما امواج مهمتری پشتش ایجاد کرد. جنگی جدید در سطحی جدید بین مردم و حکومتها و انحصارات مالی شکل گرفت. پلیس بین المللی و حکومتها فهمیدند که ویکی لیکس پرچمدار دورانی جدید است و به سرعت واکنش نشان دادند. بنیانگذار ویکی لیکس را مورد تعقیب قانونی قرار دادند اما شبکه ویکی لیکس جهانی شده و دیگر نهادی شناخته شده است. توان شکستنش را هم بورژوازی دارد از دست می دهد.

 

امواج بعدی مبارزات سایبرنتی بر علیه نظم جهانی موجود ایجاد صدها گروه محلی ، منطقه ای و بین المللی است که خود را از طریق اینترنت سازمان می دهند تا به ویکی لیکس عمق ببخشند و وسعت عملیاتیش را بالا ببرند. برای بیشتر کردن اطلاعات خواننده عزیز تلاش می کنم دو نمونه جدید از پیدایش گروه های سیبرنتی بین المللی بر علیه نظم جهانی موجود را بررسی کنم:

 

 

(۱)عروج “هکتیویزم” بعنوان شکلی از مبارزه سیبرنتی

 

با پیدایش اینترنت، هک کردن یعنی ورود به اطلاعات دیگران شروع شد و امری شناخته شده بود. آنچه بعد از ویکیلیکس دارد اتفاق می افتد پدیده دیگری است. دیگر هدف هک کردنها منافع اقتصادی نیست. دیگر حکومتها و پلیسهای امنیتی شان نیستند که هک می کنند حالا فعالین اجتماعی جوانها و نوجوانها وارد صحنه شده اند تا به پلیس و نیروهای امنیتی حمله کنند اطلاعات طبقه بندی شده شانرا افشا کنند. اطلاعات کمپانیهای چند ملیتی حسابهای بانکی بانکها و منابع ثروت و قدرت دنیا حالا مورد حمله جوانانی است که سرتاسر نظم موجود را زیر سوال برده اند. این اول کار است. هکتیویزم متولد شده تا بشود بازوی اطلاعاتی و ارتش سیبرنتی جنبش انقلابی جهانی در مقابل نظم سرمایه.

 

(۲)گروه های حامی ویکی لیکس بین المللی می شوند

 

جوانهای فعال در سیبرنت هکتیویزم را سازمان داده اند و گروه های غیر متمرکز و جهانی حمایت از ویکی لیکس را سازمان داده اند. نام دو گروه را این روزها بیشتر می شنویم: گروه گمنام و گروه لوزک سک:

 

“گروهی بنام لولز سکیوریتی که اخیرا به سایتهای سازمان اطلاعات امریکا و کمپانی چند ملیتی سونی حمله کرده بود روز چهارشنبه اعلام کرد که  اطلاعات نیروهای امنیتی ایالت آریزونا را بدست آورده و منتشر کرده است.این گروه اعلام کرد که عملیات انتشار اطلاعات شخصی ماموران امنیتی ایالت اریزونا را در مخالفت با  قانون شماره ۱۰۷۰ این ایالت که به پلیس اجازه می دهد ماموران پلیس به اقدامات ضد مهاجران غیر قانونی از طریق مدلسازیهای نژادی دست بزنند، انجام داده اند.

گروه هکر لولزک اطلاعات پلیس را در ایالت اریزونا منتشر کرد حمله به کمپانی سونی  در ماه اخیر باعث خرابکاری در یک ملیون حساب این کمپانی چند ملیتی شده است.”

 

همانطور که ملاحظه می کنید این گروه ها متشکل از جوانانی هستند که با سازماندهی خودشان همان متد و اندیشه پشت ویکی لیکس را دارند دنبال می کنند. اینکه حکومتها و انحصارات بین المللی و پلیسهاشان را باید بطور واقعی به مردم شناساند. اینکه اطلاعات این اراذل نباید مخفی بماند. اینکه پاسخ سرکوب و محروم کردن مردم از قدرت سیاسی را باید با افشای چهره های همه این اوباش حاکم پاسخ داد. این جوانها کشور به کشور دارند سازمان می یابند. سایبرنت دیگر تیول انحصارات و حکومتها و پلیسشان نیست. انقلاب دارد پنجه می افکند به مرکز قدرت یعنی اطلاعات و اطلاع رسانی. از کمپانی سونی تا حسابهای بانکی فلان سرمایه داردر بانکهای سوئیس تا شیوه های دستگیری و سرکوب مهاجرین غیر قانونی در ایالت آریزونا تا اسامی پلیسهای سرکوب کننده مردم…! همه را باید مردم بدانند!

(۳)عکس العمل پلیس بین الملل و امنیتی های حکومتها به هکتیویزم منشکل:

تجربه ویکی لیکس تجربه دردناکی برای حامیان نظم جهانی است. پلیس امنیتی و سایبرنتی بین الملیشانرا به سرعت سازمان داده اند از ترکیه تا اسپانیا و فرانسه تا انگلستان و برزیل و آمریکا! دیتگیریهای شبانه روز در حال وقوع است:

“پلیس ترکیه می گوید که ۳۲ نفر را در ارتباط با حملات اینترنتی “گروه گمنام”  گروهی که از ویکیلیکس حمایت می کند ، دستگیر کرده است. این دستگیریها تنها یه روز بعد از دستگیری سه نفر در اسپانیا در همین ارتباط انجام شده است.در اسپانیا این گروه به اطلاعات پلیس اسپانیا حمله کرده بود.گروه گمنام متهم شده که به اطلاعات بورد انتخابات ترکیه حمله گرده است و شبکه ارتباطی ترکیه را بخاطر سانسور مورد تهاجم قرار داده است.در فرانسه و اسپانیا دستگیری سازماندهنگان گروه گمنام ادامه دارد .”

“چند روز پیش یک جوان ۱۹ ساله در انگلستان در ارتباط با گروه هکتیویست لوزسکیو دستگیر شد. اف بی آی در آمریکا به دقت در حال رد یابی گروههای جوان هگتیویست است که حملات سازمانیفته خود را بر علیه سیستمهای اطلاع رسانی پلیس و کمپانیهای چند ملیتی شدت بخشیده اند. مقامات اف بی آی می گویند در حال حاضر این جوانان داری مهارتهای سطح بالائی نیستند اما به نظر می رسد فعالیتهاشان رو به گسترش است و فراملیتی است و هر روز بیشتر جنبه سیاسی بخود می گیرد و به ویکی لیکس مرتبط می شود.”

 

 

(۴)”ما به امنیت شما می خندیم!”

 

پدیده انقلابات قرن بیست و یکم هنوز در حال شکل گیری است. این انقلابات بسیار بیشتر از انقلابات قرن نوزدهم و بیستم خصلت جهانی دارند. در هم آمیخته اند و زبان مشترک دارند. افقهای این انقلابات دیگر افقهای ناسیونالیستی یا مذهبی و ایدئولوژیک نیست. رنگ و بوی منطقه ای ندارند. عطف به اصل مسئله انسان هستند. دنبال اصل هویت گم شده انسانی هستند. می خواهند خود از خود بیگانگی انسانرا حل کنند. خواستها دیگر حتی پائین کشیدن این و آن حکومت نیست. چیزی بسیار عمیقتر را هدف گرفته اند.

انقلابات قرن بیست و یکم تمامی ارتجاع موجود جهانی از نظام امپریالیستی گرفته تا ارتجاع های منطقه ای و اسلام سیاسی را خلع سلاح کرده و دارد به انزوا و انفعال می کشد.

آن چیزی که کمونیستهای کارگری سالهاست گفته اند و نوشته اند دارد اتفاق می افتد. نیروی سوم جامعه تحت ستم دارد وارد صحنه می شود. فرهنگ خودش زبان خودش و افق خودش را دارد می گذارد روی میز سیاست دنیا.

اینترنت ابزار به هم پیوستگی و جهانی شدن انقلابهای اخیر است و مرتب این انقلابها را دارد در سطح و عمق به جلو می برد. این انقلابها نوع جنگهای خود را دارند طرح می ریزند. انقلابهای قرن بیست و یکم اجتماعی ترینند. تمامی جامعه را دارند درگیر می کنند. فعالین این انقلابها شمایل دیگری دارند. پشت مانیتورهای کامپیوترهای ملیونها فعال اجتماعی و سیاسی جوان ، نسلی دارد متولد می شود که ابزار مبارزه اش کامپیوتر است. گسترش اطلاعات است. دریدن پرده سانسور حکومتهاست. افشا کردن حسابهای بانکی، اسامی و آدرسهای پلیسهای سرکوبگر و تاکتیکهای سرکوبشان!

 

هکتیویستهای گروه لوز سکیو در پیامهای خود خطاب به پلیس و کمپانیهای چند ملیتی نوشته اند:

” ما به امنیت شما می خندیم”!

 

بله! دارند نظام سلطه، قوانین ضد انسانی، روابط خودساخته ای که نظام سرمایه چند قرن در دنیا ساخته تا اکثریت جامعه را در بند نگه دارد، زیر سوال می برند. اطلاعات این شارلاتانها را به جامعه می کشانند. دارند اعلام می کنند که دنیای اینها، دنیای سانسورچی ها و سرمایه داران و پلیسهاشان دیگر امن نیست!

 

گسترش نبرد اطلاع رسانی و باز شدن دستهای سرمایه دارها و حکومتهاشان را باید بخشی از پدیده نوین انقلاب جهانی دانست. قدمش مبارک!

 

 

 

 

منابع دیگر:

 

اطلاعاتی در مورد گروه هکتیویست لولزک:

http://www.pcworld.com/businesscenter/article/231067/lulzsec_said_it_leaked_arizona_police_documents.html

 

http://allthingsd.com/20110623/lulzsec-goes-all-wikileaks-on-arizona-state-cops/

 

دستگیری ۳۲ نفر در ترکیه بخاطر همکاری با گروه هکر گمنام که از حامیان ویکی لیکس است

http://allthingsd.com/20110613/turkey-arrests-32-alleged-members-of-anonymous-days-after-arrests-in-spain/

 

اطلاعاتی در مورد گروه لولزسک در ویکیپدیا

http://en.wikipedia.org/wiki/LulzSec

 

سعید صالحی نیا: انقلاب و اینترنت, نگاهی به اثرات چند جانبه بکارگیری تکنولوژی ارتباطات در روندهای انقلابی

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/6144-1389-12-13-08-55-52.html

سعید صالحی نیا: باز هم زنده باد ویکی لیکس! در حاشیه اعلام کاندیداتوری ژولیان آسانژ برای جایزه نوبل ۲۰۱۱  

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/5785-1389-11-15-12-43-34.html

سعید صالحی نیا: زنده باد ویکی لیکس! زنده باد آزادی انتقال اطلاعات بدور از دخالت حکومتها! در حاشیه دست و پا زدنهای اربابان دنیا در برابر ویکی لیکس! 

http://rowzane.com/fa/articles-archiev/80-saeed-salehi/3737-1389-05-10-22-39-18.html