اخباروگزارشات کارگری ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 11, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۲۰ شهریورماه ۱۳۹۹

- پایان اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان پس از 3 روز در پی دست یابی به بخشی از مطالباتشان

- پیام کارگران راه آهن خراسان به همکاران اعتصابیشان:با درود به کارگران اعتصابی راه آهن

- کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری شوش خواهان بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند

- بلند شدن صدای اعتراض کارگران کارخانه های ارومیه نسبت به لگد مال شدن حقوقشان توسط کارفرمایان علیرغم شاخ وشانه کشیدنشان وانفعال مصلحتی مسئولان ذیربط

- تجمع اعتراضی والدین و دانش آموزان روستای سرچاه نیشابور نسبت به بلاتکلیفی تحصیلی مقابل آموزش‌وپرورش

- مسمومیت غذایی 28 کارگرشرکت اکتشافات نفت در منطقه مورموری

- جان باختن یک کارگر اداره آب و فاضلاب شهرستان بانه درحادثه ریزش کانال

- جان باختن یک کارگرساختمانی 21 ساله در صومعه‌ سرا براثر برق گرفتگی

- جان باختن یک کارگر برق کار در رشت براثر برق گرفتگی

*پایان اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان پس از 3 روز در پی دست یابی به بخشی از مطالباتشان

اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان دراعتراض به نداشتن امنیت شغلی وعدم پرداخت مطالبات که از روز سه شنبه 11 شهریورآغاز شده بود پس از 3 روز در پی دست یابی به بخشی از مطالباتشان خاتمه یافت.

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 20 شهریور،مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با اشاره به برخی از خواسته‌های کارگران گفت: قرار شده است 80 درصد پاداش افزایش تولید پرداخت شود، به اضافه اینکه برای مبلغ پاداش افزایش تولید نیز بیمه واریز شود.

وی افزود:همچنین قرار است،  لیست ماه که واریز نشده بود نیز انجام شود ونیروهای شرکتی نیز در هر ماه به ترتیب اولویت سابقه به قرارداد مستقیم با پارس سوئیچ تبدیل شوند.

اودرخاتمه گفت: هم اکنون این شرکت دارای حدود 350 کارگر است.

درهمین رابطه: اعتصاب وتجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان دراعتراض به خطرافتادن امنیت شغلیشان

روز سه شنبه 11 شهریور، کارگران شرکت پارس سوئیچ واقع در شهرک صنعتی اشراق زنجان برای دفاع از امنیت شغلیشان دست از کار کشیده وتجمع کردند.

درهمین رابطه،مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: دلیل اصلی تحصن و تجمع کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان، مسائلی مربوط به حوزه تولید نبوده است.

 محمد قربانلوافزود: شرکت بزرگ پارس سوئیچ زنجان به هیچ وجه مشکل تولید ندارد.

وی در زمینه تحصن و تجمع اخیر کارگران این واحد صنعتی در استان بیان داشت: این موضوع مربوط به مسائل کارگری بوده که برطرف شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه پارس سوئیچ سهامدار عمده ای داشته که مجموعه بزرگی هم در شهرک صنعتی شماره یک زنجان احداث کرده اند، افزود: یک سری از ماشین آلات واحد صنعتی پارس سوئیچ به این مجموعه جدید منتقل می شود به نحوی که این واحد جدید هم جزئی از پارس سوئیچ بوده و تقسیم کار صورت می گیرد.

وی درخاتمه گفت: در صورتی که این ماشین آلات از استان زنجان خارج و در استان دیگری به کار گرفته می شدند باید مورد پیگیری قرار می گرفت اما در داخل استان مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت پارس سوئیچ زنجان نیزگفت: تحصن و تجمع کارگران پارس سوئیچ ناشی از سوء برداشت از یک بخشنامه بوده که برطرف شد.

ولی الله بیات افزود: شرکت پارس سوئیچ زنجان تاکنون توقف در تولید یا معوقه ای نداشته است.

وی در زمینه تجمع کارگران و تحصن عده ای از آنها، با اشاره به اینکه سوء برداشت از یک بخشنامه دلیل اصلی این اقدام کارگران شرکت پارس سوئیچ زنجان بوده است، یادآور شد: این بخشنامه برخی از کارگران را نگران ساخته بود که با قول مساعد مسئولان برطرف شد.

یادآوری:شركت‌پارس سويچ در سال 1355با همكاري شركتهاي ساتكاب ، آلستوم فرانسه و با سرمايه گذاري سهامداران خصوصي تاسيس گرديد.اين شركت اولين و بزرگترين سازنده كليدها و سكسيونرهاي فشار قوي و متوسط در ايران مي باشد ،همچنين شركت پارس سويچ در زمينه صنعت برق در منطقه خاورميانه شناخته شده است . شركت پارس سويچ با همكاري شركت ABB سوئد ، به تكنولوژي ساخت محصولات فشار قوي وهمچنين با همكاري Alstom فرانسه و ABB Calor Emag آلمان به تكنولوژي ساخت محصولات فشار متوسط دست يافته است. شركت پارس سويچ شامل دو كارخانه توليد محصولات فشار متوسط و قوي ميباشد.

*پیام کارگران راه آهن خراسان به همکاران اعتصابیشان:با درود به کارگران اعتصابی راه آهن

 ما حمایت خودمان را از این عزیزان اعلام می کنیم و در ضمن اعلام می کنیم که شرکت تراورس یک شرکت ظالم است خصوصا در خراسان که حالا زیر منگنه قرار گرفتیم فشار کاری از یک طرف و فشار بی پولی از طرف دیگر.

 در هفته قبل ما تصمیم داشتیم برای مطالبات خود به فرمانداری برویم ولی بدلیل کرونا به ما اجازه ندادند شاید در هفته آینده جلوی ریل قرار تجمع کنیم تا مسولین بی کفایت راه آهن صدای ما را بشنوند.

 ظلم و ستم دوام ندارد

 با درود بی پایان به کارگران زاگرس،لرستان،اراک،کرج،زاهدان و همه مناطق راه آهن

 درپایان شورای کارگری دراینجا مثل ماست است فقط وعده های توخالی برای سفره خالی می دهند .

*کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری شوش خواهان بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند

روز پنج شنبه 20 شهریور، کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش خواهان بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند.

*بلند شدن صدای اعتراض کارگران کارخانه های ارومیه نسبت به لگد مال شدن حقوقشان توسط کارفرمایان علیرغم شاخ وشانه کشیدنشان وانفعال مصلحتی مسئولان ذیربط

روز پنج شنبه 20 شهریور،کارگران کارخانه های ارومیه اعتراضشان را نسبت به لگد مال شدن حقوقشان توسط کارفرمایان علیرغم شاخ وشانه کشیدنشان وانفعال مصلحتی مسئولان ذیربط رسانه ای کردند.

این روزهاکارگران واحدهای تولیدی در ارومیه از وضعیت موجود ناراضی بوده و عنوان می‌کنند که هیچ‌کسی به فکر کارگران نیست و مجبور به قرارداد سفیدامضاء شده‌اند.

وقتی به سراغ کارگران واحدهای تولیدی برای شنیدن درد دل‌ها و مشکلات‌شان می‌رویم، ضمن اکراه از مصاحبه به دلیل عوارض آن و نگرانی از اخراج و مشکلات بیکاری، علاقه‌ای به ذکر نام و محل کار ندارند، اما با اطمینان از اینکه نام شان فاش نمی‌شود، به برخی از مشکلاتی که به گفته خودشان گریبان‌گیر اکثر کارگران است، اشاره می‌کنند.

یکی از کارگران صنایع غذایی در ارومیه با اشاره به مشکلات خود در این واحد گفت: امنیت شغلی مهمترین دغدغه کارگران است و در زمینه مشکلاتمان در کارخانه نمی‌توان اعتراضی کرد که مبادا از محل کارمان اخراج کنند.

وی افزود: به ویژه در ایام کرونا اکثر روزها تعطیل بوده و یا به دلیل برخی موارد مانند خراب شدن دستگاه‌ها در حین کار، کارگران مشمول جریمه می‌شوند و واقعا امرار معاش در این روزها سخت است.

یکی دیگر از کارگران این شرکت با ناراحتی گفت: هیچ‌کسی به فکر کارگران نیست در حالی که معیشت کارگران شوخی بردار نبوده و شرایط زندگی به شکلی است که ما معیشت خانواده‌هایمان را بر قراردادهای کاری ترجیح می‌دهیم و نمی‌توانیم حقوقی که طبق قانون کار است را تحمل کنیم.

وی بیان کرد: من شرمنده زن و بچه‌های خود هستم به خصوص فرزند بزرگم که به خاطر شرایط کرونایی مجبور است در خانه به صورت مجازی درس بخواند و حتما باید گوشی و یا لپ‌تاپ داشته باشد که متاسفانه نتوانستم گوشی تهیه و در اختیار پسرم قرار دهم.

کارگر یک شرکت تولیدی شوینده در خصوص مشکلات کاری خود گفت: چندین بار به دلیل نگرفتن حقوق به ادارات و سازمان‌های مختلف برای اعتراض رفته‌ایم‌که هربار قول داده‌اند که از کارگران حمایت می‌کنند اما متاسفانه در حد شعار باقی مانده و هیچ حمایتی از کارگران نشده است.

یکی دیگر از کارگران یک واحد تولیدی ارومیه با ابراز تاسف از وضعیت محل کار خود گفت: سال گذشته به دلیل مریضی شوهرم مجبور به کار شدم.

وی افزود: در وهله نخست کار در خانه‌های مردم را به کار در شرکت‌ها ترجیح دادم که متاسفانه فقط در برخی از ماه‌ها آن هم هفته‌ای یکی دو روز می‌توانستم کار کنم اما به دلیل شرایط سخت معیشتی مجبور شدم‌ در یکی از شرکت تولیدی واقع در جاده ‌چست فرم پر کرده و مشغول به کار شوم.

این کارگر در ادامه گفت: به محض ورود به شرکت یک ورقه سفید را برای امضا روی میز گذاشتند و من بدون اینکه سوالی بپرسم برگه را امضا و آغاز به کار کردم.

وی ادامه داد: از امضای برگه سفید پشیمان بودم اما چاره‌ای نداشتم و فکر و ذکرم فقط درمان شوهرم بودم و بنابراین با توجه به اینکه راه پس نداشتم با حقوق بخور و نمیر مغایر قانون کار و زیرخط فقر دل‌خوش بودم چون هرچند ماه یک‌بار چیزی عایدم می‌شود.

وی افزود: متاسفانه چند ماهی است که حقوقی دریافت نکرده‌ و از سوی دیگر هم مدت قرارداد موقتم تمام شده و حتی حق درخواست معوقات خود را ندارم چون هربار که اعتراض کرده‌ام کارفرما با پرویی تمام گفته است که اگر دوست نداری کار کنی می‌توانی رفع زحمت کنی.

یکی دیگر از کارگران واحد تولیدی ارومیه   با گلایه از مرخصی اجباری بدون حقوق گفت: یکی از موضوع هایی که در سال های اخیر با آن درگیر هستیم  تعطیلی کارگاه و یا مرخصی اجباری و بدون حقوق کارگران است.

این کارگر افزود: متاسفانه نبود حمایت جدی در قانون کار، از سوی دولت و فقدان نهادهای مردمی حامی کارگران سبب شده که بسیاری از کارفرمایان به خود اجازه بدهند بدون قرارداد و بیمه از نیروی کارگران بهره بگیرند.

*تجمع اعتراضی والدین و دانش آموزان روستای سرچاه نیشابور نسبت به بلاتکلیفی تحصیلی مقابل آموزش‌وپرورش

روز پنج شنبه 20 شهریور،والدین و دانش‌آموزان روستای سرچاه در بخش مرکزی و دهستان بینالود برای اعتراض به عدم تشکیل کلاس‌های درس و به بلاتکلیفی تحصیلی دانش آموزان دست به تجمع مقابل آموزش‌وپرورش شهرستان نیشابور زدند.

یکی از والدین دانش آموزان این روستا دراین‌باره به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: اینترنت روستا به‌شدت ضعیف است و مردم نیز از نظر مالی توانایی تأمین تجهیزات مدرن را ندارند و دانش آموزان نمی توانند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند به همین دلیل کلاس‌های حضوری برای ما بهتر است.

وی با اشاره به گذشت یک هفتگی از شروع مدارس تصریح کرد: 20 دانش‌آموز پسر دبیرستانی داریم که همگی در رشته انسانی درس می‌خوانند و طی این هفته هیچ کلاسی برای آن‌ها برگزار نشده است.

یکی دیگر از والدین حاضر درتجمع گفت: کلاس‌های حضوری طی یک هفته گذشته برگزار نشده است و بچه‌ها صبح که به مدرسه می‌روند سریع برمی‌گردند و این بلاتکلیفی برای دانش آموزان سخت است.

وی افزود: می‌گویند دانش آموزان باید به نیشابور، فیروزه یا همت‌آباد برای ادامه تحصیل بروند که همت‌آباد با فاصله40   کیلومتری نزدیک‌ترین مسیر است ولی باز هم رفت و آمد برای دانش آموزان ما مشکل است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی اضافه کرد: اگر معلم به روستا نیاید نمی‌توانیم بچه‌ها را با این گرانی به نیشابور یا جاهای دیگر برای تحصیل بفرستیم.

معاون متوسطه آموزش‌وپرورش نیشابور گفت: مشکل این مدرسه جابجایی مدیر است که آمدن معلم به این مدرسه درگرو این جابجایی است.

*مسمومیت غذایی 28 کارگرشرکت اکتشافات نفت در منطقه مورموری

ظهرروز پنج شنبه 20 شهریور،28 کارگر مرکز لرزه نگاری شرکت اکتشاف نفت مستقر در منطقه دالپری شهر مورموری از توابع شهرستان آبدانان براثر مسمومیت غذایی به مراکز درمانی دهلران و آبدانان منتقل شدند.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام با اشاره به اینکه حال عمومی مسموم شدگان رضایتبخش است به خبرنگار رسانه ای گفت: در حال حاضر تعداد 21نفر از این افراد در بیمارستان دهلران و 7 نفر دیگر نیز در درمانگاه بخش مورموری تحت درمان قرار دارند و حال عمومی این افراد هم اکنون مناسب بوده و روند خدمات دهی به آنان در جریان است و یقیناً پس از اطمینان کامل از سلامت آنان ترخیص خواهند شد.

میدان نفتی دانا در فاصله 30 کیلومتری جنوب شرقی دهلران و 80 کیلومتری شمال غربی اندیمشک قرار دارد و مخازن اصلی این میدان مخزن آسماری و مخزن بنگستان (شامل سازند‌های ایلام و سروک) است.

این میدان نفتی سال 1386 کشف و تولید نفت از آن سال 1393 آغاز شد.

*جان باختن یک کارگر اداره آب و فاضلاب شهرستان بانه درحادثه ریزش کانال

 یک کارگر اداره آب و فاضلاب شهرستان بانه بنام خالد شیخی اهل شهرستان سقز حین کار در فاضلاب محله‌ی گلستان براثر ریزش کانال جان خودرا ازدست داد.

*جان باختن یک کارگرساختمانی 21 ساله در صومعه‌ سرا براثر برق گرفتگی

یک یک کارگرساختمانی 21 ساله حین کاربا بالابر درساختمانی واقع در منطقه گوراب زرمیخ صومعه‌ سرا دراستان گیلان براثر برق گرفتگی در دم جان باخت.

*جان باختن یک کارگر برق کار در رشت براثر برق گرفتگی

یک کارگر 46 ساله برق کارحین کار در پشت بام یک ساختمان واقع در خیابان دانشجو شهرک حمیدیان رشت  دچار برق گرفتگی شد و بعد از انتقال به بیمارستان جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com