کنگره منصور حکمت یا ….؟

بنیاد منصور حکمت اعلام کرده است که کنگره ای را برای بزرگداشت منصور حکمت برگزار میکند. هر دوستدار منصور حکمت باید از هر مراسم یا اقدامی برای بزرگداشت حکمت استقبال کند و خوشحال شود. اما در این مورد چنین نیست. کاش این کنگره صرفا برای بزرگداشت منصور حکمت بود و به همه دوستداران منصور حکمت فرصتی میداد تا در این اقدام شریک شوند. و چقدر دلگیر است وقتی متوجه میشویم که کنگره، کنگره منصور حکمت نیست. برای امر دیگری سازمان یافته است.

آذر ماجدی در نوشته ای در توضیح این کنگره مینویسد که از طریق مسئولین قبرستان هایگیت متوجه شده است که تعداد کسانی که از یادبود منصور حکمت دیدار میکنند چقدر زیاد است. و از این واقعیت نوشته خود را به “خیانت” حزب حکمتیست و حزب کمونیست کارگری ایران به منصور حکمت و ضدیت و دشمنی این دو حزب با منصور حکمت کشانده است. ظاهرا برای ایشان کنگره منصور حکمت مناسبتی برای احیای منصور حکمتی است که ایشان میشناسد. ایشان میخواهد در مقابل این “کفار” و “دشمنان منصور حکمت”، احترام لازم را به او برگرداند.

روشن است که هر کس حق دارد مانند ایشان چنین اعتقادی داشته باشد و تلاش کند تا خط و برداشت خود از منصور حکمت را برجسته کند. اما آنوقت چرا به اسم “کنگره منصور حکمت” و نه بنام کنگره آذر ماجدی یا حزب اتحاد کمونیسم کارگری؟ چرا به نام همه کسانی که از بنای یاد بود او دیدار کرده اند؟

من به عنوان یک نفر از تعداد کثیری که برای ادای احترام به منصور حکمت از مجسمه یادبود او دیدار کرده ام به خود اجازه میدهم نوشته ایشان را خطاب به خود هم بگیرم و اظهار تاسف کنم. من و اکثریت کسانی که مانند من از مجسمه یاد بود دیدار کرده ایم و خود را دوستدار و طرفدار منصور حکمت میدانیم واقعا همین هستیم. ما نه بخاطر و در موافقت با کورش مدرسی و حزب حکمتیست، نه به خاطر و یا در موافقت با حمید تقوائی و حزب کمونیست کارگری و قطعا نه در موافقت و به خاطر آذر ماجدی و حزب اتحاد کمونیسم کارگری از یادبود منصور حکمت دیدار نکرده ایم، بلکه به خاطر خود منصور حکمت خود را طرفدار او میدانیم و به او احترام میگذاریم.

تبدیل کردن مراسم برای منصور حکمت به مراسم طرد کورش مدرسی، حمید تقوائی و یا آذر ماجدی کوچک کردن دایره دوستداران منصور حکمت و تبدیل آن به فرقه طرفداران این افراد است و نه اجتماع بزرگ طرفداران منصور حکمت.  “مرتد و خائن اعلام کردن” همه دوستداران منصور حکمت در احزاب کمونیست کارگری ایران٬ کمونیست کارگری عراق و کمونیست کارگری کردستان عراق و حزب حکمتیست و کل کسانی که خارج از این احزاب طرفدار و دوستدار منصور حکمت هستند،  کوچک کردن منصور حکمت و محدود کردن دوستداران منصور حکمت به موافقین یا دوستداران آذر ماجدی است. این غم انگیز است.

توضیحات آذر ماجدی، برای کسی مانند من، معلوم میکند که این نه کنگره منصور حکمت، که کنگره آذر ماجدی و کنگره برائت از ما یعنی مشرکین است و لذا، متاسفانه، این  کنگره جائی برای من و امثال من و همه کسانی که مستقل از این و آن طرفدار خود منصور حکمت هستند، نیست. و این مساله برای همه ما تاسف آور است.

از این نظر آذر ماجدی و بیناد منصور حکمت، یک بار هم که شده، یک معذرت خواهی کامل به منصور حکمت و طرفداران پرشمار او بدهکار اند. 
 

لینک نوشته آذر ماجدی:

http://www.azadi-b.com/J/2010/04/post_480.html