اخباروگزارشات کارگری ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 06, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۱۶ شهریورماه ۱۳۹۹

- تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق ومطالبات مقابل مجلس

- ازسرگیری اعتراضات پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی بهارستان نشینان با تجمع مقابل مجلس

- اعتصاب وتجمع کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام دراعتراض به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر

- چه خبرها از هفت تپه و کارگرانش؟

+ادامه تجمعات کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش واستانداری خوزستان برای احقاق حقوق

+ گزارشی تحت عنوان موج دوم اعتصاب کارگران هفت تپه و ورود ماشین یگان ویژه

+اعتراض کارگران بخش صنعت هفت تپه درباره نحوه محاسبه حقوق در روزهای اعتصاب

+عدم پرداخت حقوق تیر ماه  کارگران هفت تپه علیرغم وعده و وعیدها

- اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری ماهشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری

- اعتراض کارگران راه آهن شاهرود نسبت به لگدمال شدن حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری

- گزارشی درباره تجمع اعتراضی 15 شهریورکارگران بازنشسته تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی

- بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت باز گشایی مدارس ایران شهریور 1399                       

- پایان اعتصاب غذای اعتراضی جعفر عظیم زاده و گزارش چرایی انتقال او به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر

- مرگ ومصدومیت 5 کارگر معدن زغال سنگ هجدک کرمان در حادثه ریزش تونل شماره 2و خفگی ناشی از انسداد مسیر خروجی معدن

- جان باختن یک کارگر ساختمانی در آران و بیدگل براثر سقوط از ارتفاع

*تجمع اعتراضی کارگزاران مخابرات روستایی کشور نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق ومطالبات مقابل مجلس

کارگزاران مخابرات روستایی از 15 استان کشور ازجمله خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، قزوین، گیلان، همدان، خوزستان، لرستان و  هرمزگان خودرا به تهران رسانده اند تابابرپایی تجمعی دیگر درروز شنبه 16 شهریورمقابل مجلس صدای اعتراضشان را نسبت به تبعیض در پرداخت حقوق ومطالبات بیشتر منعکس کنند.

تجمع کنندگان به خبرنگار رسانه ای گفتند: قرارداد دائم شده‌ایم اما هنوز تبعیض وجود دارد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین المللی شرکت ملی مخابرات ایران) در ارتباط با این تجمع اعتراضی گفت:موضوع باید بررسی شود و اگر  واقعاً تبعیضی وجود داشته باشد، رفع خواهد شد.

*ازسرگیری اعتراضات پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی بهارستان نشینان با تجمع مقابل مجلس

روز شنبه 16 شهریور،آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور هم به پایتخت آمدند تا با برپایی تجمعی دیگر مقابل مجلس اعتراضشان را کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی و وعده های توخالی بهارستان نشینان بنمایش بگذارند.

تجمع کنندگان که از نقاط مختلف کشور برای پیگیری وضعیت شغلی خود عازم تهران شده‌اند،به خبرنگار رسانه ای گفتند: حدود 6 هزار نفر هستیم که پس از 10 تا 15 سال فعالیت شغلی در نقاط محروم کشور به عنوان آموزش‌یار و آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی، بعد از پذیرش نشدن در آزمون استخدامی بیستم تیر ماه شغلمان را از دست داده‌ایم و در عین حال سازمان آموزش و پرورش به عنوان متولی ما نهضتی‌ها ملاک ادامه فعالیت ما را قبولی در آزمون اعلام کرده است و اخیرا نیز بخشنامه‌ای به همه دفاتر استان‌ها و شهرستان‌ها برای ترک‌ کار نهضتی‌هایی که در آزمون پذیرفته نشده‌اند، ارسال کرده‌است.

یکی از این آموزشیاران با ناعادلانه خواندن آزمون آموزشیاران نهضت سوادآموزی و مقایسه با نیروهای حق‌التدریس پیش دبستانی و سرباز معلمان، گفت: همه این گروها بدون آزمون وارد دانشگاه فرهنگیان شدند؛ اما برای آموزشیاران چنین شرایطی به وجود نیامد و برای ادامه فعالیت آزمون برگزار کردند. این تبعیض محسوب می‌شود. از یک نهضتی بعد از 14 تا 15 سال خدمت چرا باید الان آزمون ‌استخدامی گرفته شود؟ چرا از بدو شروع بکارمان از ما آزمون نگرفتند تا امروز در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مشکلاتمان با از دست دادن شغل چندبرابر نشود؟

او افزود: در بدو شروع بکارمان به ما گفته بودند پس از 2 سال کار در نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش استخدام می‌شویم اما حالا بعد از 14 سال پشت سد آزمون جا مانده‌ایم.

این آموزش‌دهندگان با بیان اینکه برای سایر گروه‌ها مثل سرباز معلمان، حق‌التدریسی‌ها و.. آزمون را حذف کرده‌اند، در ادامه افزود: نباید در مورد آموزش‌دهندگان نهضتی تبعیض روا می‌داشتند؛ آموزش‌دهندگان نهضت سالها با کمترین دستمزد در مناطق دورافتاده و روستایی کشور کار کرده‌اند و استحقاق توجه بیشتر را از مسئولان داشتند نه اینکه بعد از سالها خدمت شغلمان را از ما بگیرند و ما را به حال خود رها کنند.

او با بیان اینکه در تجمعات قبلی که در مرداد ماه انجام دادیم از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس به ما وعده داده شد برای اینکه بعد از تعطیلات ماه محرم موضوع طرح جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح و پیگیری کنند.

یکی دیگر از معترضان حاضر در تجمع گفت: با وجود اینکه حدود 70 درصد از همکاران ما در آزمون 20 تیر ماه با کسب نمره قبولی پذیرفته شدند، این آزمون ملاکی خوبی برای ارزیابی صلاحیت استخدام نهضتی‌ها نبود.

به گفته وی؛ با شروع سال تحصیلی جدید همکاران پذیرفته شده در آزمون استخدامی شروع به فعالیت کرده‌اند.

درهمین رابطه: پایان موقتی تجمع چند روزه پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشورنسبت به بلاتکلیفی استخدامی درپایتخت بدنبال وعده چند بهارستان نشین

عصر روز چهارشنبه 29 مرداد،پذیرفته‌نشدگان آزمون استخدامی آموزشیاران نهضت سوادآموزی کشور بدنبال وعده چند بهارستان نشین به تجمعات اعتراضی  وشبانه روزییشان مقابل مجلس ودرپارک بطور موقت خاتمه دادند وبه شهرستان های محل اقامتشان باز گشتند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: تجمع چند روز گذشته ما پس از آن خاتمه یافت که از طرف برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مشکلات ما وعده اصلاح طرح استخدامی را داده‌اند.

آنها افزودند:روز گذشته از طرف تعدادی از نمایندگان مجلس با آنها صحبت‌ شد و درنهایت آنها وعده دادند موضوع طرح  جذب شش هزار نفر نهضتی پذیرفته نشده را در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

آموزش‌دهندگان و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در ادامه گفتند: برهمین اساس همه معترضان که به نیابت از جانب همه پذیرفته‌نشدگان از شهر‌های مختلف کشور برای رسیدگی به وضعیت شغلی خود به تهران آمده بودند، به تجمع اعتراضی خود پایان دادند.

آنها در خاتمه گفتند: در حال حاضر چند نفر از همکاران به نیابت از سایرین برای پیگیری وضعیت  استخدامی ما در تهران باقی مانده‌اند. از قرار معلوم مقرر شده بعد از ایام محرم حدود 17 یا 18 شهریور طرح اصلاح جذب آموزشیاران نهضتی را برای این شش هزار نفر در صحن علنی مجلس مطرح کنند.

*اعتصاب وتجمع کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام دراعتراض به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر

روز یکشنبه 16 شهریور، کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس  درادامه کنش های دامنه دارشان نسبت به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر،دست از کار کشیدند وتجمع کردند.

تجمع کنندگان اعلام کردند،درصورت عدم پاسخگویی مشخص به خواستشان فردا با دست به تجمع مقابل فرمانداری ماهشهرخواهند زد.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار رسانه ای گفت: بعد از گذشت 7 ماه و پیگیری‌های صورت گرفته در سطح شهرستان، استان و حتی کشور، اما متأسفانه هیچ جواب و واکنشی از سوی مسئولان دیده نشده است.

وی افزود: این اعتراض تنها به دلیل جابه‌جایی کارگران و رفتن زیر پوشش شرکت عملیات غیر صنعتی است، چراکه عملیات غیر صنعتی، یک شرکت خصوصی ورشکسته و ناکارآمد است که در پیش بردن وظایف محول شده و اختیارات داده‌شده ضعیف ظاهر شده است و از پس خرج و حمایت کارگران خودش هم بر‌نمی‌آید و آن‌ها هم از این موضوع ناراضی و گلایه‌مند هستند.

این کارگر معترض ادامه داد: شاید این موضوع قانونی باشد اما متأسفانه برخی از قانون‌ها صحیح نیست و شرایط کارگران را سخت‌تر می‌کند و این مسئله هم بدون در نظر گرفتن شرایط کارگران در حال اجرایی شدن است و هیچ مسئولی حاضر به پاسخگویی و تشریح موضوع نیست.

کارگر خدمات اجتماعی پتروشیمی بندر امام، افزود: این قانون و اقدام، ناکارآمد است و تنها به سود مسئولان و سرمایه‌های آن‌ها است. با این طرح، تعداد قابل‌توجه ای از کارگران اخراج خواهند شد و تضمینی در پرداخت حقوق‌ها وجود ندارد و مهم‌تر از آن، تمام سوابق کاری این چندساله حذف می‌شود و باید از صفر شروع کنیم.

یکی دیگر از کارگران معترض در ادامه اشاره کرد: این تصمیم و سلیقه شخص مدیرعامل پتروشیمی بندر امام است چراکه این طرح هم شامل همه کارگران خدماتی نمی‌شود، کارگران خدماتی که در مجتمع پتروشیمی فعالیت می‌کنند شامل این طرح نمی‌شوند و این تصمیم فقط برای کارگران خدماتی در شهر گرفته‌شده است تحت عنوان کارگران بیرون از فِنس.

وی اضافه کرد: مدیرعامل پتروشیمی بندر امام، می‌خواهد این طرح را تحمیل کند، چراکه مدیرعامل شرکت عملیات غیرصنعتی عنوان کرده است راضی به این اتفاق نیست و نیازی به نیروی جدید ندارد و با همین تعداد پرسنل می‌تواند کارهای محول شده را پیش ببرد و اذعان داشته که با فشارهایی که وارد کرده‌اند، به‌صورت اجباری پذیرای این طرح شده است و اصلاً توانایی صرف هزینه را ندارد.

این کارگر گفت: در جلساتی که گرفته شده و حتی شورای تأمین، مدیرعامل پتروشیمی حضور پیدا نکرده است و در اولین جلسه‌ای که در ماه‌های اول با وی داشته‌ایم، اعلام کرد که این طرح اتفاق نخواهد افتاد و از کارگران دفاع می‌کند درحالی که همه صحبت‌های جلسه جهت فریب دادن کارگران بوده و صحت نداشته. همه پرسنل پتروشیمی در بورس سهم خواهند داشت و فقط این 300 نفر سهمی ندارند و این طرح هم بدون شک منافعی به دنبال خواهد داشت.

او افزود:روزی که رئیس مجلس به بندر ماهشهر آمده بود، مسئولان پتروشیمی جلسه برگزار کردند و این نشست صرفاً به این دلیل بود که کارگران در حضور قالیباف تجمع نکنند و یا با او دیدار نکنند، چراکه این جلسه نه‌تنها خروجی و نتیجه‌ای نداشت بلکه مدیران پتروشیمی اعلام کردند برگزاری جلسه و این توضیحات بر عهده ما نیست و باید با پیمانکار صحبت کنید.

وی در پایان گفت: مدیرعامل پتروشیمی بندر امام و هلدینگ خلیج‌فارس تصمیم‌گیرنده هستند و تا روزی که این موضوع برطرف نشود دست از اعتصاب نخواهیم کشید.

درهمین رابطه: کنش های دامنه دار کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام نسبت به انتقال اجباری به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر

کنش های کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس برای جلوگیری از انتقال اجباریشان به شرکت ورشکسته عملیات غیرصنعتی ماهشهرکه از ماه ها پیش آغازشده است کماکان ادامه دارد.

سال 1397 تنها چند ماه پس از روی کارآمدن مدیرعامل جدید شرکت پتروشیمی بندرامام، یک ابلاغیه باعث ایجاد ناآرامی در میان کارگران خدمات اجتماعی زیرمجموعه این شرکت می‌شود. ابلاغیه ای با این مضمون که قراراست مجموعه های خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام با این مجموعه خداحافظی کنند و ادامه فعالیت آنان به دیگری واگذار گردد. درعین حال تاکید می‌شود این مجموعه‌های خدماتی به طور کامل از جمله به همراه نیروی انسانی فعال در این مکان‌ها واگذار می‌گردند. در نهایت شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر به عنوان گزینه اصلی بندرامام برای واگذاری املاک در نظر گرفته می‌شود. برهمین اساس رستمی طی یک نامه ای به ربیعی به علت این نحوه واگذاری اشاره و در بخشی از این نامه عینا تاکید می‌کند که بخشی از این املاک به دلیل ارزش بالای بهای معاملاتی و همچنین اشتغال نیروی انسانی قابل توجه در بخش‌های مختلف امکان واگذاری آن به اشخاص حقیقی و حقوقی میسر نشده و برهمین اساس شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر گزینه اول بندرامام جهت واگذاری املاک مورد نظر تعیین می‌گردد.

اما زمانی این مساله نگران کننده شد که فعالان کارگری برخی از این شرکت‌ها از انتقال اجباری برخی از کارکنان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه منحل شده به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر پرده برداشتند.

شرکتی که به اذعان نمایندگان کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام، باید آن را در آستانه ورشکستگی دانست.

براساس این گزارش، از بهمن ماه سال گذشته با جدی شدن انتقال بیش از 300 کارگر بخش خدمات اجتماعی خوارزمی به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر و مخالفت این کارگران با این امر موضوع در قالب  نامه‌های مختلف به تمامی نهادهای اداری و رسمی ماهشهر کشانده شده و کارگران سعی داشته اند تا مسوولان پتروشیمی بندرامام را نسبت به انتقال این تعداد کارگر که به گفته نمایندگانشان به یک منبع خبری، 120 نفراز این تعداد در آستانه بازنشستگی قرار گرفته اند، منصرف کنند. اما دراین میان علی رغم مذاکرات صورت گرفته البته تنها با نماینده نیروی انسانی و روابط عمومی پتروشیمی بندرامام و برگزاری حداقل 2 جلسه در فرمانداری ماهشهر هنوز راه به جایی نبرده و ظاهرا به زودی باید این کارگران به اجبار به شرکتی کوچ کنند که به اذعان یکی از نمایندگان کارگری این پتروشیمی، سابقه بسیار نامناسبی را در میان کارگران منطقه به نام خود ثبت کرده است.

اما در این میان پتروشیمی بندرامام و البته در نهایت هلدینگ خلیج فارس یک پیشنهاد به ظاهر جذاب نیز برای کارگرانی که قراراست به اجبار به شرکت عملیات غیرصنعتی کوچ کنند داشته و آن هم به گفته یکی از نماینده‌های حقوقی کارگران خدمات اجتماعی مجتمع پتروشیمی بندرامام، تضمین پرداخت حقوق آنان طی سال اول انتقال به این شرکت بوده تا کارگران نسبت به دریافت حقوق خود و تاخیر ناشی از حقوق‌های معوق کارکنان شرکت عملیات غیرصنعتی نگران نباشند. اما دراین بین این نماینده کارگران از مخالفت کارگران با این پیشنهاد سخن می‌گوید و متذکر می‌شود که هلدینگ تنها پرداخت حقوق سال اول را تضمین می‌کند اما سابقه کار آنان دراین شرکت قطعا به یکسال ختم نخواهد شد و ضمانتی در خصوص سال‌های آتی وجود ندارد.

در نهایت اواخر سال گذشته خبر انتقال حدود 300 نفر از کارکنان خدمات اجتماعی به شرکت عملیات غیرصنعتی قوت می‌گیرد و کارگران با این امر به مخالفت می‌پردازند. بنابر نامه‌های ارسالی نمایندگان کارگران خدمات اجتماعی پتروشیمی بندرامام به مقامات استانی و کشوری، از دی ماه گذشته با جدی تر شدن انتقال اجباری این کارگران به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر نامه نگاری‌ها آغاز شده و از آنزمان تا کنون علی رغم افزایش روز افزون گلایه‌ها اما مدیرعامل بندرامام پشت میز مذاکره با این کارگران ننشسته و طی 2 جلسه برگزار شده دراین مجتمع تنها مدیر روابط عمومی و نیروی انسانی این مجموعه در میان کارگران حاضر شده اند و البته هیچکدام از موضع خود پایین نیامده اند. ازسویی دیگر برگزاری جلسات کارگری در فرمانداری نیز کمکی به حل این موضوع نکرده تا جاییکه یکی از نمایندگان کارگری از تصمیم این جمع 300 نفری برای اعتصاب خبرداد و درعین حال متذکر شد مسوولان فرمانداری پس از آنکه مطلع شده اند که روزسوم شهریور این کارگران تصمیم به اعتصاب دارند بازهم با برگزاری جلسه ای دیگر در روز جاری و دعوت نماینده هلدینگ در این جلسه سعی بر حل موضوع دارند. نماینده کارگران در عین حال تاکید دارد کارگران به هیچ عنوان از موضع خود پایین نخواهند آمد و انتقال به شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر را به هیچ عنوان قبول نخواهند کرد. وی درعین حال نسبت به عواقب ناخوشایند اجتماعی و سیاسی این اقدام هلدینگ خلیج فارس در ماهشهر که به نوعی 300 کارگر و 2 هزار خانوار ماهشهری را تحت شعاع قرار خواهد داد ابراز نگرانی کرد و تاکید داشت: نگرانی‌ها زمانی تشدید می‌شود که دراین اقدام قراراست 50 تا 60 تن از نیروهای ستادی و پروژه ای فعال دراین مجتمع نیز که طی سال‌های گذشته استخدام شده اند تعدیل گردند در حالیکه سابقه نیروهای پروژه ای این مجتمع بیش از شش سال تخمین زده می‌شود.

بنابر اظهارات نمایندگان کارگران در نامه های مختلف ارسالی به مقامات استانی و کشوری، عواقب این اقدام هلدینگ خلیج فارس ابعاد گسترده تری نسبت به خانواده یک صنعت دارد و کل یک شهر و استان و البته کشور را در برمی‌گیرد.

به گفته یکی از همین نماینده‌ها، پیشنهاداتی ازسوی نمایندگان کارگران روی میز مجتمع پتروشیمی قرار گرفته که با هیچ کدام موافقت نگردیده است.

بنابه گفته این نماینده کارگران از تعداد انتقالی‌های مد نظر 120 نفر سابقه ای بالای 25 سال دارند که پیشنهاد داده اند همکاری جهت سرعت بخشیدن به  بازنشستگی این افراد صورت بگیرد و مابقی افراد به فازهای مختلف پتروشیمی بندرامام منتقل گردند.

حال یک موضوع کامل روشن است. اینکه این کارگران به هیچ عنوان حاضر به ترک پتروشیمی بندرامام نیستند و ازسویی دیگر هلدینگیها به شدت در پی تحقق چنین تصمیمی هستند.

*چه خبرها از هفت تپه و کارگرانش؟

+ادامه تجمعات کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه مقابل فرمانداری شوش واستانداری خوزستان برای احقاق حقوق

روز یکشنبه 16 شهریور، کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه به تجمعاتشان مقابل فرمانداری شوش واستانداری خوزستان برای احقاق حقوشان مبنی بر بازگشت بکاروتبدیل وضعیت ادامه دادند.

+ گزارشی تحت عنوان موج دوم اعتصاب کارگران هفت تپه و ورود ماشین یگان ویژه

پیام از طرف کارگران نیشکر هفت تپه ارسالی به کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران:

امروز یکشنبه 16 شهریورماه 1399موج دوم اعتصاب کارگران هفت تپه آغاز شد،کارگران شرکت در محل کار خود دست به اعتصاب زدند.

 به علت دروغهای اسدبیگی مدیرعامل هفت تپه،دروغ از دادن فیشهای حقوق،قطع کردن اضافه کاری کارگران،امروز کارگران شرکت هفت تپه اعتصاب جدیدی را آغاز کردن.

همچنین ماشین یگان ویژه هم وارد شرکت شد،اما دلیل ورود یگان ویژه مشخص نیست،همکاران عزیز باهم در کنار هم باشید مثل همیشه،زنده باد هفت تپه،

+اعتراض کارگران بخش صنعت هفت تپه درباره نحوه محاسبه حقوق در روزهای اعتصاب

بخش هایی ازیک گزارش رسانه ای شده بتاریخ 16 شهریور:

کارگران بخش صنعت مجتمع نیشکر هفت تپه از اعتراض صبح امروز (16شهریورماه) خود خبر دادند. آنها به دلیل اختلاف نظری که بر سر محاسبه حقوق خود با کارفرما در ایام اعتراض دارند، کار در کارخانه را متوقف کرده‌اند.

منابع کارگری در مجتمع نیشکر هفت تپه امروز (یکشنبه ۱۶ شهریور)، از توقف کار کارگران بخش صنعت خبر دادند. آنها اظهار داشتند در اعتراض به اختلاف نظری که با کارفرما بر سر محاسبه حقوق کارگران در ایام اعتراض دارند، دست از کار کشیده‌اند.

کارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در پرداخت مطالبات مزدی خود گفتند: درحالی دو ماه حقوق طلبکاریم و در آستانه سومین ماه قرار داریم که کارفرما هنوز پولی به حساب کارگران واریز نکرده و گفته است کارگرانی که در روزهای اعتراض در محل کار خود حاضر نبوده و کار نکرده‌اند، مستحق دریافت حقوق کامل  نیستند و حقوق و اضافه‌کاری‌های آنها کسر خواهد شد. در مقابل کارگران به این موضوع  واکنش نشان دادند و با کار نکردن در بخش صنعت به رای کارفرما اعتراض کردند.

کارگران هفت تپه در این خصوص مدعی شدند: طبق عرفی که در هفت تپه بوده؛ کارفرما باید همانند سالهای گذشته در زمانی که کارگران به دلیل مشکلات ایجاد شده به صورت قانونی مطالبه‌گری می‌کنند و در این ایام امکان کار کردن نیز ندارند، حقوق کامل بپردازد.

+عدم پرداخت حقوق تیر ماه  کارگران هفت تپه علیرغم وعده و وعیدها

علیرغم وعده و وعیدها مبنی بر پرداخت حقوق تیر ماه  کارگران هفت تپه تا تاریخ 10 شهریور،با گذشت حدود یک هفته از این تاریخ کماکان حقوق تیرماه کارگران این مجتمع پرداخت نشده است.

*اعتصاب وتجمع کارگران شهرداری ماهشهر دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات مقابل فرمانداری

روزیکشنبه 16 شهریور، کارگران شهرداری ماهشهر برای اعتراض به عدم پرداخت مطالبات دست از کارکشیده و مقابل فرمانداری این شهرستان دراستان خوزستان اجتماع کردند.

*اعتراض کارگران راه آهن شاهرود نسبت به لگدمال شدن حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری

روز یکشنبه 16 شهریور،کارگران خطوط ابنیه فنی راه‌آهن شاهرود اعتراضشان را نسبت به لگدمال شدن حقوقشان توسط شرکت پیمانکاری رسانه ای کردند.

آنها به خبرنگار رسانه ای گفتند: هر ماه پیمانکار  50 درصد از حقوق‌مان را با یک الی دو ماه تاخیر به حساب کارگران واریز می‌کند که این موضوع مشکلات زیادی را برای ما  که حداقل‌بگیر هستیم، بوجود آورده است.

آنها با بیان اینکه دریافتی ماهانه ما کفاف معاش زندگی‌مان را نمی‌دهد، درباره مطالبات خود افزودند: تنها کاری که کارگران ابنیه فنی در پیگیری مطالبات معوقه خود می‌توانند انجام بدهند رسانه‌ای کردن مشکلاتشان است تا شاید صدایشان به گوش مسئولان بالادستی برسد.

به گفته کارگران، حدود 200 نفر در محور ریلی تهران به مشهد در ناحیه شاهرود تحت مسئولیت یک شرکت پیمانکار مشغول کار هستند و آنها هر ماه منتظرند حقوق خود را کامل و بدون تاخیر دریافت کنند اما تقریبا از یک سال پیش هر ماه نیمی از حقوق خود را با تاخیر یک الی دو ماهه دریافت می‌کنند.

آنها با بیان اینکه پرداخت قطره چکانی حقوق آنها را نگران می‌کند، درباره مشکلات بیمه‌ای و برخی مطالبات دیگر خود گفتند: ما در زمینه پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی، پرداخت برخی مزایای قانونی و عرفی دیگر نیز دچار مشکل هستیم.

آنها در تشریح مشکلات بیمه تکمیلی خود گفتند: باوجود آنکه کارفرما همه کارگران را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده و هر ماه مبالغی از حقوق آنها بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود اما کارگران از خدمات بیمه تکمیلی به دلیل آنچه واریز نشدن حق بیمه تکمیلی به حساب شرکت بیمه‌گر عنوان می‌شود، بهره‌مند نیستند و برخی از آنها نیز به دلیل  نارضایتی از شرایط خدمات بیمه تکمیلی از دریافت بیمه تکمیلی صرف‌نظر کرده‌اند.

کارگران ابنیه فنی درباره دریافت لباس وکفش کار نیز گفتند: حدود دو سال است که لباس و کفش کار دریافت  نکرده‌ایم. برخی همکاران ناچارا برای تهیه لباس و کفش از جیب هزینه کنند و برخی دیگر با همان لباس و کفش‌های کهنه و مستهلک به فعالیت شغلی روزانه خود ادامه می‌دهند.

آنها تاکید کردند: در ماه‌های گذشته در استان‌های مختلف تجمعاتی صورت گرفت در عین حال مکاتباتی با مسئولان دولتی و دیگر مقامات ذیربط انجام شد ولی این اعتراضات و مکاتبات هیچ نتیجه‌ای نداشته و به جایی نرسیده است. با ادامه این شرایط کارگران نمی‌دانند صدایشان را به گوش چه کسی برسانند.

کارگران ابنیه فنی در پایان با بیان اینکه این حجم از نارضایتی در میان کارگران ابنیه فنی، موجب نگرانی‌ست، افزودند: دولت و مسئولان باید بدانند که اگر به خواسته‌های کارگران ابنیه فنی راه‌آهن ترتیب اثر داده نشود، مشکلات حادتر خواهد شد.

*گزارشی درباره تجمع اعتراضی 15 شهریورکارگران بازنشسته تهران مقابل سازمان تامین اجتماعی

راس ساعت ده صبح  در محل حاضر بودم ابتدا عده خیلی کم بود ولی به تدریج تعداد نفرات تا حدود پنجاه نفر رسید.

 اکثریت بازنشستگان و مستمری بگیران شامل سه دسته بودند:

- بازنشستگان سخت و زیان آور

- بازنشستگان با سابقه کمتر از بیست سال که حداقل مستمری را هم نمی گیرند و وضعیت معیشتی بسیار بدی دارند

- بازنشستگان از کارافتاده و معلول

گروه اول می‌گفتن که سالهای سخت و زیان آور آنها محاسبه نشده برای مثال بازنشسته ی 35 سال سابقه 23 سال سابقه محاسبه شده.

گروه دوم به کل قضیه و سختی زندگی شان معترض بودند و معتقد بودند باید به همه به یکسان اضافه می شد.

گروه سوم هم مثل گروه اول می گفتن ما در اثر حادثه یا بیماری از کار افتاده شدیم وگرنه سی سال کار می کردیم و حق بیمه می دادیم به همین دلیل باید حداقل 2800000 تومان ( سی روز ) را بگیریم.

برخورد مامورین و لباس شخصی ها بسیار مودبانه بود. از تظاهرات جلوگیری جدی نکردند.

تظاهرکنندگان نیز توجه داشتند که شعارشان مدنی و مطالبه گرانه باشد و ساختار شکنانه نباشد. دستگیری نداشتیم فقط پلاکارد ها را جمع کردن .

می خواستند دوربین ( موبایل ) یک نفر را ببرند که تظاهرکنندگان گفتند نامبرده خبرنگار است و او را داخل جمعیت کردند و مانع شدند.

در ساعت 11 ختم تظاهرات اعلام شد ولی تظاهرکنندگان نپذیرفتند و تظاهرات را به سمت در ورودی سازمان شکل دادند با شعار سالاری سالاری پاسخگو پاسخگو ، که حراست سازمان شتابان در ورودی را بست.

 عزم محکم تظاهرکنندگان باعث شد که انتظامات بگوید لطفاً داخل حیاط شوید وصبر کنید تا از مدیران سازمان برای پاسخگویی به شما بیایند که مردم اصرار داشتند خود سالاری باید بیاید.

مدیر بی کفایت       استعفا استعفا

سالاری سالاری      عدالت، عدالت

بهر صورت بعد از دقایقی پر تنش، مردم پذیرفتند که در سالن اجتماعات تأمین اجتماعی جواب سئوال ها را بگیرند.

اما در داخل سالن طوفانی بر پا بود. معترضان خشمگین حق خود را می خواستند.

حیدری مسئول مستمری ها و بیات ( رییس کانون سراسری بازنشستگان ) و اسدی یکی از مسئولان کانون سراسری برای جوابگویی حضور داشتند.

مردم یک به یک خواسته های خود را می گفتند . برگزیده ای از خواسته ها را در ادامه می خوانید:

خواهران و برادران

پدر من 30 سال حق بیمه پرداخت ، من هم 30 سال و پسرم تا حالا 12 سال بیمه پرداخت کرده و این یک صندوق بین النسلی است و طلبکاران شما کودکانی هستند که هنوز به دنیا نیامده اند. بنابراین شما حق ندارین سهام کارگران را در بورس بفروشید. ما خواهان شفافیت ، اداره شورایی سازمان و حضور نمایندگان واقعی کارگران و بازنشستگان در هیات مدیره و بازرسین سازمان هستیم.

مطالبات ما چیزی نیست که قابل حصول نباشد. ما خواستار رفع تبعیضات و همچنین اجرای قوانین به شرح ذیل می‌باشیم:

1- اجرای صحیح ماده 96 و افزایش پایه حقوق همه سطوح تا 41 درصد مطابق تورم پایان سال98.

2- اجرای ماده 111 و 44 در خصوص سایر مزایا، افزایش حق مسکن با توجه به اینکه قیمت مسکن بسیار افزایش یافته و کمک هزینه معیشتی و حق اولاد.

3- اجرای صحیح قانون الزام درمان مستقیم و نه بیمه تکمیلی

4- اجرای صحیح و کامل همسان سازی حقوق بر اساس حق بیمه پرداختی و سنوات خدمت.

5- عمل کردن به ماده 69 مصوب در سال 87

6- پرداخت حق منطقه جنگی به بازنشستگان مطابق شاغلین در مناطق جنگی (بازنشستگان استان کرمانشاه و سایر استانهای منطقه جنگی).

7- عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران هم برابر با عیدی شاغلین بایستی باشد.

8- بازنشستگان سخت و زیان آور هر ماه 4 درصد حقوقشان را بیش از دیگران حق بیمه پرداخت کرده‌اند ولی شمایان شخص 30 سال سابقه را بیست سال سابقه محسوب کرده اید لازمست در محاسبات تجدید نظر کنید.

9-  در صورتیکه به خواسته های فوق ترتیب اثر داده نشود حق تجمع و اعتراض مجدد برای بازنشستگان محفوظ می‌باشد.

یکی دیگر از بازنشستگان گفت شما نماینده ما نیستید. شما باید با بالاییها صحبت کنید نه با ما.

وسط صحبت حیدری عده ای بعنوان اعتراض جلسه را ترک کردند.

حیدری شروع کرد به توضیح فرمول و اینکه یک سوم طلب دریافتی از دولت بودجه ی متناسب سازی بوده که معترضین از حقایق و وضع زندگی شان برایش تعریف کردند.

بیات پذیرفت که بازنشستگان کارهای سخت و زیان آور را فراموش کرده اند.

یکی دیگر از بازنشستگان در سخنان مبسوطی خواهان اجرای قانون ساختار جامع تامین اجتماعی،جلوگیری از دزدی و غارت اموال تامین اجتماعی و انجام وظایف بیمه درمانی و نه به بیمه تکمیلی شد.

منبع اصل خبر:شبکه های اجتماعی

*بیانیه ی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران به مناسبت باز گشایی مدارس ایران شهریور 1399                       

   هموطنان ارجمند، خانواده های گرامی ، دانش آموزان عزیز

     تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران از گفتگوی یک طرفه بامسئولین کشور خسته شده اند، ما میدانیم که قدرتمداران حاکم نیز، یارای شنیدن فریاد عدالتخواهی مردم را ندارند.

    همه ی ما میدانیم که درخزانه ی حاکمیت چیزی نمانده است، که خرج مردم ایران بشود. آنچه بدان رسیده ایم این است که چشم امیدمان را از حاکمان بی مسئولیت بریده، وبه خویشتن خود بازگردیم.

که گفته اند: کس نخارد پشت من، جز ناخن انگشت من

   از این رو برآن شدیم که برای یافتن مرهمی، بربخشی از دردها یمان که رهآورد 40 سال بیداد و بی تدبیری است، با شما سخن بگوییم.

       ما معلمان میدانیم که دولت های گذشته و امروز، برای آموزش و پرورش فرزندانمان ، حتی برای جان آنان نیز هیچ ارزشی قائل نبوده ونیستند.

       حاکمان، آموزش و پرورش را وزارتخانه ای مصرفی تلقی کرده و با برنامه ریزی های پیچیده، صد درصد هزینه های آنرا ازجیب مردم فراهم نموده و حتی مدارس پولی (آزاد) را برای خود، به بنگاهای در آمدزایی تبدیل کرده است، تا آنرا خرج هزینه های غیر عقلانی حاکمیت کنند.

    مامیدانیم حاکمان وظیفه دارند، مانند بیشتر کشورهای جهان ، دست کم ابزارهای  آموزشی (تبلت ، سیم کارت،اینترنت پر سرعت و سایرابزارهای  فضای مجازی) را در این مرحله ی بحرانی برای دانش آموزان و معلمان فراهم کنند، اما شوربختانه مدیران آموزش و پرورش هزینه ی آب، برق، گاز، گچ و گازوئیل مدرسه را هم از جیب مردم فراهم می کنند.

ما میدانیم آموزش و پرورشِ مناطق محرومی که مردمش توان پرداخت پول به نام "کمکهای مردمی" را ندارند، فرزندانشان یا از سرما میلرزند ، یا از گرما می پزند، یامی سازند و می سوزند. 

ما میدانیم که هیچ مسئولی نگران جان هیچ شهروند ایرانی نیست .

      ما میدانیم که دولت از هزینه کردن یک تب سنج، برای فرزندان این سرزمین نیز دریغ می کند، وهرگز به غربالگری دانش آموزان ومعلمان و مرتبطین با آنان نخواهد پرداخت.

  ما میدانیم که مدارس این سرزمینِ ثروتمند، ازداشتن کمترین سیستم تهویه بی بهره است، کمترمدرسه ای در ایران یافت می شود، که حتی از یک پنکه ی سقفی هم بهره مند باشد؛ آموزش و پرورش از فراهم کردن کمترین مواد شوینده و ضد عفونی کننده نیز ناتوان است.

    همه ی ما میدانیم که دستورات و تحکمات سیاسیون حاکم، با توصیه های دانشمندان جهان وسازمان نظام پزشکی ایران، و کمیته ی ملی مبارزه با کرونا، که از تازه ترین تکنیکهای علم پزشکی استفاده می کند، درتضاد آشکاراست. 

    ما میدانیم که اگر یک تن از خانواده ای به کرونا گرفتار شود، هیچ امیدی به پشتیبانی حاکمان  نخواهد داشت، از این رو شایسته است که مردم ایران از به خطر انداختن جان خود و فرزندانشان به هر شکل ممکن پرهیزنمایند. 

     شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران ، تولید محتوای آموزشی با کیفیت را خارج از توان مدرسه و معلمان دانسته ، و راه چاره ی ادامه ی تحصیل جوانان و نوجوانان را در دوران کرونا، فراهم کردن بسته های آموزشی( سی دی، رم، فلش و.... ) همچنین آموزشهای تلویزیونی میداند.

همچنین شورای هماهنگی پیشنهاد می کند، از فضای کلاسها ی درس فقط برای رفع اشکال درسی وبرگزاری آزمونهای مستمر، آنهم با آمار روزانه یک چهارم دانش آموزان در هر کلاس درس بهره برداری شود.

شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران

15 شهریور 1399

*پایان اعتصاب غذای اعتراضی جعفر عظیم زاده و گزارش چرایی انتقال او به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر

جعفر عظیم زاده دبیر اتحادیه آزاد کارگران ایران که از روز 26 مرداد و به دنبال انتقال وحشیانه از زندان اوین به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده بود ظهر دیروز 15 شهریور ، پس از ۲۰ روز و انتقال به بند عمومی زندانیان  سیاسی رجایی شهر به اعتصاب غذا پایان داد.

عظیم زاده دیروز  پس از بیش از یک ساعت مذاکره و صحبتی که مسئولین  زندان برای پایان اعتصاب ترتیب داده بودند در مورد قبول پایان اعتصاب اظهار داشت: من فقط دربرابر خانواده و دوستانم و تمامی انسانهای شریفی که خواهان پایان اعتصابم شده اند با احترام سر تسلیم فرود میاورم و به اعتصاب پایان میدهم اما حق خود میدانیم که این اعتراض را به اشکال دیگری ادامه دهم .

او در مدت ۲۰ روز اعتصاب غذا  در سلول انفرادی با هدف اعمال  فشار های سیستماتیک روحی و روانی از هواخوری، تلفن،ملاقات ( دو ملاقاتش در حضور مامور با هدف پایان اعتصاب انجام شد ) تلویزیون، روزنامه، قلم و کاغذ و عینک و کتاب محروم بوده است.

جعفر عظیم زاده روز چهارشنبه مورخه 22 مرداد در پی ایستادگی در برابر انتقال تماما غیر مسئولانه و خطرناک از بهداری مرکزی اوین به بند هشت و سپس به دنبال تلاش ۳ روزه و نا موفق (به دلیل عدم وجود امکان ضبط تلفنی صدایش توسط خانواده و دوستان) برای فرستادن یک پیام صوتی با صدای خودش در مورد واقعیت کرونا در بند هشت زندان اوین و افشاگری در مورد اخبار سراسر کذب برنامه خبر 20:30  در رابطه با کرونا در این زندان با شگردی جنایتکارانه (اعلام دروغین بیماری حاد قلبی توسط پزشک زندان) بعد از ظهر روز یکشنبه 26 مرداد به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر منتقل شد.

بنا بر اظهارات خانواده عظیم زاده، حوالی روز چهارشنبه 22 مرداد (چهار روز پس از انتقال جعفر و یازده نفر دیگر به قرنطینه بهداری زندان) دکتر جعفری رئیس بهداری اوین طی دیداری با عظیم زاده و اسماعیل عبدی (روز قبل ۳ زندانی عادی و یک زندانی سیاسی از ۱۲ نفر را به بند بازگردانده بودند) به آنان اعلام کرد تست شما دو نفر نیز منفی است و باید به بند خود باز گردید. به دنبال این دستورالعمل از سوی دکتر جعفری، عظیم زاده با موضع گیری تندی  در برابر این تصمیم خطرناک به او اظهار داشت: آقای دکتر ما که با پای خودمان اینجا  نیامدیم، این شما بودید که ۴ روز پیش به ما گفتید تست تان مثبت است و باید قرنطینه شوید، بماند که دو روز بعدش حرفتان را عوض کردید و گفتید تست تان مغشوش بود و الان بی آنکه از من تست دوباره ای گرفته باشید می گویید تستم منفی است؟!

این منفی را شما از کجا آورده اید که به من  می گویید باید به بند بازگردم. از این گذشته حتی اگر از من ۴ روز پیش تست مجدد گرفته بودید و مستندا می گفتید تست شما منفی است، من الان ۴ روز است با پنج نفری هم سفره ام که شما همین الان گفتید جواب تست آنها مثبت است ، آقای دکتر! حتی اگر فرزند ۱۶ ساله من هم به این واقعیتها آگاه باشد حتما خواهد گفت شماها باید اینجا در قرنطینه بمانید، آنوقت شما به عنوان یک پزشک چگونه و براساس کدام موازین پزشکی و انسانی به ما می گویید باید به میان  چهار صد انسان در بند هشت بازگردیم .

بنابراین اظهارات، به دنبال این ایستادگی از سوی جعفر و همچنین اسماعیل عبدی در برابر دکتر جعفری و شکست پروژه کم کردن آمار زندانیان مبتلا به کرونا از ۱۲ نفر به ۵ نفر در میانه پروژه و تلاش ۳ روزه  و ناموفقی که عظیم زاده برای فرستادن فایل صوتی با صدای خودش در مورد  کرونا در زندان اوین از روز پنجشنبه 23 مرداد (پس از اخبار کذب خبر 20:30) تا روز شنبه 25 مرداد انجام داد، حوالی ظهر روز  یکشنبه 26 مرداد رئیس زندان اوین با حضور در جمع ۸ نفره  زندانیان قرنطینه شده صراحتا به جعفر عظیم زاده اظهار داشت: شما اگر قلم و کاغذتان و تلفن را کنار بگذارید برایتان خیلی بهتر می شود ؟! و دقیقا چهار، پنج ساعت پس از این اظهارات به عظیم زاده، او با شگرد جنایت کارانه حاد شدن بیماری قلبی اش به سلول انفرادی در زندان رجایی شهر منتقل گردید. این انتقال وحشیانه در حالی صورت گرفت که روز 28 مرداد، تست کرونایی که از راه حلق و بینی از جعفر در سلول انفرادی زندان رجایی شهر گرفته شد از سوی پزشک متخصص بیماری های عفونی این زندان مثبت اعلام گردید.

جعفر عظیم زاده دلایل اعتصاب غذای خود را به صورت مکتوب به  مسئولین زندان رجایی شهر، اعتراض به عدم رعایت مطلق پروتکل های بهداشتی  کرونا در زندان اوین و دروغ پردازی در این مورد  از سوی مسئولین زندان  و برنامه خبر 20:30  که عین مشارکت در به خطر انداختن جان انسان ها و سلب حیات از آنهاست  و همچنین انتقال به سلول انفرادی و به کارگیری شگردی جنایت کارانه در پروسه این انتقال اعلام کرده بود.

اتحادیه آزاد کارگران ایران

۱۶ شهریور ۹۹

*مرگ ومصدومیت 5 کارگر معدن زغال سنگ هجدک کرمان در حادثه ریزش تونل شماره 2و خفگی ناشی از انسداد مسیر خروجی معدن

صبح روز یکشنبه 16 شهریور، حادثه ریزش تونل شماره 2 معدن  زغال سنگ هجدک  واقع در بخش کوهسار راور کرمان  وخفگی ناشی از انسداد مسیر خروجی معدن، منجر به مرگ 4 کارگربنام های رحیم حسینی، مصطفی گلستانی، امیررضا دورانی و میثم رامشک  و مصدومیت 1 کارگر دیگر با وضعیت وخیم شد.

*جان باختن یک کارگر ساختمانی در آران و بیدگل براثر سقوط از ارتفاع

روز یکشنبه 16 شهریور،یک کارگر 45 ساله تبعه افغانستان حین دربام یک ساختمان واقع در روستای محمدآباداز توابع شهرستان آران و بیدگل دراستان اصفهان درپی سقوط در دم جانش را ازدست داد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com