اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطفی
September 09, 2020

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۹ شهریور ۹۹ / ۹ سپتامبر ۲۰۲۰

تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

 

 
نامه گلرخ ایرایی از زندان قرچک ورامین؛

گلرخ ایرایی زندانی سیاسی محبوس در زندان قرچک ورامین با نوشتن نامه‌ای نسبت به شرایط زنانی که در زندان کار می‌کنند و نقض حقوق زندانیان اعتراض کرده است. قسمتهایی از این نامه چنین است:

اینجا در زندان قرچک ورامین بزرگترین زندان زنان خاورمیانه، زندگی جریان ندارد و این تمام حرفی است که می‌توان زد. اینجا عمق فاجعه‌ای ‌است که تکیه زنندگان بر مسند قدرت توصیفش را سیاه‌نمایی می‌خوانند. آینه تمام نمایی از جامعه استبدادزده‌مان.

محروم‌ترین این افراد کارگران بخش حمل غذای زندانیان هستند. کارگرانی بدون لباس مخصوص کار، با لباس‌هایی رنگ و رو رفته، کج و کوله و گاه پاره روزی دو مرتبه غذای بیش از هزار زندانی را از آشپزخانه به بندها منتقل می‌کنند. این انسان‌های بی‌آرزو که طوری به اطراف نگاه می‌کنند، انگار هیچ‌وقت کسی دوستشان نداشته، در ازای دریافت هیچ دستمزدی، تاکید می‌کنم هیچ دستمزدی! با دو گاری فرسوده، روزانه مسئولیت اجباری‌شان را انجام می‌دادند. در طول ۴ ماه اخیر قابلمه‌های غذا و آب جوش، با دست و بدون گاری به یازده بند زندان قرچک حمل می‌شود.

از هفت تپه تا اراک، از تبریز تا بوشهر و حتی تا زندان قرچک ورامین کارگران محرومند از حقوق اولیه زندگی و محکومند به روزمرگی.

سرزمینی که آزادی‌خواهانش توسط حکومت به قتل می‌رسند، کارگرانش نیز دچار محرومیت خواهند بود. برای معترض و آزادی‌خواه به نام اغتشاشگر و تروریست حکم مرگ صادر می‌کنند و با تغییر نام فقرا به قشر کم برخوردار سعی در تلطیف چهره کریه فقر و تغییر ماهیت تلخ آن دارند؛ و با بردن منبر و دوربین خود به حلبی ‌آبادها که حاشیه شهر می‌خوانندش، به کودکان گرسنه و بی‌پای‌پوش دهن کجی می‌کنند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی / ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۹ / زندان قرچک ورامین.»

 

خودسوزی به دلیل قوانین ضدزن و مردسالارانه؛

 لیلا منظری، روانکاو و استاد دانشگاه روز چهارشنبه ۱۲ شهریورماه به دنبال خودسوزی در پارک بی‌بی‌یان مسجدسلیمان جان خود را از دست داد. طبق گزارشات دلیل خودسوزی این شهروند رای دادگاه خانواده مبنی بر حق حضانت دختر او به همسر سابقش بوده است. روز چهارشنبه با وجود انتشار خبر خودسوزی منجر به فوت این زن جوان در مسجدسلیمان، به دلیل شدت سوختگی جسد، هویت او مشخص نشده بود. انقلاب زنانه ضمن تسیلت به خانواده و دوستان و آشنایان لیلا منظری، و ابزار تاسف از این واقعه دلخراش، اعلام میدارد که مسئولیت مستقیم مرگ این زن، حکومت جمهوری اسلامی و قوانین ارتجاعی و ضدزن است. و نیز اعلام میدارد که در مقابل این شرایط و در مقابل جمهوری اسلامی، خودسوزی و خودکشی راه حل نیست، نیروی خشم و انزجار و تنفر از این قوانین و وضعیت را باید به نیروی اعتراضی و مبارزه جمعی علیه مسبب آن که حکومت زن ستیز حاکم باشد تبدیل کرد.


کارزار صدای معترضین آبانماه

 رها عسکریزاده، روزنامه‌نگار، عکاس و فعال زنان پس از اعتراضات سراسری آبان ماه ، در هفتم آذرماه، هنگام خروج از کشور توسط ماموران وزارت اطلاعات فرودگاه در تهران بازداشت شد. وی روز سه شنبه ۱۰ دی ماه ۹۸ با قید وثیقه آزاد شد. کارزار صدای معترضین آبانماه کارزاری جهانی، برای توقف احکام زندان، شلاق، اعدام و آزادی فوری و بدون قید شرط تمامی دستگیرشدگان آبانماه و دادخواهی خانواده بازداشتیان، زخمی شدگان، مفقودان و جانباختگان معترضین آبانماه است. به این کارزار جهانی بپیوندیم.

 

تبریز حمایت از حق ورود زنان به استادیوم

به دنبال قهرمانی تراکتور در جام حذفی فوتبال ایران، در جشن قهرمانی این تیم، مردم تبریز و هواداران تراکتور از حق حضور زنان در استادیوم‌ها حمایت کردند و بارها این شعار را سر دادند: «دختران آذربایجان ستاره‌های آسمان هستند.»

فراگیر تر شدن مطالبات پیشرو و به حق زنان در جامعه نشان از به ثمر نشستن تلاش بی وقفه جنبش زنان و مبارزات آن می باشد. ورود زنان به استادیوم ها یک مطالبه ساده نیست و آنقدر فراگیر شده که هر روز و در هر کجا از ایران حکومت را مورد انتقاد قرار میدهد. آنچه که امروز جامعه و بخصوص جوانان پیشرو در ایران خواهان آن هستند، قرار گرفتن برابر زن و مرد بعنوان انسان کنار یکدیگر و مطالبه برای حق و سهم برابر زنان از جامعه است. فرهنگ‌ مردم ایران، زمین تا آسمان با فرهنگ جمهوری اسلامی متفاوت است. مردم ایران شایسته یک زندگی انسانی و برابرند.

 

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی سحر همتی در بند زنان

روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه ۱۳۹۹، سحر همتی، شهروند ساکن تهران و محبوس در بند زنان زندان اوین علیرغم اتمام مراحل بازجوئی و تفهیم اتهام بطور بلاتکلیف در این زندان بسر می برد.

سحر همتی، پس از بازداشت در ساعات اولیه صبح تاریخ ۲۳ تیر ماه ۱۳۹۹، توسط ماموران اطلاعات سپاه در محل سکونت خود در تهران بازداشت و پس از انتقال به سلول انفرادی در بازداشتگاه ۱ الف سپاه پس از ۴ روز به زندان اوین منتقل شد.”

 

بازداشت گیتی پورفاضل جهت تحمل حبس به زندان اوین

گیتی پورفاضل، وکیل بازنشسته دادگستری و یکی از امضاکنندگان نامه درخواست استعفای علی خامنه‌ای روز یکشنبه ۱۶ شهریور پس از حضور در دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت ۲۷ ماهه خود به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

 

سال روز  جان باختن سحر خدایاری

سال گذشته در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۹۸، سحر خدایاری در اعتراض به بازداشت و محکومیت خود به زندان، خودش را اتش زد و یک روز بعد درگذشت. او که به دختر آبی معروف شد، از طرفداران باشگاه استقلال بود و بعد از تلاش نافرجام برای ورود به داخل استادیوم و دیدن بازی فوتبال تیم محبوبش بازداشت و ۶ ماه حبس محکوم شده بود. او به سنبل مبارزات زنانی تبدیل شد که رفتن به داخل استادیوم‌های ورزشی را حق خود می‌دانند. دختر آبی تنها ۲۹ سال داشت.

 

امیدوارم باهم صدایی همه این اعدام متوقف بشه.

دخترم آتنابرای زنده نگه داشتن یاد زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین حسین پناهی مراسم کوچکی درزندان گرفته ومتاسف است که در دومین سالگرداعدام این عزیزان همچنان باید نگران اعدام انسانهای شریفی همچون نوید افکاری نیزباشد، حسین دائمی پدر آتنا دائمی زندانی سیاسی و مدافع حقوق زنان و علیه اعدام. کیفرخواست علیه جمهوری اسلامی را امضا کنید و یکی از شاکیان پرونده جنایات جمهوری اسلامی باشید.

 

معامله زن و کودک تحت حاکمیت جمهوری اسلامی  # لا للفصلیه

دختر ۱۱ ساله، قربانی جدید سنت ضدزن و ضدانسانی # فصلیه در # اهواز

هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین «فصل و خون‌بس» نگذشته که خبر‌هایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان «فصلیه» منتشر شده است.

فعالان اجتماعی و فعالان حقوق زنان در اهواز، دیروز با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی از توافقات قبیله‌ای برای دادن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و خون‌بس در شهر اهواز خبر داده و نسبت به آن اعتراض کردند. این در حالیست که پرونده ثبت آیین «فصل و خون‌بس» در میراث معنوی کشور، که با مخالفت‌های گسترده روبرو شده بود، هنوز به طور کامل بسته نشده است. از سوی دیگر این اتفاق ادعای موافقان ثبت آیین فصل و خون‌بس مبنی بر منسوخ شدن آن در جامعه را رد می‌کند.

«فصل» و «خون‌بس» در واقع نوعی دیه عشایری برای رفع نزاع‌های فردی و جنگ‌های طایفه‌ای است که بر اساس آن در صورت وقوع قتل، هتک ناموس، ضرب و جرح و هر گونه انحراف و کج روی‌های اهالی با پادرمیدانی ریش سفیدان و بزرگان طایفه به حل آن مبادرت می‌ورزند. برای پایان دادن به دعوای خونین میان دو قوم، زنی از طایفه قاتل به طایفه مقتول داده می‌شود که به زبان عربی به آن زن «فصلیه» می‌گویند و در سایر اقوام نیز «خون‌بس» نامیده می‌شود. حالا خبر رسیده که این سنت تقبیح شده، دوباره سربرآورده و یک دختر ۱۱ ساله، در یکی از مناطق حاشیه شهر اهواز، قربانی جدید آن است.

اعتراض دوباره زنان و فعالان حقوق زن در خوزستان به فصلیه

دخترانی که به صورت «فصلیه» ازدواج می‌کنند در واقع قربانی نزاع ها و ارتجاع طایفه ها می‌شوند. آن‌ها به شدت زیر فشار روحی و تحقیر قرار دارند و مرتبه اجتماعی‌شان در عشیره بسیار پایین است.

فعالان حقوق زنان که با طرح پرونده ثبت معنوی فصل و خون‌بس با راه اندازی هشتگ‌های

"#من خون بس نمیشوم "و" فصلیه نمیشوم" در شبکه‌های اجتماعی، نسبت به آن اعتراض کرده بودند، مجددا با راه اندازی هشتک «  لاللفصلیه»  مخالفت‌های خود را دوباره اعلام کرده اند

#به خشونت علیه زنان پایان دهید.

#دادخواهی و کیفرخواست زنان علیه جمهوری اسلامی را امضا کنید و یکی از شاکیان پرونده زن ستیزی جمهوری اسلامی باشید.

 

ایسکرا ۷ ۱۰۵


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com