اخباروگزارشات کارگری ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 08, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۱۷ شهریور ماه ۱۳۹۹

- تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به سطح پایین حقوق،عدم همسان سازی حقوق وعدم پرداخت ماه ها حق بیمه مقابل مجلس برای دومین روز متوالی

- دومین روزتجمع اعتراضی پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان

- تجمع اعتراضی دوباره کارگران بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به روند تصویب شیوه نامه صندوق بازنشستگی و حضور غیرنفتی ها در این صندوق مقابل وزارت نفت

- اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران 4 واحد صنعتی وخدماتی ماهشهربرای دومین روز متوالی:

1- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام دراعتراض به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر

2- دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری ماهشهرمقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت حق طرح طبقه بندی مشاغل

3- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بندر امام دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات

4- ادامه اعتصاب واعتراضات رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نسبت به عدم پرداخت مطالبات از طرف پیمانکاران

- دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه تراورس راه آهن آندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات وشرایط بد کاری

- تجمع اعتراضی آتش نشانان اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت برای دومین بار درفصل تابستان

- ادامه تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای بازگشت بکار

- کانون نویسندگان ایران: بازداشت یک نویسنده برای اجرای حکم

- بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز به مناسبت سال تحصیلی جدید(1399-1400)

- تجمع اعتراضی خریداران شهرخودرو ایرانیان فردا  نسبت به عدم تحویل خودروهای پیش خرید شده مقابل ساختمان  فدراسیون فوتبال

- جان باختن یک کارگر جوان در ایلام بر اثر برق گرفتگی

*تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به سطح پایین حقوق،عدم همسان سازی حقوق وعدم پرداخت ماه ها حق بیمه مقابل مجلس برای دومین روز متوالی

روز دوشنبه 17 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگزاران مخابرات روستایی از 15 استان کشور ازجمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، همدان، خوزستان، لرستان و  هرمزگان دست به تجمع مقابل مجلس زدند تا اعتراضشان را نسبت به سطح پایین حقوق،عدم همسان سازی حقوق وعدم پرداخت ماه ها حق بیمه بنمایش بگذارند.

این کارگران معترض هنگام روبروشدن با صدری مدیرعامل شرکت مخابرات ایران خشم وعزم راسخشان را در راه احقاق حقوق برحقشان بنمایش گذاشتند وخواهان پاسخگویی روش وی شدند.

 بنابه گزارش رسانه ای شده،خواسته اصلی این کارگزاران مخابرات روستایی، همسان‌سازی حقوق و رفاهیات آنها با سایر کارگران رسمی مخابرات است.

در کنار این مطالبات آنها می‌گویند حق بیمه برای تعدادی از کارگزاران قبل و بعد از خصوصی‌سازی پرداخت نشده است.

این کارگران مخابرات می‌گویند که خواستار پایان برخورد تبعیض‌آمیز با آنها و برقراری رابطه حقوقی مبتنی بر قرارداد با آنها هستند. اکثر آنها با وجود سابقه بالای 25 ساله کاری، هنوز حقوق کف قانون کار را  از مخابرات دریافت می‌کنند.

این کارگزاران مخابرات روستایی قبل از خصوصی‌سازی شرکت مخابرات در مراکز مخابرات روستایی مشغول به کار بودند و در حال حاضر نیز قرارداد دایمی و رسمی با شرکت مخابرات دارند اما هنوز حقوق و مزایای رفاهی برابر با سایر کارمندان دایمی، مشمول آنها نمی‌شود. این کارگزاران مخابرات روستایی، خواستار همسان­‌سازی حقوق و مزایایشان با سایر کارکنان رسمی شرکت مخابرات و صدور حکم کارگزینی برای همه کارگزاران، بعداز گذشت این همه سال هستند.

درهمین رابطه: تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق ومطالبات مقابل مجلس

کارگزاران مخابرات روستایی از 15 استان کشور ازجمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، همدان، خوزستان، لرستان و  هرمزگان خودرا به تهران رسانده اند تابابرپایی تجمعی دیگر درروز شنبه 16 شهریورمقابل مجلس صدای اعتراضشان را نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق ومطالبات بیشتر منعکس کنند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: قرارداد دائم شده‌ایم اما هنوز تبعیض وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین المللی شرکت ملی مخابرات ایران) در ارتباط با این تجمع اعتراضی گفت:موضوع باید بررسی شود و اگر  واقعاً تبعیضی وجود داشته باشد، رفع خواهد شد.

*دومین روزتجمع اعتراضی پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان

روز دوشنبه 17 شهریور،پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشوردر دومین روز اقامت خانوادگیشان درتهران به تجمعشان مقابل مجلس برای اعتراض به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی مسئولان ادامه دادند.

یکی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی معترض به خبرنگار رسانه ای گفت: در ادامه تجمع دیروز، تعدادی از آموزشیاران و آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی شب گذشته را به همراه خانواده‌هایشان در خیابان و پارک حوالی ساختمان مجلس سپری کردند و صبح امروز با طلوع آفتاب به تجمع اعتراضی‌شان ادامه دادند.

وی ادامه داد: آموزشیاران نهضت سوادآموزی را افرادی تشکیل می‌دهند که با سوابق 10 تا 15 ساله در مناطق محروم کشور خدمت کرده‌اند.

او درخاتمه افزود:تجمعات اعتراضی این گروه از پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی تا مشخص شدن وضعیت شغلی‌ آنها ادامه پیدا خواهد کرد.

درهمین رابطه:

1-ازسرگیری اعتراضات پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی بهارستان نشینان با تجمع مقابل مجلس

روز شنبه 16 شهریور،آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور هم به پایتخت آمدند تا با برپایی تجمعی دیگر مقابل مجلس اعتراضشان را کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی بهارستان نشینان بنمایش بگذارند.

تجمع کنندگان که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 6 هزار نفر هستیم که پس از 10 تا 15 سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور به عنوان آموزش‌یار و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه شغلمان را از دست داده‌ایم و در عین حال سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی ما نهضتی‌ها ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده است و اخیرا نیز بخشنامه‌ای به همه دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها برای ترک‌ کار نهضتی‌هایی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، ارسال کرده‌است.

یکی از این آموزشیاران با ناعادلانه خواندن آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی و سرباز معلمان، گفت: همه این گروها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد و برای ادامه فعالیت آزمون برگزار کردند. این تبعیض محسوب می‌شود. از یک نهضتی بعد از 14 تا 15 سال خدمت چرا باید الان آزمون ‌استخدامی گرفته شود؟ چرا از بدو شروع بکارمان از ما آزمون نگرفتند تا امروز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکلاتمان با از دست دادن شغل چندبرابر نشود؟

او افزود: در بدو شروع بکارمان به ما گفته بودند پس از 2 سال کار در نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شویم اما حالا بعد از 14 سال پشت سد آزمون جا مانده‌ایم.

این آموزش‌دهندگان با بیان اینکه برای سایر گروه‌ها مثل سرباز معلمان، حق‌التدریسی‌ها و.. آزمون را حذف کرده‌اند، در ادامه افزود: نباید در مورد آموزش‌دهندگان نهضتی تبعیض روا می‌داشتند؛ آموزش‌دهندگان نهضت سالها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را از مسئولان داشتند نه اینکه بعد از سالها خدمت شغلمان را از ما بگیرند و ما را به حال خود رها کنند.

او با بیان اینکه در تجمعات قبلی که در مرداد ماه انجام دادیم از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس به ما وعده داده شد برای اینکه بعد از تعطیلات ماه محرم موضوع طرح جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کنند.

یکی دیگر از معترضان حاضر در تجمع گفت: با وجود اینکه حدود 70 درصد از همکاران ما در آزمون 20 تیر ماه با کسب نمره قبولی پذیرفته شدند، این آزمون ملاکی خوبی برای ارزیابی صلاحیت استخدام نهضتی‌ها نبود.

به گفته وی؛ با شروع سال تحصیلی جدید همکاران پذیرفته شده در آزمون استخدامی شروع به فعالیت کرده‌اند.

2- پایان موقتی تجمع چند روزه پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی درپایتخت بدنبال وعده چند بهارستان نشین

عصر روز چهارشنبه 29 مرداد،پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور بدنبال وعده چند بهارستان نشین به تجمعات اعتراضی  وشبانه روزییشان مقابل مجلس ودرپارک بطور موقت خاتمه دادند وبه شهرستان های محل اقامتشان باز گشتند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: تجمع چند روز گذشته ما پس از آن خاتمه یافت که از طرف برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مشکلات ما وعده اصلاح طرح استخدامی را داده‌اند.

آنها افزودند:روز گذشته از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس با آنها صحبت‌ شد و درنهایت آنها وعده دادند موضوع طرح  جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در ادامه گفتند: برهمین اساس همه معترضان که به نیابت از جانب همه پذیرفته‌نشدگان از شهر‌های مختلف کشور برای رسیدگی به وضعیت شغلی خود به تهران آمده بودند، به تجمع اعتراضی خود پایان دادند.

آنها در خاتمه گفتند: در حال حاضر چند نفر از همکاران به نیابت از سایرین برای پیگیری وضعیت  استخدامی ما در تهران باقی مانده‌اند. از قرار معلوم مقرر شده بعد از ایام محرم حدود 17 یا 18 شهریور طرح اصلاح جذب آموزشیاران نهضتی را برای این شش هزار نفر در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

*تجمع اعتراضی دوباره کارگران بازنشسته صنعت نفت کشور نسبت به روند تصویب شیوه نامه صندوق بازنشستگی و حضور غیرنفتی ها در این صندوق مقابل وزارت نفت

روز دوشنبه 17 شهیور برای باری دیگر،جمعی از کارگران بازنشسته صنعت نفت کشور برای انعکاس هرچه بیشتر صدای اعتراضشان نسبت به روند تصویب شیوه نامه صندوق بازنشستگی و حضور غیرنفتی ها در این صندوق دست به تجمع مقابل وزارت نفت درپایتخت زدند.

برپایه گزارش رسانه ای شده،این تجمع که پیش از این نیز برگزار شده بود به دلیل اعتراض بازنشستگان به نوع روند تصویب شیوه نامه صندوق بازنشستگی صنعت، حضور وزیر اقتصاد دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این صندوق به عنوان اعضای غیرنفتی صندوق و همچنین برخی کسورات کمک معیشتی آنها انجام شده بود.

در ادامه این تجمعات فرزین مینو معاون وزیر نفت در امور منابع انسانی اظهارات نماینده بازنشستگان را مورد بررسی قرار داده و قول مساعدت پس از بررسی بندهای مختلف این اعتراض را داد.

*اعتصاب وتجمعات اعتراضی کارگران 4 واحد صنعتی وخدماتی ماهشهربرای دومین روز متوالی:

1- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام دراعتراض به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر

2- دومین روز اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری ماهشهرمقابل فرمانداری دراعتراض به عدم پرداخت حق طرح طبقه بندی مشاغل

3- ادامه اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری بندر امام دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات

4- ادامه اعتصاب واعتراضات رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نسبت به عدم پرداخت مطالبات از طرف پیمانکاران

روز دوشنبه 17 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران 4 واحد صنعتی وخدماتی ماهشهربه اعتصاب وتجمعاتشان در راه دست یابی به مطالباتشان ادامه دادند.

این اولین بار است که 4 واحد صنعتی وخدماتی ماهشهر همزمان دریک روز دست به اعتصاب زده اند وهمچنین به اعتراضشان برای دومین روز متوالی ادامه داده اند.

روز دوشنبه 17 شهریوربرای دومین روز، اعتصاب وتجمع کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام دراعتراض به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر، کارگران شهرداری ماهشهر دراعتراض به عدم پرداخت حق طرح طبقه بندی مشاغل، کارگران شهرداری بندر امام دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات و رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر نسبت به عدم پرداخت مطالبات از طرف پیمانکاران ادامه پیدا کرد.

*دومین روزاعتصاب کارگران کارخانه تراورس راه آهن آندیمشک دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات وشرایط بد کاری

روز دوشنبه 17 شهریور برای دومین روز متوالی، کارگران کارخانه تراورس راه آهن  آندیمشک  به اعتصابشان دراعتراض به عدم پرداخت حقوق ومطالبات وشرایط بد کاری ادامه دادند.

بنابه گزارش منتشره،دو روز است که کارگران کارخانه تراورس اندیمشک بدلیل شرایط نامطلوب  کاری و حقوقی .. دست به اعتصاب زده اند .. خواسته های آنان پرداخت حقوق و .. نهار و  شیر .. و لباس و دستکش است .

بنا بهمین گزارش،کارگران کارخانه تراورس اندیمشک تا اردیبهشت ماه حقوق گرفته اند و تقریبا 3 ماه حقوق نگرفته اند .

مسئول مربوطه به کارگران معترض گفته اگر کسی از شرایط کاری ناراضی است .. بیاید تسویه کند  و تمام حقوق و مزایایش را یکجا به او بدهند..

*تجمع اعتراضی آتش نشانان اصفهان نسبت به سطح نازل حقوق،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت برای دومین بار درفصل تابستان

روز دوشنبه 17 شهریور برای دومین بار درفصل تابستان سال جاری، برای اعتراض به سطح نازل حقوق ،مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آورنشدن وعدم تبدیل وضعیت مقابل ساختمان شورای شهر اصفهان جمع کردند.

قابل یاد آوری است که روزدوشنبه 23 تیرماه99 هم جمعی از آتش نشانان اصفهان درهمین رابطه دست به تجمع مقابل ساختمان سازمان آتش نشانی وخدمات ایمنی این کلانشهر زده بودند.

روزسه شنبه 24 تیرماه، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به خبرنگار رسانه ای گفته بود: برخی از پرسنل معتقد هستند که میزان حقوق آن ها با سختی شغلی که دارند متناسب نیست و از طرفی هم حدود 140 نفر از پرسنل ما با شرکت ها قرارداد دارند و تبدیل وضعیت نشده اند.

وی افزود:آتش نشانان حاضر درتجمع طی نشستی خواسته ها و مشکلات خود را منتقل کردند.

*ادامه تجمع کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش برای بازگشت بکار

روز یکشنبه 17 شهریور، کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه با ادامه تجمع مقابل فرمانداری شوش خواستار بازگشت بکاروتبدیل وضعیت شدند.

*کانون نویسندگان ایران: بازداشت یک نویسنده برای اجرای حکم

گیتی پورفاضل، نویسنده، وکیل دادگستری و عضو کانون نویسندگان ایران برای اجرای حکم ۲۷ ماه حبس به زندان اوین منقل شد.

این نویسنده روز یکشنبه ۱۶ شهریور پس از مراجعه به دادسرای اوین بازداشت  شد. پورفاضل یکی از امضاکنندگان نامه‌ی موسوم به ۱۴ نفر است.

مرداد سال گذشته ۱۴ نفر از کنشگران حوزه زنان در بیانیه‌ای خواستار استعفای رهبر جمهوری اسلامی شدند. در پی انتشار این بیانیه بسیاری از امضاکنندگان بازداشت و سپس محاکمه شدند. گیتی پورفاضل نیز به فاصله چند هفته از انتشار این بیانیه بازداشت شد که تا اواخر آبان سال گذشته به درازا کشید.

او در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران بابت اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چهار سال و دو ماه زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال و سه ماه زندان تعزیری کاهش یافت.

*بیانیه کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز به مناسبت سال تحصیلی جدید(1399-1400)

همکاران گرامی، دانش آموزان عزیز و اولیاء محترم

سال تحصیلی گذشته با همه محدودیت ها و محرومیت ها با تلاش همکاران گرامی و همت دانش آموزان عزیز  به پایان رسید .

اکنون در آستانه سال جدید تحصیلی هستیم در حالی که بیماری کرونا ادامه دارد و هیچگونه روش تشخیصی و درمانی موثر  نیز برای آن وجود ندارد . و تنها راه پیشگیری  از گسترش آن عدم حضور در اجتماعات است .

لذا جهت حفظ سلامت همکاران ، دا نش آموزان و خانواده های ان ها ، خواسته های خود را به شرح ذیل اعلام می داریم .

1- با توجه به ویژگی های فرهنگی استان #لرستان هنوز هم شاهد برگزاری دور همی  ها  ، مهمانی های جمعی ، مراسم عروسی و ترحیم می باشیم و هر گونه بازگشایی حضوری مدارس هم مکمل این روند بوده و سلامت مردم را به مخاطره می اندازد .

لذا از مدیر کل محترم آ پ لرستان و مسئولان منطقه ای در خواست می کنیم از هر گونه تصمیم نسبت به آموزش حضوری در طول سال تحصیلی خود داری نمایند و آموزش صرفا از طریق مجازی صورت گیرد .

2- با توجه به تصمیم وزارت بر آغاز سال تحصیلی از پانزدهم شهریور لازم است پانزده روزی که به سال تحصیلی اضافه شده برای معلمان اضافه تدریس پرداخت شود .

3- انتظار داریم امکانات لازم جهت آموزش مجازی در اختیار معلمان و دانش آموزان قرار گرفته و در مناطق محروم و روستایی که دانش آموزان قادر به تهیه لب تاب نیستند این وسیله به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار گیرد .

4- بعد از گسترش کرونا شاهد آن هستیم که جمعی از فعالان صنفی هنوز هم دربند هستند .لذا یاد اوری می کنیم مهمترین درخواست فرهنگیان  آزادی معلمان زندانی است  و  اعلام می کنیم  هر تهدیدی که  سلامت آن ها را به مخاطره اندازد .مسئولیتش به عهده مسولین ذیربط می باشد

کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

۹۹/۶/۱۶

*تجمع اعتراضی خریداران شهرخودرو ایرانیان فردا  نسبت به عدم تحویل خودروهای پیش خرید شده مقابل ساختمان  فدراسیون فوتبال

صبح روز دوشنبه 17 شهریور،تعدادی از خریداران مجموعه شهرخودرو ایرانیان فردا برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به عدم تحویل خودروهای پیش خرید شده دست به تجمع مقابل ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول تهران زدند.

براساس گزارشات رسانه ای شده،با سردادن شعار علیه مالک این شرکت و همینطور تیم شهرخودرو مشهد نسبت به عملکرد این شرکت در تحویل خودروهای پیش خرید شده، نسبت به سیاست فرهاد حمیداوی، مالک تیم شهرخودرو اعتراض کردند.

بنابهمین گزارشات معترضان به علت خریدهای اخیر این باشگاه در نقل و انتقالات فوتبال ایران ناراضی هستند.

*جان باختن یک کارگر جوان در ایلام بر اثر برق گرفتگی

یک کارگر 19 ساله حین کار در یک آپارتمان واقع درشهر ایلام بدنبال برخورد با کابل فشار قوی برق دچار برق گرفتگی شد ودردم جان باخت.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com