اخباروگزارشات کارگری ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹

اخبار کارگرى
September 05, 2020

اخباروگزارشات کارگری ۱۵ شهریورماه ۱۳۹۹

- تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به وضعیت اسفبار معیشتی و وعده های توخالی مسئولان

+گزارش تصویری

- گزارش سی وششمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

- ادامه کنش های کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه برای بازگش بکار با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش واستانداری خوزستان

- تجمع اعتراضی کارگران مجموعه فرهنگی، ورزشی برق منطقه ای کرمان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی مقابل ساختمان اداری برق منطقه ای کرمان

- احضار، تهدید، ارعاب و فشارهای روحی و روانی فعالان صنفی در اورژانس ۱۱۵

- تجمع اعتراضی باغداران تنگ سرخ نسبت به عدم پرداخت مطالبات تملک اراضیشان برای ساختن سد تنگ سرخ

- برگزاری تجمع درپاریس برای دفاع از زندانیان سیاسی،لغو احکام اعدام و پشتیبانی از مبارزات کارگران در ایران

*تجمع اعتراضی سراسری کارگران بازنشسته تامین اجتماعی نسبت به وضعیت اسفبار معیشتی و وعده های توخالی مسئولان

روز شنبه 15 شهریور، کارگران بازنشسته تامین اجتماعی برای انعکاس صدای اعتراضشان نسبت به وضعیت اسفبار معیشتی و وعده های توخالی مسئولان دست به تجمع مقابل سازمان تامین اجتماعی درتهران واداره کل تامین اجتماعی در مراکز استان ها ونیز تعدادی ازشهرستان ها زدند.

+گزارش تصویری:

آذربایجان شرقی – تبریز:

تبریز:

آذربایجان غربی – ارومیه:

البرز – کرج:

کرج:

تهران – تهران:

تهران:

خراسان رضوی – مشهد ونیشابور:

مشهد:

خوزستان – اهواز وشوش:

اهواز:

شوش:

کرمان – کرمان:

کرمان:

گیلان – رشت:

مرکزی – اراک :

*گزارش سی وششمین روز اعتراضات کارگران صنایع نفت وپتروشیمی ونیروگاه های برق

به گزارش روز شنبه 15 شهریورکانال رسمی سندیکای کارگران فلزکارمکانیک ایران،اعتراض سراسری برای افزایش دستمزد برای سی وششمین روز متوالی ادامه پیدا کرد.

درادامه این گزارش درباره دسیسه های کارفرمایان آمده است:

با توجه به ضربه ای که پیمانکاران و شرکت ها از اعتصاب کارگران خورده اند، بخشی به طمع افتاده اند تا روحیه کارگران را خراب کرده و آنان را وادار به کار با قیمت کم کنند تا به بی شرافتی خود ادامه دهند. به عنوان نمونه به این آگهی کار توجه کنید:

«دعوت به همکاری دیپلم و فوق دیپلم مکانیک برای تست من مخازن اکسیژن - لیسانس و فوق لیسانس مکانیک برای دفتر فنی - اپراتور دستگاه تراشکاری - جوشکار کمکی و تک زن و فول تست - نیروی فنی در زمینه مونتاژ کاری - نیروی پایپینگ. لطفا با شماره ۰۳۱۹۵۰۲۱۳۳۵ داخلی ۲۰ اقای شیروانی هماهنگی گردد»

کارگر را به شهرک صنعتی کمشچه اصفهان می کشانند بعدش را از زبان کارگر بشنوید:« بهم زنگ زدن گفتن که فیتر نیازداریم بعد پرسید مدرک داری گفتم بله لیسانس مکانیک دارم بدرد میخوره؟ گفت بله. الان امدم اصفهان بهم گفتن باید ورق مونتاژ کنی گفتم مونتاژ کار ورق کاردیگه ای هست من فیترم. میگه فیتر داریم برامون مونتاژ هم میکنه. یک ماه برامون کارکن اگه خوب بودی کارکن وگرنه تصفیه. گفتم حقوق چند؟؟ گفت اخرین جایی که بودی حقوقت چقدر بود؟  گفتم ۲۴ روز ۴۵۰۰ میگرفتم اما بااضافه کاری و عیدی سنوات ۷ میلیون دریافتیم بود گفت ما روزی ۱۷۰ تومن بهت میدیم. گفتم نه نمیخوام حقوقتون خیلی کمه. به شیروانی زنگ زدم گفتم اقا شما اگه مونتاژکار مخزن میخواهید باید بگید نه اینکه بگید فیترمیخوام بعدش نفربیاد بگید باورق مونتاژ کنید. گفت چه عیبی داره یک کاردیگه یاد بگیری.گفتم خودت میدونی و خدا اینقدرهزینه کردم . وقتم هدردادی. گفت شما کارکن نیستید داخل شهر به این خوبی کارکنید گفتم من خودم بزرگ شده اصفهان انقدرهم شهردندون گیری نیست وقتی بهش گفتم خیر نبینی زورش امد تلفن قطع کرد»

*ادامه کنش های کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه برای بازگش بکار با برپایی تجمع مقابل فرمانداری شوش واستانداری خوزستان

روز شنبه 15 شهریور، کارگران غیرنیشکری  اخراجی هفت تپه درادامه کنش های دامنه دارشان برای بازگشت بکار دست به تجمع مقابل فرمانداری شهرستان شوش واستانداری خوزستان در کلانشهر اهواز زدند.

*تجمع اعتراضی کارگران مجموعه فرهنگی، ورزشی برق منطقه ای کرمان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی مقابل ساختمان اداری برق منطقه ای کرمان

روز شنبه 15 شهریور، کارگران مجموعه فرهنگی، ورزشی برق منطقه ای کرمان برای بنمایش گذاشتن اعتراضشان نسبت به بلاتکلیفی معیشتی وشغلی  دست به تجمع مقابل ساختمان اداری برق منطقه ای کرمان زدند.

یکی از کارگران حاضر درتجمع به خبرنگار یک رسانه محلی گفت: همه افرادی که امروز مقابل ساختمان اداری برق منطقه ای کرمان تجمع کرده اند، بیش از 10 سال سابقه کار دارند حتی برخی از آن ها نزدیک به 30 سال سابقه کار دارند.

وی افزود: پیش از این مجموعه فرهنگی، ورزشی اداره برق تحت نظر برق منطقه ای قرار داشت و حقوق و مزایای ما را پرداخت می کرد اما پس از مدتی به بخش خصوصی واگذار شده و به صورت خودگردان اداره شد.

این کارگر معترض ادامه داد: پس از تعویض مدیرعامل و کم توجهی مسئولان حقوق و مزایای کارگران این بخش از اسفندماه 98 پرداخت نشده و موسسه را تعطیل کردند.

وی اضافه کرد: شیوع کرونا بهترین بهانه برای تعطیلی مجموعه و عدم پرداخت حقوق کارکنان بود و اکنون 40 نفر پرسنل این مجموعه بدون حقوق و بیمه بلاتکلیف مانده اند.

این کارگرهمچنین گفت: مسئولان به کارکنان گفتند 3 ماه صبر کنید شرایط به حالت عادی برمی گردد اما گشایشی حاصل نشد و اکنون با گذشت چندین ماه همچنان بلاتکلیف هستیم.

وی افزود: مسئولان برای پاسخگویی تعلل می کنند، هفت ماه صبر کردیم تا داخل مجموعه حل شود و هیچ کس اعتراض نکرد اما بیش از این صبر فایده ندارد و حقوق خود را مطالبه می کنیم.

این کارگر معترض گفت: مهلت قراردادهای ما به پایان رسیده نه قراردادها را تمدید می کنند و نه اخراجمان می کنند تا دنبال کار دیگری باشیم.

وی ادامه داد: با وجود بی کفایت مدیر این مجموعه، مدیرعامل برق منطقه ای پافشاری عجیبی برای ابقای مدیر دارد و پاسخگوی حق ضایع شده کارکنان نیست.

این کارگر معترض در پایان خاطرنشان کرد: به 12 ارگان نامه فرستادیم و خواستار مطالبات خود شدیم اما هیچ یک از مسئولان حتی شنوای درداهای کارگران در این شرایط سخت اقتصادی نشدند.

*احضار، تهدید، ارعاب و فشارهای روحی و روانی فعالان صنفی در اورژانس ۱۱۵

فعالان صنفی در فوریتهای پزشکی ۱۱۵ با وجود فعالیت های قانونی همچنان توسط مسئولین اورژانس کشور با تهدید و ارعاب روبرو هستند.

یکی از این فعالان صنفی در گفتگو با اتحادیه آزاد کارگران ایران می گوید: فعالیتهای ما در چهارچوب قانون بوده و چیزی فراتر از قانون نخواسته ایم ، اما مسئولانی که قوانین رسمی کشور را نیز بر نمی تابند سعی در ایجاد خفقان با ایجاد فضای تهدید و ارعاب دارند.

وجود فساد سازمان یافته در راس اورژانس کشور، زمینه های عدم اجرای قوانین را فراهم آورده است. دکتر پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور به مدت ۵ سال و بطور همزمان ریاست اورژانس کشور و بیمارستان خاتم الانبیا وابسته به بنیاد شهید را برعهده دارد که این دو شغله بودن بر خلاف قوانین صریح مصوب مجلس می باشد و مطابق همین قوانین، انفصال از خدمت و استرداد حقوق دریافتی از یکی از مشاغل کمترین مجازات این تخلف می باشد. اما علت عدم برخورد با چنین متخلفی چیست؟ جز این نیست که ایشان بخصوص در زمان ریاستشان بر اداره حج و زیارت هلال احمر ، مسئولین امنیتی و حکومتی را بجای پزشکان و پرستاران به عنوان امدادگر به حج تمتع می فرستاد و برایشان یک حقوق ماموریتی هم لحاظ می نمود در حالی که آنها نه تنها در طول ماموریت به وظیفه محوله خود عمل نمی کردند بلکه اکنون وامدار کسی شده اند که از جیب بیت المال، حج تمتعی به آنها اهدا نموده که دیگران شاید بیش از ۱۰ سال باید با هزینه گزاف و در نوبت آن می ایستادند.

حال و در فضایی که اجرای قانون ارتقاء بهره وری به بزرگترین خواسته کارکنان اورژانس کشور تبدیل شده، کولیوند با همراهی فردی بنام محمدطاها اصفهانی رئیس حراست اورژانس کشور با ارتباط با همان دوستان وامدار در نهادهای امنیتی و حکومتی و با احضار فعالان صنفی به وزارت اطلاعات و تهدید و ارعاب سعی در جلوگیری از اجرای قانون را دارد.

فردی که خود بر خلاف قانون دو فرزند دخترش را با لابی با ریاست سازمان سنجش و بدون کسب حدنصاب نمره در رشته پزشکی مشغول به تحصیل نموده همچنان در حال استفاده از میوه هایی می باشد که سالها پیش تخم درختانش را کاشته بود.

این فعال صنفی می گوید اورژانس ۱۱۵ جزو مشاغل حاکمیتی است و کارکنان مشاغل حاکمیتی باید مدارک مرتبط داشته باشند. تیم کولیوند با هسته مرکزی آقایان اصفهانی مسئول حراست و صابریان رئیس اورژانس تهران بسیاری از فرزندان مسئولان وزارت بهداشت و دیگر ارگانها را با مدارک غیر مرتبط و بدون شرکت در آزمون های استخدامی و از طریق شرکت گلریزان شهر در اورژانس تهران استخدام نموده اند و این استخدام ها نیز در راستای وامدار نمودن افراد بوده است. ایشان حتی با پوشاندن لباس پرستاران بر تن نیروهای خدماتی و استفاده از آنها برای امداد در مراسمات رهبری، کلاهی گشاد بر سر عالی ترین مقام کشور می گذارد که اسناد و تصاویر آن در سایتها موجود است. حال از کولیوند چه انتظاری می توان داشت که مدافع حقوق زیردستان خود باشد.

کولیوند فعالان صنفی را تهدید به رد شدن از رویشان در صورت عدم همسویی با خود می کند و در عمل نیز با حرکتهای ایذایی این خواسته درونی خود را نشان می دهد. ایشان حتی از اینکه قانونی را اجرا نکند ابایی ندارد و در حضور کارکنان اورژانس رسما می گوید نخواهد گذاشت این قانون در اورژانس اجرایی گردد. مطابق این قانون به علت سختی و فرسایشی بودن شغل فوریتهای پزشکی و متناسب با سنوات خدمتی افراد ساعات کار کاهش می یابد.

حال با لابی های گسترده این فرد ، انجمن فوریتهای پزشکی ایران با ۱۷ هزار نفر ذینفع از سوی وزارت کشور تمدید مجوز نشده و از سوی نهادهای امنیتی نیز تهدید می شود. لابی گری و نفوذ در نهادهایی که باید طرفدار قانون باشند موجب شده تا دفاع از حق و قانون از اولویت برخی نهادها حذف گردد.

*تجمع اعتراضی باغداران تنگ سرخ نسبت به عدم پرداخت مطالبات تملک اراضیشان برای ساختن سد تنگ سرخ

صبح روز شنبه 15 شهریور،باغداران منطقه تنگ سرخ شهرستان بویراحمد در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات تملک اراضیشان دست به تجمع درکارگاه سد تنگ سرخ زدند وخواهان پرداخت مطالباتشان ازطرف وزارت نیرو وپاسخگویی مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد شدند.

خاطرنشان می شودکه حدود10 سال از کلنگ زنی این سد می گذرد اما به دلیل مشکلات اعتباری نه تنها به سرانجام نرسیده بلکه مطالبات مربوط به تملک و تخریب برخی باغات منطقه هم پرداخت نشده است و بسیاری از باغداران منطقه با از دست دادن باغات و اراضی خود دچار مشکلات معیشتی شده اند.

*برگزاری تجمع درپاریس برای دفاع از زندانیان سیاسی،لغو احکام اعدام و پشتیبانی از مبارزات کارگران در ایران

گزارش و دوتصویر دریافتی:

روز شنبه پنجم سپتامبر گردهمایی در دفاع از زندانیان سیاسی،لغو احکام اعدام و پشتیبانی از مبارزات کارگران در ایران برگزار شد.

در این گردهمایی که به دعوت انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران - پاریس با پشتیبانی همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران فرانسه و اتحاد بین الملل در حمایت از کارگران ایران پاریس، برگزار شد بیانیه این فراخوان قرائت گردید.

چهار دهه سرکوبگری جمهوری اسلامی بواسطه حربه زندان و شکنجه و اعدام وضعیت اسفناک اقتصادی و دزدی و غارت حاکمان، حوزه های اجتماعی،سیاسی و اقتصادی را فلج کرده است. در چنین وانفسایی باید حامی مبارزین و مدافع  حقوق مردم و زحمتکشان جامعه بود.

در این مراسم که با حضور ده ها شرکت کننده برگزار گردید شعارهای زندانی سیاسی آزاد باید گردد،لغو اعدام،آزادی جعفر عظیم زاده و نسرین ستوده، مرگ بر جمهوری اسلامی، مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر از سوی شرکت کنندگان سرداده شد.

 

شعاری نیز با محتوای "جمهوری اسلامی در خون آبان غرق  خواهیم کرد" از سوی جوانان گروه کلکتیو 98 در مراسم به نمایش درآمد.

akhbarkargari2468@gmail.com

 


 
 

  Share/Save/Bookmark 

 
 

     مطالب مرتبط

 
   
 

Copyright © 2006 azadi-b.com