اخباروگزارشات کارگری ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 09, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۱۸ شهریور ماه ۱۳۹۹

- پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور در راه حق طلبی شب ها را درپارک های پایتخت به سحر می رسانند وروزها دربهارستان تجمع می کنند

- چه خبرها ازهفت تپه و کارگرانش؟

+نتیجه تحقیق و تفحص دیوان محاسبات از شرکت نیشکر هفت تپه:قرارداد واگذاری فسخ شود

+تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای احقاق حقوق ادامه دارد

+بخشی از یک گزارش رسانه ای شده با عنوان«ادامه اعتراض کارگران بخش صنعت هفت تپه»

- تجمع معلمان مدارس مشارکتی ریگان برای دفاع ازامنیت شغلی واشتغال جوانان شهر مقابل فرمانداری

- خاتمه این دور از اعتراضات کارگزاران مخابرات روستایی کشوردرتهران بدنبال وعده و وعیدها

- گزارشی درباره 2 تجمع 15 شهریور کارگران بازنشسته تبریز

- جعفر عظیم زاده به علت اعلام قطعی ابتلا به کرونا به بند امن زندان رجایی شهر انتقال داده شد

*پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور در راه حق طلبی شب ها را درپارک های پایتخت به سحر می رسانند وروزها دربهارستان تجمع می کنند

پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور پس از سپری کردن شبی دیگر در پارک های تهران،سه شنبه 18 شهریوربرای سومین روز متوالی دربهارستان تجمع کردند تا عزم راسخشان برای احقاق حقوشان مبنی برپایان دادن به بلاتکلیفی استخدامییشان را بنمایش بگذارند.

 

تجمع کنندگان طی گفتگو با خبرنگار رسانه ای، از برگزاری جلسه روزسه شنبه18 شهریور نمایندگان مجلس با وزیر آموزش وپرورش خبر دادند واضافه کردند در این جلسه قرار بود درخصوص وضعیت استخدام نهضتی‌های جا مانده از آزمون تصمیماتی گرفته شود که به جایی نرسید.

یکی از آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی حاضر در تجمع  گفت: امروز سومین روزی است که ما از کار و زندگی خود در مناطق مختلف کشور دست کشیده‌ایم و برای مطالبه خواسته‌هایمانمقابل  مجلس تجمع می کنیم تا شاید به مشکلاتمان رسیدگی شود.

او افزود: بعد از سه شبانه‌روز که در تهران هستیم، امروز سه‌شنبه وزیر آموزش وپرورش برای پاسخ به وضعیت بازگشایی زودهنگام مدارس، وضعیت دانشگاه فرهنگیان و استخدام آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی وارد مجلس شد اما درجلسه امروز درباره دو مورد نخست صحبت‌ها و تصمیماتی گرفته شد اما درباره وضعیت استخدامی نهضتی‌ها هیچ تصمیمی گرفته نشد.

یکی دیگر از معترضان با بیان اینکه هر کدام از ما 14 تا 15 سال سابقه کار آموزش در نهضت سوادآموزی را داریم، در ادامه تاکید کرد: امروز آقای وزیر بدون توجه به جمعیت اعتراضی نهضتی‌ها از کنارمان گذشت و وارد ساختمان مجلس شد و بعد از جلسه، ساختمان مجلس را ترک کرد.

این  آموزشیار نهضت سوادآموزی که از استان خوزستان به تهران آمده، افزود: در این سه روزی که در تهران هستیم با وجود آنکه از طریقرسانه به همه مسئولان و مطبوعات اطلاع دادیم، کسی به سراغ‌مان نیامد.

این آموزشیار نهضت سواد آموزی در خاتمه گفت: ما که با تحمل سختی سه روز را در تهران گذرانده‌ایم تا زمانی که جواب قانع کننده‌ای برای همسر و فرزندان‌مان به شهرمان نبریم به تجمع خود ادامه می‌دهیم.

*چه خبرها ازهفت تپه و کارگرانش؟

+نتیجه تحقیق و تفحص دیوان محاسبات از شرکت نیشکر هفت تپه:قرارداد واگذاری فسخ شود

روز دوشنبه 17 شهریور،سایت دیوان محاسبات کشورنتیجه تحقیق و تفحص دیوان محاسبات از شرکت نیشکر هفت تپه را باعنوان«قرارداد واگذاری فسخ شود»منتشرکرد.

بخش هایی ازاین گزارش بقرارزیراست:

در راستای دستور رئیس کل دیوان محاسبات کشور مبنی بر تحقیق و تفحص از عملکرد، روند واگذاری و وضعیت بعد از واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و پیرو تخلفات و انحرافات صورت گرفته در واگذاری شرکت مذکور نظیر ابهام در قیمت گذاری، انقضای اعتبار قیمت پایه واگذاری، عدم احراز و پایش اهلیت مدیریتی خریداران توسط سازمان خصوصی سازی علی رغم تأکید در مصوبه شماره ۶۳/۲/۱۲۰۶۹۶ مورخ ۱۳۸۸/۸/۱۶ شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی و در مغایرت با دستورالعمل روش انتخاب مشتریان استراتژیک و متقاضی خرید سهام کنترلی و مدیریتی مصوب ۱۳۹۳/۵/۲۵ هیات واگذاری، عدم تحقق اهداف واگذاری مندرج در سیاست های ابلاغی رهبری موضوع سیاست های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی بویژه، ارتقاء کارایی بنگاه‌های اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری، افزایش رقابت‌پذیری در اقتصاد، کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت و افزایش سطح عمومی اشتغال و با توجه به بدعهدی خریداران در ایفای تعهدات مندرج در قرارداد واگذاری از جمله عدم ایفای تعهدات پرداخت اقساط معوق قرارداد بمبلغ ۶۷۴ میلیارد ریال، عدم باز پرداخت بدهی سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران با احتساب سود به مبلغ ۳۳۳۷ میلیارد ریال، عدم رفع تعهدات ارز دولتی دریافتی به میزان ۴۹ میلیون دلار و ۹/۹ میلیونیورو و عدم اقدام جهت جانشینی تعهدات و تضامین صادره شرکت مادر تخصصی ایدرو بابت تسهیلات دریافتی و همچنین سوق دادن منابع مالی شرکت به فعالیت خارج از اهداف صنعت نیشکر که منجر به ایجاد بحران های کارگری و آسیب به سرمایه اجتماعی گردیده است، سازمان خصوصی سازی به استناد مقررات موضوعه و مفاد قرارداد منعقده مکلف به فسخ قرارداد و تعیین تکلیف مجدد آن می باشد. دیوان محاسبات مراتب تخلفات و تکالیف فسخ قرارداد توسط سازمان خصوصی سازی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام و پیگیری لازم تا استیفای کامل حقوق بیت المال را انجام خواهد داد.

+تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای احقاق حقوق ادامه دارد

روز سه شنبه 18 شهریورماه،همچون روزهای گذشته بابرپایی تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوشخواستار بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند.

+بخشی از یک گزارش رسانه ای شده با عنوان«ادامه اعتراض کارگران بخش صنعت هفت تپه»

کارگران بخش صنعت نیشکر هفت تپه در ادامه اعتراضات دو روز گذشته خود، امروز سه‌شنبه نیز کار در کارخانه را متوقف کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه در ادامه تجمعات صنفی دو روز گذشته و در انتقاد به آنچه بی‌توجهی کارفرما به وضعیت مطالبات مزدی خود می‌خوانند، صبح امروز 18 شهریورهمچنان فعالیت در داخل کارخانه را متوقف کردند.

یکی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه در تشریح اعتراض کارگران بخش صنعت گفت: بعد از گذشت چندین روز از اعتراض کارگران برای وصول مطالبات مزدی، وقتی با بی‌توجهی‌ به پرداخت مطالبات‌مان روبرو شدیم، ناچار شدیم از روز شانزدهم کار در کارخانه را متوقف کنیم تا شاید صدای‌مان به گوش مسئولان برسد.

به گفته وی؛ کارگران دو ماه از مطالبات مزدی مربوط به خرداد و مرداد ماه سال جاری خود را در حالی طلبکارند که قرار بود دهم شهریور کارفرما طبق روال گذشته یک ماه حقوق به کارگران بپردازد اما در ادامه کارگران درباره نحوه محاسبات حقوقی در ایام اعتراض با کارفرما اختلاف نظر پیدا کردند.

این کارگر گفت: مسئول مالی شرکت به نقل از کارفرما گفته به کارگرانی که در روزهای اعتراض پیگیر مطالبات خود بوده و کار نکرده‌اند حقوق کامل پرداخت نمی‌شود و از میزان اضافه‌کاری‌های آنها کسر خواهد شد. این درحالی‌ست که کارگران در واکنش به ادعای کارفرما کار در کارخانه را متوقف کرده‌اند و معتقدند که مطالبه‌گری آنها قانونی است و کارفرما طبق قانون و عرفی که از سالهای دور در هفت تپه حاکم بوده، موظف به پرداخت  حقوق کامل به همراه اضافه‌کاری آنها در روزهای اعتراض است.

به گفته وی؛ در حال حاضر8 روز از موعد پرداخت حقوق کارگران گذشته و کارفرما کمبود منابع مالی را دلیل پرداخت نکردن حقوق‌ها عنوان می‌کند.

*تجمع معلمان مدارس مشارکتی ریگان برای دفاع ازامنیت شغلی واشتغال جوانان شهر مقابل فرمانداری

روز سه شنبه 18 شهریور،جمعی از معلمان مدارس مشارکتی ریگان دراستان کرمان برای دفاع ازامنیت شغلی واشتغال جوانان شهر دست به تجمع مقابل فرمانداری زدند.

به گزارش یک منبع خبری محلی،علت این تجمع به این دلیل بوده که اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان قصد دارد 51 نیروی شرکتی و سرباز معلم از شهرستان های جیرفت و عنبر آباد به عنوان سهمیه شهرستان ریگان بکار گیرد.

بنابهمین گزارش، معلمان بومی زیادی در ریگان هستند که سال هاست در قالب نیروی های حق التدریس، مشارکتی و پیش دبستانی با حقوق ناچیز در حال خدمت هستند.

*خاتمه این دور از اعتراضات کارگزاران مخابرات روستایی کشوردرتهران بدنبال وعده و وعیدها

عصر روز سه شنبه 17 شهریور،کارگزاران مخابرات روستایی کشوربه این دور ازاعتراضاتشان درتهران پس از 2 روزبدنبال وعده و وعیدها،خاتمه دادند .

برپایه گزارش رسانه ای شده بتاریخ 18 شهریور،روز گذشته، کارگزاران مخابرات روستایی که از هفده استان کشور برای پیگیری حق و حقوق جمعی خود به تهران آمده بودند، به تجمع خود خاتمه دادند و نمایندگان آنها در جلسه‌ای در شرکت کردند.

یکی از تجمع کنندگان حاضر در جلسه گفت:جلسه با حضور نایب رئیس مجلس در کمیسیون صنعت و معدن و با حضور رئیس کمیته ارتباطات و نمایندگان مجلس، نمایندگان دیوان عدالت، وزارت کار و مدیرعامل شرکت مخابرات ایران برگزار شد.

وی افزود: ما در این جلسه مطالبات خود را که  مهمترین آن رفع تبعیض در پرداخت مزد و رفاهیات و تبدیل کارگر دائم به رسمی شدن است، مطرح کردیم؛

نمایندگان مجلس و نمایندگان وزارت کار نیز خواستار پایبندی مخابرات به توافقنامه سال قبل شدند.

 در نهایت قرار شد یک کارشناس طرح طبقه‌بندی مشاغل ازسوی کارگزاران مخابرات روستایی و یک کارشناس ازسوی کارفرما به وزارت کار معرفی شود، یک کارشناس هم وزارت کار تعیین کند تا با حضور سه کارشناس؛ ارزیابی شغلی و تعیین پایه شغل صورت بگیرد و آنچه استخراج شود از گروه شش تا هر گروهی که تصمیم‌گیری کنند، کارگران و کارفرما قبول کنند و دیگر در دیوان طرح دعوا نشود.

*گزارشی درباره 2 تجمع 15 شهریور کارگران بازنشسته تبریز

از ساعت ۱۰صبح طبق فراخوان چند روز پیش جلو بیمه مرکزی (خیابان گلکار تبریز) به همراه بازنشسته هایی از داروسازی، سرم سازی و تراکتورسازی تجمع آغاز شد. بیشتر بازنشستگان با خود بنر و پلاکارد آورده بودند که شعارها کم کم مورد توجه عابرین و مردم قرار گرفت. رفته رفته بازنشسته ها آمده و در مجموع ۲۰۰نفری آمده بودند. اعتراض ها بالا گرفت تا اینکه از کارکنان سازمان تامین اجتماعی برای گفتگو آمدند. همه را به نمازخانه هدایت کردند. بازنشسته ها خواستار آمدن سمساری مدیرکل شدند. بعد از کش و قوس زیاد آمد و ابراز همدردی از مشکلات معیشتی بازنشستگان کرد و همه را به آرامش دعوت می نمود تا بالاخره راضی شد بدنبال نوشتن مطالبات خلاصه وار با امضای نمایندگان و خودش از طریق دبیرخانه شماره زده برای سالاری رییس تامین اجتماعی در اسرع وقت بفرستد.

در این میان خبر رسید که بخشی از بازنشستگان جلو کانون بازنشستگان در بلوار منجم هم زمان تجمع کرده اند. بخشی از بازنشستگان به آنجا روانه شدند. در آنجا نیز کارمندان کانون دعوت به نشستن در سالن کانون کردند تا رییس کانون حاج کریم صادق‌زاده بیاید که همه گفتند ما بیرون منتظریم.

لذا با چند تماس تلفنی رییس در ساعت یک بعدازظهر رسید. حاج کریم صادق‌زاده از بازنشستگان خواست به سالن اجتماعات بروند. رییس گفت دل همه تان پر است بیایید پشت تریبون صحبت کنید که یک به یک بازنشستگان صحبت کردند. از عملکرد کانون در همه زمینه ها صحبت شد و اینکه اگر کانون نامه می‌نویسد و اقدام می‌کند متاسفانه پیگیری قاطعانه ای ندارند و غیره. همچنین انتخابات با چرخه همیشگی باند بازی اتفاق می‌افتد آیا شما با سن بالای ٦٥ چگونه چند پست مختلف را می گردانید در حالیکه جوانان مستعد در حد کارشناس بیکار ول معطلند؟ چرا به جوانان میدان نمی دهید؟ ایشان گفت انتخابات آزاد است بیایید شرکت کنید.

با بودن انتخابات من حق ندارم پشت این تریبون حتا صحبت کنم لذا موقع انتخابات به صحنه بیایید. پاسخ های حاج کریم قانع کننده نبود و کارگران سالن را ترک کردند.

این تجمع ها در دو محل چنین بود. کلن نیروی انتظامی بدون دخالت، خواستار دادن شعارهای صنفی و معیشتی بودند که تشکر از رفتار آنها شد.

برگرفته ازکانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران

*جعفر عظیم زاده به علت اعلام قطعی ابتلا به کرونا به بند امن زندان رجایی شهر انتقال داده شد

ساعت ۲ بامداد دوشنبه ۱۷ شهریور مأمورین زندان به داخل بند رفته ‌و با اعلام اینکه تست کرونای جعفر عظیم زاده به قطعیت مثبت است قصد انتقال وی به انفرادی را داشتند که با مخالفت شدید دیگر زندانیان سیاسی بند ، موفق به چنین کاری نشدند.

ساعت ۸ صبح دوشنبه خانواده جعفر موفق به ملاقات حضوری با وی میشوند که رئیس زندان در حضور خانواده به جعفر اعلام میکند که چون تست کرونا مثبت است پس باید از دیگر زندانیان جدا نگه داشته شود و پس از آن جعفر عظیم زاده را به بند امن ( قرنطینه ۲ ) زندان منتقل کرده اند.

در این بند، زندانیان مبتلا به کرونا نگهداری میشوند. زندانیان بیمار در بند به صورت جمعی می‌توانند در ارتباط باشند و به هواخوری، فروشگاه، تلفن ‌‌و سایر امکاناتی که برای زندانیان دیگر هست دسترسی دارند و تخت هر زندانی در اتاقی به صورت جداگانه قرار دارد.

لازم به ذکر است که جعفر عظیم زاده از همان زمان که در زندان اوین محبوس بود به بیماری مبتلا شده بود اما مسئولین و پزشک زندان اوین با اعلام دروغ، یکبار تست او را مثبت و بعدتر جواب تست را منفی اعلام کرده بودند و در برنامه ۲۰:۳۰ صداوسیما به دروغ منکر وجود بیمار کرونایی در بند شدند.

مدت طولانی است که جعفر به بیماری مبتلا شده است و طی مدت ۲۱ روز اعتصاب غذا نیز بدنش به شدت ضعیف گشته و جانش در‌خطر جدی قرار دارد.

وضعیت زندان‌ها بسیار فاجعه‌آمیز است و مسئولین مانع از انتشار اخبار دقیق درباره شیوع کرونا در زندانها میشوند. با این رویه، زندانهای کشور دارد به قتلگاهی برای زندانیان تبدیل میشود.

با توجه به اعلام قطعی ابتلای جعفر عظیم زاده به کرونا و شرایط ویژه جسمی او پس از اعتصاب غذا و همچنین بیماریهای قلبی، ریوی و گوارشی که از پیشتر به آنها مبتلا شده بود ما خواهان آزادی فوری وی و انجام مراحل درمانی او در بیمارستانی خارج از زندان هستیم.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۱۸ شهریور ۹۹

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com